Karol Dučák |
Problematika Druhého vatikánskeho koncilu
(ďalej už len DVK) ani vyše polstoročie po jeho skončení nenecháva na pokoji
mnohých katolíckych teológov vo svete. Dokumenty koncilu sú často vystavované
kritike odbornej i menej odbornej. Niektoré výhrady voči koncilovým dokumentom
sú oprávnené, iné nie. Nedávno vystúpil s rozsiahlou kritikou koncilových
dokumentov Paolo Pasqualucci, katolícky filozof a bývalý profesor filozofie
práva na univerzite v talianskej Perugii („Points of Rupture” of the Second
Vatican Council with the Tradition of the Church – A Synopsis. In: One
Peter Five. Dostupné: onepeterfive.com).
Svoju kritiku zhrnul do dvadsiatich šiestich
„bodov zlomu“, ktoré v podaní autora spôsobili prelom vo vývoji Katolíckej
cirkvi po DVK. Je však potrebné konštatovať, že zmienená analýza Paola
Pasqualucciho má závažné logické a teologické nedostatky, ktoré do značnej
miery znižujú kredit autora analýzy i analýzy samotnej. Autor tohto článku
pripravuje rozsiahlejšiu kritiku analýzy Paola Pasqualucciho, ale to si vyžiada
istý čas, preto sa zatiaľ obmedzí na kritiku jedného závažného „bodu zlomu“
z uvedenej analýzy.
Paolo Pasqualucci v bode 4 svojej
analýzy kritizuje text koncilovej konštitúcie Gaudium et spes (ďalej už
len GS) týmito slovami: „GS 24. 3 tvrdí, že človek je »jediný tvor na zemi,
ktorého Boh chcel pre neho samého«, ako keby cieľom stvorenia človeka bolo
niečo iné než Božia sláva a Boh ako konečný cieľ všetkých vecí.“
V tomto prípade sa ale Paolo Pasqualucci
dopúšťa hneď dvoch závažných omylov. V prvom rade je potrebné konštatovať,
že človek je naozaj jediný pozemský tvor, ktorého Boh stvoril pre neho samého,
takže táto formulácia konštitúcie GS je absolútne brilantná a nespochybniteľná.
Druhý závažný omyl Paula Pasqualucciho spočíva
v tom, že konštitúcia GS v žiadnom prípade nepopiera, že konečným cieľom
stvorenia človeka bola Božia sláva a Boh ako konečný cieľ všetkých vecí. Práve
naopak. Konštitúcia GS to výslovne zdôrazňuje.
Musíme si položiť otázku, prečo vlastne Boh
stvoril svet. Odpovede nachádzame v majstrovskom diele katolíckej mystičky
Marie z Agredy, ktorá vo svojom diele Mystica ciudad de dios
(Mystické Božie mesto) odhaľuje Božie zámery, ktoré jej sám Hospodin dal poznať
vo víziách, ktoré dostala.
V podstate pravého Boha sú zlúčené všetky
dokonalosti v nekonečnej miere. Koncentrácia dokonalosti v Bohu je
absolútna a originálna. V múdrosti je absolútne dokonalý, v
rozhodnutiach absolútne presný a rýchly, v súdoch absolútne
spravodlivý, v slovách absolútne pravdivý, v konaní absolútne svätý,
bohatstvom absolútne naplnený. Nekonečná dĺžka, šírka, výška, hĺbka, sláva,
pokoj, dobrota. Absolútno absolútna. Je všadeprítomný bez toho, žeby niekde
zaberal miesto. Žiaden priestor mu nie je príliš široký na to, aby ho nemohol
obsiahnuť, ale ani natoľko úzky, aby sa doň nevtesnal. Boh nemá rozmery
a je nezmerateľný.
Božská podstata pravého Boha je neviditeľná
a nehmotná. Boh je jediná bytosť neschopná zo svojej prirodzenosti hrešiť.
Toto sa netýka anjelov ani ľudí. Boh taký vždy bol, je a navždy bude. Jeho
podstata je nemeniteľná.
V nekonečnej minulosti bol iba Boh.
Nebolo ešte ničoho iného. Ani Zem, ani Mesiac, ani Slnko, ani hviezdy, ani
anjeli, ani ľudia, ani nijaké živé tvory. Nebolo ani zlo. Bolo len dobro. Kým
zlo nemá večné trvanie, dobro je od večnosti, pretože Boh je od večnosti. Boh
bol, je a bude večným dobrom. Zlo však nie je večné, pretože vzniklo
v určitom okamihu jestvovania sveta. V porovnaní s existenciou
dobra má zlo relatívne krátke historické trvanie.
V nekonečnej minulosti jestvoval iba Boh
vo svojej neviditeľnej a nehmotnej existencii. Všetko ostatné vzniklo
potom. No nevzniklo to samo. Všetko stvoril Všemohúci. Z ničoho,
z ničoty. Iba seba samého nie, pretože Boh jestvuje sám od seba, sám sebe
postačí a nepotrebuje pre svoju existenciu nič z vecí, ktoré stvoril.
Je nekonečný vo svojich vlastnostiach pred stvorením i po ňom, a tak
to zostane na veky vekov. Amen. Boh je, ktorý je, a je naplnený všetkou
dokonalosťou stvorenstva v nekonečnej miere. Všetko ostatné vo vesmíre má
svoj pôvod v ňom ako v prapríčine svojho bytia.
V istom okamihu trojjediný Boh prijal
rozhodnutie stvoriť živé bytosti. Takto sa jednomyseľne rozhodli na porade
všetky tri božské osoby. A prečo vlastne Boh stvoril rozumné bytosti? Prečo
stvoril svet?
Vlastnosťami Boha sú nekonečná láska
a štedrosť, ktorá umožnila Božej láske prakticky sa prejaviť. Božie
poznanie vlastnej dokonalosti a bezhraničných vlastností, ktorými disponoval,
v ňom vyvolalo nevýslovne naliehavú potrebu realizovať sa navonok. Bola v
ňom nesmierna túžba a rozhodná vôľa sprístupňovať svoje božstvo iným subjektom
a takto ich obohacovať nevýslovnou mierou. Pozorujúc povahu svojich
dokonalostí, ich silu a účinky, Boh vyhovel svojej náklonnosti
k prejavovaniu svojej štedrosti a milosrdenstva veľkorysým rozdávaním
zo seba, z nadbytku nekonečných pokladov, obsiahnutých v jeho
božstve. Povedané naším nedokonalým ľudským jazykom – Boh konštatoval, že jeho
dokonalosť a bezhraničné bohatstvo pokladov, ktorými disponoval, je príliš
veľké a ušľachtilé nato, aby zostalo len preňho samotného, preto túžil po
expanzii svojich nekonečných darov, ktorými by mohol obdarovávať iné subjekty.
Považoval to nielen za spravodlivé, vhodné a potrebné, ale cítil ako
keby aj povinnosť takto konať. Preto dal priestor svojej nesmiernej túžbe
stvoriť bytosti, ktorým by sa rozdával, urobil ich spoluúčastnými na jeho
vznešenosti, zahrnul ich bezhraničnou láskou a štedrosťou.
Hĺbka dokonalostí, nadbytok pokladov a
nekonečnosť bohatstva umožňuje Bohu obdarovať každého tvora bezhraničnou
záplavou svojich darov a milostí. Vyjadrené jednoduchšie: Boh si bol vedomý
svojej dokonalosti, ale nechcel si ju nechať len pre seba samého. Preto chcel
vytvoriť inteligentné bytosti, ktoré by mohli participovať na jeho dokonalosti,
alebo inak povedané, chcel umožniť inteligentným bytostiam prežiť to šťastie
byť spoluúčastnými jeho dokonalých darov vo večnej blaženosti. Boh stvoril dva
druhy takýchto inteligentných bytostí: anjelov a ľudí. Jedine anjelov
a ľudí stvoril Boh kvôli nim samým. Lenže anjeli sú duchovné bytosti,
ktoré nepotrebovali materiálny svet pre svoju existenciu. Jedine človek ako
materiálny tvor potreboval pre svoju existenciu materiálny svet. Preto Boh
stvoril materiálny svet. Kvôli človeku! Človek je jediný materiálny tvor, teda
tvor s nehmotnou dušou, ale aj s hmotným telom, ktorého Boh stvoril
pre neho samého! Stvorenie materiálneho sveta bolo podriadené primárnemu cieľu
– stvoreniu hmotnej bytosti s nehmotnou dušou: človeka. Živočíšnu ríšu Boh
nestvoril kvôli nej samej, ale kvôli tomu, aby človeku slúžila. Boh vedel, že
človek bude potrebovať potravu, teda bude musieť loviť zvieratá a živiť sa
nimi, aby neumrel od hladu. Rastlinnú ríšu Boh takisto nestvoril kvôli nej
samej, ale preto, aby slúžila korune tvorstva, človeku, za potravu. Kamene
nestvoril Boh kvôli nim samým, ale preto, aby slúžili človeku. Aby si človek
mohol vybudovať domy a mestá, v ktorých bude prebývať. Aj slnko
stvoril Boh kvôli človeku. Aby malo človečenstvo dostatok tepla pre svoju
existenciou. A takto by sme mohli pokračovať ďalej. Teda formulácia koncilovej
konštitúcie GS je absolútne brilantná. Človek je naozaj jediný tvor na zemi,
ktorého Boh stvoril kvôli nemu samému. V tomto ohľade je text koncilovej
konštitúcie GS absolútne nespochybniteľný.
Navyše, koncil nepopiera, že konečným cieľom
stvorenia sveta je Božia sláva a Boh ako konečný cieľ všetkých vecí.
V koncilovej konštitúcii GS je to uvedené celkom jasne: „Veď Boh, ktorý
stvoril všetkých na svoj obraz »z jedného urobil celé ľudské pokolenie, aby
obývalo celý povrch zeme« (Sk 17, 26), a tak všetci sú povolaní mať jeden cieľ,
ktorým je sám Boh“ (GS, č. 24).
A na inom mieste: „Lebo človek, stvorený
na Boží obraz, dostal príkaz ovládnuť zem so všetkým, čo v sebe zahrnuje,
spravovať svet v spravodlivosti a svätosti (porov. Gn 1, 26–27; 9, 2–3; Múd
9, 2–3) a zamerať samého seba i vesmír na Boha, uznávajúc ho za Stvoriteľa
všetkých vecí, aby podriadením všetkých vecí človekovi sa Božie meno velebilo
všade na zemi (porov. Ž 8, 7 a 10)“ (GS, č. 34).
V zmysle všetkých uvedených skutočností
je potrebné odmietnuť predmetnú argumentáciu Paola Pasqualucciho ako
neodôvodnenú, ba zmätočnú.
Karol Dučák
::
Odporúčané
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.