Karol Dučák |
Sväté prijímanie, čiže Eucharistiu, označujeme
aj ako Najsvätejšiu sviatosť oltárnu. Najsvätejšiu preto, lebo je v nej
osobne prítomný, hoci skrytý, sám Pán Ježiš, Darca svätosti a spásy. Katolíci
nemajú nič vzácnejšie, cennejšie a svätejšie, ako je Sviatosť oltárna. Bez nej
by sa komunita katolíkov sveta ani nemohla nazvať Cirkvou v pravom zmysle
slova. Bola by na úrovni protestantských spoločenstiev, ktoré síce v Krista
veria, ale sú ochudobnené o to najcennejšie, možnosť zjednotiť sa so
Spasiteľom prijímaním jeho pravého tela a krvi.
Kódex kánonického práva (KKP) v kán. 897
uvádza: „Najvznešenejšou
sviatosťou je najsvätejšia Eucharistia, v ktorej sám Kristus Pán je prítomný,
obetuje sa a je prijímaný a ktorou Cirkev ustavične žije a rastie“ (KKP, kán. 897).
Tak ako rastlinstvo potrebuje na svoj rast
a existenciu živiny a vodu, tak ako živočíšstvo potrebuje na svoju existenciu
tuhú a tekutú potravu, tak ako ľudské telo potrebuje pokrm a nápoj,
tak aj ľudská duša potrebuje sýtiť sa Telom a Krvou Pána. Preto Ježiš
Kristus veľmi túžil dať veriacim k dispozícii veľkonočnú hostinu, aby sa
duše veriacich mohli sýtiť Kristovým Telom a Krvou, takže by sa napĺňali
milosťou a dostávali závdavok budúcej slávy. Toto bol jeden
z najvážnejších stimulov, ktorý viedol Ježiša Krista k rozhodnutiu
ustanoviť svätú Eucharistiu!
Ježiš Kristus sám o sebe prehlásil, že je
„chlieb, ktorý zostúpil z neba“ (Jn 6, 51; Jn 6,58). Teda ustanovenia
Eucharistie nebolo samoúčelné, ale malo nám, veriacim katolíkom, pomôcť
postupne sa premieňať na telo a krv Kristovu, pretože sväté prijímanie vytláča
z človeka to pozemské a napĺňa ho nebeskou milosťou.
Kristus, večný veľkňaz Novej zmluvy, zastúpený
kňazmi Katolíckej cirkvi, sýti milióny veriacich nebeským pokrmom a tak „máme
účasť a vopred okusujeme tú nebeskú liturgiu, ktorá sa slávi vo svätom meste
Jeruzaleme, kam smerujeme ako pútnici, kde sedí Kristus po pravici Boha ako
služobník svätyne a pravého stánku (porov. Zjv 21,2; Kol 3,1; Hebr 8,2),
s celým zástupom nebeského vojska spievame chválospev na slávu Pánovi,
s úctou si spomíname na svätých a dúfame, že dosiahneme určitú účasť
na ich spoločenstve...“ (Sacrosanctum concilium, č. 8).
Ako uvádza Katechizmus Katolíckej cirkvi,
„Eucharistia je srdcom a vrcholom života Cirkvi...“ (KKC, 1407).
Toto platí po všetky časy a nikdy platiť neprestane. Podľa veľkého svätca
Katolíckej cirkvi, sv. Leva Veľkého, sa našou účasťou na Kristovom tele a na
jeho krvi premieňame na toho, koho požívame (porov. Każdy potrzebuje Komunii
Świętej. 50 cytatów na temat Eucharystii).
Požívanie Eucharistie nám, veriacim katolíkom,
pomáha postupne sa premieňať na Krista, pretože sväté prijímanie vytláča
z človeka to pozemské a napĺňa ho nebeskou milosťou. Čiže požívaním
Kristovho tela a krvi v nás samých rastie Kristus. Ak veriaci prijíma
Krista v Eucharistii, Boh v ňom rastie a potláča jeho úbohé, nehodné, hriešne ľudské
ja. V tom je najvyššie dobrodenie Eucharistie. Človek, ktorý s úprimnou
túžbou často prijíma telo a krv Pána, je čoraz menej ľudský a čoraz
viac božský.
Sväté prijímanie má mnohostranné blahodarné účinky na prijímajúcich. Stiera všedné hriechy a vytvára ochranu
pred budúcimi smrteľnými hriechmi, navyše posilňuje vo veriacich lásku
k Bohu a blížnemu. Práve prístup k svätému prijímaniu veriacich
je istým rozlišovacím znakom medzi tábormi konzervatívnych a
ultrakonzervatívnych katolíkov.
Konzervatívny katolík sa vyznačuje tým, že
považuje sväté prijímanie za veľmi dôležitú súčasť svätej omše. Riadi sa pritom
učením Druhého vatikánskeho koncilu, ktorý odporúča veriacim plnú účasť na
svätej omši, spočívajúcu v tom, že po kňazovom prijímaní sami veriaci
prijímajú telo Pánovo z tej istej obety (porov. Sacrosanctum concilium,
č. 55).
A v zmysle učenia Druhého
vatikánskeho koncilu patrí sväté prijímanie veriacich k plnej účasti na svätej
omši. Bez svätého prijímania nie je účasť na svätej omši úplná.
Tento postoj je však diametrálne odlišný od
postoja ultrakonzervatívnych katolíkov. Ak si dáte tú námahu a prezriete
si ultrakonzervatívne katolícke blogy, predovšetkým REX!, Krása liturgie,
prípadne niektoré iné, budete šokovaní jednou skutočnosťou. Na týchto blogoch
je nesmierne množstvo článkov o svätej omši, avšak o mimoriadnej
dôležitosti svätého prijímania veriacich tam nie je takmer nič. Ako keby
na svätej omši nijaké sväté prijímanie veriacich ani nebolo! Ultrakonzervatívni
katolíci ho jednoducho odsúvajú na vedľajšiu koľaj. Blog Krása liturgie dokonca
uvádza, že „prijímanie veriacich samo o sebe nie je podstatnou časťou omše. Je
to vlastne akýsi prívesok, ktorý stojí mimo samotnú omšu... Omša svätá môže
úplne legitímne prebehnúť i bez prijímania ľudu, práve tak ako môže prijímanie
ľudu prebehnúť bez svätej omše“ (Druhý confiteor – ano či ne?).
Toto konštatovanie však odhaľuje celú biedu
ultrakonzervatívneho prístupu k Eucharistii. Zaiste je pravdou, že veriaci
nemusia prijímať na každej svätej omši. Veď napokon sú aj sväté omše bez účasti
ľudu a pri takých veriaci ani nemôžu prijímať, a to z jedného
jednoduchého dôvodu. Nijakí veriaci tam totiž nie sú.
Koncilový dekrét Presbyterorum ordinis
rieši aj svätú omšu bez účasti ľudu: „V tajomstve eucharistickej obety, pri
ktorej kňazi plnia svoje najdôležitejšie poslanie, sa neprestajne koná dielo
nášho vykúpenia (porov. Missale Romanum, Modlitba nad obetnými darmi 9. nedele
po Turícach), preto sa im vrelo odporúča, aby ju prinášali každodenne: veď
eucharistická obeta je vždy úkonom Krista a Cirkvi (»Každá omša, i keď ju kňaz slúži súkromne,
predsa nie je súkromnou záležitosťou, ale úkonom Krista a Cirkvi. A Cirkev je
naučená obetovať samu seba ako všeobecnú žertvu s obetou, ktorú prináša, a
uplatňuje jedinú a nekonečnú vykupiteľskú účinnosť obety kríža na spásu celého
sveta. Lebo každá svätá omša, ktorá sa slávi, nie je obetovaná iba za spásu
niektorých, ale za spásu celého sveta… Preto otcovsky a vrelo odporúčame
kňazom, … nech každodenne dôstojne a nábožne slúžia svätú omšu«: PAVOL VI., encyklika Mysterium fidei, 3.
septembra 1965: AAS 57 {1965}, s. 761–762. Porov. DRUHÝ VATIKÁNSKY KONCIL,
konštitúcia o posvätnej liturgii Sacrosanctum concilium, 26 a 27: AAS 56
{1964}, s. 107), i vtedy, keď na nej nemôžu byť prítomní veriaci“ (Presbyterorum
ordinis, 13).
Takisto je pravdou, že veriaci môžu prijímať
Eucharistiu aj mimo svätej omše. Kódex kánonického práva (KKP) pamätá aj na
takúto možnosť: „Veľmi sa odporúča, aby k
svätému prijímaniu pristupovali veriaci v samom eucharistickom slávení; mimo
omše sa im však má vyslúžiť, keď ho z oprávneného dôvodu žiadajú, pri zachovaní
liturgických obradov“ (KKP, kán. 918).
Lenže tieto výnimočné okolnosti nič nemenia na
učení Katolíckej cirkvi od najstarších čias o nespochybniteľnej
dôležitosti podávania svätého prijímania veriacim počas svätej omše čo
najčastejšie, v ideálnom prípade dennodenne.
Z apoštolských čias máme správy o slávení Eucharistie pod
názvami Pánova večera alebo Lámanie chleba po Zoslaní Ducha Svätého. V Skutkoch apoštolov o tom nachádzame
početné zmienky, napríklad: „Deň čo deň svorne zotrvávali v chráme, po domoch
lámali chlieb a s radosťou a úprimným srdcom požívali pokrm“ (Sk 2, 46). Už v prvotnej Cirkvi „od prvého
do piateho storočia sa považovalo za normálne pristupovanie k Eucharistii
počas každej svätej omše“ (Koleják, M.: Prijímanie Eucharistie
v dejinách Cirkvi, s. 61).
Veľmi vzácne svedectvo o priebehu veľkonočnej
a nedeľnej sv. omše v polovici 2. storočia nám vo svojej Prvej apológii
(okolo r. 155) zanechal sv. Justín, mučeník. Zacitujeme „časť o svätom
prijímaní: »Na Eucharistii sa nesmie
zúčastniť nik, iba ten, kto verí, že je pravda, čo učíme a bol obmytý kúpeľom
na odpustenie hriechov a žije tak, ako to zanechal Kristus. Veď ju nepožívame
ako obyčajný chlieb a ako obyčajný nápoj. Ale ako sa náš Spasiteľ Ježiš Kristus
stal skrze Božie Slovo človekom a pre našu spásu mal telo a krv, tak sme
poučení, že aj tento pokrm, nad ktorým sa v modlitbe, obsahujúcej jeho slová,
vzdávali vďaky a ktorým sa po premenení živí naša krv a naše telo, je telom a
krvou vteleného Ježiša«
(kap. 66; pozri Liturgia hodín, II. 667)“ (Malý, V.: Slávenie
svätej omše, s. 117).
Keďže sa však spočiatku sväté omše slúžili iba
v liturgických dňoch, nemohli veriaci prijímať Eucharistiu každý deň.
Túžba po každodennom, respektíve čo najčastejšom prijímaní viedla od 2.
storočia k vzniku domáceho prijímania. Veriaci si brávali Eucharistiu
domov a tam ju užívali (porov. Kunzler, M.: Liturgia Cirkvi, s. 328).
Postupom času, keď boli sväté omše slávené
nielen raz za týždeň, ale každodenne, „kresťania prijímali Eucharistiu každý
deň, ako o tom hovoria Tertulián (porov. TERTULLIANO, De idolatria,
7, {Pl 1, 699}, in G. DE ROSA, Li amò sino alla fine, Torino 2004, s.
47) a svätý Cyprián (porov. S. CIPRIANO, De dom. orat., 18 {PL 4,
531}, in G. DE ROSA, Li amò sino alla fine, Torino 2004, s. 47)“
(Koleják, M.: Prijímanie Eucharistie v dejinách Cirkvi, s. 61–62).
V prvotnej Cirkvi sa kládol mimoriadny
dôraz na to, aby sa Eucharistia ušla všetkých veriacim. Sv. Justín vo svojej Prvej
apológii píše, že prijímali nielen všetci prítomní, ale aj neprítomným sa
eucharistické dary posielali domov po diakonoch (porov. Malý, V.: Slávenie
svätej omše, s. 117).
Každodenné prijímanie Eucharistie bolo považované vo štvrtom
a piatom storočí za bežnú súčasť prežívania viery. Svätý Hieronym dokumentuje „túto prax v Ríme
(porov. S. GIROLAMO, Ep. 48, 15 {PL 22, 506}, in G. DE ROSA, Li amò
sino alla fine, Torino 2004, s. 47). V Miláne svätý Ambróz sa celou svojou
autoritou snažil presvedčiť veriacich, aby prijímali Eucharistiu každý deň,
pretože nie on, ale »samotná
Cirkev povzbudzuje veriacich k tomuto prijímaniu tak ozdravujúcemu pre dušu.« (S. AMBROGIO, De myst., 9, 58 {PL 16,
408}, in G. DE ROSA, Li amò sino alla fine, Torino 2004, s. 48). V
Afrike svätý Augustín sväté prijímanie naliehavo odporúča svojim poslucháčom
(porov. S. AGOSTINO, Sermo, 57, 5 {PL 38, 389}, in G. DE ROSA, Li amò
sino alla fine, Torino 2004, s. 48), samozrejme pod podmienkou, že nemajú
na duši ťažký hriech (porov. S. AGOSTINO, Ep. 54, c. 2, 3 {PL 33,
200-201}, in G. DE ROSA, Li amò sino alla fine, Torino 2004, s. 48)“
(Koleják, M.: Prijímanie Eucharistie v dejinách Cirkvi, s. 62).
Takáto prax bola bežná nielen na kresťanskom
Západe, ale aj na Východe, ako to dosvedčujú „Origenes, svätý Cyril
Alexandrijský a svätý Ján Chryzostom, ktorý podnecuje kresťanov prijímať
Eucharistiu každý deň. (porov. S. GIOVANNI CRISOSTOMO, Hom. de b. Philogonio,
4 {PG47, 755}, in G. DE ROSA, Li amò sino alla fine, Torino 2004, s.
48)“ (Koleják, M.: Prijímanie Eucharistie v dejinách Cirkvi, s.
62).
Keďže sa frekvencia slávenia Eucharistie
zvyšovala, a súčasne vzrastala obava z možného zneužitia
a nedostatočnej úcty ku sviatosti, dochádza v 5. až 6. storočí
k zániku domáceho prijímania. Toto sa však netýkalo kláštorov,
v ktorých nebol žiaden kňaz na slávenie Eucharistie (porov. Kunzler, M.: Liturgia
Cirkvi,
s. 328).
Spočiatku prijímali všetci veriaci, avšak
koncom kresťanského staroveku začalo pribúdať veriacich, ktorí nepristupovali
k svätému prijímaniu na každej svätej omši. Rátalo sa s tým, že
neprijímajúci veriaci opustia eucharistické zhromaždenie predčasne (porov.
Caban, P.: Dejiny kresťanskej liturgie v staroveku, s. 102).
V tomto období však dochádza aj
k škodlivým javom v eucharistickej praxi, ktoré mali za následok
výrazný pokles frekvencie pristupovania k svätému prijímaniu. Nezdravo
puritánsky prístup zbytočne pripravoval veriacich o nebeský pokrm
a pričinil sa o nežiaduci pokles počtu svätých prijímaní. Stále
rigoróznejšie nariadenia napáchali v Cirkvi viac škody ako úžitku.
Zasahovali tak do „vnútorného života
(pripodobenie sa Kristovmu životu), ako aj vonkajšieho (zrieknutie sa
manželského života, čo predpísal Hieronym {porov. S. GIROLAMO, Adv. Jovin.,
1, 7 (PL 23, 205), in G. DE ROSA, Li amò sino alla fine, Torino 2004, s.
48}; pre ženy bola prekážkou prijímania aj menštruácia {porov. DIONIGI DI
ALESSANDRIA, Ep. ad Basilidem, 2, (PG 10, 1.283), in G. DE ROSA, Li
amò sino alla fine, Torino 2004, s. 48}). Niektoré nariadenia sa teda
odvolávali na starozákonné predpisy obradnej čistoty. Aj povinnosť spovedať sa
u vlastného farára, okrem mimoriadnych prípadov, ktorá platila počas celého
stredoveku, nebola priaznivá pre časté pristupovanie k Eucharistii (porov. A.
SANTANTONI, L’ Eucaristia, in T. GOFFI – G. PIANA {edd. }, Corso di
morale. Liturgia. Etica della religiosità, Brescia 1995, s. 180). Všetky
spomínané nariadenia boli prakticky zdôrazňované počas celého stredoveku“
(Koleják, M.: Prijímanie Eucharistie v dejinách Cirkvi, s. 63).
V 10. storočí dospela situácia do takého
štádia, že sa považovalo za veľa už dôstojné prijímanie u veriaceho aspoň
raz v roku. Výnimkou boli kláštory, v ktorých sa udržalo častejšie
prijímanie každú nedeľu, dokonca aj v iných dňoch týždňa. Boli podniknuté
mnohé kroky k náprave nežiaducej situácie, avšak bez väčšieho úspechu.
Miestne synody i jednotliví biskupi sa usilovali zabezpečiť sväté
prijímanie aspoň raz za mesiac, ale ani v tom neuspeli (porov. Koleják,
M.: Prijímanie Eucharistie v dejinách Cirkvi, s. 63).
Synoda v Agde v roku 506 (dnešné
Francúzsko) nariadila, aby veriaci prijímali aspoň trikrát v roku (na
Vianoce, Veľkú noc a Turíce). Synoda v Cáchach sa snažila prinútiť
veriacich pristupovať k svätému prijímaniu aspoň počas pôstnych nedelí.
Bez úspechu. Napokon IV. Lateránsky koncil roku 1214 nariadil veriacim
minimálne jedno prijímanie ročne, ku ktorému majú pristúpiť vo Veľkonočnom
období. Tento príkaz je platný dodnes. Len v kláštoroch zostalo zachované aj v
ranom stredoveku nedeľné prijímanie. Laickí bratia sa však museli uskromniť,
„napríklad v horlivom kláštore Camaldoli mohli pristupovať k sv. prijímaniu len
štyri razy do roka. Svätý kráľ Ľudovít IX. prijímal šesťkrát do roka“ (Malý, V.: Slávenie
svätej omše, s. 120).
Príčin tohto nežiaduceho vývoja bolo viac.
Úpadok v eucharistickej praxi sa najviac prejavoval v oblastiach,
v ktorých sa v boji proti arianizmu
jednostranne prízvukovalo božstvo Ježiša Krista a minimálne sa
zdôrazňovalo Kristovo človečenstvo. Ariáni totiž popierali božstvo Ježiša
Krista a tým spôsobovali Cirkvi nenapraviteľné škody. V oblastiach
Východu a v galských krajoch priveľmi zdôrazňovali Krista ako Boha
a minimálne mysleli na Krista ako človeka a prostredníka. Došlo k prehnanej
bázni pred Najsvätejším, Silným, Bohom. Eucharistia sa považovala za mysterium
tremendum, teda za tajomstvo, pred ktorým je nutné sa triasť. A tak malo
čoraz menej veriacich odvahu pristupovať k Eucharistii. Podmienky
pristupovania k svätému prijímaniu boli stále rigoróznejšie. Sprísnil sa pôstny
poriadok pred pristupovaním k Sviatosti oltárnej. Synoda v Coventry
v roku 1237 dokonca požadovala poltýždenný pôst pred sv. prijímaním. Už od
10. storočia sa čoraz naliehavejšie vyžadovala spoveď pred každým svätým
prijímaním. Problémom bol aj nedostatočný počet farností a teda
dušpastierska činnosť v mnohých prípadoch stagnovala.
Prax zriedkavého prijímania veriacimi sa
zvykla v stredoveku zdôvodňovať tvrdením, že celebrant vlastne zástupným
spôsobom prijíma za všetkých prítomných veriacich. Na konci 12. storočia
zaznamenávame v Cirkvi nárast úcty k Najsvätejšej sviatosti (porov.
Malý, V.: Slávenie svätej omše, s. 120).
Aj keď nechýbala hlboká úcta k liturgii,
nežiaduce boli prepiate, poverčivé predstavy o vplyvoch omše, alebo
o náhrade za sväté prijímanie pohľadom na konsekrovanú hostiu. Išlo
o takzvanú eleváciu, teda akési „prijímanie pohľadom, očami“
(porov. Caban P.: Dejiny slávenia Eucharistie do Druhého vatikánskeho
koncilu, s. 110).
V 13. storočí zaznamenáva Cirkev stále
živší „zvyk prijímať za druhých, aj za zosnulých. Koncom stredoveku nastupuje
nové nadšenie za prijímanie Eucharistie. Sv. Bernardín (+ 1444) v Padove v
Pôstnom období vo svojich kázňach sa často vracal k téme svätého prijímania a veriacim
odporúčal, aby okrem veľkonočného prijímania prijímali na hlavné sviatky
verejne a vo vlastných farnostiach“ (Malý, V.: Slávenie svätej omše, s. 120).
Tridentský koncil veľmi dôrazne vyzýval, „aby
pri každej omši prítomní veriaci prijímali Eucharistiu nielen duchovne, ale aj
sviatostne, aby im tak vzišiel hojnejší úžitok z tejto najsvätejšej obety“
(Tridentský koncil, sessio XXIl, Doctrina de sacrificio Missae, can.
6).
Je priam neuveriteľné, ako málo sa tento
dekrét uplatňoval po koncile v praktickom živote Katolíckej cirkvi.
Potridentské obdobie neprialo častému svätému prijímaniu veriacich.
Eucharistický rozmer religiózneho života miliónov katolíkov ohrozovali rôzne
prekážky, predovšetkým rozmáhajúci sa protestantizmus, antireligiózny
racionalizmus a jansenizmus, ktorý prehnaným zdôrazňovaním ľudskej
nehodnosti pred Bohom odrádzal veriacich od svätého prijímania a vzďaľoval ich
tak od Božej lásky. Našli sa však aj významné osobnosti Cirkvi, nabádajúce
k častejšiemu svätému prijímaniu, predovšetkým svätá Margita Alacoque (+
1690), ktorá na základe žiadostí samého Ježiša Krista počas súkromných zjavení
vrelo odporúčala sväté prijímanie na prvé piatky mesiacov. K zvýšeniu
frekvencií pristupovania k svätému prijímaniu prispel aj pápež Pius IX.
ustanovením sviatku Najsvätejšieho Srdca Ježišovho v roku 1856 a pápež Lev
XIII. v roku 1899 zasvätením celého sveta Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu
(porov. Malý, V.: Slávenie svätej omše, s. 120–121).
Napriek všetkým snahám zvýšiť frekvenciu prijímania veriacich sa však situácia
výrazne nezlepšila a veriaci prijímali len niekoľkokrát v roku. V týchto dňoch sa sväté prijímanie
neúmerne predlžovalo, preto sa z praktických dôvodov začalo rozdávať sväté
prijímanie mimo svätej omše (porov. Kunzler, M.: Liturgia Cirkvi, s. 328).
Situácia sa začala pomaly meniť až od
pontifikátu svätého Pia X., ktorý prostredníctvom dekrétu Sacra Tridentina
Synodus z 20. decembra 1905 požadoval časté, ba dokonca
každodenné sväté prijímanie veriacich (porov. Pius X.: Sacra Tridentina
Synodus).
A pápež Pius XII. v encyklike
Mediator Dei zdôrazňuje, že Matka Cirkev majúc záujem na tom, aby sme
účinnejšie cítili v sebe ustavičný úžitok vykúpenia, „opakuje všetkým
svojím synom pozvanie Krista Pána: »Vezmite a jedzte... toto robte na moju
pamiatku« (1 Kor 11, 24)... Ba i náš nesmrteľný predchodca Benedikt XIV.,
aby sa lepšie a jasnejšie prejavila účasť veriacich na tej istej božskej
obeti prijatím Eucharistie, chváli zbožnosť tých, ktorí nielen túžia sýtiť sa
nebeským chlebom, keď sú prítomní na omšovej obeti, ale radšej chcú požívať
hostie konsekrované v tej istej obeti, hoci, ako sám prehlasuje, sa
zúčastníme opravdivej a skutočnej obeti aj keď sa jedná
o eucharistický chlieb už predtým riadne konsekrovaný“ (Pius XII.: Mediator
Dei, č. 117).
Cirkev už od Tridentského koncilu dôrazne požadovala od veriacich, aby
v čo najväčšom počte pristupovali k svätému prijímaniu a to
nielen duchovne, ale aj sviatostne!
A od čias pápeža Benedikta XIV. Katolícka cirkev vyzýva veriacich,
aby prednostne požívali hostie konsekrované v tej istej obeti.
Napriek všetkým snahám pápežov sa však zlozvyk
hromadného podávania prijímania mimo svätej omše udržal až do liturgickej
reformy po Druhom vatikánskom koncile (porov. Kunzler, M.: Liturgia
Cirkvi,
s. 329).
Druhý vatikánsky koncil nadviazal na stáročné
učenie Cirkvi a nastolil požiadavky na obnovenie hromadného pristupovania
veriacich k svätému prijímaniu v zmysle učenia Tridentského koncilu,
ako aj snáh rímskych pápežov pred Druhým vatikánskym koncilom, predovšetkým sv.
Pia X. a pápeža Pia XII. Napokon až liturgická reforma po Druhom
vatikánskom koncile vrátila svätému prijímaniu veriacich dôstojné miesto
v liturgii a odstránila deformácie z minulosti.
V predkoncilových misáloch tradičnej
latinskej omše bolo prijímanie Najsvätejšej sviatosti kňaza oddelené od svätého
prijímania veriacich. Bolo tu sväté prijímanie kňaza, na ktoré sa kládol veľký
dôraz, kým sväté prijímanie veriacich bolo len „akýsi prívesok, ktorý stojí mimo samotnú omšu“ (Druhý confiteor – ano či ne?).
Takáto zdeformovaná eucharistická prax však
dodnes pretrváva u ultrakonzervatívnych katolíkov, ako nás o tom
presviedčajú ich blogy. Toto je však relikt minulosti, neprijateľný pre
katolíka súčasnej doby, pretože vytváral bariéru medzi kňazom a veriacimi
a navyše diskriminoval veriacich.
Pokoncilová liturgická reforma tento nežiaduci
stav odstránila a „obnovená liturgia spája prijímanie kňaza s prijímaním
veriacich. Kňaz prijíma hostiu konsekrovanú v tej istej omši; k plnosti znaku
obete svätej omše sa žiada, aby aj veriaci prijímali z hostií konsekrovaných v
tej istej omši a aby prijímali aj z kalicha“ (Malý, V.: Slávenie
svätej omše, s. 149).
Tým, že ultrakonzervatívni katolíci ignorujú
sväté prijímanie veriacich ako dôležitú súčasť svätej omše, porušujú stáročné
učenie Katolíckej cirkvi, hoci práve oni sa oháňajú tým, že údajne len oni sú
pravoverní katolíci, ktorí majú monopol na katolícku pravovernosť. Odporujú
dokonca slovám samotného Pána Ježiša: „Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť
jeho krv, nebudete mať v sebe život. Kto je moje telo a pije moju krv, má večný
život a ja ho vzkriesim v posledný deň. Lebo moje telo je pravý pokrm a moja
krv je pravý nápoj. Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja v ňom“
(Jn 6, 53–56).
Obnovená liturgia pozdvihla úroveň svätého prijímania veriacich
a urobila z neho veľké dobrodenie pre veriacich katolíkov. V prvotnej Cirkvi „bolo nemysliteľné,
aby sa veriaci zúčastňovali na svätej omši bez toho, aby prijímali Eucharistiu,
lebo vzdialenie sa od Eucharistie znamenalo vzdialenie sa od spásy. Až od 6.
storočia sa ujal zvyk zúčastniť sa na svätej omši viac-menej ako diváci. Učenie
koncilov, Tridentského a Druhého vatikánskeho, a pápežov, počnúc od Pia X.,
poukazovalo na potrebu častého (najlepšie každodenného) pristupovania k svätému
prijímaniu. Toto učenie sa stretlo s nadšeným prijatím zo strany veriacich
milujúcich Vykupiteľa. Netreba sa báť toto učenie v plnej sile predkladať
dnešným veriacim. Ak by sme sa odvážili odporúčať iba občasné prijímanie (raz
za týždeň, či mesiac), mohlo by to viesť k ochabnutiu horlivosti. Práve táto
doba násilnej sekularizácie, ktorá vedie do prázdnoty a straty zmyslu života,
si vyžaduje od kresťanov zatiahnuť na hlbinu, aby mohli byť svetlom sveta
(porov. Mt 5, 14)“ (Koleják, M.: Prijímanie Eucharistie
v dejinách Cirkvi, s. 70).
Toto je však len jedna strana mince. Musíme však vidieť aj jej druhú
stranu, ktorá je zdrojom starostí verných pastierov Katolíckej cirkvi. V niektorých oblastiach, predovšetkým vo
vyspelých krajinách Západu, sa z hromadného pristupovania veriacich
k Eucharistii stal povrchný konformizmus. Mnohí katolíci čoraz viac
ignorujú častú spoveď a prichádzajú na sväté prijímanie v stave ťažkého
hriechu. Katolícka cirkev musí omnoho intenzívnejšie ako doposiaľ zdôrazňovať
pri každej možnej príležitosti nevyhnutnosť čo najčastejšieho pristupovania
k Sviatosti pokánia. Je potrebné znovu a znovu pripomínať slova
Svätého písma, že ak niekto je a pije telo a krv Pána na obetnej
hostine svätej omše v stave ťažkého hriechu, „ten si je a pije odsúdenie“
(1 Kor 11, 29).
Priam ideálny vzor spojenia Sviatosti
zmierenia a Najsvätejšej sviatosti oltárnej pre dnešný svet nachádzame v
Medžugorí. Milióny pútnikov z celého sveta tu pristupujú k svätému prijímaniu.
Odkedy sa vedú štatistiky, teda od roku 1986, pristúpilo k svätému prijímaniu
vyše 37 miliónov pútnikov. Najväčším zázrakom Medžugoria je však osobná spoveď.
Ľudia, ktorí tridsať, štyridsať, možno aj viac rokov neboli na svätej spovedi a
boli len formálnymi katolíkmi, prichádzajú do Medžugoria, aby sa tu obrátili.
Medžugorie je spovednicou tak ťažko skúšaného sveta. Po svätej spovedi
pristupujú očistení veriaci k Eucharistii. Je to premodlené, milostivé miesto,
na ktorom sa uskutočnili milióny osobných spovedí, na ktorom zazneli milióny
ružencov, milióny úprimných modlitieb a rozdali sa milióny Eucharistií (porov.
Dučák, K.: Biskup a Medžugorie {2}).
Podľa svedkov tu v niektorých dňoch spovedá až
100 kňazov. Medžugorie je nádej sveta. Gospa tu pozýva celý svet, aby sa sýtil
telom a krvou jej najsvätejšieho Syna a takto posilnený čelil hrozbám diabla,
ktorý podniká zúfalé útoky v záujme ovládnutia sveta.
Pristupujme teda s vrúcnou vďačnosťou čo najčastejšie, ale len s čistou dušou, nezaťaženou smrteľným hriechom, k svätému prijímaniu. Tak nech nám Boh pomáha!
Pristupujme teda s vrúcnou vďačnosťou čo najčastejšie, ale len s čistou dušou, nezaťaženou smrteľným hriechom, k svätému prijímaniu. Tak nech nám Boh pomáha!
Karol Dučák
PREVZATÉ Z:
Použitá literatúra:
1. Caban, P.: Dejiny
kresťanskej liturgie v staroveku. Prvé vydanie. Praha: Paulínky, 2013.
ISBN 978-80-7450-074-9. 136 s.
2. Caban, P.: Dejiny slávenia Eucharistie do Druhého vatikánskeho
koncilu. Prvé vydanie. Trnava: Spolok svätého Vojtecha, 2010. 152 s. ISBN
978-80-7162-802-6.
3. Dokumenty Druhého vatikánskeho koncilu. Trnava: Spolok svätého Vojtecha, 2008. 847 s.
ISBN 978-80-7162-738-8.
4. Denzinger, H. – Schönmetzer,
A.: Enchiridion symbolorum, definitionum et deklarationum de rebus fidei et
morum. Editio undecima. Friburgi Brisgoviae: Herder, 1965.
6. Dučák, K.: Biskup
a Medžugorie (2). Časť druhá: Argumenty. In: PriestorNet.
Dostupné na internete: priestornet.com.
7. Katechizmus Katolíckej cirkvi. 4. vydanie. Trnava: Spolok svätého Vojtecha,
2004. 918 s. ISBN 80-7162-514-0.
8. Każdy
potrzebuje Komunii Świętej. 50 cytatów na temat Eucharystii. In: PCh24.pl.
Dostupné na internete: pch24.pl.
9. Kódex kanonického práva, latinsko-slovenské vydanie. Trnava: Spolok
sv. Vojtecha, 1996. 893 s. ISBN 80-7162-061-0.
10. Koleják, M.: Prijímanie
Eucharistie v dejinách Cirkvi. In: Culmen et fons. Aktuálny výskum
v oblasti posvätnej liturgie na Slovensku. 1. vydanie. Ružomberok:
VERBUM 2013. ISBN 978-80-561-0095-0. Dostupné na internete:
ktfke.sk, s. 61–72.
11. Kunzler,
M.: Liturgia Cirkvi. Prešov: Petra, 2009. 540 s. ISBN 978-80-8099-038-1.
13. Pius X.: Sacra
Tridentina Synodus, 20. december 1905. In: ASS 38 (1905), s.
400–409.
14. Pius XII.: Mediator
Dei, 20. november 1947. In: AAS 39 (1947), s. 521–595.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.