Homília vdp. Jána
Košiara na Trnavskej novéne – 18. 11. 2017
|
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Drahí bratia a sestry, milí mariánski
ctitelia!
Tohtoročná Trnavská novéna v roku stého
výročia fatimských zjavení je venovaná rodine, preto je aj namieste dnešné
evanjelium o svadbe v Káne Galilejskej, ktoré nám približuje túto udalosť.
Udalosť svadby, keď dvaja ľudia – muž a žena – si zakladajú rodinu a povedia si
áno. A práve od čias tejto svadby v Káne môžeme povedať, že svojou účasťou na
nej Pán Ježiš povýšil manželstvo, toto Bohom stanovené spoločenstvo muža a
ženy, ktoré je povolané stať sa rodinou, na sviatosť. To nám hovorí aj Katechizmus
Katolíckej cirkvi, bod 1601: „Manželskú zmluvu, ktorou muž a žena vytvárajú
medzi sebou celoživotné spoločenstvo, zamerané svojou prirodzenou povahou na
dobro manželov a na plodenie a výchovu detí, povýšil Kristus Pán medzi
pokrstenými na hodnosť sviatosti.“
Tu vpravo hore, smerom k východu, nájdete
fresku, ktorá zobrazuje práve svadbu v Káne Galilejskej. Minule si túto fresku
všimli nejakí dvaja cudzinci – turisti a pýtali sa ma, kto si koho v tej Káne
bral. Tak som im musel povedať, čo poviem teraz aj vám: že to nie je dôležité.
Ináč by bol ich mená evanjelista sv. Ján zapísal. Čo je teda dôležité v opise
tejto udalosti v Káne? No predsa prítomnosť Pána Ježiša Krista medzi ľuďmi. V
manželstve, v rodine, v spoločnosti. Spoločnosť, ktorá Boha vylučuje zo svojho
života, končí vždy zle. V dejinách je na to mnoho príkladov.
Sám Pán Ježiš Kristus, ak ho muž a žena –
manžel a manželka – chcú mať medzi sebou doma, ich posväcuje a pomáha im v
každodenných starostiach. Preto sviatosť manželstva je vlastne prítomnosť
Ježiša v každodenných udalostiach, ktoré manželia prežívajú. Okrem iného aj
preto, lebo je obrazom spoločenstva Najsvätejšej Trojice a zároveň jednoty,
ktorá je medzi Kristom a Cirkvou. Toto tajomstvo však pochopíme len vtedy, ak
prijmeme to, že manželstvo je povolanie, teda nie len kňazstvo a rehoľný život
je povolanie, ale aj manželstvo je povolanie kráčať cestou života vo dvojici za
Ježišom a k Ježišovi. Je to povolanie viesť toho druhého do večnosti. Toto si
snúbenci sľubujú pri prijímaní sviatosti manželstva. A práve toto je aj prvý i
posledný dôvod nerozlučiteľnosti manželstva.
Včera bolo 17. novembra. V Bratislave sme
mali pietnu spomienku a veniec mučeníkom komunizmu a politickým
väzňom položil aj nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier spolu
s prezidentom Andrejom Kiskom. Bol to už druhý zahraničný prezident (prvý bol v novembri 1994 taliansky prezident Oscar Luigi
Scalfaro), ktorý tak urobil. Tu v Trnave sa v ten deň roku 1989 okrem
novény nič mimoriadne nedialo, ale aj tak 17. november 1989 je u nás symbolom
zmeny režimu; a jeden z výdobytkov novembra 1989 je aj ten, že manželstvo stačí
uzatvoriť iba raz, kto chce v kostole, stačí v kostole. A matrika – štátny úrad
je povinný manželstvo zaregistrovať.
Ja mám k tomu takúto otázku, ktorú som aj
položil na rozličných fórach: „Kto dal moc štátnemu súdu rozviesť manželstvo,
ktoré bolo uzatvorené v katolíckom kostole ako nerozlučiteľné?“ Už desaťročia
tu pritom máme zákon, ktorý povoľuje rozvod manželstva. A preto aj my sme v
situácii Ježišových súčasníkov, ktorí sa ho pýtajú, či muž smie prepustiť svoju
manželku. Čo nám povie Pán Ježiš dnes? „Mojžiš to urobil iba pre tvrdosť vášho
srdca, na počiatku to tak nebolo…“ (Mt 19, 8).
Manželstvo a rodina patrí teda k prirodzenému
životu od tých čias, keď Boh stvoril človeka ako muža a ženu. Tento princíp
jednoty a nerozlučiteľnosti manželstva je základom spoločenského poriadku, v
ktorom rodina má nezastupiteľné miesto. „Preto muž opustí otca i matku
a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele.
A tak už nie sú dvaja, ale jedno telo. Čo teda Boh spojil, nech človek
nerozlučuje” (Mt 19, 4–6). Žiaľ, súčasné zmýšľanie v spoločnosti je
často v silnej opozícii ku kresťanskému chápaniu manželstva, čo sa týka jeho nerozlučiteľnosti.
Hovorím tu, aby bolo jasné, o manželstve a
rodine, ktorej základ tvorí jeden muž a jedna žena. Nie o nejakých alternatívach
dvoch mužov či dvoch žien, ktorí si môžu kúpiť dieťa. To je cesta do Sodomy a
Gomory, môžete si doma prečítať, ako to dopadlo s ľuďmi, ktorí stratili Boží
obraz zo svojej prirodzenosti. A čo po nich ostalo. Mŕtve more. Prečo sa volá
mŕtve? Lebo nie je v ňom život. Ani jedna ryba, ani jedna vodná rastlina.
Kardinál Carlo Caffarra, pán dekan (prof. ThDr. Stanislav Vojtko) ho tu na novéne spomínal,
ktorý bol prvým šéfom Pápežského inštitútu pre štúdium manželstva a
rodiny, ešte v roku 1980 za pápeža sv. Jána Pavla II., poslal sestre Lucii
z Fatimy list, v ktorom ju prosil o modlitby, a tá mu takto odpovedala:
„Posledný zápas medzi Pánom a kráľovstvom
Satana bude o manželstvo a rodinu. Nebojte sa! Každý, kto sa bude snažiť o
posvätnosť manželstva a rodiny, bude mať protivníkov a oponentov, lebo
toto je rozhodujúca otázka.“ Potom dodala: „Panna Mária už však
rozmliaždila hlavu Satana.“
Kardinál Caffarra k tomu
hovorí, že „rodina je jadro sporu, keďže je nosným pilierom
stvorenia. Ak padne tento základový stĺp, zrúti sa celá budova“. A toho sme
žiaľ svedkami v dnešnej dobe. Práve sa nachádzame v tomto kľúčovom bode
a vieme to.
Nedávno, minulý mesiac, sa v Paríži stretla
skupina filozofov a vedcov z kľúčových štátov EÚ, kde prijala Výzvu na
obnovu kultúrneho a kresťanského dedičstva Európy (The Paris
Statement A Europe We Can Believe. In: thetrueeurope.eu).
V tomto dokumente signatári výstražne
poukazujú na to, že moderný liberalizmus, ktorý nadobudol takmer náboženský
charakter, nakazil ducha Európy nebezpečnou kvázi ideológiou, ktorá svojím
vplyvom vniesla do európskej spoločnosti rozklad a odcudzila ju jej kultúrnemu
dedičstvu. Z 36 bodov, ktoré nielen kritizujú súčasnú situáciu v Európe, ale
ukazujú aj východiská, sa jeden bod zaoberá aj rodinou:
„Manželstvo a rodina sú nezastupiteľne
dôležité. Manželstvo je základom ľudskej spoločnosti a bázou harmónie medzi
mužom a ženou. Otec a matka majú fundamentálnu úlohu v ľudskej spoločnosti.
Manželstvo a deti sú podstatným predpokladom prosperujúceho rozvoja ľudstva. Zo
strany rodičov je výchova detí často náročnou obetou a túto obetu musí si
spoločnosť primerane uctiť. V plnom rozsahu podporujeme múdru sociálnu
politiku, ktorá podnecuje a posilňuje manželstvo, deti a výchovu detí.
Spoločnosť, ktorá nevie oceniť rodinu s deťmi, nemá budúcnosť.“
Túto Parížsku deklaráciu našiel náš pán prof.
František Vnuk a celú ju publikoval v časopise Kultúra (Kultúra, roč. XX.
/2017/, č. 19, s. 2–3).
Nedávno sme mali Dušičky, deň i celý týždeň,
keď sme si osobitne spomínali na našich drahých, ktorí nás predišli do
večnosti. Ak sme veriaci, nádej nám vždy dávajú slova Pána Ježiša: „Ja som
vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie. A nik, kto žije a
verí vo mňa, neumrie naveky” (Jn 11, 25–26). Iste aj tí, ktorí v
Pána Boha a nesmrteľnú dušu človeka neveria, aj takých máme, počas týchto dní
si iste našli čas na pietnu spomienku, a s pokorou si pripomenuli pominuteľnosť
ľudského života a vedomie toho, že pred majestátom smrti sme si všetci rovní.
Dôstojnosť človeka vyžaduje, aby bola s úctou
vnímaná aj jeho smrť, nech by bola akákoľvek, a rovnako aby bola rešpektovaná
aj možnosť dôstojného pochovania tela. A predstavte si, že ani toto sa v našej
Slovenskej republike nerešpektuje. Pritom už od čias rímskeho práva existujú
pravidlá, písané i nepísané, o narábaní s mŕtvym telom, nech by to už bolo
telo zločinca, neznámeho, alebo nám blízkeho človeka. Ani Pontský Pilát
neodmietol vydať Jozefovi z Arimatey mŕtve telo Pána Ježiša, aby ho pochoval. A
my tu dnes v Bratislave v Inchebe už pol roka máme výstavu mŕtvol. Viacerí, či
poslanci, alebo lekári i iní významní ľudia protestovali – a nič. Aj malá
skupina katolíkov sa bola modliť pred tým výstaviskom.
Žiaľ, obchod s mŕtvolami tu máme dnes, v roku
Pána 2017. Len aby sa nepremenil na obchod so smrťou. Toto je ovocie 17.
novembra 1989? Ešte aj obete černovskej tragédie pred 110 rokmi boli dôstojne
pochované (homília arcibiskupa Cyrila Vasiľa k 110.
výročiu černovskej tragédie. In: hlavnespravy.sk).
A my to tu pol roka trpíme a tvárime sa že
nič, 110 rokov po Černovej, v Bratislave sa stále točí medzinárodný biznis,
zarábajúci na vystavovaní mŕtvych, rozporciovaných a inak preparovaných
ľudských tiel. Ich identitu ani nepoznáme, hoci je dosť rozšírené doteraz
nevyvrátené podozrenie, že sú to pravdepodobne obete čínskeho komunistického
režimu, ktorý ich pripravil nielen o slobodu, o život, o vlastné meno, ale i o
posmrtnú dôstojnosť (svet.sme.sk).
Na Slovensku mnohí z volených i nevolených
našich elít hovoria o potrebe nasledovania najmodernejších európskych trendov
aj v legislatíve, najmä v oblasti zrovnoprávnenia manželstva osôb rovnakého
pohlavia. A západné elity nám vyčítajú, že stále nemáme tie registrované
partnerstvá, že ešte nemáme ani jednu mešitu. Hlavne, že máme vládnu stratégiu
uplatnenia rodovej rovnosti na všetkých úrovniach spoločnosti
(gender.gov; hlavnespravy.sk).
Naša biskupská konferencia dala k tomu takéto vyjadrenie: „Sme sklamaní
z rozhodnutia Vlády SR. Považujeme ho za nesprávne. Toto rozhodnutie nás
motivuje k tomu, aby sme ešte intenzívnejšie svedčili o pravej
dôstojnosti každej ľudskej osoby a skutočnej rovnosti medzi mužmi
a ženami” (kbs.sk).
A čo sa zmenilo? Páni sa tvária, že nič
nepočuli. A v Šaštíne, či v Nitre, kde predsa len páni prídu, lebo majú radi
prvé miesta, namiesto výzvy na obrátenie a presadzovanie kresťanských hodnôt do
života slovenskej spoločnosti počujú od slávnostného kazateľa, ako v priamom
prenose dáva za vzor prezidenta 1. republiky Tomáša Gariqua Masaryka, ktorého
známym heslom bolo „Řím musí byt souzen a odsouzen…“ (Lukáš Obšitník,
Téma: Masaryk a 1. ČSR – druhá strana mince. In: postoj.sk).
O nejaký čas sa už bude považovať za prejav
extrémizmu aj odlišný názor na nejakú ktovie akým chorým mozgom vymyslenú
teóriu genderizmu, včerajší slávnostný kazateľ (prof. ThDr.
Jozef Jurko) takých nazval „podivnými mičurincami“, že človek si môže
slobodne vybrať, či chce byť muž alebo žena, že nemusí rešpektovať, ako ho Pán
Boh stvoril a povolal do života. Človek zabudol, že jeho telo je chrámom Ducha
Svätého a že to nie je tovar na predaj! Ani živé, ani po smrti, ako to robia v
Inchebe.
Prosme našu nebeskú Matku, Pannu Máriu
trnavskú, aby nás uchránila, i to, čo tu ešte máme, od moru našej súčasnej
spoločnosti, ktorá berie človeku nielen Boha, ale aj jeho vlastnú ľudskú
dôstojnosť. Pred narodením, počas života i po smrti. Prijmime preto medzi seba
Ježiša Krista ako tí mladí v Káne Galilejskej. Nielen že im nechýbalo víno,
ale vďaka Božej pomoci a vedeniu dokázali slušne žiť celý život. A stačilo tak
málo, robiť všetko, čo Pán Ježiš hovorí. Ako tí nalievači vína v Káne.
Nepochodili zle. Tak aj my, ak chceme zmeniť našu chorú slovenskú spoločnosť,
musíme sa pevne držať Ježiša Krista a nenechávať sa opíjať rožkom, ako sa
hovorí v našich končinách. Pravda a spravodlivosť nie je na predaj, pravdu a
spravodlivosť, postavenú na Kristovi, treba žiť. S Božou pomocou sa to určite
dá.
Pán Ježiš ako Boží Syn, teda spoluautor
stvorenia všetkých vecí i prírodných zákonov, dokáže všeličo. Len musíme v neho
a jemu veriť. A konať. On aj z vody našich ľudských slabostí a nemožností
dokáže urobiť víno dobrých a odvážnych životných postojov, aj keď nie okamžite.
Preto vždy je dobré mať Pána Ježiša, nielen ako svadobného hosťa, nablízku. Žiť
v jeho prítomnosti a pod ochranou Panny Márie. Generácie, ktoré žili pred nami,
nám potvrdzujú, že sa to dá.
ThDr. Ján Košiar, duchovný PV ZPKO
(Text publikujeme so súhlasom autora.)
::
Súvisiaci článok:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Múdre slová...
OdpovedaťOdstrániťNa margo spomenutej výstavy v Inchebe:
Ako by sa tí, čo ju schvaľujú, postavili k možnosti, že by ich telo bolo po smrti takto zneuctené – preparované, vláčené po svete a vystavované?
Obsah kázne potvrdzuje, že prirodzené ľudské pudy, podporované súčasným liberalizmom, sú silnejšie ako akákoľvek náboženská ideológia, (pokiaľ nejde o život, ale aj vtedy) ktorá týmto pudom odporuje.
OdpovedaťOdstrániťKeby to bola pravda, bol by s nami koniec. Ja som však presvedčený o tom, že ani pudy, ani súčasný liberalizmus nie sú silnejšie ako ČLOVEK a jeho túžba po zmysluplnom živote.
OdstrániťStálo by za porovnanie ako je to s islamom, himduizmom, budhizmom, kresťanstvom a europskym liberalizmom.
OdpovedaťOdstrániťSúhlasím, takéto porovnanie by bolo zaujímavé. Ale vyžadovalo by si väčší priestor.
OdstrániťIsto však stojí za pozornosť jeden fakt, ktorý si málokto všíma: radikálny sekularizmus (liberalizmus) vznikol a realizoval sa jedine v priestore kresťanstva.
Aj pri zbežnom hodnotení a pohľade je zrejmé, že kresťanstvo dáva v súčasnosti väčší priestor na sekularizmus ako iné, viac dogmatické náboženstvá (islam), ktoré sú spojené so štátnou mocou.
OdstrániťŠtátny súd vôbec nemá v moci rozviesť manželstvo, ktoré bolo uzatvorené v katolíckom kostole ako nerozlučiteľné. Sviatostné manželstvo trvá aj po "rozvode". Súd však môže vytvoriť falošnú predstavu - fikciu ukončenia manželstva. Je na nás, aby sme týmto falošným predstavám nepodľahli.
OdpovedaťOdstrániťO tom je sila našej prirodzenosti (pudov, emócií) a náboženského presvedčenia. A prevládajú pudy.
Odstrániť