Milan Kupecký: Ako sme „válčili“ za socializmu...
Ilustrácie: František Mráz
V prvej časti novej knihy Milana Kupeckého
nájdeme svojrázne koncipovaný životopis. Je to vlastne jeho ironické, miestami
až sarkastické curriculum vitae. Dopustil sa odvážneho činu, opovážil sa
ironizovať samého seba, teda akoby zosmiešňovať vlastnú osobnosť, robiť z nej
akúsi osobu z redakčného inventára. Je to až hazardný čin, veď na takéto
dobrovoľné zosmiešňovanie číhajú celé čriedy zosmiešňovačov, ktorí potrebujú živé
terče, aby v rámci ich porovnávacej analýzy ešte viac, ponad tie ironizované
terče, vynikli oni sami a ich kumpáni.
Lenže, pravdu povediac, náš Milan si to dnes
už môže dovoliť naozaj bez rizika. Vyrástol nám, je už dávnejšie pán Niekto. Je
popredným členom slovenskej aforistickej obce, v štáte, ktorý je naozajstnou
aforistickou veľmocou. Podaktoré z Milanových aforizmov už zľudoveli
(uprednostňujem výraz „zľudovateli“), šíria sa medzi občanmi ako populárne
slogany a v Literáriu, v populárnej rubrike Literárneho týždenníka (podnes
vychádzajúceho len ako dvojtýždenník, čo je výdobytok „demokracie“), ich
nachádzame pravidelne, navyše aj v rámčeku Aforizmus dvojtýždňa! Takže
posmeškárov smiech už prechádza, ak týchto podceňovačov už dávno neprešiel, a
Milan si môže strieľať sám zo seba koľko chce, kedy chce a kde chce. Nuž a to
sa mu zachcelo aj na stránkach tejto jeho najnovšej knihy, ktorej recenziu
práve čítate.
Základná škola je preňho výdatné žriedlo
spomienkovej „študáckej“ irónie. Sám sa nazýva večným študentom, ibaže nemáme
vždy skalnú istotu v tom, čo je ironizovaný fakt a čo je dômyselne zapracovaný
vtipný školácky, poškolácky či školnícky aforizmus. Milan tvrdí, že sa
o ňom podnes rozprávajú medzi učiteľmi i spolužiakmi bohatierske legendy.
Ako o Markovi Twainovi, a to je veru vďačná akvizícia! Priznávam, že niektoré
háklivé poznámky by som ja v takejto ironickej memoárovej knihe istotne
vynechal, lenže ja som samoľúby egocentrik. Ale Milan, tento do značnej miery
londonovský samouk, vie byť voči sebe neľútostne kritický. Ako záškoláctvo a
školskú absenciu uvádza vynechanie strednej a vysokej školy, elegantnejšie
povedané – gymnázia a nejakej honosnej fakulty, v spisovateľských kruhoch najmä
filozofickej. Ďalej objasňuje, ako sa pri hľadaní zamestnania (nie práce!)
presunul z ľahkej atletiky na ľahkú múzu, v dôsledku čoho sa odvážne prihlásil
na konkurz redaktora s cieľom zapĺňať rubriku Čierna kronika.
Milan netají, že okrem školy života
neabsolvoval žiadnu inú školu. Ja na revanš musím priznať, že v tejto škole
života bol mimoriadne úspešným žiakom, čo presvedčivo vidno vo všetkých jeho doterajších knihách. Keď robil vysunutého
redaktora (hovorilo sa im „vyšinutí“), vedenie redakcie od neho očakávalo
výkony hodné politruka – teda zázraky na počkanie a nemožné do troch dní. Zdá
sa, že mnohé absurdné príhody stačilo podľa jeho výstrižkov z vtedajších novín
ironicky prerozprávať, opatriť ironickým mikrokomentárom. Podal by tak
svedectvo o lokálnom úderníctve v absurdných obrazoch.
Ako charakteristický postoj Milana Kupeckého k
nášmu politickému prechodu z blata do kaluže v novembri 1989 a jeho názorov na
kataklizmy banánovo-čučoriedkovej republiky s operetnými matovičovskými
prvkami hodno spomenúť vstupnú pasáž do druhej etapy knihy, do prológu s názvom
Život je zmena: „V čase tzv. Nežnej som aj ja vyšiel do ulíc. Nie však
voliť zmenu, ale zo zvedavosti, pretože ešte dnes mi rezonujú v ušiach slová
môjho otca, ktorý povedal: Chlapče, politika je panské huncútstvo. Napokon i
bez môjho názoru a želania – veď jedna lastovička leto nerobí – prišlo k
zmene. Žiaľ, k horšiemu. Pamätám si, veľa ľudí vtedy vyšlo do ulíc, no mnohí z
nich na nej aj zostali, dnes ako bezdomovci a žobráci. A keďže nemám
kalašnikov, som iba obyčajný publicista na dôchodku, navyše humorista, tak som
siahol po zbrani zvanej satira, čo má síce krátky dostrel i životnosť, lebo
mieri príliš nahor, predsa som sa rozhodol ,bojovaťʽ tak, že som sa zamýšľal
nad neduhmi ľudstva, niekedy aj v spoločnosti priateľov pri pive, ako sa
devastuje príroda a životné prostredie, ako človek vynakladá najviac
prostriedkov a um na vzájomné zabíjanie sa, a tak som siahol na svoje strelivo,
ktoré som vtesnal do krátkych literárnych útvarov, respektíve do humoresiek a
aforizmov.“
V druhej časti tejto knihy sa zoznámime s
ironizujúcou sekvenciou, v ktorej Milan postupne paroduje rozličné mýty, dogmy,
frázy a utopické vízie postupne sa rozkladajúceho deformovaného socializmu
kremeľského typu. Autora treba pochváliť, že tu – na rozdiel od záľahy dokonca
vysokoškolsky „vzdelaných“ analytikov a prorokov – nemiestne nešermuje pojmom
„komunizmus“ a nenavodzuje tak falošnú predstavu, že sme tu žili v komunizme
(ako bežne hlásajú rozhlasoví hlásatelia). Veď komunizmus ako
spoločensko-ekonomické zriadenie je len fiktívna, nerealizovateľná predstava o
beztriednej spoločnosti, v ktorej si každý lebedí a šmakuje nie podľa svojich
zásluh, ale rovno podľa svojich potrieb. Presnejšie: chúťok, ktoré by
deklaroval ako potreby!
Ale vráťme sa k jednotlivým humoreskám a
paródiám tzv. výdobytkov socialistického realizmu, ale aj „výdobytkov“
socialistickej reality. Milan začína Krátkou analógiou vodiča, kde ironizuje
dopravné maniere, dopravnú terminológiu i dopravné predpisy. V paródii s
postupmi bájky, s názvom Hore je hore, prostredníctvom dialógu včielky a
mravca, ironizuje socialistickú životnú morálku, vrátane pracovnej. V texte Pilulkové
filé (dovolenka v roku tritisíc) sa vysmieva z odľudštenej technológie
budúcnosti krajších zajtrajškov, ku ktorej sa už v dnešnom zotročení a opantaní
digitalizáciou tak nechutne a nezodpovedne približujeme. Na socialistické
rodinkárstvo, ktoré nám bez ujmy, bázne a hany prerástlo do kapitalistického
rodinkárstva, si posvietil svojím satirickým reflektorom v texte s názvom Jozefka.
V nasledujúcom texte fejtónového charakteru Na úrade nás zasväcuje do
únavných byrokratických požiadaviek na prinesenie a predvedenie rôznych
nepodstatných až nezmyselných potvrdení v bachratej aktovke div nie z hrošej
kože. Toto byrokratické besnenie, prenesené z bývalého deformovaného
socializmu do súčasného baskervillského kapitalizmu, priam kypí pri dnešnom
vstupovaní do zamestnaneckého pomeru.
V satirickej žalobe s názvom Skoromonológ
si autor posťažuje, ako na človeka bleskovo zabúdajú tí povestne „dobrí priatelia“,
keď sa onen človek ocitne na dôchodku a vzdá sa všetkých funkcií. V ďalšom
texte s názvom Nepríjemné hryzenie satirik medituje o hryzení svedomia a
čo s tým podniknúť, keď to hryzenie nahlodáva človeku jeho pokoj i zdravie.
Klopať na dvere tunajších ordinácií s tabuľkami v obrovskom písme zobrazenej
direktívy NEKLOPAŤ? Vzápätí prechádzame k satire s názvom Nechápavý o
kontakte istého obchodného partnera s vedúcim oddelenia akciovej spoločnosti
Párky-Dárky, s.r.o. Je to príbeh takrečeno z každodenného života o zázračnom,
rozprávkovom prútiku v podobe správne nabitej, tučnej obálky. A v pointe sprvu
nechápavý, no po doručení obálky vzorne ústretový vedúci vysloví jasnú,
zmysluplnú sentenciu: „Pane, ak chcete, aby sa auto dalo do pohybu, musí dostať
benzín.“ Nuž teda tak.
A potom sa ocitneme Pri telefóne, texte
založenom na manželských vzťahoch a submisívnych manželoch. Hneď v ďalšom
mikropríbehu s názvom Na prednáške, v rečníckom monológu o škodlivosti
exhalátov, smogu a iných negatívnych civilizačných faktorov sa stretneme s
bežným paradoxom prednáškových podujatí: po informáciách o zhubnosti a
škodlivosti fajčenia na ľudský organizmus nasleduje ohlásenie fajčiarskej
prestávky. Krátky text Papierik je vytvorený na báze svokrovskej
anekdoty a nasledujúca spomienková analýza Ako šťastne som si vydýchol
pranieruje a rozpitváva bizarné i absurdné situácie v živote novinárov, vyvolané
idiotským lustračným zákonom. Tu som sa okrem iného dozvedel, že každý Milan je
tak trochu strelený, čo môže človeku v určitých situáciách poslúžiť ako slušné
alibi. Do ironického memoárového prúdu patrí spomienka s názvom Úsmevne po
snehovej kalamite o stereotypnom každodennom nasadnutí do rozbehnutého
vlaku. Celý tento pelotón vtipných humoreskových a fejtónových textov uzatvára
deväťčlenný výber z Milanových aforizmov, spomedzi ktorých spomeniem tento vari
najaktuálnejší: „Vznikajú nové politické strany. Opäť si budeme môcť viac
sľúbiť.“ A naozajstnou bodkou za celou knihou je minimedailón najdôležitejších
údajov o autorovi.
Rád priznávam, že pri čítaní týchto Milanových
ironických textov sa mi často vybavovali rôzne úryvky z prečítaných článkov a
poznámok (vrátane anekdot) o živote amerického spisovateľa a žurnalistu Marka
Twaina (1835–1910), uznávaného tvorcu humoristickej a satirickej prózy, majstra
brilantnej irónie. To spoločné, čo má náš autor so spomínaným svetovým velikánom,
je práca v redakciách novín i záľuba v ironických postrehoch, bonmotoch a
slovohrách. Svojou najnovšou knižkou nám Milan Kupecký dožičil príjemné a
zábavné čítanie, vrátane čitateľskej satisfakcie zo spravodlivého satirického
výsmechu odsúdenia hodných socialistických dogiem i kapitalistických
obludností.
Autorom recenzie je spisovateľ Milan Kenda.
::
Odporúčané:
::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto
stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Úprimné nostalgické vyznanie: Vážený pán Maršálek! Veľmi pekne Vám ďakujem za zaradenie recenzie, nielen preto, že som knihu dal do predaja, ale je to určité zadosťučinenie, dlh, splatenie dane mnohým, čo mi tak či onak pomohli a umožnili pootvoriť dvierka do humoristického sveta a čiastočne možno i zmiernenie časti mojich osobných komplexov. Umožňuje mi to prežiť aspoň malú chvíľu radosti a šťastia v tomto ubolenom pozemskom svete a starostiach, ktorým sa v rôznych podobách nik z nás nevyhne. Avšak zdedená povaha človeka sa nedá zmeniť, ostávam naďalej pri zemi, skromný so svojou úprimnou a dobráckou povahou, ktorú som dostal ako životný dar. Ešte raz, ďakujem! milan kupecký
OdpovedaťOdstrániťKnihu som zatiaľ nečítal, ale obálka je vydarená.
OdpovedaťOdstrániť