Rod Dreher: Benediktova voľba
Bratislava, POSTOJ MEDIA, 2017
Kresťanstvo – či už katolicizmus,
protestantizmus alebo pravoslávie – by malo byť mocnou protiváhou radikálneho
individualizmu a sekularizmu. Nedeje sa tak. Ukazuje sa, že kresťania sú
vo väčšine „spokojnými prisluhovačmi konzumnej kultúry, ktorí rýchlo strácajú
zmysel toho, čo znamená byť kresťanom“ (s. 14). Západ sa tak ocitol
v najväčšej duchovnej kríze od pádu Rímskej ríše. Kresťanstvo je na ústupe
a tí, čo dôsledne zastávajú kresťanské učenie, sú v kultúrnom
a čoraz viac aj v právnom zmysle považovaní za netolerovateľných.
Tieto skutočnosti priviedli amerického autora Roda Drehera k napísaniu
knihy o stratégii prežitia kresťanstva v postkresťanskom svete.
Ide o to, že v blízkej budúcnosti
nemožno očakávať obrat k lepšiemu, naopak, prichádzajú temné časy,
kresťania budú „bezmocnou a opovrhovanou minoritou“ (s. 123). Ocitli sme
sa v novej realite, v zajatí moderného barbarstva a úplne pomýleného
spôsobu myslenia: „Naši vedci, naši sudcovia, naši vládcovia, naši učenci
a naši spisovatelia – všetci pracujú na zničení viery, rodiny, rodu,
dokonca toho, čo znamená byť človekom. Naši barbari vymenili zvieracie kožušiny
a oštepy minulosti za značkové obleky a smartfóny“ (s. 31). Aj vo
vnútri kresťanstva dochádza k deformáciám – pseudoviera niektorých má len
málo spoločného s kresťanstvom Svätého písma a tradície, ktoré hlása
pokánie, čistotu, prísnosť, sebaobetujúcu lásku...
Odísť z Babylonu
Autor vychádza z reálií vo svojej
domovine (USA), ale situácia v Európe, najmä západnej, je podobná, možno
iba (zatiaľ) o málo lepšia. Netreba si robiť ilúzie: „Ak veriaci neodídu
z Babylonu a neoddelia sa, niekedy metaforicky, niekedy doslova, ich
viera v tejto kultúre smrti neprežije viac ako jednu alebo dve generácie“
(s. 33). Kresťania sa musia zamerať na prežitie, nepúšťať sa do vopred
prehraných bitiek, ale budovať inštitúcie, paralelné štruktúry, archy záchrany
i siete odporu, v ktorých môže prežiť ortodoxná viera.
Ponúka, respektíve navrhuje sa tu teda niečo
úplne iné, než na čo sme boli zvyknutí v posledných desaťročiach – nie
otvorenosť svetu, prispôsobovanie sa, ale oddelenie, odlíšenie sa! Práve
odlišný spôsob života nás očistí a zároveň zviditeľní. V tom spočíva
oná „Benediktova voľba“ (vyskúšaná už pred stáročiami): „Svätý Benedikt...
konal múdro, keď opustil spoločnosť a založil novú komunitu, ktorej
praktiky zachovali vieru počas prichádzajúcich skúšok“ (s. 32). Treba byť iný,
bez kompromisov, aj keď sa to bude zdať mnohým zvláštne. Treba prehĺbiť život
viery: „Znovuobjavením minulosti, obnovením liturgického slávenia
a asketizmu, sústredením sa na cirkevné spoločenstvo a sprísnením
cirkevnej disciplíny“ (s. 136).
Nutnosť odlíšenia sa, istého odstupu od
okolitého sveta autor pripomína opakovane: „Existencia cirkvi, ktorá vyzerá
a hovorí a znie presne ako svet, nedáva zmysel. Cirkev, ktorá
nezdôrazňuje asketizmus a nasledovanie Pána, je zbytočná...“ (s. 159).
Dreher zároveň vyjadruje názor, že politické riešenie je ilúziou, obnova
náboženského života musí nastať v rodinách a miestnych
spoločenstvách.
Sexuálna a digitálna revolúcia
Záverečné kapitoly knihy sa zaoberajú postojom
kresťanov k dvom mocným silám, ktoré „tvarujú a riadia moderný život“
(s. 249). Aké sú to sily? Sex a technika.
Sexuálna revolúcia, spojená s uvoľnením
morálky, pornografiou, rozkladom rodiny, je radikálne protikresťanská,
v tejto oblasti preto nie sú prípustné kompromisy – žiaľ, niektorí veriaci
sa o takéto kompromisy pokúšajú, čo zanecháva zhubné následky:
„Homosexuálne manželstvá a rodová ideológia signalizujú konečný triumf sexuálnej
revolúcie a detronizáciu kresťanstva“ (s. 261).
V súvise s technikou Dreher
poukazuje hlavne na fenomén závislosti – mnohí ľudia ani chvíľu nevydržia bez
počítača či mobilného telefónu, sledujú virtuálny svet a zanedbávajú ten
skutočný. Technické prostriedky umožňujúce stále pripojenie k internetu
výrazne a v mnohých ohľadoch negatívne ovplyvňujú náš život. Internetová
technológia „samotnou svojou podstatou drobí a rozptyľuje našu pozornosť
ako nič iné, radikálne ohrozuje našu schopnosť porozumieť svetu, fyziologicky
prebudováva náš mozog a stále viac a viac nás robí bezmocnými voči
našim impulzom“ (s. 280). Internet dáva aj berie. A aj tu platí, že byť
Ježišovým učeníkom značí „podrobiť sa formácii, nie prijímaniu informácií“ (s.
296).
Čas rozhodnutia
Kniha Roda Drehera o Benediktovej voľbe
prináša mnoho zaujímavých postrehov a cenných myšlienok. Je v istom
zmysle provokatívna, pretože odvážne hovorí aj o problémoch
a zlyhaniach kresťanského sveta a navrhuje riešenia, ktoré sa
diametrálne líšia od predstáv hlásateľov „terapeutického“ kresťanstva.
Slovenskému čitateľovi môže trochu prekážať takpovediac americký spôsob, akým je
kniha napísaná, ani preklad či redakčná príprava nie je celkom
v poriadku (v texte je množstvo zbytočných novotvarov, anglicizmov,
vyskytujú aj gramatické chyby), ale po obsahovej stránke ide
o dielo hodné pozornosti.
Náboženstvo dáva človeku vedomie toho, kým je
a čo má robiť, ako má žiť. Zriecť sa náboženstva neznamená len zriecť sa
chodenia do kostola, znamená to odtrhnúť sa od koreňov, ktoré nás vyživovali
celé stáročia. Rod Dreher si to uvedomuje a postup sekularizmu ho nenecháva
ľahostajným. Svoj autorský zámer objasňuje takto: „Benediktovu voľbu som
napísal v snahe zobudiť cirkev a povzbudiť ju, aby sa posilnila, kým
je ešte čas. Ak chceme prežiť, musíme sa vrátiť ku koreňom svojej viery, tak
v myslení, ako aj v praxi.“ Budeme o tom premýšľať? Zobudíme sa?
Ján Maršálek
::
Súvisiace príspevky:
PriestorNet
Prinášame pôvodnú tvorbu našich autorov:
nekopírujeme, nekradneme.
Rešpektujeme etické pravidlá: publikujeme pod svojím menom.
Cítime zodpovednosť: overujeme si informácie, odmietame bulvárne témy.
Záleží nám na profesionalite: každý text redigujeme.
Veríme, že i dnes sa nájdu ľudia, ktorí to vedia oceniť.
Ja si myslím, že tá ponuka cnostného života a blaženého posmrtného stavu v kresťanstve, je veľmi lákavá pre jednoduchých ľudí a z toho mi vychádza príťažlivosť nielen kresťanstva, ale aj iných náboženstiev. A ešte jedna poznámka - náboženstvá sú postavené na egoizme, nie spolupatričnosti. Aj keď sa interpretuje, že Ježiš zomrel za nás a za naše hriechy.
OdpovedaťOdstrániť„Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo“ (Mt 5, 3).
Odstrániť::
„Boží hnev z neba sa zjavuje proti každej bezbožnosti a neprávosti ľudí, ktorí neprávosťou prekážajú pravde. Je im predsa zjavné, čo možno o Bohu vedieť; Boh im to zjavil. Veď to, čo je v ňom neviditeľné – jeho večnú moc a božstvo –, možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí; takže nemajú výhovorky. Hoci Boha poznali, neoslavovali ho ako Boha, ani mu nevzdávali vďaky; ale stratili sa vo svojich myšlienkach a ich nerozumné srdce sa zatemnilo. Hovorili, že sú múdri, a stali sa hlupákmi“ (Rim 1, 18–22).
Ja si myslím, že ne.
Odstrániť„Ja si myslím, že ne.“
OdstrániťTaký komentár čitateľovi veľa nepovie. Aká je jeho výpovedná hodnota?!
Takýmito citáciami z NZ súčasného rozhľadeného občana už ani nezastrašíte, ani nemotivujete, aby ostal kresťanom katolíkom.
OdstrániťSúčasný rozhľadený občan...
OdstrániťMyslíte toho, čo je celé dni prilepený k televízoru alebo počítaču a kŕmi sa tým, čo mu servírujú mediálni magnáti?
Alebo toho, čo si neprečíta jedinú knihu ako je rok dlhý?
Alebo toho, čo sa až vo volebnej miestnosti (ktovie podľa čoho) rozhodne, komu dá svoj hlas?
Alebo máte na mysli tých, ktorí proti prirodzenosti a zdravému rozumu schvaľujú výmysly novodobých politrukov?
„Súčasný rozhľadený občan“ si myslí, že zhltol všetku múdrosť sveta. Ale nezhltol.
Súčasný rozhľadený občan číta Bibliu ako legandy a iné literárne útvary o hebrejcoch a jednom židovskom odpadlíkovi Ježišovi, podfarbené zázračnosťou a neprikladá im žiadnu inú, ako literárnu vážnosť.
OdstrániťA to je jeho bieda a záhuba!
OdstrániťV akom zmysle bieda a záhuba?
OdstrániťKeď to zoberiem len z čisto ľudského, prirodzeného hľadiska – je to bieda kultúrna a je to záhuba civilizačná, lebo ako nás učia dejiny, keď ktorákoľvek spoločnosť opustí princípy, na ktorých vyrástla, tak zanikne, resp. bude pohltená inou.
OdstrániťNavyše, spoločnosť, ale ani jedinec, nemôže žiť a prospievať bez stabilného a jednotiaceho mravného poriadku. A čím chce Európa nahradiť kresťanstvo? Vari nejakým sociálnym inžinierstvom? Čím chce nahradiť hodnotový systém vychádzajúci z Desatora? Kódexom budovateľa komunizmu? Také pokusy tu už boli a nedopadli dobre.
Bolo by na čase, aby kultúra a civilizácia, založená na podvode a lži náboženstiev, zanikla, lebo generuje nepokoje a vojny, rozdeľuje antagonisticky spoločnosť.
OdstrániťMáme tu k dispozícii prncípy humanizmu a mieru, založené na racionalite, poznaní, empatii, altruizme.
Myslím, že v dnešnej dobe je potrebné vytvárať viacej mentálne ako priestorovo oddelené štruktúry s poznaním rozhraní a presahov. Samozrejme ťažisko komunikácie by malo byť vnútri kresťanských štruktúr.
OdpovedaťOdstrániťSúhlasím, v našich pomeroch možno hovoriť skôr o „mentálnom“ oddelení. Ale v USA, ako konštatuje Rod Dreher, sa rodiny aj sťahujú do miest, kde je fungujúca farnosť a duchovná správa, resp. veriace rodiny si kupujú domy v jednej štvrti, aby boli blízko seba a mohli si vzájomne pomáhať.
OdstrániťFyzická blízkosť je nenahraditeľná, len nechoďme cestou kibucov a nestaňme sa sektou.
OdpovedaťOdstrániťDobrá poznámka. Ale myslím si, že katolíctvo má priamo v sebe zakódovanú obranu proti sektárskemu zmýšľaniu – vyplýva to už z jeho podstaty.
Odstrániť