Lukášovo evanjelium nás informuje: „V
pätnástom roku vlády cisára Tibéria, keď Poncius Pilát spravoval Judeu
a Herodes bol tetrarchom v Galilei, jeho brat Filip tetrarchom
v Itúrei a trachonitídskom kraji a Lyzaniáš tetrarchom
v Abilíne, za veľkňazov Annáša a Kajfáša zaznel na púšti Boží hlas
nad Jánom, synom Zachariáša. Chodil po celom okolí Jordánu a hlásal krst
pokánia na odpustenie hriechov...“ (Lk 3, 1–3).
Ján Krstiteľ bol drsným mužom púšte,
posledným prorokom, ktorý ohlasoval Božiu vôľu a pripravoval cestu
Mesiášovi. Žil asketicky a vystupoval zapálene, odvážne. Nosil odev
z ťavej srsti a okolo bedier
kožený opasok, potravou mu boli kobylky a lesný med (porov. Mt 3, 4).
Vychudnutý pôstom, ale pevný, šľachovitý, čistý a prostý hromovým hlasom
volal: „Hadie plemeno, kto vám ukázal, ako uniknúť nastávajúcemu hnevu?!
Prinášajte teda ovocie hodné pokánia... Sekera je už priložená na korene
stromov. A každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia
do ohňa“ (Lk 3, 7–9).
Prípravou na príchod Mesiáša má teda byť
pokánie a obrátenie, bázeň pred Bohom a konanie dobra. Potrebujeme sa
očistiť, zbaviť sa starej špiny, zriecť sa hriechu a vôbec všetkého, čo
nám bráni prinášať dobré ovocie. Boh nikoho dopredu neodmieta, my sami však
môžeme padnúť do tmy, ak odmietneme svetlo, ak odmietneme Božie volanie, ak
odmietneme evanjelium.
Krstiteľ bol „hlasom volajúceho na púšti“,
avšak takým silným, že prenikal až do ľudského vnútra a zasahoval srdce. Celé
zástupy ľudí šli za ním, aby počuli jeho ohnivé kázne a aby sa dali pokrstiť vo
vodách Jordánu. Tento krst mal byť znakom zásadného obratu, obyčajná voda sa
stávala živou vodou.
Bolo to mimoriadne duchovné hnutie. Ako
poznamenáva evanjelista, ľud žil v očakávaní a mnohí si o Jánovi
mysleli, že azda on je Mesiáš. Ale sám to vyvrátil: „Ja vás krstím vodou. No
prichádza mocnejší, ako som ja. Ja nie som hoden rozviazať mu remienok na
obuvi. On vás bude krstiť Duchom Svätým a ohňom“ (Lk 3, 15–16).
K ľuďom, ktorí prichádzali dať sa
pokrstiť, sa pridal aj Ježiš: „Vo chvíli, keď Ježiš vstupuje do rieky, mení sa
scenéria. Okolostojaci ľudia asi stíchli v napätom očakávaní. Rozhovory
zmĺkli...“ (Peter Seewald: Ježiš Kristus – Biografia). Ján Krstiteľ začal totiž
odporovať. Má vari pokrstiť toho, kto stojí omnoho vyššie než on? Ale Ježiš
trval na tom, že chce byť pokrstený, „lebo sa patrí, aby sme splnili všetko, čo
je spravodlivé“ (Mt 3, 15). Ján ho teda pokrstil a vtedy sa otvorilo nebo
a niektorí z prítomných si uvedomili blízkosť Božieho kráľovstva.
Ježiš teda neprišiel zrušiť Zákon, ale ho
naplniť. Dobrovoľne sa podriadil spravodlivým ustanoveniam a ukázal
príklad nám všetkým. Nehlása anarchiu ani revolúciu, hlása znovuzrodenie
vychádzajúce zo zdravých koreňov. Lebo skutočná zmena k lepšiemu nemôže
stáť na ruinách a negativizme.
Ježiš sa dal pokrstiť človekom, ktorý mu
pripravoval cestu, dal sa pokrstiť, i keď nebol poškvrnený hriechom
a krst vlastne nepotreboval – prejavil tak veľkosť a lásku, ktorej
dávame prívlastok kresťanská. Jeho prípad je výnimočný: „On prišiel
k Jánovi preto, aby sa naplnilo proroctvo Predchodcovo. Jeho pokľaknutie
pred prorokom ohňa je uznaním úradu proroka ako zákonného posla, ktorý učinil
zadosť svojej povinnosti a ktorý môže teraz povedať, že skončil svoje
dielo“ (Giovanni Papini: Život Krista).
No hlavne tu môžeme vidieť Ježišovo
zjednotenie sa s Božou vôľou – takto sa napĺňa, čo je spravodlivé. Nevinný
prichádza k hriešnikom a preberá ťarchu ich previnení. A z neba
počuť hlas: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie“ (Mt 3, 17).
* * *
Ján Krstiteľ začal verejne pôsobiť skôr ako
Ježiš. Za krátky čas sa stal známym v celej Palestíne. Nikto vtedy
nehovoril tak prísne a zároveň jasne ako on. V jeho kázaní sa nanovo
otvárali veľké starozákonné témy: Boží súd a obrátenie. Neohrozene
vystupoval aj proti mocenskej elite, aj proti panovníkovi Herodesovi
Antipasovi. Vyčítal mu, že si vzal za ženu manželku svojho brata. Herodiada,
oná žena dvoch mužov, smilná a zlá, znenávidela ho pre priamosť a odvahu,
s ktorou ju káral, strojila proti nemu úklady a dosiahla jeho
uväznenie.
Ján, krstiac Ježiša, videl Ducha Svätého
zostupovať z neba v podobe holubice, tak spoznal Mesiáša (porov. Jn
1, 32–34). Ale v žalári, prežívajúc úzkosti, útrapy i obavy, podľahol
načas pochybnostiam. Poslal preto svojich učeníkov k Ježišovi opýtať sa:
„Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?“ (Mt 11, 3). Po návrate
poslov, vypočujúc si odpoveď, vyčistila sa mu myseľ a znova potvrdil svoje
svedectvo, že Ježiš je Boží Syn.
Keď tetrarcha Herodes na svoje narodeniny
usporiadal hostinu pre svojich veľmožov, Herodiada vycítila príležitosť zbaviť
sa proroka. Jej dcéra tancovala na oslave a zapáčila sa Herodesovi
i hosťom. Pripitý vládca povedal dievčine, že si môže zažiadať čo len
chce, prisahajúc, že jej to dá – a ona, nahovorená matkou, zažiadala si
hlavu Jána Krstiteľa. Ako píše evanjelista Marek: „Kráľ sa zarmútil, ale pre
prísahu a kvôli spolustolujúcim ju nechcel sklamať. Hneď poslal kata
a rozkázal priniesť jeho hlavu. Ten odišiel, vo väzení ho sťal, priniesol
na mise jeho hlavu, odovzdal ju dievčaťu a dievča ju dalo svojej matke“
(Mk 6, 26–28).
* * *
Ján Krstiteľ bol veľkou mravnou autoritou a
hlasom národnej obrody. Jeho násilná smrť vyvolala medzi ľuďmi rozruch,
zdesenie i hnev. Ale čo mohli spraviť proti krutej moci? Samotný Ježiš
vyzdvihol jeho význam; povedal zástupom: „Čo ste vyšli na púšť vidieť? Trstinu
zmietanú vetrom? (...) Teda čo ste vyšli vidieť? Proroka? Áno, hovorím vám,
viac ako proroka! (...) Veru, hovorím vám: Medzi tými, čo sa narodili zo ženy,
nepovstal nik väčší ako Ján Krstiteľ...“ (Mt 11, 7–11).
Ján Maršálek
(Úryvok z knihy Kristus prichádza, ktorá vyšla vo vydavateľstve Post Scriptum.)
Viac o knihe:
Výňatok z knihy známeho titulu Kristus prichádza...hoci kniha je úzko špecificky náboženská stojí za prečítanie. Odporúčam, prečítal som si ju, je zaujímavá, poučná a určená nielen pre kresťanov katolíkov. milan kupecký
OdpovedaťOdstrániť