|
Karol Dučák |
Máme tu výročie, ktoré rok čo rok rozdeľuje
Slovákov: 14. marca 2019 uplynulo 80 rokov od vyhlásenia samostatného Slovenského
štátu, premenovaného o pár mesiacov neskôr na Slovenskú republiku. V čase
výročí tejto dejinnej udalosti nepriatelia slovenského národa znovu
a znovu častujú urážkami jediného prezidenta prvej Slovenskej
republiky a prvého prezidenta Slovákov v histórii vôbec, Dr. Jozefa
Tisa, neprávom obviňovaného zo sympatií k nemeckému nacizmu a predovšetkým
zo spoluúčasti na likvidácii Židov.
Je príznačné, že kým v minulosti znevažovali
Slovenskú republiku 1939–1945 a jej prezidenta, katolíckeho kňaza Dr. Jozefa
Tisa, v prvom rade boľševici a ateisti rôzneho razenia, dnes sa
k týmto tradičným nepriateľom pridávajú neomarxisti, ktorých predĺženou
rukou je slovenský takzvaný mainstream, reprezentovaný takými servilnými
plátkami, ako Denník N, SME, či niektorými súkromnými komerčnými televíziami.
Aká je pravda? Ako to naozaj bolo s Dr. Jozefom Tisom?
Aj keď nová generácia slovenských historikov,
nezaťažených predchádzajúcim režimom, už dávno vyvrátila politicky
zmanipulované hodnotenie obdobia Slovenskej republiky 1939–1945 a morálne
rehabilitovala Dr. Tisa, archaické chiméry ešte stále strašia v hlavách
niektorých kvázi historikov liberálneho zamerania, zvlášť tých, ktorí boli
aktívni počas totalitného režimu v rokoch 1948–1989. Tento článok zaiste
nebude nejakým senzačným odhalením nových skutočností. Jeho úlohou je skôr
stručne zhrnúť skutočnosti, ktoré sú síce už dávno známe, ale ktoré nepasujú do
krámu istým politickým štruktúram nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí,
a preto sa o nich „povinne“ mlčí.
Nechcem idealizovať pomery na Slovensku
v čase druhej svetovej vojny. Je potrebné si uvedomiť, že Slovenská
republika vznikla v roku 1939 v komplikovaných geopolitických
pomeroch, ktorých rozbor nie je možné odbiť niekoľkými slovami v štýle
arogancie slovenského mainstreamu.
Je potrebné pripomenúť, že prioritou Dr. Jozefa
Tisa, ktorý sa stal po smrti Andreja Hlinku najvýznamnejším slovenským
politikom, nebolo vytvorenie samostatnej Slovenskej republiky. Po získaní autonómie
Slovenskej krajiny v rámci Česko-Slovenskej republiky, ktorá bola legitímne
vyhlásená na základe Žilinskej dohody 6. 10. 1938, sa Dr. Tiso usiloval
o čo najdlhšie zachovanie spoločného štátu Čechov a Slovákov na novej
federalizovanej platforme. Hoci slovenskú „štátnu samostatnosť ako konečný
politický cieľ neodmietal, uvedomoval si, že Slovensko na ňu, najmä po hospodárskej
stránke, zatiaľ nie je pripravené“ (Arpáš R.: Od autonómie
k samostatnosti. In: Slovenská republika 1939–1945 očami mladých
historikov. IV. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Banská
Bystrica 14.–15. apríla 2005, s. 15).
Situácia sa však v priebehu niekoľkých
mesiacov začala búrlivo meniť a Dr. Tiso musel konať pod tlakom politických
udalostí v rámci vtedajšieho spoločného štátu Čechov a Slovákov, ale
aj búrlivých udalostí v zahraničí, predovšetkým v hitlerovskom Nemecku.
Keď sa pražská vláda pokúsila 9. 3. 1939 zrušiť autonómiu Slovenskej krajiny v
rámci Česko-Slovenskej republiky, bol Dr. Tiso donútený konať. Do poslednej
chvíle však rešpektoval platné zákony a dal prezidentom Háchom zvolať Snem
Slovenskej krajiny na 14. 3. 1939.
Snem sa rozhodoval pod hrozbou zániku politickej
identity Slovenska. Deň predtým bol totiž Tiso pozvaný Adolfom Hitlerom do
Berlína, kde bol postavený pred dve alternatívy. Buď Slováci vyhlásia svoj
samostatný štát, ktorý Nemecko uzná a bude ho podporovať, alebo túto možnosť
nevyužijú a v tom prípade bude Slovensko ponechané napospas susedným
štátom. Každému súdnemu človeku muselo byť jasné, že druhá možnosť znamenala rozdelenie
slovenského územia medzi Maďarsko a Poľsko, teda úplný zánik Slovenska (porov. Ďurica
M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom?, s.
7–8).
Je potrebné konštatovať, že sám prezident Tiso nevyvíjal na slovenských
politikov nátlak. Naopak, podal Snemu
Slovenskej krajiny podrobný referát o svojom rokovaní s nemeckým
kancelárom, ktorý zakončil slovami: „Skladám tu pred snem zhrnutý
materiál svojej berlínskej návštevy, ktorý ste tu vypočuli a prosím vás,
uvažujte, rozhodujte!“ (Mirjanský R.: Jozef Tiso. Krátky životopis).
Vyhlásenie samostatného Slovenského štátu teda
v žiadnom prípade nemožno pripisovať priamo Dr. Tisovi. Bolo to kolektívne
rozhodnutie celého Snemu Slovenskej krajiny, ktorý 14. marca 1939 v ovzduší
sústredeného nátlaku Nemcov jednohlasne vyhlásil samostatný Slovenský štát, premenovaný
po prijatí ústavy dňa 21. júla 1939 na Slovenskú republiku. V tejto
súvislosti je však potrebné neustále pripomínať skutočnosť, že slovenskí
politici konali pod silným nátlakom. Hitler ich vydieral hrozbou, že ak
nevyhlásia samostatný štát, slovenské územie bude rozdelené medzi Poľsko
a Maďarsko a Slovensko v danom momente fakticky prestane existovať. Žili
tu tri milióny obyvateľov, ktorí sa nemohli vzoprieť mnohonásobnej nemeckej
presile.
Dr. Tiso bol 26. 10. 1939 zvolený za
prezidenta Slovenskej republiky a zo všetkých síl sa usiloval pracovať pre
blaho všetkých obyvateľov krajiny. Jeho postavenie však bolo veľmi ťažké. Akokoľvek
sa snažil o nezávislú politiku, nemohol úplne vzdorovať Nemcom a pri
mnohých bolestných rozhodnutiach bol vydieraný hrozbou represálií nacistov voči
slovenskému obyvateľstvu. Navyše na slovenskej politickej scéne boli aj ochotní
prisluhovači nacistov, ktorí sa angažovali viac než museli. Išlo predovšetkým
o niektorých radikálov v Hlinkovej slovenskej ľudovej strane (ďalej len
HSĽS). O to ťažšie bolo prezidentovi Tisovi presadzovať politiku
v rozpore s vôľou Nemcov.
Ak kritici prvého slovenského prezidenta spomínajú Židov, je potrebné
uviesť niekoľko dôležitých skutočností.
Dr. Tiso nikdy nepodpísal nariadenie č. 198/1941 z 9. septembra 1941 o právnom
postavení Židov, známe ako „Židovský kódex“. Naopak, „vyhradil si vsunutie §
256, ktorý priznával prezidentovi republiky právo udeľovať výnimky spod ustanovení
tohto vládneho nariadenia“ (Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická
kontinuita alebo zlom?, s. 8).
V záujme vytvorenia pravdivého obrazu Dr.
Tisa je však nutné priznať, že Dr. Tiso mal voči Židom kritický postoj. Nie
bezdôvodne. Židia predstavovali v slovenskej spoločnosti privilegovanú
kastu s neúmerne veľkým majetkom. Vlastnili napríklad (k 14. 3. 1939) 100 %
priemyselných liehovarov, 38 % píl a v židovských rukách bol obchod s drevom na
76 % a vývoz dreva na 80 %. Tiso na to opakovane poukazoval, avšak kategoricky
odmietal antisemitizmus. Sám sa vyjadril: „Som za obmedzenia ich hospodárskej
moci, lebo je neudržateľné, aby 3,5 % občanov vlastnilo skoro 50 % národného
majetku, ale neľudskosť zamietam! Aj váš kódex“ (Cagáň I.: Jozef Tiso a
Židia – úlomky zo zamlčiavaných skutočností).
|
Jozef Tiso v mladších rokoch |
Tiso od začiatku odmietal plány na odsun Židov
zo Slovenska. Už 6. 12. 1938 sa kvôli tomu dostal v Prahe, na zasadaní
česko-slovenskej vlády, do rozporu s podpredsedom vlády, Slovákom Karolom
Sidorom, ktorý sa vyslovil za radikálne riešenie „židovskej otázky“. Od roku
1939 Tiso dôverne radil Židom odsťahovať sa podľa možnosti mimo hraníc Európy,
pretože situácia na európskom kontinente začala byť pre nich kritická. Časť
Židov si dala poradiť a tým si mnohí z nich zachránili život. Podľa
úradných záznamov sa do konca roka 1941 vysťahovalo zo Slovenska 7 111 Židov, v
skutočnosti ich však bolo s najväčšou pravdepodobnosťou minimálne dvakrát
toľko, pretože mnohí Židia opúšťali
Slovensko ilegálne (porov. Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická
kontinuita alebo zlom?, s. 8).
V roku 1939 newyorský rabín Weiss poslal
prostredníctvom Konštantína Čulena odkaz Slovákom, v ktorom vyzýval
slovenské vládne kruhy, aby podľa možnosti pomáhali jeho súkmeňovcom na
Slovensku a neangažovali sa pri riešení „židovskej otázky“ viac, než to
vyžaduje Hitler. Keď Čulen tlmočil túto prosbu Tisovi, ten odpovedal: „Aj bez
ich žiadosti budeme robiť iba to, čo budeme musieť. Nikdy nepôjdeme s nadšením
za tieto hranice“ (Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická
kontinuita alebo zlom?, s. 9).
Tiso sa nikdy nespreneveril tomuto svojmu
postoju. Ani on, ani HSĽS nemohli akceptovať drastické riešenie „židovskej
otázky“ a to vyvolalo turbulencie na slovenskej politickej scéne. Vo vypätej
situácii Alexander Mach podal demisiu, čím poskytol Hitlerovi zámienku po prvý
raz osobne zasiahnuť do slovenskej politiky. Tiso musel 28. 7. 1940 pricestovať
do Salzburgu, kde ho Hitler prinútil odvolať ministra vnútra a zahraničia
SR Ferdinanda Ďurčanského a menovať dvoch nových ministrov. Ministerstvo
vnútra pripadlo Machovi a ministerstvo zahraničia Tukovi.
Znechutený Tiso bol rozhodnutý abdikovať
z postu prezidenta SR a utiahnuť sa do ústrania. Od tohto kroku ho
však odrádzali nielen všetci významní politickí činitelia, ale aj jeho cirkevný
predstavený, biskup Dr. Karol Kmeťko, v obave, že po jeho abdikácii nebude
na slovenskej politickej scéne osobnosť, ktorá by brzdila extrémistov
a chránila štát i jeho obyvateľov od omnoho väčšieho zla. Preto sa
Dr. Tiso rozhodol niesť svoj kríž až do konca.
Takéto riešenie však neuspokojilo Macha
a Tuku, ktorí sa usilovali úplne odstaviť Dr. Tisa a dosadiť Tuku do
úradu slovenského prezidenta. Preto sa pokúšali od augusta 1940 organizovať
komplot proti Tisovi. Tieto zákerné prípravy však boli prezradené a aj
toto utvrdilo Jozefa Tisa v presvedčení, že musí ostať prezidentom. Lenže
jeho pozícia bola otrasená a to využil Tuka s Machom na presadzovanie
radikálneho riešenia „židovskej otázky“.
Berlín dostával opakované hlásenia nemeckých
agentov o neochote prezidenta Tisa prijímať tvrdé opatrenia proti
slovenským Židom. Situácia sa vyhrotila až natoľko, že nemecký vyslanec Ludin
4. februára 1941 oficiálne intervenoval u Tisa, aby sa neprotivil posilneniu
moci a vplyvu ministerského predsedu Tuku, presadzujúceho na Slovensku
požiadavky nemeckých nacistov. Na to mu Tiso odpovedal: „Obmedzenie môjho
vplyvu by sa mi stalo neznesiteľným v tom okamihu, keby som sa musel bezmocne
prizerať takému vývinu, aký nemôžem vo svojom svedomí zodpovedať pred
slovenským národom“ (Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická
kontinuita alebo zlom?, s. 7).
Na základe všetkých uvedených faktov je nevyhnutné čo najrozhodnejšie
odmietať všetky pokusy démonizovať toto obdobie slovenských dejín. Slovenská republika bola kresťanským štátom,
ktorého politické zriadenie bolo na vojnové pomery mimoriadne ľudomilné. Nebola
v ňom vykonaná ani jedna poprava pre politické delikty. Tresty smrti sa
udeľovali výlučne v neprítomnosti, takže žiadne politicky motivované
popravy sa tu de facto počas druhej svetovej vojny nevykonali. Boli síce
vykonané popravy osôb, ktoré boli zapojené do Slovenského národného povstania,
ale tieto popravy mali na svedomí nemecké orgány. Ako uvádza Rychlík, počet perzekvovaných
osôb počas druhej svetovej vojny v Slovenskej republike bol pomerne nízky v porovnaní
s inými Nemcami okupovanými krajinami, či inými nemeckými satelitmi (Maďarsko,
Rumunsko, Bulharsko), ale aj „v porovnaní s represáliami komunistického režimu
po roku 1948...“ (Rychlík J.: Perzekúcia odporcov režimu na Slovensku
1938-1945. /K problematike charakteru ľudáckeho režimu/ In: Slovenská
republika 1939–1945 očami mladých historikov. IV. Zborník príspevkov z
medzinárodnej vedeckej konferencie Banská Bystrica 14.–15. apríla 2005, s.
134).
Nacistické vyhladzovacie tábory nevznikli
z vôle slovenských politikov. Nie je nijakým tajomstvom, že iniciatíva
odvážať Židov do koncentračných táborov vzišla zo strany Nemcov
a Slovenská republika nemohla transportom zabrániť. Ani omnoho silnejšie
národy, ako napríklad Francúzi, sa nedokázali Nemcom vzoprieť. Navyše nikto
nevedel, že Židia sú odvážaní do vyhladzovacích táborov. Nevedeli to ani
samotní Židia.
Ja sám som svojho času takéto presvedčenie nadobudol
počas exkurzie v bývalom koncentračnom tábore Osvienčim. V tamojšom
múzeu sme videli jednu miestnosť s množstvom kuchynských mlynčekov a iných
potrieb do domácnosti, ktoré ostali po mŕtvych Židoch. Podľa vysvetlenia našej
sprievodkyne Židia verili tomu, že budú môcť v novej vlasti slobodne žiť
a preto si so sebou zobrali najnevyhnutnejšie pomôcky na začiatok
v cudzom prostredí. Toto bol pre mňa jednoznačný aj keď nepriamy dôkaz,
vďaka ktorému som nadobudol presvedčenie, že Židia naozaj verili, že budú môcť
v novej vlasti slobodne žiť. Veď načo by brali so sebou do Osvienčimu
kuchynské potreby, ak by boli vedeli, že nebudú môcť slobodne existovať v cudzom
prostredí?
Dnes je už spoľahlivo dokázané, že slovenskí
politici spočiatku vôbec nevedeli o nacistických vyhladzovacích táboroch.
Bolo by absurdné čo i len podozrievať Dr. Tisa, že by si on, katolícky
kňaz, vedome zobral na svedomie smrť tisícov Židov. Až neskoršie spoľahlivé
informácie o genocíde Židov zaskočili všetkých kompetentných
a slovenské orgány okamžite požiadali o zastavenie odsunu Židov zo
Slovenska. Svoju vôľu aj presadili.
Dr. Tiso sa snažil zachrániť pred smrťou čo
najviac Židov. Za všetky uvádzam osobné svedectvo pána Jána Budzáka, ktorý
verejne, pred televíznymi obrazovkami, prehlásil, že slovenský prezident Dr.
Jozef Tiso osobne zachránil život jemu a 800 židovským deťom (porov. "Jozef
Tiso zachránil mne a 800 deťom život" – svedectvo p. Jána Budzáka).
Mnohých Židov zachránil Tiso udeľovaním
prezidentských výnimiek. Podľa dokumentu z 30. júna 1942, ktorého autorom bol nemecký
„poradca pre otázky Židov“ Dieter Wisliceny, ostalo na Slovensku vďaka výnimkám
prezidenta Tisa 35 000 Židov. K tomuto údaju sa približuje Dr. Karol
Murín, osobný tajomník slovenského prezidenta, ktorý vo svojich spomienkach
okrem iného uvádza: „Od Dr. Antona Neumanna, šéfa prezidentskej kancelárie,
ktorý pripravoval a predostieral prezidentovi žiadosti Židov o výnimky, viem,
že ich udelil blízko 10 000. Ak rátame, že priemerná židovská rodina
pozostávala zo štyroch členov, to znamená, že asi 40 000 Židov bolo zachránených
prezidentskými výnimkami, lebo tieto sa vzťahovali aj na členov rodiny“ (Tomeček
R.: Slovenský katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso /1887–1947/).
Mnohí Slováci Židov ukrývali a tak im
zachránili život pred istou smrťou. Výnimkou nebol ani prezident Tiso. Podľa
tvrdenia „nemeckého historika a publicistu Wolfganga Venohra, Dr. Jozef Tiso
vedel, že jeho sestra ukrývala židovskú rodinu. Výskyt osôb židovského pôvodu v
slovenskom prezidentskom paláci neušiel pozornosti nemeckých agentov, ktorí o
tom posielali informácie do Berlína“ (Tomeček R.: Slovenský katolícky kňaz a
prezident Jozef Tiso /1887–1947/).
Brutálnu popravu prvého slovenského prezidenta odsúdili aj významné
slovenské osobnosti so židovskými koreňmi. K takýmto osobnostiam patril aj MUDr. Pavol Strauss (1912–1994), ktorý
sa zriekol židovského náboženstva a vstúpil do Katolíckej cirkvi v roku
1942. Svoju ľútosť nad nespravodlivou popravou slovenského prezidenta vyjadril
slovami: „Odsúdenie prezidenta Tisa a jeho tragický koniec je tragédiou
slovenského národa. Bol to akt osobnej nenávisti, brutálnej bezcitnosti; a
tragédia konca jeho života ostáva veľkou tragédiou slovenského národa. Bol to
kňaz dobrý, čistý kňaz. A malo by sa všetko možné podniknúť, čo sa len dá,
aby sa tá nepravda, ktorou bol odsúdený, odhalila, a dostalo sa jeho osobe, tej
čistej osobnosti, satisfakcie a rehabilitácie“ (Tomeček R.: Slovenský
katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso /1887–1947/).
Viaceré významné svetové osobnosti sa
vyjadrovali mimoriadne pozitívne o Jozefovi Tisovi. Známy nemecký odporca
nacizmu, mníchovský kardinál Michael Faulhaber, sa pred spojeneckou správou verejne
zastal Tisa: „Pretože Dr. Jozef Tiso vo svojej krajine napriek mnohým
ťažkostiam udržal živý náboženský život, prosím vás, aby ste ho nestavali na
jednu úroveň s inými politickými vodcami bývalých nepriateľov spojeneckých
mocností” (Bevers J.: Der Mann hinter Adenauer. Hans Globkes Aufstieg vom
NS-Juristen zur Grauen Eminenz der Bonner Republik, s. 216).
Nemecký historik a filozof Ernst Nolte, jeden
z najvýznamnejších nemeckých znalcov komunizmu a fašizmu, ktorý sám prežil
druhú svetovú vojnu, v nespočetných vydaniach svojho diela Die
faschistischen Bewegungen (Fašistické hnutia), po prvý raz vydaného
v roku 1966 v Mníchove, hodnotil Andreja Hlinku a Jozefa Tisa
vcelku pozitívne: „Ani Andrej Hlinka, ani jeho nástupca Jozef Tiso neboli
fašisti. Boli to katolícki kňazi, ktorí korenili v tisícročnej tradícii Cirkvi.
Pre nich sekularizovaný štát, ktorý bol základom všetkých fašistických hnutí,
bol odmietanou hrozbou. Vzbudzovanie slovenskej národnej osobitnosti pre nich
znamenalo práve zachovanie a upevňovanie kresťanského štýlu života“ (citované
podľa: Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom?,
s. 10).
Aj súčasná mladšia generácia slovenských
historikov hodnotí vojnový slovenský štát objektívnejšie ako ich predchodcovia.
Napríklad historik Ústavu pamäti národa Peter Jašek považuje vznik Slovenského
štátu 14. marca 1939 za najlepšie možné riešenie v daný historický moment (porov.
Historik: Vznik Slovenského štátu bol najlepším riešením).
Je smutné, že hodnotenie Slovenskej republiky 1939–1945
dodnes rozdeľuje Slovákov. V dobe, keď príslušníci ostatných národov
hodnotia svoje dejiny omnoho objektívnejšie, na Slovensku ako keby donekonečna
pretrvávala akási kvázi sadomasochistická túžba po sebabičovaní. Dokedy ešte?
Literatúra:
1. Bevers J.: Der
Mann hinter Adenauer. Hans Globkes Aufstieg vom NS-Juristen zur Grauen Eminenz
der Bonner Republik, Berlin: Christoph Links Verlag, 2009. 240 s. ISBN 978-3-86153-518-8.
2. Cagáň I.: Jozef
Tiso a Židia – úlomky zo zamlčiavaných skutočností. In: Nové slobodné
Slovensko. Dostupné na internete: nss.sk.
3. Ďurica M. S.: Andrej
Hlinka a Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom? Dostupné na
internete: ku.sk.
4. Historik: Vznik Slovenského štátu bol
najlepším riešením. In: Webnoviny.sk.
Dostupné na internete: webnoviny.sk.
5. "Jozef Tiso zachránil mne a 800 deťom
život" – svedectvo p. Jána Budzáka.
Dostupné na internete: www.youtube.com.
6. Mirjanský R.: Jozef
Tiso. Krátky životopis. In: Jozef Tiso. Mučeník viery katolíckej
a národa slovenského. Dostupné na internete: jozeftiso.sk.
7. Kolektív autorov.: Slovenská
republika 1939–1945 očami mladých historikov. IV. Zborník príspevkov z
medzinárodnej vedeckej konferencie Banská Bystrica 14.–15. apríla 2005. Banská
Bystrica: Katedra histórie FHV UMB a Ústav vedy a výskumu UMB, 2005. 480 s. ISBN
80-8083-147-5. Dostupné na internete: ff.umb.sk.
8. Tomeček R.: Slovenský
katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso (1887–1947). In: Konzervatívny
denník Postoj. Dostupné na internete: blog.postoj.sk.
::
Komentár Andreja Mišanka:
Slovenský národ prirodzene smeroval k samostatnosti. Bola to otázka času, a pravdaže záležalo tiež na okolnostiach a reálnych možnostiach.
OdpovedaťOdstrániťJe absurdné a hlúpe viniť národ za to, že chce sám rozhodovať o sebe. Žiaľ, doteraz je medzi nami mnoho takých, ktorí to nechcú pochopiť.
Môj nebohý otec mi hovoril ako veľmi sa Slováci v roku 1939 tešili zo svojho štátu. Teraz ako keby sme si nevedeli vážiť, aký poklad, vďaka našim obetavým predkom, máme.
OdpovedaťOdstrániťSme svedkami triumfu protislovenskej propagandy.
OdstrániťBiskup Ján Vojtaššák sa pri vyhlásení Slovenského štátu takto prihovoril veriacim:
OdpovedaťOdstrániťV mene Pána budujme svoj spoločný dom, Slovensko: základy tohto spoločného domu len tak budú pevné a stále, ak mu dáme základný kameň Boha. Nezarmucujme sa, že sme malým národom a malým štátom. Sú ešte menšie národy a krajiny, a majú oveľa menej priaznivé životné podmienky, ako sú naše... Boh obdaril túto našu zem otcovskou štedrosťou všetkým, čo je pre slušný ľudský život potrebné. My sme zdravý a silný národ. Nechceme darovaného chleba, lebo nie sme mrzáci a žobráci. Pracovali sme v minulosti, chceme statočne pracovať i v budúcnosti. Len priam v tom bude rozdiel, že kým národ slovenský pracoval stáročia na roli veľkej, ale cudzej, v budúcnosti bude pracovať na roli malej, ale svojej vlastnej, a už nie ako poddaný a sluha, ale ako pán pre seba samého...“
(Citované podľa: Viliam Judák – Boží priatelia. Trnava, Spolok svätého Vojtecha, 2016)