Karol Dučák |
Profesor Kornat nás
kŕmi polopravdami
Profesor Marek Kornat nedávno poskytol
rozhovor portálu PCh24.pl (1). V rozhovore popisuje situáciu Katolíckej
cirkvi pred Druhým vatikánskym koncilom v ružových farbách, no situáciu Cirkvi
po koncile čiernou farbou. Druhý vatikánsky koncil podľa profesora Kornata
spôsobil všetky zásadné problémy, s ktorými sa Katolícka cirkev v súčasnosti
borí, lenže realita nie je taká jednoznačná, ako ju prezentuje profesor Kornat.
Najmä jeho idealizácia stavu Katolíckej cirkvi pred Druhým vatikánskym koncilom
je zaujatá a diletantská. Z tohto dôvodu nemožno považovať polopravdy profesora
Kornata za hodnoverné fakty.
Mnohé štatistiky uvádzajú údaje, ktoré sú
v rozpore s tvrdeniami profesora Kornata. Podľa jednej z nemeckých
štatistík pokles návštevnosti katolíckych bohoslužieb bol dlhodobým procesom,
ktorý sa nezačal po Druhom vatikánskom koncile, ale už omnoho skôr.
Toto sú štatistické údaje o percentuálnom
počte katolíkov na nedeľných bohoslužbách podľa rokov (2):
rok 1950 50,6
%
rok 1955 48,4
%
rok 1960 46,3
%
rok 1965 42,6
%
rok 1970 37,3
%
rok 1975 32,7
%
rok 1980 27,0
%
rok 1985 24,8
%
rok 1990 21,9
%
rok 1995 18,6
%
rok 2000 16,5
%
rok 2005 14,3
%
rok 2011 12,3
%
Štatistické údaje potvrdzujú niekoľko dôležitých
skutočností. Predovšetkým:
1. Pokles počtu veriacich na katolíckych
bohoslužbách v nemeckom prostredí nezačal po Druhom vatikánskom koncile, ale
oveľa skôr. Štatisticky je to možné dokázať najneskôr od roku 1950.
2. Trend úbytku veriacich na katolíckych
bohoslužbách je dlhodobý a Druhý vatikánsky koncil evidentne nemal rozhodujúci
vplyv na znižovanie návštevnosti katolíckych svätých omší.
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Vidíme však nepriamu úmernosť. Čím viac stúpal
blahobyt obyvateľstva po druhej svetovej vojne, čím viac sa v spoločnosti
rozrastal hedonizmus a praktický materializmus, tým menej katolíkov chodilo na
sväté omše. Táto nepriama úmernosť však nie je charakteristická len pre obdobie
druhej polovice 20. storočia a začiatku 21. storočia, ale je charakteristická
pre celé dejiny ľudstva. Celá ľudská história poukazuje na jednu veľmi
podstatnú skutočnosť: utrpenie a bieda privádzajú ľudí k Bohu, avšak hmotný
blahobyt a bezstarostnosť vedú ľudí najistejšou cestou k záhube vlastnej duše.
V každom prípade je však isté, že proces vyprázdňovania kostolov a kríza viery sa
nezačal po koncile, ale oveľa skôr.
Okrem predchádzajúcich štatistických údajov to
potvrdzujú aj iné štatistiky. Podľa jednej z nich v roku 1955 v Mníchove, katolíckej metropole Bavorska, iba
23,6 % katolíkov praktizovalo svoju vieru, z čoho bolo iba 12,6 % robotníkov.
Ešte menej robotníkov, len 7%, praktikovalo svoju vieru v talianskej Bologni (3).
Vyprázdňovaním kostolov a krízou viery pred Druhým vatikánskym
koncilom bolo zrejme najciteľnejšie postihnuté Francúzsko. Spôsobila to búrlivá industrializácia
krajiny, ktorá si vyžiadala masovú migráciu vidieckeho obyvateľstva do
priemyselných centier. Robotnícka trieda sa radikalizovala a obzvlášť veľké
mestá sa stali centrami odporu voči Katolíckej cirkvi. Vynikal Paríž, v ktorom
mali silné postavenie francúzski komunisti. Parížske predmestie Ivry-sur-Seine
spravovali komunisti už od roku 1925. Ako sa dozvedáme zo zápiskov známej francúzskej
laickej misionárky Madeleine Delbrȇlovej, ktorá tam v tridsiatych rokoch 20. storočia
pôsobila, panovali tam veľmi napäté pomery. Bola tam katolícka farnosť s
robotníckou štvrťou, ale kresťania boli minoritou. Kňaza a známych katolíkov „pozdravovali“
kameňmi a nadávkami. Bitky medzi obyvateľmi, často aj deťmi, boli súčasťou
bežného života. Ak sa do tejto štvrte prisťahoval nový obyvateľ, požadovalo sa
od neho vyjadrenie, či patrí na stranu komunistov, alebo nie. Madeleine doslova
píše: „Starý kostol schúlený ako vtáča, ktorý zahrieva svojich verných pod
svojimi peruťami... 19 ľudí z 20 nikdy nezabočí ani na farské schody“ (4).
Postavenie Katolíckej cirkvi vo Francúzsku v
prvej polovici 20. storočia sa rapídne zhoršovalo. Došlo k odkresťančeniu
celých rozsiahlych oblastí krajiny. Kardinál Suhard so zdesením konštatoval, že
sú regióny, v ktorých niet kňazov, napríklad Burgundsko, Bretónsko a Aveyron. Kardinál
dokonca hovoril o múre medzi Katolíckou cirkvou a ľuďmi. Preto bola v roku
1941 z jeho rozhodnutia založená Mission de France (5), ktorej
úlohou bolo vychovávať diecéznych kňazov, určených prednostne na hlásanie
evanjelia v odkresťančenom prostredí (6). Francúzsko
sa tak už v prvej polovine 20. storočia stalo misijným územím.
Kríza viery sa však rozšírila pred Druhým vatikánskym koncilom nielen v
Nemecku a vo Francúzsku, ale fakticky na celom Západe. V čase pred zvolaním Druhého vatikánskeho
koncilu „počet praktizujúcich katolíkov v tradičných kresťanských krajinách dosahoval
nanajvýš 30 percent. V Taliansku, vrátane Ríma (2–3 percentá praktizujúcich
katolíkov!)...“ (7).
Pápež Ján XXIII. zvolal koncil práve kvôli
zastaveniu procesu sekularizácie západnej civilizácie. Dnes vieme, že sa to nepodarilo,
hoci Druhý vatikánsky koncil priniesol veľa užitočného v oblasti pastorácie
(napr. laicky apoštolát, trvalý diakonát a mnoho ďalších pozitív).
Aby sme pochopili príčiny úpadku západnej civilizácie, je potrebný
seriózny vedecký výskum.
Určite nám nepomôže, keď si uľahčíme prácu a urobíme zástupný terč z Druhého
vatikánskeho koncilu. Bol to predsa obrovský komplex rôznych faktorov, ktoré
spôsobili pokles náboženského zápalu veriacich katolíkov v 20. storočí.
Druhý vatikánsky koncil určite nebol dokonalý.
Dokonalosť je monopolom samotného Boha. Ale vykresľovať situáciu pred Druhým
vatikánskym koncilom v ružových farbách a situáciu po ňom čiernou farbou,
ako to urobil profesor Kornat, je neseriózne a diletantské.
Druhý vatikánsky koncil potrebuje vysvetlenie niektorých problematických pasáží dokumentov, ako to požaduje biskup Atanasius Schneider (8).
Druhý vatikánsky koncil potrebuje vysvetlenie niektorých problematických pasáží dokumentov, ako to požaduje biskup Atanasius Schneider (8).
Je to legitímna požiadavka, bez ktorej si
nemožno predstaviť skutočný pokrok. Je potrebná rozsiahla odborná diskusia o
Druhom vatikánskom koncile, zorganizovanie vedeckých konferencií a kolokvií.
Veľa sa ich už uskutočnilo a ďalšie budú pokračovať. Progresívnym prvkom je aj publikovanie dokumentov Druhého vatikánskeho koncilu
s vysvetlivkami. Koniec koncov, aj katolícke vydania Biblie obsahujú veľa
vysvetliviek, pomocou ktorých Magistérium Cirkvi zabezpečuje jednotnú katolícku
interpretáciu biblických textov. Existuje viacero možností ako inteligentným
spôsobom zosúladiť všetky problematické pasáže dokumentov koncilu
s katolíckou tradíciou, a žiadna z nich nesmie byť opomenutá. Základnou
zásadou všetkých týchto snažení však musí byť hermeneutika kontinuity, ktorá
nemá alternatívu.
Poznámky:
(1) Porov. Czy moderniści i „liberalni katolicy”
to prekursorzy rewolucji seksualnej?
(2) Porov. Haunerland W.: Gottesdienst in
der Moderne. Liturgische Bewegung und das Zweite Vatikanische Konzil,
s. 34–35.
(3) Porov. Petráček T. Proč byl svolán
Druhý vatikánský koncil? Fakta a mýty o situaci církve doby Pia XII. –
část 2.
(4) Hromníková Ľ. Madeleine Delbrȇl, laická
misionárka v Ivry-sur-Seine, a jej vplyv na súčasnú katolícku spiritualitu,
s. 10.
(5) Mission de France (Francúzska
misia) bola oficiálne schválená v roku 1954 pápežom Piom XII.
(6) Porov. Hromníková Ľ. Madeleine Delbrȇl,
laická misionárka v Ivry-sur-Seine, a jej vplyv na súčasnú katolícku
spiritualitu, s. 11.
(7) Pesch O. H. Druhý vatikánský koncil
1962–1965. Příprava
– průběh – odkaz, s. 31.
(8) Athanasius
Schneider: Clarification of Vatican II Needed.
Použitá literatúra:
1. Athanasius
Schneider: Clarification of Vatican II Needed. In: Unam Sanctam
Catholicam. Defending the Goodness, Truth & Beauty of Catholicism. Dostupné na internete: unamsanctamcatholicam.blogspot.com.
2. Czy
moderniści i „liberalni katolicy” to prekursorzy rewolucji seksualnej? In: PCh24.pl. Dostupné na internete: pch24.pl.
3. Haunerland W.: Gottesdienst
in der Moderne. Liturgische Bewegung und das Zweite Vatikanische Konzil.
In: Römische Messe und Liturgie in der Moderne. Freiburg im
Breisgau: Herder, 2013. ISBN 978-3-451-30908-3, s. 15–39.
4. Hromníková Ľ. Madeleine
Delbrȇl, laická misionárka v Ivry-sur-Seine, a jej vplyv na súčasnú katolícku
spiritualitu. In: Acta theologica et religionistica. 2016. Ročník 5,
č. 2. Dostupné na internete: unipo.sk,
s. 8–17.
5. Pesch O. H. Druhý
vatikánský koncil 1962–1965. Příprava – průběh – odkaz. Vydání druhé. Praha:
Vyšehrad, 2014, 440 s. ISBN 978-80-7429-398-6.
6. Petráček T. Proč
byl svolán Druhý vatikánský koncil? Fakta a mýty o situaci církve doby Pia XII. – část 2. In: Christnet.eu. Dostupné na internete:christnet.eu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.