|
Karol Dučák |
Najväčšou hrozbou pre súčasnú Katolícku cirkev
sú príslušníci extrémnych táborov katolíkov. Je pre nich typická predpona
„ultra“. Jeden taký tábor predstavujú ultramodernisti, druhý
ultrakonzervatívci. Ultramodernisti sú nespokojní so súčasným stavom Katolíckej
cirkvi a snažia sa ju desakralizovať a sekularizovať. Predstavujú
veľkú hrozbu pre Cirkev, rovnako nebezpeční sú však ultrakonzervatívci, ktorí
sú typickí svojimi apokalyptickými „diagnózami“ súčasného stavu Cirkvi, ktorá
podľa nich stojí na pokraji priepasti. Už-už sa do nej zrútiť.
Katolík s reálnym pohľadom na svet nemôže
podľahnúť skepse a defetizmu, na druhej strane si však veľmi dobre
uvedomuje hlbokú krízu západnej civilizácie i ťažkú situáciu Katolíckej
cirkvi na Západe. Satan prenikol aj do cirkevných štruktúr a napáchal tu
nesmierne veľa škôd. Veľkú ujmu spôsobili Cirkvi aj škandály so sexuálnym
zneužívaním, ktorého sa dopúšťali kňazi na Západe, predovšetkým v USA.
Pri hodnotení týchto udalostí často dochádza
k extrémom. Veľmi nebezpečným – a ako sa ukázalo neskôr – aj veľmi
škodlivým pre Katolícku cirkev bolo úsilie ututlávať tieto aféry. Nič nemôže
Cirkvi poškodiť viac ako utajovanie pravdy. Rovnako nebezpečný je však aj
opačný extrém: snaha vykresliť súčasnú Katolícku cirkev ako skrz-naskrz skazenú
a prehnitú. Každý extrém je totiž vzdialený od pravdy. Nesmieme preto
dopustiť nejaké verejné lynčovanie katolíckeho kléru en bloc.
Predovšetkým nesmieme hodnotiť situáciu pod
návalom emócií, ale musíme riešiť problémy na základe racionálneho rozboru
faktov. Štúdium faktov poukazuje na diametrálne odlišnú situáciu katolíckeho
kléru v rôznych častiach sveta.
Faktom je, že na Západe, zvlášť v USA,
spôsobila veľkú morálnu devastáciu spoločnosti sexuálna revolúcia, ktorá sa v šesťdesiatych
rokoch začala nebezpečne šíriť spolu s bojovným feminizmom
a študentskou revoltou proti autoritám. Tento nástup liberalizmu
v západnom svete zasiahol aj Katolícku cirkev. Nebola to však len
Katolícka cirkev. Rozsiahle štatistické výskumy poukazujú na skutočnosť, že
sexuálneho zneužívania sa dopúšťali nielen katolícki kňazi, ale aj
protestantskí duchovní, židovskí rabíni a moslimskí imámovia. Omnoho viac
mladistvých však sexuálne zneužívali svetské osoby: učitelia, psychológovia
a tréneri športových klubov mladistvých. Tento problém neobišiel ani
osobnosti zo sveta kultúry. Mediálne veľmi známy je prípad Romana Polanského,
ktorý zneužil neplnoleté dievča vo veku iba trinásť rokov.
Lenže práve prípady sexuálneho zneužívania zo strany katolíckych kňazov
sa veľmi zveličujú. V rokoch
1950–2002 v USA slúžilo 110 000 katolíckych kňazov. Obvinených zo
sexuálneho zneužívania bolo 4 400 kňazov, teda 4 % všetkých katolíckych
dušpastierov, vina však bola preukázaná iba 259 kňazom, ktorí tvorili 0,25 %
amerického katolíckeho kňazstva v tomto období. Zvyšných 99,75 % kňazov
bolo z tohto uhla pohľadu mravne bezúhonných! (porov. Gądek J. Jak to naprawdę
jest z pedofilią wśród księży? In: Onet.pl. Dostupné na internete: wiadomosci.onet.pl).
|
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Ak hovoríme o odlišnej situácii
Katolíckej cirkvi v rôznych častiach sveta, musíme si uvedomiť, že na
rozdiel od Západu Katolícka cirkev zvyšku sveta nebola v takej miere
zasiahnutá morálnou skazou, ktorá hlavne od šesťdesiatych rokov devastovala
západný svet. Svedčia o tom napríklad štatistiky zo susedného Poľska, kde
bolo za posledných desať rokov dokázaných 27 prípadov sexuálneho zneužívania
katolíckymi kňazmi. Keďže v Poľsku v tej dobe slúžilo približne
35 000 katolíckych kňazov, tvorí nehodná časť duchovenstva, ktorá sa
dopustila sexuálneho zneužívania, iba 0,07 % z celkového počtu poľského
katolíckeho kléru (porov. Gądek J. Jak to naprawdę
jest z pedofilią wśród księży? In: Onet.pl. Dostupné na internete: wiadomosci.onet.pl).
Podobná je aj situácia Slovensku, kde má
katolícky klérus dlhodobo vysoký morálny kredit. Za zmienku stojí kauza
bratislavských františkánov, ktorá mala tiež poslúžiť špinavým plánom
antikatolíckych štruktúr spoločnosti na diskreditáciu Katolíckej cirkvi na
Slovensku. Starostlivo pripravený plán však stroskotal na mravnej bezúhonnosti
postihnutých rehoľníkov, ktorí dokázali svoju nevinu (Šípoš G. Mediálny
obraz františkánov: pol roka s bulvárom. In: SME.sk. Dostupné
na internete: spw.blog.sme.sk).
V každom prípade však musíme zdôrazniť,
že aj keby sa vyskytol čo len jeden jediný prípad sexuálneho zneužívania
katolíckym kňazom kdekoľvek na svete, aj to by bola bolestivá ujma pre celú
Katolícku cirkev. Žiadne takéto zlyhanie katolíckeho kňaza nemožno tolerovať. Avšak
nielen kňaza!
Veľa sa píše o existencii homosexuálnej
loby v Katolíckej cirkvi, ktorá má svoje chápadlá aj priamo vo Vatikáne. Nemožno
síce povedať, žeby poslední pápeži, zvlášť svätý Ján Pavol II., emeritný pápež
Benedikt XVI. alebo aj súčasný pápež František, nepodnikali opatrenia na
zamedzenie tejto mravnej skazy, zavlečenej do Cirkvi, zdá sa však, že tieto
opatrenia nie sú v niektorých oblastiach dosť účinné. Moje stanovisko
v tejto veci je jasné a nezvratné. Túto burinu je potrebné nemilosrdne
vytrhať aj s koreňmi! Kňazov, ktorí sexuálne zneužívali, ale aj biskupov,
ktorí takéto konanie kryli, je treba bezodkladne vydať na trestné stíhanie. Iba
nulová tolerancia voči takýmto ohavným praktikám môže očistiť Katolícku
cirkev.
Na druhej strane však v civilizovanej
spoločnosti musí platiť prezumpcia neviny! Odkedy sa v civilizovanom svete
uplatňuje rímske právo, platí: In dubio pro reo (V pochybnostiach v
prospech obvineného). Alebo inakšie: nedokázaná vina je dokázaná nevina!
Pred krátkou dobou som v kostole zažil nepríjemný incident. Opitý muž, ktorý sedel pri vchodových dverách
do kostola, začal pred svätou omšou vykrikovať: „Vy, kňazi, zneužívate
chlapcov! Zneužívate mladých mužov!“ Ten muž rušil modlitbu veriacich. S manželkou
sme prišli do kostola kantorovať: manželka hrať na organe, ja spievať. Lenže
mne to nedalo a chcel som zakročiť. Manželka ma však zdržiavala, aby som
sa sústredil na spev a nechal to tak. Napokon vyšiel k tomu človeku
aj kňaz, ktorý si bol vedomý svojej neviny a bezúhonnosti,
preto povedal tomu mužovi: „Ak máte niečo konkrétne proti mne, poďte
k oltáru a povedzte to nahlas do mikrofónu, aby to všetci počuli!
Počas omše však vyrušovať nebudete, pretože inakšie zavolám políciu.“
Ten muž sa dočasne upokojil, no počas svätej
omše, keď bolo čítanie zo Svätého písma, znovu začal vykrikovať, takže kňaz prerušil
miništranta, ktorý čítal, a potichu mu niečo povedal. Nato miništrant
odchádzal smerom k sakristii. Neskôr som prišiel na to, že mal privolať
políciu. Lenže ja som to v tej chvíli nevedel a rozhodol som sa sám
zakročiť. Nemohol som dovoliť takéto rušenie posvätného obradu.
Napodiv, nik z prítomných mužov
nezasiahol, tak som išiel ja. Prišiel som k mužovi a vyzval som ho,
aby vyšiel von z kostola. On však začal vykrikovať, že z kostola
odíde, keď on uzná za vhodné, a strčil do mňa. Tak som mu skrútil ľavú
ruku za chrbát a vyviedol som ho von z chrámu. Odtlačil som ho pár
metrov od vchodových dverí kostola a tam mu ďalší traja chlapi začali
dohovárať. Ako som sa neskôr dozvedel, jeden z nich mu povedal, že ak má
nejaké konkrétne podozrenie, z ktorého by mohol kňaza obviniť, nech ide na
políciu a udá ho. V tom spočíva aj môj prístup. Ak by som sa
dozvedel, že nejaký kňaz niekoho sexuálne zneužil, bez váhania by som ho udal
na polícii. Ale nevinného kňaza budem vždy brániť!
Nedovoľme extrémistom zneužívať situáciu a špiniť Katolícku
cirkev! Tým by sme len poslúžili
Satanovi. Nebuďme ako ultrakonzervatívni katolíci, pre ktorých je kritériom
hodnotenia pravovernosti katolíkov odpor k súčasnej Katolíckej cirkvi. Kto
nakydá čo najviac špiny na pápeža, biskupov a kňazov, kto en bloc odmieta
Druhý vatikánsky koncil a Novú omšu, je pravoverný katolík, ktorý si
zaslúži metál. Kto odmieta takúto sebalikvidačnú hru, je podľa
ultrakonzervatívcov heretik a nemá právo menovať sa pravým katolíkom.
V minulosti nenávideli pápeža
a katolíckych duchovných heretici a vonkajší nepriatelia Katolíckej
cirkvi. Je krutým paradoxom, že v súčasnej dobe nenávidia pápeža
a katolíckych duchovných aj niektorí katolíci. Smutné, veľmi smutné!
V dejinách Katolíckej cirkvi boli zaiste aj nehodní pápeži, biskupi,
kňazi, lenže tvorili vždy výraznú menšinu katolíckeho kléru. Omnoho viac bolo
svätých pápežov, biskupov a kňazov. Bez nich sa Katolícka cirkev
nezaobišla v minulosti a nezaobíde sa ani v budúcnosti. Radšej
sa za kňazov modlime.
Nikdy nezabudnem na slová vdp. Antona Matinu,
v tej dobe začínajúceho mladého kňaza, pri jednom zájazde do Medžugoria.
Vtedy v autobuse nám, veriacim, adresoval tieto slová: „Ak chcete mať svätých
kňazov, modlite sa za nás. Ak sa za nás nebudete modliť, určite svätí
nebudeme.“ Kiež by si každý, kto číta tieto riadky, vzal tieto slová
k srdcu.
Karol Dučák
::
Odporúčané:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Takéto negatíva v RKC by neboli, ak by to bolo náboženstvo dospelých, nie aj detí.
OdpovedaťOdstrániťVážne slová vdp. Petra Mášika, prednesené v Marianke. Treba si ich vypočuť (video má 35 minút):
OdpovedaťOdstrániťhttps://gloria.tv/video/1Mq7DYNFABDp3fXvvUsVssPEh
Pán Dučák, čítam si znova tento Váš článok – v podstate s jeho obsahom súhlasím, mám však pocit, že jeho ostrie malo byť namierené inam: nie na konzervatívnych katolíkov, ale skôr na tých, ktorí Cirkev zrádzajú slúžiac záujmom pseudoliberálov, ktorých cieľom nie je očistenie, ale zničenie Cirkvi.
OdpovedaťOdstrániťiba 259 odsúdených.. iba 27 prípadov.. pohoda. :)
OdpovedaťOdstrániťAnonymný, ste naozaj exemplárny prípad pokrytca. Celkový počet násilných trestných činov v USA v roku 2015 dosiahol takmer 1,2 milióna. Za jeden jediný rok! Vás pohoršuje 259 dokázaných prípadov sexuálneho zneužívania kňazmi za obdobie rokov 1950-2002! Aj medzi apoštolmi bol zradca - Judáš. Ak si pokrytecky myslíte, že všetci kňazi musia byť ideálni, ste buď totálne hlúpy, alebo totálne naivný. Zdvíha sa mi z Vás žalúdok. Ja som v článku napísal - a teraz citujem sám seba: "V každom prípade však musíme zdôrazniť, že aj keby sa vyskytol čo len jeden jediný prípad sexuálneho zneužívania katolíckym kňazom kdekoľvek na svete, aj to by bola bolestivá ujma pre celú Katolícku cirkev. Žiadne takéto zlyhanie katolíckeho kňaza nemožno tolerovať." Ja takisto odsudzujem každý prípad sexuálneho zneužívania, ale nie som taký pokrytec ako Vy, aby som idealizoval svet okolo seba. Pokrytca ako ste Vy ťažko hľadať.
Odstrániťpresne pre taketo zlahcovanie svojej viny a kluckovanie pred neprijemnymi temami bude cirkev v dnesnom otvorenom svete nadalej stracat mladych veciacich ktorych uz nebavi tato pokrytecka hra na moralne autority, hlavne ked tieto 'moralne' autority si osvojuju pravo hovorit inym do zivota ale ked sa maju vyrovnat s problemami vo vlastnych radoch tak vsetko zametaju pod koberec.. to je velka hanba a ludia nie su hlupi aby taku do oci bijucu vec nepochopili. cas sa vam krati, tak so sebou nieco konecne urobte
OdpovedaťOdstrániťAnonymný, čas sa kráti každému. A to, koľko ho ešte máme, resp. koľko ho má kresťanstvo, prenechajte kompetentnejšiemu. Biblia obsahuje poučné podobenstvo o človeku, ktorý keď zbohatol, usúdil, že si už bude len užívať svoje bohatstvo... Ale ešte v tú noc bol povolaný, umrel.
OdstrániťA po druhé, autor článku nezľahčuje ani nekľučkuje, vyjadruje sa jasne, presne a prísne. Z vášho komentára preto vyplýva, že ste článok nečítali pozorne, alebo zámerne prekrúcate a zavádzate.
Anonymný, to, že sa nám, katolíkom, čas kráti, hovorili aj Vaši súdruhovia v čase totality v rokoch 1948 - 1989. Spomínam si na jeden rozhovor s nebohým Vdp. Raffačom, ktorý bol farárom, dekanom vo Vranove nad Topľou v rokoch 1955 - 1978. Tento pán farár sa priatelil so šéfom vtedajšieho Zboru národnej bezpečnosti, ktorý mu raz povedal: "Vy, katolícki kňazi, tu budete môcť pôsobiť do roku 1960. Potom musíte odísť." Dobromyseľný pán farár to obrátil na žart: "Ale do roku 1960 môžeme pôsobiť, že?" Nato šéf ZNB odvetil: "Áno." Prišiel rok 1960, rok 1961, atď. Kedykoľvek sa potom stretol pán dekan so šéfom ZNB, žartovne sa ho opýtal: "No, rok 1960 je už za nami, smieme aj naďalej pôsobiť?" Veliteľ ZNB sa rozosmial a odvetil: "Môžete." Obaja sa potom na tom schuti smiali. Čiže všetky "prognózy" typu "čas sa Vám kráti" sú iba na smiech.
OdstrániťAutor clanku Ducak sa pokusa zavadzat a bagatelizovat.
OdpovedaťOdstrániťV sprave z iniciativy US Konferencie Katolickych Biskupov z r. 2004 sa nepise, ze "vina bola preukazana iba 259 knazom" ale, ze iba "259 knazov bolo odsudenych". To je znacny rozdiel a moze znamenat, ze to je len nepatrna spicka ladovca, nakolko je tam jasne spomenute, ze to nezahrnuje pripady knazov uz nezijucich ani pripady uz premlcane a tiez to, ze dokazovanie pripadov spred niekolkych desatroci je lahko spochybnitelne. Takisto je povazlive, ze obete cakali desiatky rokov kym s odvazili vyjst na verejnost s obvineniami a je dokazane, ze RKC sa tomu snazila zabranit. Vnutorne dokumenty RKC jasne nasvedcuju, ze po podani staznosti pri cirkevnom vysetrovani boli katolicke obete, vysetrovatelis aj svedkovia viazani papezskym tajomstvom pod hrozbou exkomunikacie.
Anonymný, ktorý ste napísali svoj príspevok 20.9.18, ste veľký pokrytec. Pri písaní článkov sa zvyknem odvolávať na zdroje, z ktorých čerpám informácie. Jedným z mojich zdrojov je článok: Gądek J. Jak to naprawdę jest z pedofilią wśród księży? In: Onet.pl. Dostupné na internete: ˂https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/jak-to-naprawde-jest-z-pedofilia-wsrod-ksiezy/f12qn ˃.
OdstrániťV článku sa doslova píše: „Przed sądem oskarżono 379 księży. Za winnych uznano 259 (3,4 proc. tych, których wskazały ofiary).“
Slovenský preklad znie: „Pred súdom bolo obvinených 379 kňazov. 259 bolo uznaných za vinných (3,4% z tých, ktorých označili obete).“
Takže Vaše odporné pokrytectvo, ktoré má spochybniť serióznosť článku, nič nemení na poctivosti, s akou pristupujem k svojej práci.
Odkazujem na zaujímavý a poučný článok:
OdpovedaťOdstrániťPolícia: Biskup nevykonal žiaden trestný čin, žena bola doňho zaľúbená. RTVS usvedčuje teológa Kocúra z klamstva
„Je nemysliteľné, aby s takouto ľahkosťou bolo možné pošpiniť osobu na celý život. Obzvlášť obvinenia zo zneužívania sú mimoriadne citlivé a nevinná osoba sa ich zbavuje len veľmi ťažko. Dá sa povedať, že sa to s ňou nesie už celý život. Preto by krivé obvinenia mali byť trestané rovnako, ako samotné prípady zneužitia...“
https://www.hlavnespravy.sk/policia-biskup-nevykonal-ziaden-trestny-cin-zena-bola-donho-zalubena-rtvs-usvedcuje-teologa-kocura-z-klamstva/1526900