Tri dni nijak
|
Ľudovít Košík |
Aj keď sa počas rokov socializmu o vzbure
statočných občanov proti nastupujúcej totalite nesmelo verejne hovoriť, čo
znamenajú slová „keď bolo na Búroch tri dni nijak“, to vedel v regióne Záhoria
hádam každý. Vzhľadom na tragické dôsledky týchto udalostí nie je možné ich
brať s humorom. Tieto bolestné udalosti by nemali upadnúť do zabudnutia nielen
u občanov Borského Mikuláša, ktorý ich zažili, ale statočnosť týchto ľudí by
mala byť svetlom a poučením pre všetkých ľudí dobrej vôle Slovenska i Európy.
Po nástupe komunistickej moci vo februári 1948
v Československu sa politika komunistickej strany sústredila osobitne na boj
proti katolíckej Cirkvi. Cieľom bolo urobiť z nej poslušný nástroj na
presadzovanie komunistickej politiky. Keďže komunisti pri vzájomných
rokovaniach kládli také podmienky, na ktoré biskupi nemohli pristúpiť, bol zo
strany K. Gottwalda tlak na vytvorenie národnej cirkvi. Pretože tento návrh
neuspel, rozhodli sa Cirkev rozložiť zvnútra cez niekoľkých takzvaných
vlasteneckých kňazov a na zasadajúcom zhromaždení v Prahe 9. a 10. júna 1949
založili tzv. Katolícku akciu.
Obvinili cirkevných predstaviteľov z
neúspešných rokovaní so štátom a s podporou tlače a nátlakovými akciami tlačili
na veriacich, aby podpisovali a podporovali „Ohlas slovenských a českých
katolíkov k veriacim v Republike“.
Biskupi zareagovali na tento „Ohlas“ pastierskym listom, ktorý sa mal
čítať v kostoloch v nedeľu 19. júna 1949 (Hlas českých a slovenských
biskupov a ordinárov v hodine veľkej skúšky). Úrady jeho čítanie zakázali, ale
aj napriek tomu sa v mnohých kostoloch čítal.
Boj a tlak proti Cirkvi zosilnel, médiá
zosilňovali štvavú kampaň, niektorých kňazov zatvárali. Svätá stolica reagovala
exkomunikačným dekrétom z 20. 6. 1949, ktorým vyobcovala z Cirkvi tých,
ktorí sa k tejto schizmatickej akcii dobrovoľne pridali alebo pridajú, menovite
jej pôvodcov a šíriteľov. Na Slovensku prišlo k viacerým protestným akciám,
ktoré komunistická moc brutálne potlačila.
Takáto udalosť sa odohrala 3. a 8. júla 1949 aj
v Borskom Sv. Mikuláši, teda v obci, ktorá je rodiskom básnika Jána
Hollého a ďalších kňazov – Jozefa Ščastného, Štefana Bulku, Floriána Tománka;
pôsobili tu kňazi Pavel Príhoda, Karol Nečesálek, Augustín Karmaš, Boris
Travenec a ďalší. V súčasnosti obce
Borský Mikuláš a Borský Peter tvoria jednu obec Borský Mikuláš, aj jednu
farnosť.
V júli 1948 tu pôsobil ako dekan už vyše
tridsať rokov Mons. Augustín Karmaš. V júni ho navštívil Jozef Lukačovič a
presviedčal ho, aby sa pridal ku Katolíckej akcii, čo on odmietol. 26. júna a
3. júla mali v Borskom Petre primície novokňazi Viliam Ščepán a salezián
Rudolf Butaš. Práve 3. júla prišiel do Borského Mikuláša aj Borského Petra
agitovať bezpečnostný referent z továrne Dynamit Nobel, politicky agilný a
pištoľou ozbrojený František Tavaly, na prednášku o schizmatickej Katolíckej
akcii a za vstup do JRD. Najprv navštívil predsedu MNV v Borskom Sv.
Mikuláši Ondreja Matulu, s ktorým si vypili. Po porade členov akčných výborov vzhľadom
na primície navrhli Tavalymu prednášku uskutočniť v inom termíne. On od
prednášky v Borskom Sv. Petri ustúpil, ale na prednáške v Borskom Sv. Mikuláši
trval. Preto po vytrubovaní richtár oznámil prítomným, že z okresu prišiel
pracovník a chce ľuďom niečo povedať, načo sa zišlo pred MNV asi 300 ľudí.
Podgurážený rečník ich začal poúčať, hovoril o blahobyte sovietskych
kolchozníkov a hrubo urážal vieru prítomných, ktorí sa slovne ohradzovali.
Niektorí ho potiahli za kabát aj ho udreli, možno padli aj nejaké kopance.
Tavaly sa im vyšmykol a s pištoľou v ruke
utekal k železničnej stanici. Mládenci ho prenasledovali a jeden ho posotil, on
spadol, vytrhli mu pištoľ a pridali ešte zopár úderov. Tavaly si vyžiadal
lekárske svedectvo, ktoré hovorilo, že ide o ľahké ublíženie na tele s liečbou
osem dní, práceneschopný nebol.
Keď o veci informoval v Senici súdruhov,
títo boli s vyprovokovanou akciou spokojní, lebo potrebovali dôvod na
zakročenie proti nepoddajným Búranom. Riešili, ako to urobia, lebo predpokladali,
že narazia na odpor. Do pohotovosti uviedli všetky zložky ĽM a všetky
bezpečnostné zložky okresu. Akciu naplánovali na piatok 8. júla 1949. Riadil ju
strážmajster Štefan Škultéty zo Senice a prítomný bol major Globan z Bratislavy.
Do Borského Sv. Mikuláša prišlo skoro ráno 45
príslušníkov bezpečnosti vyšetrovať útok na Františka Tavalyho. Časť
príslušníkov bola v civile. Správa o ich príchode sa po obci rýchlo rozšírila a
obyvatelia sa zhromaždili uprostred obce. Rozšírila sa správa, že prišli brať pána
dekana Karmaša. Ten ráno slúžil sv. omšu u rehoľných sestier v obci a keď sa
dozvedel, čo sa v obci deje, odišiel do lesa smerom na Cerovú a o tom, čo
sa dialo v obci, sa dozvedel až o niekoľko dní.
Predseda MNV Ondrej Matula povedal účastníkom zhromaždenia,
že neprišli brať pána dekana, ale skutočný dôvod prítomnosti toľkých príslušníkov
v obci nepovedal. Popoludní prichádzali do obce nákladné autá a autobusy s
množstvom milicionárov a príslušníkov SNB, ktorí boli potužení alkoholom. Títo
sa vrhli na ľudí a bili ich obuškami a pažbami. Mnohých zadržali. Bili každého,
koho v oboch obciach stretli. Starší mládenci sa s nimi pustili do nerovného
zápasu. Zadržaných bolo asi 58 osôb, ktorí boli podrobení brutálnemu výsluchu –
okrem policajnej stanice vyšetrovňu si zriadili aj v priestoroch MNV.
Vynucovali si priznanie a udanie ďalších účastníkov protestu. Po 16-tej hodine
začali zvoniť zvony, na čo sa zbehlo asi 1200 ľudí. Boli vydané výzvy na
rozchod. S viacerými zaobchádzali veľmi surovo (Štefan Májek menuje Agnešu
Vaňkovú, Jána Benka, kostolníka Antona Deščíka, Jána Buzeka). Tri dni bol v
oboch obciach po 19-tej hodine zákaz vychádzania, zhromažďovania, zatvorené
boli hostince, obchody i MNV, obmedzený bol vstup i odchod z obce.
Do senickej väznice boli odvezení: Anton
Deščík, nar. 13. 6. 1893 v Borskom Sv. Petri, roľník; Štefan Pavlík, nar. 20. 10. 1902 v Borskom
Sv. Mikuláši, roľník; Štefan Filípek, nar 19. 11. 1927 v Borskom Sv. Mikuláši,
stolársky pomocník; Ján Nesnadný, nar. 3. 9. 1923 v Borskom Sv. Mikuláši,
roľník; Ján Benek, nar. 11. 5. 1919 v Borskom Sv. Mikuláši, mäsiar; Agneša Vaňková, rod. Šedivá,nar. 17. 1. 1914
v Borskom Sv. Mikuláši, domáca.
Dňa 12. 9. 1949 Okresný súd v Senici vydal
rozsudok, ktorým uznal všetkých obžalovaných vinnými. Išlo o trestné činy
vzbury a násilia proti členovi úradu. A. Deščík bol odsúdený na tri roky väzenia
s peňažným trestom 2 000 Kčs, Š. Pavlík na dva roky a 2 000 Kčs, Š. Filípek na
dva a pol roka väzenia, J. Nesnadný na dva a pol roka, J. Benek na dva a pol
roka, A. Vaňková na pol roka. Bola im započítaná predbežná väzba od 9. 7. do 12.
9. 1949. Po odvolaní boli tresty upravené. Pre J. Nesnadného a A. Vaňkovú
bolo cestou milosti prezidenta republiky trestné konanie zastavené.
Neskôr zobrali aj Hedvigu Rozborovú, rod.
Cintulovú, nar. 25. 11. 1904, stíhanie bolo začaté v Borskom Sv. Mikuláši 31.8.
1949, v žalobe ju obvinili z toho, že robila spojku s obyvateľmi
Šajdíkových Humeniec, ktoré boli vtedy filiálkou farnosti. Telefonovala do
filiálnej obce, aby informovala o tom, čo sa v obci deje, a volala
pomoc. Ten, čo vtedy telefonát prijal, pravdepodobne neinformoval občanov, ale
to nahlásil bezpečnosti.
V súvislosti so zásahom príslušníkov v obci sa
ohradila, keď videla ako bijú 14-ročného chlapca Štefana Bulku. Ich zúrivosť sa
obrátila proti nej a kruto ju zbili, asi o pol hodinu prišli do jej domu
a bili ju aj tam. Následne 23. septembra 1949 ju zatkli a zobrali do väzby
v Senici. Pojednávanie sa malo konať 28. septembra, no posunulo sa na 7.
októbra.
Keďže bolo u nej podozrenie z psychickej
choroby, obhajca Dr. Š. Ravasz predložil návrh na preskúmanie jej duševného
stavu. Členovia senátu odročili pojednávanie na neurčito, nariadili jej prevoz
do väznice Krajského súdu v Bratislave, mala byť odtiaľ zaslaná k Dr. Matulayovi
na psychiatrické vyšetrenie, po jeho uskutočnení mala byť prevezená späť do
Senice. Keď sa jej manžel Jozef dozvedel, že bude eskortovaná vlakom, tak
zobral dcéru Hedvigu a videli sa v Kútoch na stanici.
Prof. Matulay bol medzitým suspendovaný a vyšetrenie
mal robiť prof. Jozef Černáček. Príjem do nemocnice mal byť 8. novembra, ale
prijali ju až 7. decembra 1949. V nemocnici prežila posledný mesiac svojho
života. Vyšetrenie sa odkladalo a nemocnica súdu navrhla, že majú byť dvaja
znalci, navrhla prof. MUDr. Jozefa Černáčka a MUDr. Ernesta Gunsbergera, čo súd
prijal.
Príbuzní oficiálne informácie o jej zdravotnom
stave nemali, ale podarilo sa im ju navštíviť. Snažili sa získať aj oficiálne
povolenie návštevy s tým, že ich príbuzná je ťažko chorá, ale 5. januára 1950
to sudca po konzultácii s prof. Černáčkom odmietol. Na druhý deň manžel opäť
žiadal o povolenie návštevy. Keď sudca povolil rozhovor pod dozorom, už ju
vynášali nebohú. Práve 6. januára 1950 zomrela na Psychiatrickej klinike
Štátnej nemocnice v Bratislave ako 45-ročná.
Ako príčina smrti bol uvedený zápal stredného
ucha, no súdna pitva potvrdila hlbšie zápaly a je čudné, že na to počas
pobytu v nemocnici neprišli a nepodnikli kroky na jej liečenie.
Siedmeho januára priviezli jej telo v zapečatenej truhle domov, ktorú v noci
príbuzní otvorili a odfotografovali. Ôsmeho januára mala dôstojný pohreb.
V obci sa pohybovali príslušníci ZNB, aby zabránili prípadným nepokojom. Jej
syn Jozef sa stal kňazom.
Dňa 12. 10. 1949 okresný prokurátor podal žalobu
na ďalšiu skupinu obyvateľov Borského Sv. Mikuláša, ako príčinu uviedol, že
chceli zabrániť vyšetrovaniu a prípadnému zatknutiu vinníkov trestného činu z
3. 7. 1949 a tvrdili, že ochrana miestneho farára pred zatknutím bola len
predstieraná. Skupina bola vedená pod názvom Š. Pavlíková a 27 spol.
Boli to títo občania:
Štefánia Pavlíková, rod. Mullerová,nar. 11.4.
1924 v Borskom Sv. Mikuláši;
Jozef Macek, nar. 14. 11. 1924 v Borskom Sv.
Mikuláši;
Alojz Macek, nar. 13. 10. 1898 v Borskom Sv.
Mikuláši;
Mária Samková, rod. Olejníková, nar. 11. 6. 1910
v Borskom Sv. Mikuláši;
Agneša Poláková, rod. Šebestová, nar. 21. 1. 1885
v Borskom Sv. Mikuláši;
Ján Nesnadný, nar. 15. 9. 1909;
Štefan Cintula, nar. 19. 3. 1904;
Alžbeta Poláková, rod. Černá, nar. 14. 11. 1884;
Ján Dobiaš, nar. 1. 11. 1911;
Jozef Šajdík, nar. 15. 10. 1924 v Borskom Sv.
Petri;
Ondrej Sakaláš, nar. 28. 2. 1901;
Ján Fila, nar. 16. 2. 1900;
Jozef Bízek, nar. 15. 3. 1885 v Borskom Sv.
Petri;
Ján Búzek, nar. 17. 1. 1914;
Rozália Bízková, rod. Michalicová, nar. 28. 8.
1885;
Štefan Vanek, nar. 16. 12. 1901;
Alžbeta Macková, rod. Bízková, nar. 25. 8. 1914;
Ján Májek, nar. 27. 12. 1910;
Ladislav Cintula, nar. 17. 9. 1905;
Viktor Bízek, nar. 7. 12. 1916;
Ignác Šedivý, nar. 17. 7. 1900;
Pavol Pavlík, nar. 1. 5. 1899;
Jozef Vaculka, nar. 1. 10. 1924;
Anton Májek, nar. 9. 6. 1933;
Agneša Pavlíková, nar 21. 1. 1932.
OV KSS Senica dal 18.11.1949 odporúčanie na
omilostenie pre 22 obžalovaných, ktorí boli 21. 2. 1950 prezidentom amnestovaní.
Pokračovalo sa v trestnom stíhaní proti Jánovi Dobiášovi, Jozefovi Bízkovi,
Rozálii Bízkovej, Jánovi Májkovi, Jánovi Dobiašovi a Alžbete Mackovej.
Vyšetrovací spis bol nazvaný Ján Dobiáš a spol.
Hlavné súdne pojednávanie bolo 24.4.1950 a 29. 4. 1950. Napokon súd
obvinených oslobodil. Okresný prokurátor sa proti rozsudku odvolal, krajský súd
dňa 16. 12. 1950 rozsudok okresného súdu potvrdil.
Búranský farár Augustín Karmaš, nar. 30. 5.
7895, sa po upokojení situácie vrátil na faru. Po tzv. Akcii K v noci z 13. na
14. apríla 1950, keď ozbrojené jednotky milície, vojska a štátnej bezpečnosti
vtrhli do všetkých mužských kláštorov v ČSR a všetkých rehoľníkov brutálnym
spôsobom deportovali do koncentračných kláštorov, niektorým rehoľníkom sa
podarilo utiecť do zahraničia. Opäť ľudia z Borského Sv. Mikuláša a Borského
Sv. Petra pomáhali rehoľníkom, ale aj civilným osobám v úteku cez hranice, boli
to najmä: Jozef Macek, Ferdinand Totka, Jozef Bízek, bratia Zemanovci, bratia
Jozef a Ján Šebesta, Anton Filípek a ďalší.
Spolupracovali najmä so saleziánmi Titusom
Zemanom, Františkom Revesom a Ernestom Macákom. Tragickým sa stal nevydarený
útok cez rozvodnenú rieku Moravu 8. apríla 1950 – takmer všetkých pohraničníci
pochytali. Pri výsluchu vyšla najavo pomoc dekana Augustína Karmaša, jeho
kaplána Vojtecha Szitása a jeho gazdinej Emmy Olbrichtovej, čo pre nich
znamenalo uväznenie. Boli odsúdení na najvyššie tresty za velezradu a
vyzvedačstvo. A. Karmaš na dvanásť rokov, z ktorých si odsedel deväť
rokov.
K tejto udalosti patrí aj osud
farskej gazdinej Emmy Olbrichtovej. Emma Olbrichtová sa narodila 22. augusta 1904
vo Viedni ako deviate dieťa Jozefa Olbrichta
a Františky, rod. Nečesálkovej. Rodina sa z dôvodov chudoby
presťahovala do Borského Sv. Mikuláša k bratovi pani Františky Karolovi
Michalovi Nečesálkovi, ktorý tam pôsobil ako dekan. Po smrti matky sa sestry
osamostatnili a Emma zostala na fare ako
domvedúca, aj keď v roku 1926 faru prevzal dovtedajší kaplán Augustín Karmaš,
starala sa o dekana, kaplána i otca. Tiež sa sem prisťahovali aj rodičia dekana
i jeho brat Karol.
Počas 2. svetovej vojny Emma zamerala svoju
pozornosť na prenasledovaných občanov židovského pôvodu. Bola skromná,
prívetivá, zhovorčivá, tmavovlasá a často sa smiala. Vedela výborne variť a
obetavo sa starala o všetkých vo svojom okolí. Mons. Boris Travenec, ktorý bol
v roku 1946 kaplánom na Búroch, sa o nej vyjadril: „Bola to skvelá žena.
Obetavá, hlboko veriaca. Veľmi verme slúžila pánu dekanovi a neskoršiemu Mons.
Augustínovi Karmašovi. A samozrejme veľmi ochotná bola aj v službe kaplánom.
Takže myslím, že všetci kapláni sme ju mali veľmi radi. Bola nesmierne obetavá,
príjemná, milá a povedal by som aj dosť autoritatívna osoba. Myslím v takom
dobrom slova zmysle, nie rozkazovačná.“
Bola poriadkumilovná a to vyžadovala aj od
miestnych dievčat, ktoré jej chodievali v prípade potreby pomáhať. Udržiavala
kontakt so svojimi súrodencami. Vyše tridsať rokov pokojne žila na fare v
Búroch. Počas vzbury bola sledovaná. Pre ňu bolo prirodzené pomáhať a tak
nehľadela na hroziace nebezpečenstvo. Pomáhala pri úteku kňazov Viliama
Mitošinku a Emila Šafára, Antona Boteka a Františka Minárových cez rieku Moravu
do zahraničia. Spolupracovala s Titusom Zemanom, Františkom Revesom a
prevádzačom FedinandomTotkom. Tejto skupine sa prechod nepodaril a pod veľkým
fyzickým a psychickým nátlakom prezradili mnoho z prípravy nevydareného
prechodu.
V septembri zatkla Štátna bezpečnosť Augustína
Karmaša, vylákala ho na konferenciu do Prahy a pri Jablonici ho zatkli a 26.
septembra zaistili v leopoldovskej väznici. Rozkaz na zatknutie Emmy Olbrichtovej
vykonali 1. októbra 1951. Bola uväznená v Bratislave. V nemčine sa jej podarilo
robiť záznam o svojej väzbe. Ten sa podarilo získať jej sestre. Po troch dňoch
ju eskortovali do Leopoldova, kde ju mesiac vyšetrovali. Útechu hľadala v
modlitbe. Tu dostala srdcový infarkt, z ktorého sa liečila a potom pokračovali
výsluchy. Bol zaistený a z búranskej fary odvezený všetok jej majetok. Osem
mesiacov nemala kontakt s rodinou a obrátila sa o pomoc na rakúsky konzulát.
Zaradili ju do 11-člennej skupiny Alfonz Paulen a spol.
Súd sa konal 20. júna a 21. júna rozhodol o 9-ročnom
väzení, prepadnutí majetku a straty čestných občianskych práv a po odpykaní
trestu o vyhostení do Rakúska. Bola prevezená do väznice v Rimavskej Sobote,
potom do Pardubíc, do Jičína, do Mladej Boleslavy. Tam podala žiadosť o milosť
prezidentskej kancelárii, ale to neprichádzalo do úvahy. Šiesteho mája 1954 bola
presunutá do Komárna. Krajský prokurátor odporučil bratislavskému súdu, aby
odpustil jednu tretinu trestu, prezident jej 24. decembra 1954 odpustil štyri
roky z trestu. V júni 1954 ju presunuli do Želiezoviec. Pre zhoršený zdravotný
stavu ju 12. februára 1955 previezli do Nitry. Prvého marca 1955 ju previezli
do väzenskej nemocnice v Brne, kde 21. marca 1955 zomrela na infekčnom
oddelení. Pochovali ju na brnianskom cintoríne a vyše mesiaca o jej úmrtí
neinformovali.
Občania z Búrov boli medzi prvými, ktorí sa
postavili na obranu svojej viery a cirkevných predstaviteľov proti boľševickým
metódam budovania komunistickej spoločnosti. Vážili si svojich kňazov, ktorí
boli verní svojej Cirkvi a biskupom, a chceli si svojich pastierov brániť.
Nešlo o hystériu ani o davovú psychózu. O život prišli dve ženy a mnohí niesli
ujmu na zdraví po celý život. Tiež boli prenasledovaní a diskriminovaní
oni aj ich rodinní príslušníci. Niektorí boli rehabilitovaní, ale tí, ktorí po
vyšetrovacej väzbe neboli súdení, nemali rozsudok a o rehabilitáciu žiadať
nemohli. Väčšina z týchto obrancov viery pred nastupujúcou komunistickou
mocou už nežije, ale sú príkladom v odvahe verejne vystúpiť za Krista a jeho
Cirkev, aj mementom pre ďalšie generácie. Tieto udalosti spred desaťročí dnes
v obci pripomínajú viaceré pamätné tabule a obyvatelia si ich
pripomínajú aj slávnostnými podujatiami.
Ľudovít Košík
Použitá literatúra:
Borský Mikuláš 1394–1994; Záhorské múzeum
Skalica, 1994
Peter Brezina: Nepokojné jesene v Borskom
Mikuáši v rokoch 1949–51; In Zborník Záhorského múzea v Skalici 6, ZM Skalica, 2011
Peter Gerhart: Tri dni nijak...; rukopis
uložený v Štátnom archíve Trnava, pracovisko Skalica
Peter Gerhart: Tri dni nijak...; In Rudolf
Dobiáš: Triedni nepriatelia III.; Vydavateľstvo Michala Vaška, 2010
Veronika Lagová: Smrť za mrežami;
Vydavateľstvo Michala Vaška, 2006
Viliam Mitošinka: Pamäti kňaza; Lúč,
Bratislava, 1992
V tom období došlo na Slovensku k mnohým podobným protestom a nepokojom. Niekde sa aj strieľalo. Ľudia bránili svojich kňazov, svoju vieru a slobodu. Bol to nerovný boj, lebo komunisti mali už vtedy v rukách všetky mocenské páky, ale boli to prejavy statočnosti, ktoré si zaslúžia našu pozornosť a rešpekt...
OdpovedaťOdstrániťAko by na taký vývoj situácie reagovali ľudia dnes? Spisovateľ Jozef Holzner sa vyjadril: „Beda, keď z kresťanstva vymizne hrdinstvo!“