|
Kristína Ondrkálová |
Denne môžeme stretnúť rôznych „mudrcov”,
„charizmatických ľudí”, túžiacich ukázať ostatným možnosti a význam svojho
uvedomovania, stretávame „guru” snažiacich sa nahrádzať hluk západnej kultúry
východným tichom a posvätnom, digitálny chlad Západu poľudštiť šamanskými
tancami, materializmus záhadami, mystikou, mágiou; hedonizmus
a nestriedmosť konzumného sveta sa snažia vyvážiť asketizmom
a podobne (1). Aj toto sú niektoré z
prejavov synkretistického hnutia New age.
Všimnime si najprv vplyv postmodernizmu
a globalizácie na infiltáciu hnutia New age do spoločnosti. Korene postmodernizmu možno
nájsť už u Nietzscheho, ale jeho základy stoja v 70-tych rokoch 20.
storočia (2). Postmodernizmus zahŕňa a označuje intelektuálne
rozpoloženie a celý rad kultúrnych prejavov, ktoré spochybňujú ideály,
princípy a hodnoty, ktoré tvorili základ moderného postoja. Éru
postmoderny môžeme potom chápať ako
nanovo vznikajúcu epochu, dobu v ktorej žijeme, keď postmoderný
pohľad na svet stále viac formuje našu spoločnosť.
Postmodernizmus je širokospektrálny fenomén,
ktorý nachádza svoje uplatnenie v rôznych oblastiach a naberá stále
konkrétnejšie podoby v aktuálnej
spoločnosti. Predovšetkým však preniká vedomím nastupujúcej generácie
a predstavuje radikálny rozchod s predpokladmi minulosti (3).
Ľudia postmoderny už nehľadajú pravdu,
pretože veria, že množstvo právd môže existovať vedľa seba. Postmodernizmus
opúšťa pojem objektívneho sveta a moderný svetonázor nahrádza množstvom
rôznych názorov a svetov. A pretože neexistujú žiadne spoločné
objektívne kritériá, na ktoré by sa dalo odvolávať pri posudzovaní myšlienok,
názorov a životných štýlov, ľudstvo bez stredu predstavuje len akúsi
sieť a spoločnosť sa stáva „konglomerátom spoločností”.
Postmoderné kultúrne prejavy sa zameriavajú na
náhodnosť a pominuteľnosť a implicitne potláčajú ideál nadčasovej
všeobecne platnej pravdy. Hnutie New age je podľa Moravčíkovej špecifickým
produktom a jedným z prejavov postmoderny, je príkladom postmoderného
náboženstva (4).
Na jednej strane akoby pribúdal počet ľudí
hlásiacich sa k ateizmu, keď pokračuje proces sekularizácie, na strane
druhej badať príklon a rešpektovanie časti najmä humanisticky vzdelaných
a orientovaných ľudí k náboženstvu. Človek 21. storočia potrebuje
prežívať istotu vyplývajúcu z prijatia a stotožnenia sa
s určitým systémom hodnôt, no zároveň súčasne všetko relativizuje.
Objektívna pravda je neexistujúca, hoci ju ľudia potrebujú na zachovanie si
vnútornej integrity. V opačnom prípade sú vystavení prudkému vplyvu
médií, ktoré im podsúvajú presné vzorce správania a konkrétne návody na
instantne šťastný život. Postmoderný človek nepotrebuje hľadať pravdu, ale
niečo, čo uspokojí jeho emocionálne potreby a vďaka médiám má
presvedčenie, že to existuje. Širokosprektálne zamerané synkretistické
hnutie New age tak reflektuje na potreby našej doby a ponúka presne to, čo
ľudia potrebujú a čo ich zaujíma. Myšlienky toho hnutia sa šíria rýchlo
a nepozorovane hlavne preto, že hnutie dokáže potreby ľudí nielen
uspokojiť, ale ich aj umelo podporiť a vyvolať. Taktiež globalizácia
vytvára na celom svete akúsi „multireligióznu spoločnosť”, tento fenomén
je jasne badateľný aj v druhej dekáde milénia v celej Európe
i na Slovensku.
V neposlednom rade zmýšľanie
dnešného človeka je ovplyvnené bežným prístupom k životu – jeho
materiálnym rozmerom. Tento rys sa objavuje aj v duchovnom živote
a hodnotách súčasného človeka. Preto nemáme čas študovať a čítať
knihy, v ktorých je zachytená múdrosť generácií a kultúr, ale svoju
duchovnú cestu a životné hodnoty z nej vyplývajúce čerpáme
z internetu a tenkých brožúr, kde je všetko v kocke vysvetlené.
Človeka dneška teda nezaujíma, „ako niečo funguje, ale že to funguje” (5).
Stručná história termínu a hnutia
New age
Podľa Orbanovej sa termín „New age” prvýkrát
objavuje už v 19. storočí ako rovnomerný názov časopisu, ktorý vydávalo
sociálno-utopistické spoločenstvo v anglickom Ham Commnon. V tomto
období v Amerike vrcholilo obrodenie milenaristických (6) náboženských
kultov.
V 20. stor. sa termín New age zviditeľnil
zásluhou ruskej imigrantky Heleny Petrovny Blavatskej (1831–1891), zakladateľky
okultnej Teozofickej spoločnosti v roku 1875. Blavatská bola
presvedčená, že v 75. roku každého storočia sa okultní majstri stále znova
pokúšajú zrealizovať svoj duchovný plán – a to spojiť náboženstvá sveta do
jedného celku. Preto sa aj rok 1975 viaže na oficiálne vyhlásenie New age,
ktoré nadviazalo a zviditeľnilo myšlienky Teozofickej spoločnosti.
Taktiež Alica A. Bayleiová ako jedna z
popredných osôb Teozofickej spoločnosti, ktorá cez jej údajné paranormálne
telepatické schopnosti sprístupnila posolstvá tzv. himalájskych duchovných
majstrov (v roku 1957 ich aj publikovala v diele „Zviditeľnenie
hierarchie”), sa zaslúžila o to, aby náboženský utopizmus Teozofickej
spoločnosti nadobudol globálny charakter. Tento krok bol pre Teozofickú
spoločnosť významným medzníkom, pretože ústredným cieľom tejto okultnej
spoločnosti bolo zjednotiť východné a západné náboženstvá do jedného celku
a to cestou synkretizmu (7).
Podľa J. Wolfa (2000) Američanka Baleyová vo svojom
diele „Kristov návrat” po prvýkrát použila názov Vek vodnára (age of Aquaris)
a Nový vek (New Age), aby tak označila prichádzajúcu novú éru človeka na
Zemi. K propagácií myšlienky hnutia New age prispelo v druhej
polovici 20. storočia aj doznievajúce hnutie hippies. Na zviditeľnenie hnutia
New agemalo v 20. stor. významný podiel napr. hnutie ľudského
potenciálu (Human Potential Movement), ktoré združovalo priaznivcov rôznych
psychologických škôl (najmä jungovskej psychoanalýzy a z nej
odvodených terapií – dianetika, scientológia...).
Dlhodobý vplyv na rozvoj hnutia Nového veku
mali aj unitári (8) či transcendentálna meditácia (9).
Z týchto a mnohých ďalších zdrojov hnutie New age čerpalo
a v priebehu 20. storočia sa stalo výrazom nových potrieb
a úsilia moderného človeka o nové postavenie a úlohu vo svete
(10).
Synkretistická „spiritualita” a hlavné myšlienky New age
Typologicky sa na hnutie New age v rámci
religionistiky používa termín „nové náboženské hnutie” (11), alebo alternatívne
náboženstvo, resp. alternatívna religiozita. Medzi religionistami sa však vedú
diskusie o tom, či ide o hnutie, sektu alebo náboženstvo, nakoľko New
age nemá zakladateľa, dátum, miesto zrodu ani individuálne črty (12).
Hnutie možno zaradiť medzi kulty (13)
a psychokulty, ktoré exemplárne tvoria New age. Tieto kulty
a psychokulty spadajú do kvázináboženských útvarov. Hnutie New age
predstavuje prepletenec, sieťové zoskupenie kultov (prevažne
synkretistických), ktoré zasahujú do rôznych oblastí života spoločnosti.
Kulty sa spravidla vyznačujú voľným, nikým a ničím nekontrolovaným
členstvom, ako aj slobodným prijímaním náboženských útvarov a nemajú
vybudovanú pevnú byrokratickú štruktúru (14).
V „spiritualite” New age ide v podstate o synkretizmus
ezoterických a sekulárnych prvkov, pospájaných navzájom
v dôsledku rozšíreného presvedčenia, že dozrel čas na základnú zmenu
v jednotlivcovi, spoločnosti i vo svete, na tzv. zmenu paradigmy
(15). Alternativizmus je jednou z hlavných čŕt hnutia. A preto New
age zahŕňa rôzne pseudovedecké smery ako je astrológia, numerológia,
ezoterika, mágia, okultizmus, veštenie a výklad tarotových kariet,
parapsychológia, neidentifikovateľné lietajúce objekty (UFO), mysticizmus,
komunikácia s duchmi a z hinduisticko-budhistickej tradície
prebralo new age napr. reinkarnáciu a meditáciu (16).
„Medzi tradície, ktoré sa zaraďujú do New age
patria aj starodávne egyptské okultné praktiky, kabala, ranokresťanský
gnosticizmus, sufizmus, druiská múdrosť, keltské kresťanstvo, stredoveká
alchýmia, renesančný hermetizmus, zenbudhizmus, joga atď.” (17).
Je zrejmé, že centrálne miesto
v synkretistickej spiritualite New age patrí svetovým náboženstvám –
a to predovšetkým kresťanstvu, hinduizmu, budhizmu a taoizmu.
Čo sa týka kresťanských zdrojov, v učení New age sú infiltrované hlavne
texty nezaradené ku kresťanskej kanonickej literatúre – inšpiratívne sú
najmä apokryfy Novej zmluvy z 3.–4
stor. po Kristovi.
Z mnohých novodobých inšpiratívnych
zdrojov možno uviesť napr. „Piate evanjelium Rudolfa Steinera či svetový
bestseller Dana Browna Da Vinciho kód, v ktorom sa autor otvorene hlási
k ideológii nového veku slovami: Teraz však vstupujeme do obdobia Vodnára,
podľa ktorého sa človek dozvie pravdu a dokáže samostatne myslieť.
Ideologický posun je obrovský a deje sa práve teraz“ (18). Spoločným
zámerom uvedených prameňov je však vytvoriť nekanonický pohľad na misiu
a život ústrednej postavy kresťanstva Ježiša Krista (19).
Čo sa týka hlavných myšlienok hnutia (uvedieme
len niektoré z nich), ako sme už načrtli, ústrednou myšlienkou je tzv.
zmena paradigmy. Zmena paradigmy – jedného obdobia na paradigmu druhého (nového
veku) nezávisí od slobodného rozhodnutia človeka, ani od dohody medzi národmi.
Prichádza automaticky a magicky, žiaducim a nevyhnutným spôsobom, na
základe astrologického fatalizmu, prechodom zo znamenia Rýb do znamenia
Vodnára.
Nová paradigma si podľa New age vyžaduje zmenu
na všetkých úrovniach – vo vzdelávaní, plánovaní výstavby ciest,
v medicíne (použitím alternatívnych terapií), v dietetike,
v psychologickej, ekonomickej a politickej oblasti, vo vzťahu muža
a ženy (od mužskej patriarchálnej nadvlády k oslave ženskosti) (20),
od moderného zdôrazňovania rozumu až po vyzdvihovanie pocitov, emócií
a skúseností (t. j. prechod od racionálneho uvažovania ľavej hemisféry
mozgu k intuitívnemu uvažovaniu pravej hemisféry – teda od mužského
myslenia k mysleniu ženskému) a pod. Pri zmene paradigmy ide teda
skôr o celkovú zmenu perspektívy spochybňujúcej nielen obsah ale aj základnú
intrpretáciu tej predošlej, než o postupný vývoj (21).
Teoreticky je New age v rozpore so
všetkými konkrétnymi náboženstvami, so sekulárnou existenciou, pričom
z nich v najradikálnejšom rozpore je s monoteistickými
náboženstvami (judaizmus, kresťanstvo, islam) a predovšetkým
s Katolíckou cirkvou, hoci New age svoju protikresťanskú militantnosť zo
strategických dôvodov často zakrýva (22).
„V praxi New age ponúka zmenu myslenia,
všeobecne sa hovorí o eschatológii Nového veku, ktorá vychádza
z myšlienky, že vek Vodnára harmonicky prekoná protikladnosť človeka
a Boha, hmoty a ducha ľudskej spoločnosti a prírody, pričom
nastane vek tolerancie, duchovného rastu, intuície, citu a podobne”
(23).
Po zmene paradigmy potom všetko závisí od osobného
úsilia vyznávačov New age a praktizovania metódy ľudského potenciálu
usmerňovaného astrologickými vodcami (horoskopmi, veštcami...). Tá pravá
podstata začína v New age prameniť v osobnej skúsenosti šťastia
a naberania mystických skúseností – pričom
nie je podstatné, v čo človek verí, ale ako sa cíti.
K osobnej a sociálnej transformácií človeka New age ponúka široké
možnosti a rôzne techniky a praktiky, pričom všetky cesty, ktoré
neprinášajú zlo sú vhodné (24).
Všetky tieto techniky chápané ako
psychotechnológie majú priniesť zmenu v myslení, správaní a celkovom
prístupe k životu a svetu. A to všetko podľa stúpencov New age
sa môže vykonávať bez akejkoľvek väzby na náboženskú skupinu. New age tiež
vyznáva holistické vnímanie sveta – tzn. že celok je viac ako súhrn častí, pričom
každá časť zároveň nesie v sebe obraz tohto celku. Evolúcia je podľa
hnutia New age pre človeka trancendentáciou (presahom), skokom do vedomia
kozmickej jednoty, k evolučne vyšším formám vedomia (25).
Podľa stúpencov New age je našou skutočnou
identitou naše „Vyššie ja”, ktoré je mostom medzi Bohom, ktorý je božskou
mysľou a ľudstvom. Potom duchovný rast znamená kontakt s naším
„vyšším ja”, pomocou ktorého sa prekonávajú všetky formy dualizmu medzi
subjektom a objektom, životom a smrťou. V učení New age je za
Boha považovaná každá ľudská myseľ či ľudský duch vtedy, keď človek prijme „božskú”, alebo „kristovskú
energiu”. Titul „Kristus” sa prisudzuje tomu, kto dospel do takého vedomia,
v ktorom človek vníma vlastné božstvo, a preto o sebe môže
tvrdiť, že je sám sebe „univerzálnym učiteľom” (26).
„Ježiš z Nazareta nebol teda jediný
Kristus, ale len jedna z historických postáv, v ktorých sa táto
kristovská povaha zjavila, ako napríklad v prípade Budhu či iných
osobností” (27). V rámci New age taktiež neexistuje pojem hriech,
ale hovorí sa len o nedokonalom poznaní (28). Hnutie taktiež neverí
v smrť, ale reinkarnáciu (prechod duše z jedného tela do druhého)
(29).
Vplyv a záujem o hnutie New age na Slovensku podľa
sociologických výskumov
Doterajšie sociologické výskumy (30) vykonané
na Slovensku podľa Letavajovej a kol.
ukazujú, že hnutie New age je najpopulárnejšie medzi tzv. „papierovými”
(vlažnými) kresťanmi, u osôb ešte nevyhranených a hľadajúcich
v otázke duchovna, osôb ľahšie ovplyvniteľných a pozitívne stanovisko
k otázke New age vyjadrili aj osoby liberálne zmýšľajúce. Pozitívny vzťah
k hnutiu majú podľa uvedených realizovaných sociologických výskumov v SR
najmä mladí ľudia hľadajúci alternatívu voči tradičnému náboženstvu, najmä voči
kresťanstvu.
Podľa Letavajovej a kol. (2014) je teda
možné domnievať sa, že svetonázorové formy New age si budú získavať stále
väčšiu pozornosť u mladých ľudí a to aj pre ich pocity neistoty
vyplývajúce z obáv čo prinesie budúcnosť. Títo mladí sympatizanti
a stúpenci hnutia New age bývajú najmä vo veľkých mestách, kde alebo
študovali či pracovali.
New age sa v súčasnosti na Slovensku
stáva alternatívou voči inštitucionálnemu náboženstvu hlavne vo veľkých
mestách. Realizované výskumy ďalej potvrdzujú, že celkové preferencie
a znalosť New age nie sú u slovenských respondentov dominujúce, čo
možno pripísať neinštitucionalizovanému charakteru New age, čo ho robí zatiaľ
menej konkurencieschopným voči tradičnému kresťanstvu. Newage najviac akceptujú
ľudia, ktorí hľadajú novú náboženskú skúsenosť a zážitok, pretože tradičné
náboženstvo ich už neoslovuje (31).
Na základe realizovaných výskumov vieme
ďalej konštatovať, že predispozície
k vstupu do alternatívnych náboženských komunít majú najmä mladí ľudia
a ľudia so stredných sociálnych vrstiev majúci relatívne vysokú úroveň
vzdelania. Väčšina z nich prežila pred stretnutím sa s alternatívnou
religiozitou viaceré záťažové situácie. Ženy neboli celkovo spokojné so svojím
životom a celkovou životnou situáciou a túžili po zmene – zaujímali sa
najmä o ezoteriku, astrológiu, mágiu (zvlášť ľúbostnú) a alternatívnu
medicínu. Čo sa týka záujmu alternatívnej religiozity hnutia New age
u mužov, ich zaujímala ideológia náboženskej komunity či vedúca osobnosť
hnutia.
Stúpenci hnutia New age majú podľa výskumov
záujem o zmenu svojho životného štýlu (menia stravovacie návyky,
navštevujú združenia zdravého životného štýlu), majú záujem o spirituálne
techniky ako je modlitba, meditácia, zaujímajú sa o sny. Spoločenský žvot
stúpencov hnutia v SR sa odohráva najmä v čajovniach, kníhkupectvách
s ezoterickou literatúrou (v ich
ponuke sú aj tzv. meditačné kútiky, predaj sortimentu s vonnými sviečkami,
olejmi, liečebnými kameňmi, obrazmi, hudbou...).
Väčšina opýtaných respondentov
a sympatizantov New age pravidelne navštevovala čajovne, ezoterické
festivaly na SR i v zahraničí, sledovala internetové stránky
s tematikou duchovna, zapájala sa do diskusií na rôzne témy týkajúce sa
ezoteriky či čítala publikácie a periodiká hnutia New age (32).
Čo povedať na záver?
„Nádejou Európy je Kristus. V tomto nás
podporuje a vedie istota, že Kristus Pán je cesta, on lieči naše vnútorné aj
vonkajšie zranenia, obnovuje v nás božský obraz, ktorý sme hriechom stratili.
Dnes, na prahu nového tisícročia, treba živiť toto presvedčenie, aby sme mohli
Európe ponúknuť novú nádej” (33).
Kristína Ondrkálová
Poznámky:
(1) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku. Trnava : Filozofická fakulta
(2) MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age. Bratislava
: Ústav pre vzťahy štátu a cirkví, 2005, 14.
(3) GRENZ, S. Úvod do postmodernizmu. Praha
: Návrat domů, 1997, 21–22.
(4) MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age,
13-14.
(5) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku, 53–54.
(6) Milenarizmus: pojem spájaný s náboženskými skupinami,
ktoré ohlasovali bezprostrednú transformáciu sveta a nastolenie
spravodlivosti a harmónie v ňom. V 19. stor. mal medzi
miletaristicky kresťansky orientovanými vetvami významné postavenie
adventizmus. Milenarizmus sa odvádza od hnutia milleritov, ktorého zakladateľ
William Miller predpovedal koniec sveta na rok 1843. * ORBANOVÁ, E. Náboženský
synkretizmus v hnutí New age. Trnava : Filozofická fakulta TU, 2010,
16.
(7) ORBANOVÁ, E. Náboženský synkretizmus
v hnutí New age, 16,18.
(8) Unitári: voľnomyšlienkari, usilujúci sa o
novú etickú a praktickú činnosť v duchu jednoty, znášanlivosti a slobody
náboženského myslenia a vyznania. *
WOLF, J. Kdo je,kdonení v hnutí nového věku:
Praha : Votobia, 2000, 16.
(9) Trancendentálna meditácia: technika celkového
uvoľnenia zameraná na ducha spočívajúca
v odpútaní sa od zmyslových a pohybových podnetov, pričom meditujúci sa v priebehu koncentrácie na
určité slová (mantry) dostáva až do stavu zmeneného vedomia. Techniku
transcendentálnej meditácie vypracoval Mahariši Mahéš Jógí v Indii r.1958.
Pomocou opakovania slovných formuliek (mantier) sa účastníci kurzov mali naučiť
uvoľniť, odpútať od reality a relaxovať v stave rozšíreného vedomia. * Enroth,
R., et. al. Za novými světy. Praha. 1994. s. 116.
(10) WOLF, J. Kdo je, kdo není v hnutí
nového věku: Svět náboženství a duchovních směrů na konci milénia. Praha
: Votobia, 2000,14–16.
(11) Nové náboženské hnutie: termín bol
použitý už na začiatku 70. rokov a boli ním označené niektoré kontroverzné
náboženské skupiny, ktoré získali prostredníctvom médií väčšiu pozornosť (napr.
hnutie Božie deti (neskôr označované ako Rodina lásky alebo Rodina), HareKrišna, Cirkev zjednotenia, Scientológia
či Trancendentálna meditácia). Týmto termínom bývajú označované nielen hnutia
vychádzajúce z orientálnych tradícií, ale všeobecne všetky sociálno-religiózne
reality, ktoré sa rozvinuli v rôznych spoločnostiach v posledných desaťročiach.
* TÍŽIK, M. K sociológii novej religiozity. Bratislava: Univerzita Komenského,
2006,169.
(12) MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age,
200.
(13) Kulty zvyčajne rozdeľujeme na audienčné kulty, klientske
kulty a kultovné hnutia. Pozn. aut.
(14) ORBANOVÁ, E. Náboženský synkretizmus
v hnutí New age, 28–30, 32.
(15) KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody: kresťanská úvaha o new age. Trnava:
Spolok svätého Vojtecha – Vojtech, spol. s r. o., 21-22.
(16) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku. Trnava : Filozofická fakulta
univerzity sv. Cyrila a Metoda, 2014,61–62.
(17) KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody, 21.
(18) ORBANOVÁ, E. Náboženský synkretizmus
v hnutí New age,55-56.
(19) ORBANOVÁ, E. Náboženský synkretizmus
v hnutí New age, 57.
(20) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku, 59-60.
(21) KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody, 22.
(22) MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age, 200.
(23) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku, 61.
(24) Ide najmä o techniky vychádzajúce
z východných náboženstiev (hinduizmus, budhizmus, taoizmus, džinizmus),
ale aj kvantovej fyziky, hlbinnej psychológie, ezoteriky, okultizmu,
špiritizmu, channelingu, alternatívne techniky a terapie (lekárske
dietetické), astrológiu, šamanstvo, feminizmus, ekologizmus, mágiu, veštenie,
liečenie pomocou kryštálov (crystalomancia), bojové umenia (východné,
japonské), kabalu, meditáciu, psychologické sebapozorovanie, parapsychologické
javy, reinkarnáciu duší, kozmické cykly a pod., a to všetko je
nasiaknuté „kozmickou” alebo „ kristovskou” energiou. * MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age, 217.
(25) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku, 61.
(26) KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody,42–43.
(27) KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody,42.
(28) KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody,75.
(29) MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age, 228.
(30) Ide napríklad o opakovaný výskum
kolektívu vedeckých pracovníkov pod vedením Matulník-Minichová-Kratochvíl z
katedry sociológie FF TU z roku 2007 a 2009. * LETAVAJOVÁ, S.
a kol. Súčasná alternatívna religiozita na Slovensku, 68–69.
(31) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku, 68-69.
(32) LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku, 77–78.
(33) STANČEK, Ľ. Pastoračné dokumenty Jána
Pavla II. Spišská Kapitula : Kňazský seminár biskupa Jána Vojtaššáka, 2003,
252.
Zoznam použitej literatúry:
ENROTH, R., et. al. Za novými světy.
Praha : Návrat domů, 1994. 186 s. ISBN 80- 85495-29-5.
GRENZ, S. Úvod do postmodernizmu. Praha
: Návrat domů, 1997. 200 s. ISBN 80-85495-74-0.
KONFERENCIA BISKUPOV SLOVENSKA. Ježiš
Kristus – prameň živej vody: kresťanská úvaha o new age. Trnava:
Spolok svätého Vojtecha – Vojtech, spol. s r. o., 2005. 117 s. ISBN
80-7162-508-6.
LETAVAJOVÁ, S. a kol. Súčasná
alternatívna religiozita na Slovensku. Trnava : Filozofická fakulta
univerzity sv. Cyrila a Metoda, 2014. 188 s. ISBN 978-80-8105-577-5.
MORAVČÍKOVÁ, M. (ed.) New age. Bratislava
: Ústav pre vzťahy štátu a cirkví, 2005. 686 s. ISBN 80-89096-19-0.
ORBANOVÁ, E. Náboženský synkretizmus
v hnutí New age. Trnava : Filozofická fakulta Trnavskej univerzity,
2010. 210 s. ISBN 978-80-8082-343-6.
STANČEK, Ľ. Pastoračné dokumenty Jána Pavla
II. Spišská Kapitula : Kňazský seminár biskupa Jána Vojtaššáka, 2003. 268
s. ISBN 978-80-9689-0941.
TÍŽIK, M. K sociológii novej
religiozity. Bratislava : Univerzita Komenského, 2006. 392 s. ISBN
80-223-2131-1.
WOLF, J. Kdo je, kdo není v hnutí
nového věku: Svět náboženství a duchovních směrů na konci milénia. Praha : Votobia, 2000. 230 s. ISBN
80-7220-092-5.
::
Odporúčané:
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Ďakujem za pravdivú a hĺbkovú sondu do tohto hnutia, ktoré zasahuje aj Slovensko a mnohí sa k nemu hlásia a čerpajú z neho akési anonymné duchovno, ktoré ich však nezaväzuje ku konkrétnemu životu podľa Božieho Zákona. Oni viac o duchovne a dobre hovoria, ale žijú podľa vlastnej pravdy. Ťažko je zistiť akú silu má toto hnutie napr. u nás, keďže jeho členovia nemajú registráciu, skôr sa stretávajú na základe ich záujmu v skupinách, okolo ich vodcovských osobností alebo študujú literatúru. Neodvažujem sa vzhľadom na pasivitu kresťanských cirkví tento druh duchovna úplne odsudzovať i keď s ním nesúhlasím Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťKeďže ide o hnutie, ktoré nemá formálne štruktúry, je ťažké kvantifikovať jeho dosah na ľudí, na spoločnosť. Je to skôr spôsob myslenia, myšlienkový smer... Dovolím si však povedať, že jeho vplyv je v súčasnosti veľký, mnohí mu podliehajú bez toho, že by si to uvedomovali.
Odstrániť