Robert E. Coleman: Majstrov plán evanjelizácie
Košice, ETC GRAFO, 1999
Akú stratégiu mal pri evanjelizovaní Ježiš Kristus?
Autor knihy Majstrov plán evanjelizácie Robert E. Coleman chce čitateľa
nasmerovať k nemeniteľným, jednoduchým a predsa hlbokým biblickým
zásadám, ktoré boli základom Ježišovej činnosti. Knihu možno nazvať štúdiou
Ježišovej evanjelizačnej stratégie, ktorá usmerňovala jeho život i život
tých, ktorých si vybral za svojich učeníkov. Základ Ježišovej evanjelizačnej stratégie
i spôsob, akým Kristus žil a učil žiť aj iných, nachádzame
v Novom zákone, predovšetkým v evanjeliách.
Autor sa snaží nazerať na evanjeliá
z viacerých zorných uhlov, aby spoznal širší význam Ježišových metód práce
s ľuďmi i spôsob, akým vykonával svoje poslanie. Na stránkach
„Majstrovho plánu evanjelizácie” sa Coleman pokúša objasniť osem základných
zásad Ježišovho evanjelizačného plánu. Účelom knihy je objasniť štruktúru týchto
zásad a vyzdvihnúť celkovú vyspelosť plánu, ktorý môže byť príkladom pre
evanjelizáciu aj v súčasnosti.
Ježišovou metódou boli ľudia. Ľudia, ktorí by
boli naplno preniknutí jeho životom a dokázali by pokračovať v jeho
evanjelizačnom pláne ohlasovania Božieho kráľovstva do celého sveta. Preto si
spomedzi mnohých vybral dvanástich učeníkov, v ktorých videl potenciálnych
vodcov, ktorí by dokázali viesť masy. Nebola to skupina vzdelaných či bohatých
ľudí, skôr takých, čo úprimne túžili po Bohu a pravdivosti života, ktorí
boli schopní sa od neho učiť a dali sa ním formovať do podoby, akú chcel
mať z nich on, pre zámery Božieho kráľovstva.
Učeníctvo bolo trojročným procesom, cestou
nasledovania a spoznávania osoby Ježiša Krista, Božieho Syna. Ježiš Dvanástim
venoval všetok svoj čas, aby sa postupne upevňovala ich viera a rozvinulo
ich chápanie, vďaka milosti a Duchu Svätému. Jediné, čo Ježiš od svojich
učeníkov žiadal, bolo to, aby ho nasledovali. Aby nasledovali jeho životný štýl
sebaobetovania pre zámery Kráľovstva Božieho.
Všetko, čo učeníci potrebovali, mohli sa naučiť z Ježišovej
prítomnosti, z jeho každodenného konania a vysvetľovania. Učil ich tým, že ich celkom pritiahol
k sebe. Vďaka milosti a Duchu Svätému čoraz viac a lepšie
chápali Ježišovo poslanie i to, k čomu boli povolaní. Pochopili
Ježišovu lásku i lásku Božiu, ktorá tak milovala svet, že poslala svojho
Syna, aby sa obetoval a zomrel za hriechy celého sveta. Úloha učeníkov
bola jasná: ísť a učiť všetky národy, krstiac ich v mene Otca,
i Syna, i Ducha Svätého, učiac ich zachovávať všetko, čo im Kristus
prikázal. To isté žiada od Cirkvi aj dnes. On bol a je s nami po
všetky dni až do konca sveta.
Kristov štýl vyučovania bol jednoduchý,
praktický a názorný, no odlišoval sa od dnešných koncepcií v tom, že
bol neobyčajný. Túto neobyčajnosť vyučovaniu dával práve on sám, jeho osoba.
Bol jednoducho vzorom dokonalosti, bol Synom Boha a preto sa učeníci mohli
učiť všetko od neho a v jeho prítomnosti. Keďže ako Boží Syn
videl do človeka, do jeho srdca, presne vedel, čo učeníci potrebujú na to, aby
sa z nich stali vodcovia a apoštoli Božieho kráľovstva.
Ježiš mal neustále pred očami tento Boží
zámer, rovnako ako svoj zámer – narodiť sa, žiť a zomrieť za hriechy
celého sveta a tak splniť misiu, ktorú mu určil Otec od vekov. Avšak tento
Ježišov zámer, vychovať z učeníkov ohlasovateľov evanjelia, bol procesom
neustáleho učenia, vysokých nárokov a aj častého nepochopenia z ich
strany. Vďaka milosti Ducha Svätého a
vedomostiam však nakoniec pochopili.
Aj život viery každého z nás má byť neustálou cestou za Ježišom –
aby sme prišli k tomu, čo chce od nás Boh. Mnohokrát to je a bude ťažká cesta. Cesta
sebaobetovania, plnenia Božej vôle, nepochopenia. No práve touto cestou šiel aj
Ježiš, preto lebo veľmi miloval Otca.
Skutočná láska nie je nikdy bez kríža. Ježiš zomrel na kríži a vykúpil svet.
Nevieme presne, k akým zámerom nás Kristus povoláva, ale môžeme do nich
dorastať. A to vďaka jeho milosti i prítomnosti. Môžeme sa učiť priamo od
neho, kým si nás celkom nepritiahne k sebe. A keď naozaj pochopíme
jeho obetu vlastného života za každého jedného z nás, budeme schopní konať
veci, ktoré od nás žiada. Veci celkom obyčajné a neraz aj ťažké
a nepochopiteľné, lebo si budeme vedomí tej neskutočnej lásky, ktorú má k
nám Kristus a Boh Otec.
K takémuto pochopeniu potrebujeme Kristovho Ducha. Viera je celoživotný proces, tak ako byť
učeníkom Ježiša Krista. Byť Ježišovým učeníkom je náročné, pretože samotný
Ježiš je náročný. No všetko, čo za niečo stojí, vyžaduje si čas a námahu.
Nepotrebujeme viac informácií o Ježišovi,
kresťanstve a viere. Potrebujeme viac živej viery (dôvery) v neho,
Ježišovu pokoru a lásku. Takú, ktorá v prvom rade slúži, namiesto
toho, aby sa dala obsluhovať. A k tomu nevyhnutne potrebujeme Ježiša,
ktorý je tichý a pokorný srdcom, aby pretvoril aj naše srdce. Lebo iba
potom ho budeme skutočne nasledovať.
Kristína Ondrkálová
::
Odporúčané:
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.