História sa postupne ku koncu chýli, ale človek sa stále hlúpejšie mýli.
|
Vlado Gregor |
Každý človek v niečo verí, lebo bez viery a
spoľahnutia sa nemôže prežiť, ani len fyzicky. Málokto však svoju vieru domýšľa
a reflektuje, sú na to niekedy potrebné naozaj silné zážitky. Málokto si tiež
uvedomuje, aké nezmyselné sú hádky medzi evolucionistami a kreacionistami.
Boh totiž existuje nezávisle od času, je nad časom, dokonca bol ešte pred
časom. Pre neho je totiž aj to, čo sa nám, žijúcim, rastúcim a upadajúcim v
čase, zdá ako evolúcia, vlastne kreáciou. Pretože Boh pozná začiatok aj koniec
toho, čo sa deje pod Slnkom, ako na to prišiel už starozákonný Kazateľ.
Dobro je isto prvotné a ťažko by sa verilo v
Boha, ktorý nie je, nechce a nevie byť dobrý. Zároveň je nepochybné, že
trápenia, nedokonalosti, teda aj zlo, majú nejaký zmysel, pretože ináč by tu neboli. Ťažko sa to bez
konkrétneho prežitia chápe a ešte ťažšie vysvetľuje, ale bez celkom určitého
zla by sa dobro nemohlo zjaviť, prejaviť ani realizovať. Je to asi nevyhnutná
daň, že popri všetkej láske a sentimente si aj konkurujeme a pri svojej
nevyhnutnej
nedokonalosti sa aj nevyhnutne a zavinene i nezavinene mýlime.
Rodinná a bratská láska sa považuje za
najintenzívnejšiu a nespochybniteľnú. Paradox je ale ten, že v rodinách sa
vyskytuje aj najviac nenávisti, závisti, ponižovania a zneužívania... Je to
niekedy kruté, ale je nielen neľudské, ale aj proti prírode nedbať predovšetkým
na ľudí, ktorí od nás závisia, spoliehajú sa na nás a za ktorých sme
zodpovední. Bez alfa samcov a bez včelej kráľovnej, teda bez konkrétneho poriadku
a hierarchie nemôžu fungovať nielen cicavce a hmyz, ale ani ľudské
spoločenstvo. Preto buďme ekumenickí a tolerantní, ale vážme si samých seba a
svoju osvedčenú vieru a poučnú históriu. Ak to nebudeme robiť, márne bude
náš vzor Ježiš Kristus hľadať vieru na Zemi, keď znovu príde. Buďme teda
odpúšťajúci a milosrdní, ale uvedomujme si, že môžeme byť takí len vtedy, keď
si pevne určíme, čomu máme veriť a na čo sa môžeme spoľahnúť.
Na záver spomeniem ešte môj osobný paradox.
Svoje nadšenie som si vypestoval v opozícii a v súboji s násilným komunizmom. S
hrôzou však zisťujem, že po jeho páde je naša viera oveľa viac ohrozená ako
vtedy, keď bol tento nepriateľ mocný a jasný, ale evidentne nezmyselný a
poraziteľný. Dobro a pravda nepochybne pretrvávajú a nedajú sa zrušiť a
pochovať, ale nepochybujme o tom, že aj zlo je vo svete prítomné a stále
rafinovanejšie a nebezpečnejšie, hoci zdanlivo tolerantné a zmierlivé.
Buďme realisti a nedajme sa klamať vlkmi v
rúchu baránka a pastiermi, ktorí zradili svoje poučujúce a ochraňujúce
povolanie a poslanie. Pretože, žiaľ Bohu, zdá sa, že ich rady sa rozrastajú
a šíria väčší strach a neistotu než násilný a nekompromisný komunizmus.
Zlo však definitívne prekonáme len vtedy, keď budeme vďační za to, čo sme
prijali ako dar, a ak budeme zadarmo a nezištne rozdávať to, čo sme zadarmo
dostali.
Tak nám Pán Boh pomáhaj!
Vlado Gregor
::
Prečítajte si:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
„Aj ten najnehodnejší kňaz je pri slávení sviatostí nástrojom božskej milosti. Vidíme, ako veľmi nás Boh miluje? Ochotne vkladá svoje eucharistické telo do svätokrádežných rúk najúbohejších kňazov. Ak si myslíte, že vaši biskupi a kňazi nie sú svätí, buďte takí pre nich. Svojím pokáním a pôstom naprávajte ich chyby a zlé skutky.“
OdpovedaťOdstrániť(In: Kardinál Robert Sarah: Pane, zostaň s nami. Bratislava, Lúč, 2019)