Rozhovor s Mgr.
Zuzanou Jonekovou, riaditeľkou ZUŠ na ulici A. Dubčeka vo Vranove nad Topľou
|
Zuzana Joneková |
Karol Dučák: Zuzi, začnime
klasicky. Ako dlhoročnú kolegyňu mojej manželky, ktorá na škole pôsobí už vyše
40 rokov, a v súčasnej dobe aj jej šéfku, ťa samozrejme veľmi dobre
poznám, ale mnohí naši čitatelia nie. Môžeš sa teda predstaviť našim čitateľom?
Zuzana Joneková: Na ZUŠ vo Vranove som nastúpila hneď po
skončení Konzervatória v Košiciach v roku 1997, kde som vyštudovala
hru na harfe. Začala som s vyučovaním klavírnej hry a hudobnej náuky.
Popri zamestnaní som vyštudovala Katolícku univerzitu v Ružomberku odbor
hudobné umenie a náboženská výchova. V roku 2013 som úspešne prešla
výberovým konaním na funkciu riaditeľky tejto inštitúcie a som ňou až
doteraz.
K. D.: Nedávno si
škola slávnostne pripomenula 60. výročie existencie. Ty sama si súčasťou dejín
tejto školy. Ako hodnotíš túto etapu svojho života?
Z. Joneková: Keď som ti v predchádzajúcej odpovedi
povedala, že som sem nastúpila v roku 1997, tak máš pravdu, som súčasťou
dejín tejto školy. Nikdy v živote som neoľutovala, že som sa dala na
umelecký smer. Paradoxom je, že keď som sem prišla ako 6-ročná na prijímacie skúšky, nevzali ma pre
nedostatok miesta. Preto ja osobne nie som absolventkou školy a ĽŠU –
predchodca ZUŠ-ky – som vyštudovala
v Strážskom. Keď som sem prišla učiť, ako prvá ma privítala práve tvoja
manželka, p. Oľga Jakubová. A ako hodnotím túto etapu môjho života?
Hodnotím ju veľmi pozitívne, či už vo vzťahu žiaci, kolegovia, rodičia... Som
na škole 21 rokov a aj cez moje ruky prešlo mnoho detí. Niektoré pokračovali
v umeleckom rozvoji na konzervatóriách, VŠMU a niektoré hrajú pre radosť
iným v rôznych hudobných kapelách. A keď vás zastavia v meste
a predstavujú vám už svoje deti, je to neopísateľný pocit, že majú záujem
o to, aby aj ich detičky pokračovali v štúdiu na našej škole.
Prichádza doba, že začínam učiť deti svojich žiakov a to je, myslím si,
perspektíva do budúcnosti: nezanevrieť na umelecké školstvo.
K. D.: Si šťastná ako
hudobná pedagogička? Napĺňa ťa toto povolanie?
Z. Joneková: Áno, som šťastná, pretože ma toto povolanie
napĺňa. Neviem si predstaviť, že by som robila niečo iné. Vždy som obdivoval
moju pani učiteľku na ZUŠ-ke, p. Nadeždu Biľovú, ktorá bola mojím vzorom už od
detstva. Doma som rodičom povedala, že chcem byť ako ona a chcem chodiť do
takej práce ako ona. Samozrejme, rodičia
boli prísni, sem tam aj nejaké zaucho padlo, pretože tiež som mala
obdobie vzdoru, že už chodiť nebudem, nechce sa mi cvičiť a podobne.
A vtedy mi mama povedala: Chceš byť ako pani učiteľka? Ak áno, tak zavri
ústa, dvere do izby a cvič! A som rodičom vďačná, že na mňa vtedy
boli prísni a že som vydržala ja, aj oni.
K. D.: Na oslavách výročia
školy boli prítomní aj prominentní žiaci školy, ktorí dosiahli pozoruhodné
medzinárodné úspechy. Môžeš nám o tom niečo povedať?
Z. Joneková: Takým najvýraznejším absolventom ZUŠ-ky vo
Vranove je operná diva Mária Kobielska,
ktorá v súčasnosti pôsobí ako sólistka národnej opery v Prahe
a je žiačkou práve tvojej manželky, p. Oľgy Jakubovej. Bartolomej Buráš je riaditeľom Štátneho konzervatória
v Košiciach, jeho profesorský zbor tvoria naši ďalší vynikajúci absolventi:
Iveta Čisáriková, Ľubomír Demeter, Zuzana Udičová, moja žiačka Denisa Stašková.
V tanečnom odbore máme Jaroslava Viňarského, ktorý pôsobí ako tanečník,
pedagóg a choreograf po celom svete. Je držiteľom prestížnej CENY SAZKY za objav v tanci
a ceny The bessies New York dance and performing arts Award 2013
v kategórii vynikajúci tanečník. Matúš Kotuľák je ďalším absolventom, pôsobí
v SĽUK-u. Vo výtvarnom odbore máme taktiež významné zastúpenie. Martin
Knut je maliar, výtvarník, marketingový stratég a filantrop. Už viac než 20
rokov pracuje aj pre tretí sektor ako komunikačný konzultant. Pätnásť rokov
viedol zastúpenie nadnárodnej komunikačnej agentúry na Slovensku PUBLICIS/KNUT.
V roku 1999 spoluzakladal a dodnes vedie Ligu za duševné zdravie. Aktívne
vystavuje doma aj v zahraničí. Bol členom správnej rady Galerie Danubiana a
dnes zastupuje verejnosť v správnej rade VŠVU. Takže myslím si, že sa máme čím
popýšiť a pochváliť.
K. D.: Moja manželka sa v poslednej dobe sťažuje
na klesajúcu úroveň prípravy žiakov na vyučovanie predovšetkým v hudobných
odboroch. Svoj negatívny vplyv tu zohráva internet, mobily a mnohé
technické vymoženosti, ktoré na jednej strane pomáhajú, na druhej strane
priveľmi rozptyľujú žiakov a odvádzajú ich od umenia. Zdá sa, že je to
nezvratný vývojový proces. Prežívame technokratickú revolúciu, keď sa
vedecko-technický pokrok, ktorý by mal ľudstvu slúžiť, vymyká človeku spod
kontroly. Militantný nástup technokracie zatláča do úzadia hodnoty, ktoré nie
sú materiálne a presadzuje sa kultúra techniky bez ducha, bezbrehá kultúra
konzumu, pre ktorú sa duchovné hodnoty stávajú neprijateľnou prekážkou. Táto
pseudokultúra deformuje už naše deti. Vidíme to aj na celkovom úpadku kultúry,
jej odsúvania do úzadia.
Čo myslíš, dá sa tento zhubný trend zastaviť? Dožijeme sa časov, keď národná
kultúra Slovákov vstane z popola ako bájny vták Fénix?
Z. Joneková: Umenie ako také tu
vždy bolo a viem, že aj bude. Či už moderné vyspelé technológie pôjdu
závratným tempom vpred, my to neovplyvníme. Samozrejme môžeme ho potlačiť, ale
všetko musí vychádzať z nás, z nášho vnútra, z našej duše
a predovšetkým z nášho srdca. Myslím si, že kultúra nášho národa
a umelecké školstvo vo všeobecnosti ešte zažije svoj veľký boom
a nebude to dlho trvať. Som o tom pevne presvedčená.
K. D.: Ako vidíš perspektívu školy? A ako vidíš
perspektívu hudobného školstva na Slovensku vôbec?
Z. Joneková: Hoci sme malým
mestom a malou školou, verím, že v budúcnosti bude záujem o umelecké vzdelanie. Chcem
škole popriať veľa tvorivých rokov, inšpiráciu, prívetivosť. Učiteľom radosť
z ich povolania, žiakom čo najviac úspechov za dobre vykonanú prácu.
Rodičom trpezlivosť, vytrvalosť a pevné nervy.
K. D.: Mám záľubu
v dávaní nepríjemných otázok. Jednu položím aj tebe. Ak by si bola – čisto
hypoteticky – ministerkou školstva SR,
čo by si robila inakšie ako súčasná ministerka?
Z. Joneková: V prvom rade
by som sa o ZUŠ-ky viac zaujímala. Netvrdím, že sa súčasná pani
ministerka nezaujíma, ale nejaké
korekcie by sa aj na ZUŠ-kách mali urobiť. Rastú ako huby po daždi
a povedzme si úprimne, niekedy je latka prekliato nízko, čo sa týka
vyučovacieho procesu a podobne. Mali by sa počty zredukovať, aj keď tým
samozrejme nechcem ublížiť súkromnej sfére hudobného školstva, poznáme prípady,
kde to naozaj funguje. No a samozrejme by som ohodnotila prácu pedagóga na
vyššej úrovni ako je v súčasnosti. Učitelia sa takisto celoživotne vzdelávajú, v hudobnej,
výtvarnej, tanečnej či literárno-dramatickej sfére. Takže by to mali
vidieť aj na svojej výplatnej páske. Dieťa v Kanade, Švédsku, Čechách tiež
musí so svojim učiteľom rozobrať dané dielo tak ako aj na Slovensku. Musí ho
tiež predviesť na verejnosti tak ako na Slovensku. Tak prečo by sme za to
nemali byť ohodnotení tak ako v iných krajinách? To, že sa deťom venujeme
oveľa viac individuálne ako ostatní učitelia, to akosi naša spoločnosť nevidí,
alebo nechce vidieť. Ale to nech každý
posúdi sám....
K. D.: Aké je tvoje najvrúcnejšie želanie ako
riaditeľky školy?
Z. Joneková: Mať okolo seba milých, prívetivých ľudí
a spolupracovníkov, mať dostatok žiakov vo všetkých odboroch – hudobnom,
tanečnom, výtvarnom a literárno-dramatickom. Mať talentovaných žiakov,
ktorí pôjdu za svojím cieľom a vydržia. Vydržia spolu s rodičmi,
starými rodičmi, učiteľmi. Ale podarí sa to iba vtedy, ak to pôjde zo srdca
a s láskou k umeniu. Veď nie nadarmo sa vraví, že človek je
súčasťou umenia a krásneho života. Záleží na nás, akým krásnym si ho
urobíme.
K. D.: Ďakujem za
rozhovor.
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Ďakujem za pozitívne ladený rozhovor. Pani riaditeľka len jemne kritizuje súčasné pomery. Viem, že viacerí pedagógovia sú kritickejší... Ale v umeleckom školstve je asi žičlivejšia atmosféra a lepší prístup zo strany učiteľov i žiakov.
OdpovedaťOdstrániť