ANTIKVARIÁT
Ernest Hemingway: Mať a nemať
Bratislava, Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1962
Americký spisovateľ Ernest Hemingway
(1899–1961) patrí k veľkým postavám svetovej literatúry. Začínal ako
novinár, reportér – a novinárske remeslo nikdy celkom nezanechal, pôsobil
ako vyslaný redaktor či vojnový korešpondent v mnohých oblastiach sveta, – písal tiež básne a poviedky, ale popularitu mu
priniesli najmä romány: prvý čitateľský úspech zožal románom Zbohom zbraniam
(1929), nasledovali ďalšie viac či menej vydarené knihy, pričom za najlepšie
treba považovať román Komu zvonia do hrobu (1940) a novelu Starec
a more (1952), za ktorú dostal Nobelovu cenu.
Román Mať a nemať z roku 1937
patrí kvalitatívne do stredu Hemingwayovej tvorby. Aj v ňom uplatnil svoj
jadrný, úsporný štýl, v ktorom má významné miesto vecnosť, jednoduchosť
i drsnosť. Z kompozičného hľadiska je trochu nevyvážený – poznamenajme,
že vznikol spojením niekoľkých pôvodne samostatne publikovaných poviedok.
Hlavnou postavou je Harry Morgan – muž mora,
rybár, ale i pašerák a vrah, človek so zvláštnym zmyslom pre česť
a spravodlivosť, individualista a samotár, neschopný či neochotný
prispôsobiť sa svetu, zmieriť sa so stavom vecí, so spoločenskou situáciou. Až na
sklonku života dospieva k akémusi pokornému zmúdreniu. Ako čítame, trvalo
mu dlho, kým to vyslovil, a trvalo mu celý život, kým to pochopil: „Jediný
človek sa na nič sám nezmôže... Človek sám nijakovsky žiť nemôže.“
Z jednej strany osud kontroverznej
postavy, z druhej strany sociálne otázky tvoria hlavnú líniu tohto románu.
Mať a nemať – mať a nemať šťastie, peniaze, odhodlanie... mať
a nemať pravdu, mať a nemať zmysel života. Na čom záleží? To je asi
hlavná otázka, ktorá tu zaznieva.
Harry Morgan nakoniec doplatí na stretnutie
s revolucionármi, ktorí „chcú pomôcť pracujúcemu človeku“. Jeden
z nich, naivný a pomýlený idealista, hovorí: „My sme jediná
skutočne revolučná strana. Chceme skoncovať so všetkými starými politikmi...
Chceme začať celkom odznova a každému človeku dať príležitosť, aby sa
uplatnil v živote. Chceme skoncovať s otročinou... Zatiaľ len
získavame peniaze na vedenie boja... Aby sme ich získali, používame prostriedky,
ktoré v budúcnosti nikdy nebudeme používať... Teror sa mi hnusí.
A protivia sa mi aj metódy, ktoré musíme používať na získavanie potrebných
peňazí. Ale nemáme inej voľby.“
Postavu dezorientovaného mladého
revolucionára, vlastne ešte chlapca, môžeme vnímať ako okrajovú, ale ju môžeme
vnímať, a to bude správnejšie, ako v istom zmysle kľúčovú – cez ňu sa
nám osvetlí zmúdrenie hlavného hrdinu; ten po rozhovore s chlapcom uvažuje
takto: „Kašlem na jeho revolúciu. Aby pomohol pracujúcemu človeku, vykradne
banku, zabije chlapa, ktorý mu pomáha, a potom zabije aj toho mizerného
bedára Alberta, ktorý jakživ nikomu neublížil.“
Hemingwayove prózy sú osobité, pôsobivé, aj keď
takpovediac chlapsky drsné. Vanie z nich popritom zvláštna melanchólia,
mužnosť prepojená s nepriznanou túžbou po uznaní a bezpečí.
Dokumentárne a reportážne prvky sa prelínajú s umeleckými obrazmi
ľudí a prírody. Hemingwayovské postavy zápasia so životom – a neraz
prehrávajú, paradoxne, poráža ich vlastná slabosť.
Ján Maršálek
::
Čítanie beletrie človeka povznáša...
Odporúčame:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Je nanajvýš zaujímavé pripomenúť si občas diela a najmä mená takých velikánov, akým bol aj Ernest Hemingway. Pamätám si, bol som vtedy asi pätnásťročný, keď tieto jeho diela i meno boli frekventovanými aj u nás, na Slovensku, najmä u čitateľskej verejnosti. A sem tam sa dalo pozrieť si aj prostredníctvom filmu už spomínané jeho diela, konkrétne Komu zvonia do hrobu a Srarec a more, čo využili aj naši humoristi keď sa pohrali so slovami a napísali, že Starec a môže...Ale to som odbočil. S jeho sfilmovanými románmi sa môžeme občas stretnúť aj dnes, buď v kinách, alebo na televíznej obrazovke. Vždy zbystrím pozornosť, keď čítam, alebo počujem meno nielen svetového velikána, ale napríklad i českého dejateľa, spisovateľa a podobne. Takáto spomienka zaujme, poteší. milan kupecký.
OdpovedaťOdstrániťPán Kupecký, ako píšete, pred niekoľkými desaťročiami rezonovalo meno Hemingway vo verejnosti omnoho viac... K jeho dielu sa rád vraciam – má svoju silu.
Odstrániť