|
Vlado Gregor |
Robíme sa slepými, ak nechceme vidieť, že
okolo nás vzrastá veľké znechutenie, ba až nenávisť nielen voči Katolíckej
cirkvi, ale aj voči kresťanstvu a dokonca aj voči Biblii. Začnem tým
najnepochopiteľnejším, teda s odporom k Biblii, hlavne k Starému zákonu.
Zoči-voči súčasnej svetovej situácii aj mňa udivujú knihy kňaza Ezdráša, laika
Nehemiáša a osobitne kniha Ester. Práve na udalosti opísané v posledne
menovanej sa vzťahuje sviatok Purim. Je naozaj ťažko pochopiteľné, že vtedy
židia pijú a tancujú od radosti nad tým, že sa im podarilo zlikvidovať veľkú
časť elity národa, medzi ktorým žili a z ktorého profitovali... Pritom aj ten
Ezdráš a Nehemiáš boli závislí od perzskej podpory a asi by to, čo sa im
podarilo, bez nej ani nedokázali. Zvlášť paradoxné, ba až komické mi to
pripadá, keď si uvedomím súčasné vzťahy Iránu a Izraela. Aj dávne udalosti
zanechávajú svoje stopy a hlavne v poslednom čase sa stále viac ukazujú
pravdivými Kristove slová, že nič nie ja tak skryté, aby to časom nevyšlo
najavo.
|
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Vidím už dlhšie viacej rôznych a zásadných
nepochopení našich a aj židovských svätých kníh. Ony totiž, na rozdiel od iných
náboženských príručiek, nezobrazujú recepty, ale procesy a následky, ku ktorým
tie procesy vedú. Ak radikálne odsudzujeme židovský prístup k realite, skúsme
sa vžiť do ich situácie a predstavujme si, čo by sme robili my na ich mieste,
ak by sme chceli zachovať svoje spoločenstvo a pritom mu ešte dať pevnú nádej
do budúcnosti. To nehovorím ako filosemita, ale ako milovník reality. Skúsme si
uvedomiť aj to, že tie naše realistické príručky nám neukazujú len to, čo máme
robiť, ale predovšetkým to, čo robiť nemáme; a nielen to, akí by sme mali byť,
ale hlavne to, akí naozaj sme.
Veľa ľudí takisto nevie nájsť suchú nitku na
Katolíckej cirkvi. Ak pretrvala toľké stáročia, musela ľuďom aj niečo dávať a v
niečom im aj konkrétne pomáhať! Dokážete s čistým svedomím povedať, že
v nej bolo viac vagabundov ako obetavých a svätých ľudí?!
Najťažšie pre človeka, a to aj pre veľmi
svetaznalého a skúseného, je rozmýšľať v alternatívach a dokázať si predstaviť
varianty historických a aj súčasných pomerov, možností vývoja a reálneho
prístupu k minulosti a k súčasnosti zároveň.
Mnohí mi vyčítajú mentorstvo a moralizovanie,
ale ja chcem len vidieť svet taký, aký naozaj je. Možno sa mýlim a mnohých
pohoršujem, ale píšem o tom, čo zažívam a ako to vidím. Aj keď vidím stále
horšie a možno aj moje myslenie je už po šesťdesiatke na úpadku... Modlite sa
teda za mňa, aj za Petrovu lodičku, aby sa znovu, ako už toľkokrát, vymanila zo
všetkých ohrození a problémov, ktoré si často aj vlastným zavinením sama sebe
spôsobuje.
Na záver chcem vysloviť nádej, že napriek
všetkým svinským a zradným manipuláciám a čoraz rafinovanejšiemu presadzovaniu
nezmyslov v konečnom dôsledku naozaj zdedia zem tí pokorní, tichí a možno aj nezaslúžene
a vynútene opravdivo realistickí. Náš Spasiteľ Ježiš Kristus mal rád práve
takýchto, sám bol taký a niečo vedel o Božej vôli, ktorá ponecháva fungovať
tento svet, aj keď sme všetci už tisícročia nad ním zhrození.
KYRIE ELEISON! PANE, ZMILUJ SA!
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Netreba sa obávať zániku RKC, tá ponuka a nádej na večný život, kopírujúca náš pud sebazáchovy, je taká silná, že vždy osloví dostatočný počet veriacich. V tejto ponuke, ako aj vyvolanie strachu v posmrtnú neistotu (nebo, peklo), sa Ježiš javí ako vynikajúci psychológ a nedá sa osmietnuť.
OdpovedaťOdstrániťKeby Cirkev stála len na strachu alebo akejsi falošnej nádeji či psychológii, tak by dlho nevydržala – isto nie dvetisíc rokov.
OdstrániťPud sebazáchvy je jeden z najsilnejších. Viete povedať na čom inom by stála, ak nie na ľudskej dôverčivosti?
OdstrániťÁno, pud sebazáchovy je jeden z najsilnejších. Ale majú ho aj neveriaci. Či nie?
OdstrániťNezamieňajme si dôverčivosť a vieru.
Myslím, že pud sebazáchovy majú všetky živé tvory, ale nábožensky neveriaci z toho nevyvodzujú nutnosť ilúzie o večnom živote, na nepravdepodobných náboženských predstavách.
OdstrániťPráveže dôverčivosť určitým domnelým, či skutočným autoritám, je spravidla príčinou náboženskej viery. Na čom inom teda stojí RKC?
Máme slobodnú vôľu. Môžeme si myslieť, čo len chceme, ale nie všetko je múdre. Môžeme robiť, čo chceme, ale nie všetko osoží...
OdstrániťP. S.: Bez rešpektu k istým autoritám sa spoločenský systém skôr či neskôr zrúti.