ZÁPISNÍK – 20/2019
Dokážu sa dnes ľudia – v rámci širšieho
spoločenstva – vôbec na niečom dohodnúť? Alebo sú už natoľko rozdelení a individualizovaní,
že žiadna dohoda nie je realizovateľná? A ak niet jednoty, ako sa dá
udržať poriadok? Sú to otázky zdanlivo odťažité, vzdialené od bežného života –
ale len zdanlivo. V skutočnosti na ich zodpovedaní závisí chod a smerovanie
spoločnosti. Žiaľ, málo sa premýšľa o veciach strategického významu. Napokon,
poctivé premýšľanie, idúce do hĺbky, ani nie je možné, keď sa iba „prepínajú
programy“, keď namiesto ticha a pokoja vyhľadávame plytkú zábavu a rozptýlenie.
::
Čím menej dôvery, tým viac fiškálstva. Spravodlivosť
sa nahrádza právom – zákonmi, predpismi, paragrafmi, ktoré sa dajú všelijako
obracať a prekrúcať, takže v právnych sporoch vyhráva mnohokrát nie
pravda, ale sila peňazí a známostí. Požiadavka transparentnosti je potom
už len klamlivým, márnym pokusom nahradiť nenahraditeľné.
„Beda tým, čo uzákoňujú zlé zákony, a pisárom,
ktorí spisujú útlak, aby drobných ľudí odtisli od práva a biednych môjho ľudu
odviedli od pravdy, aby vdovy boli ich korisťou a aby ozbíjali siroty. Čo však
spravíte v deň navštívenia, keď nešťastie príde zďaleka? Ku komu sa budete
utiekať o pomoc a kde zanecháte svoje bohatstvo? Dostanete sa len medzi
zajatcov a medzi pozabíjaných padnete...“ (Iz 10, 1–4)
::
Francúzska revolúcia z roku 1789 býva
zvyčajne vykresľovaná v pozitívnom svetle – ako prejav pokroku a oprávnenej
vzbury proti utláčateľom. Dajme však priestor inému hodnoteniu tejto
historickej udalosti:
„4. augusta 1789 nastalo vo Francúzsku obdobie
takzvanej francúzskej revolúcie. Štátna moc prešla do rúk odchovancov
nevereckých filozofov (Voltaire, Diderot, Rousseau), ktorí svojimi spismi
šírili nenávisť proti katolíckemu náboženstvu, Cirkvi a kňazstvu. Revolučné
hnutie zvrhlo sa v hrôzovládu (v rokoch 1790–1795), kúpajúcu sa v ľudskej
krvi. Tisíce ľudí vinných-nevinných skončili život pod gilotínou (stínadlom). Francúzske
väzenia naplnili tí, ktorí boli revolucionárom nepohodlní...
Cirkevný život utrpel tiež nesmierne škody. Z kňazov
mnohých povraždili, iní hynuli vo väzeniach, na galejach alebo na nútených
prácach na ďalekých ostrovoch s nezdravým podnebím; niektorí ušli alebo
boli vyhnaní za hranice...
Kostoly boli znesvätené, olúpené a pozatvárané
alebo použité na skladištia, divadelné a iné zábavné ciele. I verejná i súkromná
bohoslužba bola prísne zakázaná. Kňaz sa nesmel na ulici verejne ukázať v kňazskom
rúchu. Náboženské procesie, sprievody, pohreby boli neprípustné, miesto nedele
svätil sa každý desiaty deň... Ľudia sa báli vo verejnosti prejaviť svoju
mienku, boli nedôverčiví, lebo nevedeli, za čo ich môže stihnúť smrť...“
(In: Andrej Patka: Svätý Ján Vianney. Trnava,
Spolok svätého Vojtecha, 1946)
Ján Maršálek
::
Predchádzajúci: ZÁPISNÍK – 19/2019
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.