V júni 2016 mi venoval Mons. Prof.
ThDr. Viliam Judák, PhD., nitriansky sídelný biskup, jednu veľmi zaujímavú
knihu. Jej názov je prozaický: Vo všedný deň nevšedne. Krátke úvahy otca
biskupa sú ozaj podnetné, zamýšľa sa v nich nad všednými oblasťami života
človeka, prírody, ale hlavne kresťanstva.
Prečítal som ju už celú, ale občas ju otvorím
a znova si prečítam niektoré zamyslenie. Dlho som v týchto dňoch
rozmýšľal nad časťou s názvom Kresťanstvo – ale aké? (na str. 17).
Autor v nej píše: „Je isté, že uviesť do života kresťanstvo nemožno
formou príkazu, nariadenia, alebo istou bezohľadnosťou, nerešpektovaním slobody
svedomia...“ A končí vetou: „Takýmto postojom by naše kresťanstvo
bolo také radikálne kresťanské, až by sa stalo nekresťanským.“ V tejto
súvislosti mi prišli na um pokusy zmeniť názov Kresťanskodemokratického hnutia
na KDH – kresťanskí demokrati, ktorý presadzuje jeho súčasný predseda
Alojz Hlina a jeho prívrženci.
Ak by som mal vyjadriť svoj názor,
s ktorým v podstate súhlasia i ďalší členovia klubu KDH
v Leviciach, kde som jeho členom, tak názov Kresťanskodemokratické
hnutie (skratka KDH) by sa nemal meniť.
Treba si uvedomiť, že pri zakladaní a
formovaní KDH stáli najmä ľudia z katolíckeho disentu, ktorí boli
prenasledovaní komunistickým režimom. Kresťanskodemokratické hnutie vzniklo ako
prejav odporu proti starej vládnucej moci. Už samotný názov vychádza
z kresťanských tradícií a demokratických zásad v spoločenskom
a politickom živote určitej skupiny ľudí. Kresťanskodemokratické hnutie je
jedinou stranou, ktorá zotrvala na politickej scéne od novembra 1989 po
súčasnosť. Aj keď teraz nie je v parlamente, má tisíce členov a
priaznivcov, ktorí stoja za hodnotami, ktoré hnutie presadzovalo a ešte
stále presadzuje. Mnohí členovia a sympatizanti hnutia za zmenou názvu
vidia len marketingový ťah súčasného vedenia KDH. Dokazuje to aj otvorený list
viacerých bývalých funkcionárov, v ktorom je vyjadrený nesúhlas s
navrhovanou zmenou názvu. Pod listom sú podpísaní: Pavol Hrušovský, Július Brocka,
Alojz Přidal, Miloš Moravčík, Ján Hudacký, Pavol Abrhan, Ladislav Marenčák,
Anna Záborská a Pavol Faktor.
V liste sa okrem iného píše: „Keď si
človek zmení meno, zrieka sa vlastnej identity. Zmenou názvu by sa KDH vzdalo
všetkého, čo jeho členovia, sympatizanti a voliči za tie roky pre
Slovensko urobili. Sme za zachovanie názvu Kresťanskodemokratické hnutie,
pretože sa nemáme za čo hanbiť.“
Opätovne sa zamýšľam nad slovami otca biskupa
Judáka, keď píše. „Preto vniesť kresťanské hodnoty do svojho okolia musíme
spôsobom, ktorý je človeku blízky, príťažlivý.“
KDH bolo a je naozaj blízke a príťažlivé
v očiach ľudí – kresťanov, ktorí veria princípom pravej slobody. KDH
bojuje za kresťanské hodnoty. Od svojho vzniku všeličím prešlo, ale prežilo.
Onedlho, 17. marca, sa bude konať snem KDH.
Proti sebe sa postavia dve skupiny delegátov. Bude sa rozhodovať o tom,
kto povedie hnutie v ďalších rokoch, bude sa rozhodovať aj o
názve hnutia, ktoré vo svojom programe presadzovalo po novembri 1989 dlho
potláčané slobody.
„Hlas volajúci na púšti“ – hlas delegátov,
ktorých vysielajú členovia hnutia. Nech ten hlas je demokratický, zodpovedajúci
doterajšiemu poslaniu i názvu!
KDH v osudových dňoch novembra 1989
bojovalo za demokratické slobody. Mnohí dnes akoby chceli zabudnúť,
zotrieť dejinné udalosti, pôsobenie disidentov, osudy mučených kňazov,
radových občanov, hlavne kresťanov, pre ktorých sa stalo Kresťanskodemokratické
hnutie akýmsi symbolom boja za slobodu... Zrazu niekto chce zmenu názvu.
To je dehonestujúce.
Apelujme všetci, ktorí pociťujeme tlaky
rôznych „novátorov“, na delegátov snemu KDH, nech si zachovajú rozum
a rozvahu pri hlasovaní o názve hnutia, ktoré je a ostane
v mysliach ľudí vždy ako Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Možno
vysloviť reálnu obavu, že za všetkým je snaha rozbiť a roztrieštiť hnutie,
tak ako sa to stalo a stáva mnohým stranám na Slovensku.
Uvediem celkom na záver ešte jednu svoju
myšlienku: Kresťanskodemokratické hnutie nie je vlečka hnoja, vysypaná niekde
pred nejakou štátnou inštitúciou, ale strana, ktorá má svoju tradíciu
a špecifickú hodnotu. Preto zmena názvu by bola, opakujem, dehonestáciou
všetkého, čo Kresťanskodemokratické hnutie doteraz urobilo. To by si mal
uvedomiť každý, kto bude hlasovať na sneme Kresťanskodemokratického hnutia
v marci tohto roku.
Jozef Nemčok
::
Odporúčané:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Je to pravda, kam sa prikláňa autor. KDH je KDH, akože autor tohto článku je Jozef Nemčok. Rodné mená a priezviská sprevádzajú predsa normálneho človeka od jeho narodenia, až po smrť. Iba mafiáni, zlodeji a ľudia s nepoctivými úmyslami sa ukrývajú pod iným menom, či pseudonymom. Či už je to napríklad mafiánska exekúcia, napríklad INSTITA, či iné podobné organizácie, ktoré často zmiznú akoby z toho sveta. Najmä ak sa im príde na podvody a nekalé praktiky a je im v pätách napríklad polícia. Tak nejako je to aj s ukrývaním sa zmenou telefónneho čísla, účelovej zmeny bydliska, dokonca aj mimo rodnej krajiny. Markantné je to u všakovakých spletilých a nepoctivých inštitúciách, tradičná hrdosť akosi vymiera. Aj anonym a zbabelec sa ukrývajú za svoje pôvodné vlastné meno, čiže je to spoločenská nula, akoby Nič, proste stratená existencia. milan kupecký
OdpovedaťOdstrániťNechcem písať o spornej úlohe predstaviteľov kresťanskej katolíckej cirkvi v období druhej svetovej vojny.Chcem poukázať na skutočnosť, ktorá mnohým ušla z poľa pozornosti. Po ukončení vojny boli v častiach Európy úlohy cirkvi vylúčené z politického života. Cirkev dostala zvláštny pozičný štatút a nemal sa miešať do politiky....Taká bola snaha. Sú medzi nami pamätníci udalostí zo začiatku päťdesiatich rokov. Perzekúcie, zákazy činností, či priamo väzby a popravy. To musela katolícka cirkev pretrpieť aby mohla opäť fungovať ako dôležitý článok spoločnosti.Dostať sa do popredia moci im slúžil právne vyformulovaný názov, ktorý prakticky funguje doteraz. Kresťanskodemokratické hnutie...Kresťanstvo a demokracia? Ťažko hľadať súvislosť, to je ako hľadať demokraciu v armáde.Možno je demokratické nesúhlasiť s dogmami, ktoré sú prekonané a neakceptovateľné.Ako hovorí filozof Voltaire...Nesúhlasím s vaším názorom, ale budem sa biť, aby ste ho mohli vysloviť...Takže je jedno, či hnutie kresťansko demokratické, alebo kresťanskí demokrati...Obsah je rovnaký.Či ideológia kresťanstva, či snahy o demokratické správanie sa v spoločnosti sa musí biť o svoje postavenie v rámci akceptovateľnosti.Osobne považujem slovo "demokracia" za najprázdnejšie slovo aké ľudstvo vymyslelo. Čím je naplnené...?
OdpovedaťOdstrániť