|
Vlado Gregor |
Aj keď je život
krátky, je zlé v ňom robiť skratky
V čom je podstata rozumného konzervativizmu
oproti pojašenému ľavičiarstvu? Ateizmus a revolúcie, reformy a radikalizmus,
vyvolené sekty a stranícke predvoje majú ten spoločný znak, že sa nekončia
dobre. Aj keď niekedy ich počiatočné perspektívy sa zdajú svetlé a počas
zrodu vyriešia občas aj niektoré akútne a konkrétne krivdy a nespravodlivosti.U
uzavretých, „dokonalých a čistých“, teda katarov, bogomilov, albigéncov a
tak podobne, rovnako ako u rôznych revolučných avantgárd, ide o predpoklad, že
nasilu, naraz a príkazmi dokážu meniť človeka k dobrému, alebo aspoň k
lepšiemu. To je aj podstata takzvaného modernizmu, ktorý sa síce takto nazýva,
ale jeho pokušenie v Cirkvi trvá už od najstarších čias.
Milí moji, všetko náhlivé a netrpezlivé
je od diabla. Je to vždy heréza, ktorá tvorí sekty, ktoré nikdy nekončia v
dobrom. Cirkev pretrváva stovky rokov práve preto, že sa snaží o realizmus
a chce síce meniť živočíšnu a egoistickú podstatu človeka, ale nikdy nie
násilne, rýchlo, akosi programovo a nekompromisne, skrátka hoci aj cez mŕtvoly.
Občas teraz vzniká nostalgia za socializmom a
len pred pár dňami som zase počul od vzdelaného ekonóma, že režim to bol
vlastne dobrý a všeobecne prospešný, akurát to chcelo slobodu náboženského
vyznania a možnosť voľne cestovať. Apage Satanas! – Odíď pokušiteľ! Nezažil som
už päťdesiate roky, ale skúsil som na vlastnej koži normalizáciu a v mojej
duši to zanechalo trvalejšie stopy ako ťažký úraz na tele, ktorého následky
cítim s pribúdajúcim vekom stále viac.
Dokonca sa už ani nie potichu hovorí o
rehabilitácii Stalina. Je možné, že voči úplným a celkom bezohľadným beštiám
typu Trockého-Bronštejna mal štipku a možno aj kus realizmu, ale takisto
zbožňoval násilie a nekompromisný nátlak, rovnako išiel cez mŕtvoly ako jeho
predchodcovia. Na podstate nariadení zhora za účelom vytvorenie raja na zemi
nemohla nič zmeniť ani „super reformná“ prestavba, čiže perestrojka, o ktorej
ľudová tvorivosť hneď na počiatku hovorila, že z nej bude „perestrelka“. Síce
to nebolo až také horúce, niečo puklo a uvoľnilo sa, tak či tak prostý ľud v
„sojuze nerušimom“ si všetky zmeny reálne odtrpel a aj pri terajších znovu
úplne zásadných zmenách sa ešte stále z matičky Rusi uteká.
Isteže aj náboženstvo a Cirkev majú svoje
chyby, boli aj zneužívané a plné pomýlených ľudí, ale predsa len nikdy
netvrdili, že Boh je zbytočný, že my ľudia môžeme byť dobrí a lepší zo svojich
vlastných síl a že nejaké odpustenie a pokánie sú znovu a zase archaizmy a
atavizmy, ktoré už viac nepotrebujeme. V skutočnosti ich potrebujeme stále
rovnako a vo veku zvýšených technických možností robiť zlo ich možno
potrebujeme ešte viac.
Bez pokory, pokánia a vzájomného
odpustenia podmieneného aspoň snahou o nápravu teda nemôže fungovať žiadne
milosrdenstvo. Ani v tom najmodernejšom svete, pretože aj ten je v moci zla a máme
úpenlivé odporúčanie sa z neho vydeľovať a neprispôsobovať sa mu. Aj keď máme
pritom radi nielen seba, ale aj iných ľudí, ktorí sa v tomto svete rovnako
trápia, hrešia a občas rozumne a často aj nerozumne sa snažia o všeobecné,
teda katolícke dobro pre všetkých. Hovorí sa, že koho chce Boh potrestať, tomu
zoberie mu rozum. Snažme sa, modlime sa a prosme, aby sa to nestávalo.
A NEUVEĎ NÁS DO POKUŠENIA, ALE ZBAV NÁS ZLÉHO!
(Advent 2017)
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Zaujal ma nadpis. Niektoré náboženstvá majú snahu všeličo personifikovať a tak vymysleli aj postavu diabla - predstaviteľa zla. Nezdá sa vám to detinské pán Gregor? Že by to bolo podľa Písma - buďte ako deti!
OdpovedaťOdstrániť