Byung-Chul Han: Vyhořelá společnost
Praha, Rybka Publishers, 2016
Byung-Chul Han sa narodil v Kórei (ročník
1959). V osemdesiatych rokoch minulého storočia sa presťahoval do Nemecka,
kde absolvoval štúdiá filozofie, literatúry a teológie. Od roku 2012
vyučuje na Univerzite umení v Berlíne. Je autorom viacerých kníh
a článkov, v ktorých sa venuje filozofickým otázkam súčasnosti. České
vydanie jeho prác – pod názvom Vyhořelá společnost – obsahuje päť
pôvodne samostatne publikovaných esejí: Společnost únavy (2010), Vyhořelá
společnost (2014), Společnost transparence (2012), V digitálním
roji (2013) a Agonie Eróta (2012).
Filozof nepodlieha očareniu zo všadeprítomného
a na piedestál stavaného pokroku. Uvedomuje si, že nie všetko nové,
moderné, takzvane pokrokové je aj dobré či osožné. Filozofickou analýzou
prichádza k záverom, ktoré vyznievajú skôr varujúco ako potešujúco.
Dnešnej spoločnosti podľa jeho slov chýba „božské svetlo“, ukazujúce
cestu: „Nie je osvietená oným svetlom, vyvierajúcim z transcendentného
zdroja“ (s. 118). Metafyzické svetlo generuje hierarchiu, a tým vytvára
usporiadanosť, istý poriadok vecí, ale nám takéto svetlo chýba, máme len akési „žiarenie
bez svetla“ (s. 119), ktoré neosvetľuje a v ktorom sa všetko javí
ako priehľadné, bez vnútorného zmyslu: „Moderná strata viery, ktorá sa
netýka len Boha či onoho sveta, ale aj samotnej reality, činí ľudský život
radikálne pominuteľným. Ešte nikdy nebol taký pominuteľný ako dnes. Radikálne
pominuteľný nie je len ľudský život, ale aj samotný svet. Nič nedáva prísľub
trvania a stability“ (s. 27). Preto sa v ľuďoch vzmáha nervozita
a nepokoj.
So stratou zmyslu pre transcendentno súvisí
zameriavanie sa na prítomnosť, túžba užiť si. Žijeme v spoločnosti postihnutej
narcizmom. A narcizmus, konštatuje filozof, je horší ako sebaláska.
Subjekt sebalásky sa vymedzuje voči iným, subjekt narcizmu iných vlastne ani
nevníma: „Svet sa mu ukazuje len v odrazoch jeho vlastného ja“ (s.
209). Vyúsťuje to neraz do depresie, chorobne úzkostlivého vzťahu k sebe
samému, alebo do iných psychických porúch. Paradoxne, v takomto prostredí
sa darí kultu výkonu a činorodosti. Človek dneška totiž vníma seba ako
projekt, ktorý treba rozvíjať. Žije v klamlivej slobode – a chce sa
realizovať, dosiahnuť úspech. V prípade neúspechu nad ním znova visí
hrozba depresie.
Byung-Chul Han
zdôrazňuje, že spoločnosť práce a výkonu, spoločnosť počtárska
a konzumná, nie je slobodnou spoločnosťou. Funguje v nej mechanizmus
samovykorisťovania: „Subjekt výkonnosti pociťuje nutkanie podávať stále
vyššie výkony“ (s. 54). V konečnom dôsledku škodí aj bezbrehý tlak na
transparentnosť – tento tlak eliminuje všetku odlišnosť, vedie ku konformite
a degraduje človeka: „Hlasné volanie po transparentnosti poukazuje na
to, že sa morálny fundament spoločnosti rúca, že mravné hodnoty ako česť alebo
úprimnosť strácajú na význame. Namiesto zlyhávajúcej mravnej inštancie
nastupuje transparentnosť ako nový spoločenský imperatív“ (s. 128).
Transparentnosť nevedie k pravde, vedie
k jednostrannosti. Otvorenosť sa uprednostňuje na úkor iných hodnôt (stud,
diskrétnosť, dôvera...). Všetko má byť pozitívne – žiadne prahy, obmedzenia,
hranice, zákazy! Lenže nadmiera pozitivity plodí nové formy neslobody a násilia,
nové choroby. Navyše, spoločnosť, ktorá nechce poznať druhú stranu reality,
stráca imunitu, nie je schopná rozpoznať nebezpečenstvo, je teda
neživotaschopná.
V dôsledku potlačenia imunity sme okrem
iného vystavení prívalu informácií. Informácie sa na nás valia, nenarážajúc na
imunitný odpor: „Ničím nefiltrovaný informačný tok však výrazne otupuje naše
vnímanie“ (s. 189). Informácie samotné ešte neprinášajú poznanie ani
pravdu: „Informačná explózia masívne zvyšuje entropiu sveta, hladinu jeho
hlučnosti“ (s. 253).
V hlučnom svete sa nedá poriadne
premýšľať. Kultúra (filozofia) sa nemôže rozvíjať v prostredí
neumožňujúcom hlbokú koncentráciu. Premýšľanie nahradzujeme porovnávaním
a počítaním. Možno hovoriť doslova o agónii myslenia, a to už
naozaj smeruje k erózii a rozkladu celého spoločenského priestoru.
Byung-Chul Han prináša prenikavú diagnózu
doby. Analyzuje, diagnostikuje, všíma si pritom mnohé aspekty súčasnosti –
okrem už spomenutých je to napríklad vplyv digitálnej techniky na život človeka
– o možnej terapii však nehovorí; zdá sa, že procesy a sprievodné
chorobné javy, o ktorých píše, považuje za nezvratné – musíme si to
takpovediac odžiť, čo sme si navarili, to si aj zjeme.
Ján Maršálek
::
Recenzujeme inšpiratívne knihy:
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Knižku som nečítal, ale podľa uvedenej recenzie, Byung-Chul Han opisuje súčasný svet kapitalizmu, náboženstiev a človeka v ňom výstižne. Východiská, ktoré autor neuvádza, vidím v socializme a humanizme.
OdpovedaťOdstrániťSocializmus? Humanizmus? Neomarxizmus? Trockizmus? Či nedajbože stalinizmus?
OdstrániťOdpoveďou môže byť tento článok Jána Baránka:
https://glob.zoznam.sk/komentar-jana-baranka-stekot-nemrtveho-psa/
Anonymný, socializmus áno. Myslím kresťanský, družstevnícky socializmus, založený na solidárnej ekonomike. Lenže humanizmus je humbuk, najväčší sebaklam, aký kedy existoval. Človek bez Boha je nula. Nedokáže ovládnuť ani sám seba, nieto ešte svet okolo seba.
OdstrániťKnižku som so záujmom prečítal, čo nebolo vždy jednoduché. Spoločnosť je unavená, vyhorená, v depresií, podobne ako mnohí ľudia. Nevidím jednoduché východiská. Ľudia chcú užívať, konzumovať, využívať, ale málokto aj tvoriť a chrániť a odovzdávať hodnoty. Ako nádej vidím v mnohých obetavých jednotlivcoch, ktorí nepodľahli tlaku tohto svetového systému, peniazom, kariére, moci majetku, pôžitkom, ani sa nedajú nikým zotročiť ale dokážu byť prínosom pre svoju rodinu, spoločenstvá, Cirkev, obec, spoločnosť. Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťJa to vidím tak, že čím ďalej, tým viac sa ľuďom nechce manuálne pracovať, ale len čo najblahobytnejšie žiť.
Odstrániť