Ja som dobrý pastier. Dobrý pastier položí
svoj život za ovce. (Jn. 10, 11)
Ja som dobrý pastier, poznám svoje a moje
poznajú mňa, ako mňa pozná Otec a ja poznám Otca. Aj
svoj život položím za ovce.
(Jn 10, 14–15)
Ľudovít Košík |
Štvrtá veľkonočná nedeľa býva označovaná aj ako Nedeľa
dobrého pastiera a naša pozornosť je smerovaná na našich pastierov –
kňazov, i na tých, ktorí sa na toto povolanie pripravujú, a prosby
o to, aby sme takýchto pastierov mali dostatok.
Kto by nepoznal ten pohľad v horách, kde už
nie je úrodná pôda, ako spásajú ešte niečo zelené stáda oviec – a tie majú pastiera,
ktorý ich vedie a o ne sa stará, vytvára a stráži stádo a takto je
on, aj ovce, na úžitok spoločnosti.
Tento obraz pastiera a stáda bol známy v
Izraeli od počiatku. Už v prvých Mojžišových knihách sa s ním opakovane
stretávame. Patriarchovia Izraela, Abrahám, Jakub a jeho synovia boli
pastiermi. Kto by nepoznal aspoň úvodné slová 23. žalmu: „Pán je môj pastier,
nič mi nechýba...“
Pojem pastiera a oviec poznajú aj proroci.
Dávid bol pastierom predtým, než sa stal izraelským kráľom. Známy je text
proroka Ezechiela, ktorý varuje pred zlými pastiermi: „Hľa, ja sám budem hľadať
svoje ovce a navštívim ich. Ako si pastier navštívi stádo, keď je uprostred
svojich roztratených oviec, tak navštívim svoje ovce a vyslobodím ich z každého
miesta, na ktoré boli zahnané v oblačný a hmlistý deň... Sám budem pásť svoje
ovce a sám ich dám do košiara, hovorí Pán Boh. Stratené vyhľadám, odohnané
zavrátim, poranené obviažem, nemocné posilním, vykŕmené a nemocné ochránim a
budem ich pásť svedomito“ (Ez 34, 11–16).
Vieme o pastieroch, ktorí boli v Betleheme pri
Ježišovom narodení, ako prví z ľudí, ktorí ho videli a počuli hlas anjelov (Lk 2, 8 a nasl.). Ježiš sám o sebe hovorí, že on je dobrým pastierom. Iste boli aj
v Izraeli zlí pastieri, nebezpeční pre ovce aj pre spoločnosť. Ježiš aj v
podobenstvách rozvinul osobu dobrého pastiera, ktorý neváha hľadať zatúlanú
ovečku. V Biblii je slovo pastier spomenuté viac než stokrát.
Nezodpovednosť pastiera môže spôsobiť mnohé škody, ktoré je
ťažké napraviť, ba až nemožné. Preto je potrebné venovať sa tomu, aby pastier
bol verný, zodpovedný, obetavý, aby ovce poznal a mal ich rád. Obraz
Ježiša ako pastiera uprostred stáda, alebo s ovečkou na pleciach, poznáme z
mnohých obrazov a sôch. Tento obraz dobrého pastiera mi utkvel v pamäti ako
najvýraznejší Ježišov obraz z rokov môjho detstva, keďže ho starí rodičia mali
na domácom oltári. Ježiš učí, vedie,
stará sa, obetuje sa a neváha aj život položiť za svoje ovce.
V dvetisícročnej tradícii Cirkvi tento obraz dobrého
pastiera je pripisovaný a priznávaný aj
biskupom a kňazom, ktorí pri poslednej večeri sprostredkovane prevzali
zodpovednosť za vedenie „Ježišovho stáda“, za vedenie Cirkvi. Beda bolo obci,
spoločenstvu, ak žil kňaz nezodpovedným životom, ak mu viac záležalo na sebe
ako na ovciach, ak hľadal vlastné naplnenie, vlastné oslávenie viac ako Božiu
slávu, ak presadzoval namiesto Božej vôle vlastné predstavy, ak evanjeliové
pravdy zastieral vlastnými názormi... Všetci tým trpeli.
Asi sa nedá zabrániť tomu, aby niekto Ježiša
zradil, ale beda človeku, ktorý zrádza Syna človeka! A osobitné beda, ak zrádza
stádo jeho pastier. Škody, ktoré svojou nezodpovednosťou napácha, sú oveľa
väčšie, ako keď zradí ten, kto nesie zodpovednosť len za seba, kto nie je
pastierom veľkého stáda. V Cirkvi sme zažili rozličné zlyhania pastierov. Počas
jej dejín už zradili mnohí kňazi, biskupi, pápeži. Dôsledky mnohých zrád
nesieme aj v súčasnosti.
Nám je potrebné byť verní Kristovi, ktorý je
dobrým pastierom a vzorom každému, kto nás vedie po ceste
k večnosti; on dal za nás na kríži svoj život, za nás sa obetoval a potom
vstal z mŕtvych, odišiel do neba, aby nám pripravil miesto. A treba sa nám
varovať pred pastiermi, ktorí rozoštvávajú stádo, na druhej strane podporovať
a modliť sa za pastierov, ktorí sú verní, ktorí sa obetujú, starajú, učia,
vedú, pracujú, slúžia... čo v dnešnej dobe vplyvu masmédií nemusí byť
jednoduché rozoznať.
Treba nám byť dobrými pastiermi v úsekoch,
ktoré sú nám zverené. Vo vedúcich pozíciách je možné byť despotom a dokazovať
vlastnú moc a silu a podporovať rozličné podvody a čierne obchody, a je možné
byť čestným, spravodlivým, láskavým lídrom. Každému z nás je
v určitých úlohách zverená aj úloha pastiera. Manželia, otcovia, učitelia,
lekári, majstri, riaditelia, starostovia, majstri, podnikatelia, obchodníci,
vedúci, manažéri... Aj nám je zverená rozličná miera zodpovednosti za iných.
Dokážeme ju zobrať na seba ako Ježiš a budeme viesť k Bohu a k spáse
tých, ktorí sú nám zverení, budeme verní hodnotám Božieho Kráľovstva, ako nás
učil Ježiš, a keď pôjde o vernosť Bohu a človeku, až po obetu vlastného života?!
Modlime sa za
dobrých pastierov Cirkvi. Buďme
sami dobrými pastiermi, učme sa tomu od Ježiša a prosme si od neho silu, aby
sme to vedeli aj v Cirkvi aj v ľudskej spoločnosti. Sú
hodnoty, ktoré platia vždy. Boží zákon i zákony prírody platia
v každej dobe. Ježiš, aby objasnil pravdy Božieho kráľovstva, často bral
obrazy z prírody, ktoré ľudia poznali. Ježiš nás učí pravde. On je dobrý
pastier, aj my sa môžeme učiť od neho, ako byť dobrými pastiermi v Cirkvi i vo
svete.
Ľudovít Košík
::
Odporúčané:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.