Nech sa s nami a
svetom hocičo deje, nemusíme byť bez nádeje
|
Vlado Gregor |
Vzniká v tomto počítačovom veku akási móda
anonymity. Sme ochotní svedčiť o Bohu a viere v neho, ale nie verejne a osobne.
Čo nám však prikazuje Ježiš? „Kto sa hanbí za mňa pred týmto zlým
a cudzoložným pokolením, za toho sa aj ja budem hanbiť pred svojím Otcom“
(Marek 8, 38 a Lukáš 9, 26). A ešte duplikuje:„Kto ma vyzná pred ľuďmi, toho aj
ja vyznám pred svojím Otcom a kto ma zaprie, toho zapriem aj ja“ (Matúš 10, 32
a Lukáš 12, 8).
Prichádza totiž do módy aj u časti hierarchie
tendencia uisťovať ľudí, že svedčiť o Kristovi a o katolíckej viere nie je
prejavom odvahy, ale je to čosi nenáležité, ba až trápne. Ak sa však
v ničom neodlišujeme od iných a nič osobitné netvoríme, načo vôbec
existujeme? Mučeníci, svedkovia, martýri a nekompromisní vyznávači podľa
niektorých „ctihodných“ vraj už vôbec nie sú potrební...
Naopak, myslím si, že svet našu odvahu a pevné
presvedčenie potrebuje čoraz viac. Rozprával som sa práve dnes s odvážnym
cestovateľom, ktorý mi hovoril, aký všeobecný a častý je v islamských
krajinách strach zo smrti. Možno práve tento strach a snaha získať istotu záchrany
motivuje moslimov k samovražedným atentátom. Oni majú totiž neadresného a viac
prísneho Boha, nie toho konkrétneho a osobne milosrdného, aký sa nám zjavil v
Ježišovi Kristovi. Buďme hodní tohto zjavenia a všetkého, čo z neho pre nás
vyplýva!
Mnohí majú najväčšiu ťažkosť pri akceptácii,
teda prijatí viery v tom, že si nevedia predstaviť, ako môže Boh riadiť a
vnímať vesmír ako celok a popritom si všímať a registrovať každého človeka a
možno aj každého živého a nevinne trpiaceho tvora osobitne a konkrétne. Nie
veľmi dobre hrám šach, ale viem o tom, že sú šachisti, ktorí dokážu hrať
simultánne, teda naraz, hoci aj s tridsiatimi ľuďmi. Pre šach je
charakteristické aj to, že dobrý hráč v určitej fáze partie už približne vie,
ako hra dopadne, aké sú najlepšie ťahy pre neho a aj pre súpera. A moderné
počítače to už vedia analyzovať takmer dokonale a porážajú aj tých najlepších
ľudských šachistov. Môžeme teda predpokladať, že aj Boh, vo svojej veľkosti,
dokáže vnímať nielen začiatok „partie“, ktorú so svetom a s každým z nás
rozohral, ale presne vie aj to, aký bude koniec, teda ako dopadneme my – každý osobitne a tiež vesmír ako celok.
Som presvedčený o tom, že Stvoriteľ dal aj nám
možnosť vnímať a predpokladať nielen to, ako dopadne naša osobná „partia“, ale
tiež tušiť, ako dopadne to, čo sa deje a tvorí v čase a priestore okolo nás.
Toto nádejné a povzbudivé posolstvo sa začalo
písomne zachytávať v knihe Genezis, pokračovalo v prorokoch, vrcholilo v
plnosti časov v Ježišovi Kristovi a neprestáva účinkovať a rozvíjať sa ani
teraz prostredníctvom dobrých, pokorných a svätých ľudí. Takíto naďalej
menia tento svet k lepšiemu a udržujú ho v permanentnej nádeji. Aj
celá táto úvaha chce byť povzbudením a prejavením nádeje v reálne Božie
milosrdenstvo, ktoré mne, vám, i nám všetkým pomáha prekonávať strach zo smrti
a ničoty.
DUM SPIRO SPERO. KÝM DÝCHAM, DÚFAM.
Vlado Gregor
::
Rozhovor s autorom:
::
Ak chcete získať publikácie z našej
edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Ťažko je svedčiť o niečom o čom nie som sám presvedčený a presvedčenie vyplýva z poznania. Avšak náboženstvá neposkytujú poznanie, ale ponúkajú vieru. Teda vôbec sa nečudujem rozumným hierarchom ich opatrnosti, či váhavosti.
OdpovedaťOdstrániťMyslím, že viera a poznanie sa nevylučujú, pretože bez skutočného poznania Boha by bola viera, len tradičnou, naučenou, zdedenou. A taká viera dlho nevydrží pre toho, kto to myslí s Pánom Bohom vážne.
Odstrániť