Ilustračná snímka: PriestorNet |
Položme si otázku: Sú z hľadiska
kresťanskej náuky prípustné kompromisy v zásadných veciach viery
a morálky? Ak odpovieme nie, nie sú prípustné (a myslím, že to je správna
odpoveď), tak potom sa ukáže ako nevyhnutný konflikt so svetom: kresťanstvo
bude vždy v konflikte s týmto svetom! Pokúsim sa to dokumentovať
niekoľkými (nielen mojimi) myšlienkami.
Americký mysliteľ, politik a publicista
Pat Buchanan hovorí, že dôležité mravné otázky, týkajúce sa
napríklad potratov, eutanázie či homosexuálnych zväzkov, volajú po
vyrieknutí jasného „áno“ alebo „nie“. Je to síce bolestné, ale nemôžeme byť so
všetkými zadobre, nemôžeme sa so všetkým zmieriť a všetko prijať, pretože „sme
v občianskej vojne o dušu, v strete o to, kto sme, čomu
veríme, za čím ako ľudia stojíme“. A pripomína, že kresťania majú
nastaviť druhé líce, keď ide o prečin proti nim, ale nie v prípade
prečinu proti Bohu.
Ďalší americký autor Rod Dreher, zamýšľajúc sa
nad benediktínskym príkladom z minulosti, ktorý znamenal obrodu Európy,
konštatuje: „Bez ohľadu na to, aké sú okolnosti života kresťana, nemôže žiť
verne, ak je Boh len časťou jeho života, vyzátvorkovanou od jeho zvyšku.
Nakoniec je centrom nášho života buď Kristus, alebo ním je naše vlastné ja so
všetkým svojím modloslužobníctvom. Neexistuje tu žiaden kompromis.“ Áno,
znamená to istý radikalizmus. Ale či požiadavky evanjelia nie sú radikálne?!
Náš popredný spisovateľ Anton Hykisch
publikoval v časopise Viera a život závažný článok, v ktorého
názve je znepokojivá otázka: Cirkev na periférii a kresťanstvo
v defenzíve? Uvažuje v ňom – v spoločensko-politických a historických
súvislostiach – o stave euroamerickej civilizácie, o tom, akými
procesmi prechádzame. Uvediem teraz, vzhľadom na zameranie môjho textu, len
niekoľko momentov z jeho úvah.
Situácia je podľa Hykischa vážnejšia, než si
na prvý pohľad myslíme: „Ako veriaci katolík prežívam neustále šoky. Akiste
nie som sám. Štáty, ktoré v európskych dejinách boli baštami kresťanských
hodnôt, piliermi katolicizmu, akceptovali legislatívu, odporujúcu bioetickým
zásadám... Nepochybne prežívame krízu viery, a to jednu z najhlbších
– azda od čias reformácie.“ Kresťanská Európa doslova zlyháva, rúca sa,
pričom „šíriteľmi krízy sú naše niekdajšie opory a nádeje – onen
vysnívaný Západ“. Zámer sekularizmu a jeho šíriteľov, ktorí teraz
sedia aj vo vedení Európskej únie, je jasný: „Pod zámienkou boja proti
extrémizmu postaviť prejavy kresťanského myslenia mimo zákon. Cieľom je
kriminalizácia náboženského presvedčenia...“ A tak znova vyvstáva
otázka, či je v terajšej situácii čo len trocha reálne rátať
s nejakou dohodou. Anton Hykisch zdôrazňuje: „Nastal čas hovoriť jasne
a otvorene. Kto súhlasí s týmto vývojom, kto ho napomáha, je hrobárom
súčasnej, kedysi kresťanskej Európy.“
Samozrejme, základom kresťanstva je láska
k Bohu a k blížnemu. Spomínaný konflikt so svetom teda nie je
a nesmie byť zo strany kresťanov zámerne vyvolávaný, živený nepriateľstvom
či nedajbože nenávisťou voči iným – vyplýva však z nezlučiteľnosti dobra
a zla. Kresťanstvo je predsa viac než „chodenie do kostola“. Kresťan má ku
každému človeku pristupovať s kresťanskou láskou, ale nemôže schvaľovať
hriech a tváriť sa nezúčastnene tam, kde ide o pravdy viery
a požiadavky plynúce z Desatora.
Byť kresťanom je a vždy bolo ťažké. Píše
o tom aj Jozef Holzner, autor vynikajúcej knihy o svätom Pavlovi. Keď
sa už zdá, že je všetko v poriadku, že máme vyhrané, že môžeme
bezstarostne odpočívať, príde čosi ako varovanie: „Beda však, keď vtedy
zaspí bedlivá starostlivosť, keď hrdinstvo vymizne z kresťanstva! Vtedy
odrazu príde poryv vetra a rozmece milú farskú idylu. Niekedy dopúšťa Boh
na celé svetové diely aj zemetrasenie, aby sme vyšli z našich zákopov
a úkrytov.“ Tak veru, pravdivé slová, história ich potvrdzuje.
Vlažnosť, ktorá sa tu v Európe rozmohla
ako mor, je desivá, všetko pokrýva vrstvou cynickej ľahostajnosti. Zdá sa, že
jediné, čo nás zaujíma, je vlastný zisk a pohodlie, respektíve falošne
vnímané „šťastie“. Nehasíme už ani to, čo nás začína páliť, hádam
v naivnej domnienke, že o nič vážne nejde, alebo že to niekto vyrieši
za nás.
Na záver spomeniem Benedikta XVI., vzácneho
muža Cirkvi, ktorý taktiež upozorňuje na nebezpečenstvo pokriveného,
„moderného“ vnímania viery. Ako hovorí, kresťanstvo nie je psychoterapia ani
akési „wellness“ na zabezpečenie dobrého pocitu. Vo svete pôsobia ničivé sily
s ohrozeniami a bludnými cestami – to neradno ignorovať, treba rátať
s odporom sveta. A dodáva: „Ak by som sa stretal len so súhlasom,
musel by som sa pýtať, či hlásam celé evanjelium.“
Ján Maršálek
::
Literatúra:
Anton Hykisch: Cirkev na periférii
a kresťanstvo v defenzíve? (Viera a život č. 6/2017)
::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.