|
Karol Dučák |
Blížiace sa parlamentné voľby mobilizujú
politické strany na Slovensku k horúčkovitej činnosti a snahe urvať
pre seba čo najväčší segment z voličského potenciálu. Začína sa hektický,
často nekultúrny a bezohľadný zápas o hlas každého slovenského
voliča.
A čo katolíci? Tým, ktorí zachovávajú
pravú katolícku vieru, musí byť jasné, že nie je v zhode s učením
Katolíckej cirkvi voľba neoliberalizmu, ktorý na Slovensku reprezentuje
predovšetkým SaS.
Ale čo to vlastne je ten neoliberalizmus?
Tomuto frekventovanému slovu mnohí ľudia nerozumejú, preto nechápu
apokalyptickú hrozbu tohto zhubného fenoménu. Korene neoliberalizmu nachádzame
zhruba v 70. rokoch 20. storočia. Vtedajšia kríza kapitalizmu, spôsobujúca
neustále klesajúcu mieru ziskov, inšpirovala predstaviteľov najvplyvnejších
svetových korporácií k oprášeniu pôvodného ekonomického liberalizmu Adama
Smitha a jeho nasledovníkov a jeho revízii vzhľadom na zmenené pomery
vo svete. Takýmto spôsobom sa kreoval nový smer, neoliberalizmus, ktorý sa
usiluje o dereguláciu medzinárodného obchodu, t. j. o maximálnu demontáž
regulačných kompetencií národných vlád v prospech nadnárodných súkromných
obchodných spoločností s cieľom umožniť ich nekontrolovateľný pohyb z miesta na
miesto podľa zvýhodnení, ktoré im tá-ktorá krajina poskytne, a bez ohľadu na
lokálne potreby obyvateľstva jednotlivých krajín.
S prudko akcelerujúcou globalizáciou sme sa
stali svedkami šírenia neoliberalizmu v celosvetovom rozsahu. Jeho
charakteristické črty vo všeobecnosti sú predovšetkým tieto: diktát voľného
trhu, krátenie verejných výdavkov na vzdelávanie, zdravotníctvo, verejnú dopravu
a iné sociálne služby, deregulácia, privatizácia, znižovanie daní, rast
sektora finančných služieb, oslabovanie vplyvu odborov, časté uzatváranie zmlúv
(napríklad práca na dohodu, krátkodobé zmluvy, atď.), eliminácia podielu štátu
na verejnoprospešných aktivitách, atď. Presadzuje absolútnu voľnosť pohybu
kapitálu, tovaru a služieb. Neoliberalizmus sa cielene usiluje minimalizovať
efektivitu národných ekonomík a vytvoriť jednu celosvetovú ekonomiku
s neobmedzenou vládou nadnárodných korporácií. Všemocný voľný trh
v celosvetovom meradle podľa ich poučiek údajne vyrieši všetky potreby
obyvateľstva. Toto je však rovnaká ilúzia ako predstava, že všetky potreby
obyvateľstva môže garantovať jedine centrálne plánovaná ekonomika.
Aby to neznelo priveľmi učene, zjednodušene
možno povedať, že cieľom neoliberalizmu je v čo najvyššej možnej miere
eliminovanie zásahov štátu do fungovania ekonomiky a vytvorenie bezbrehého liberalizmu v ekonomike bez ohľadu
na potreby najširších vrstiev obyvateľstva. Paradoxne je štát pre nich
pomyselný nepriateľ, aktivity ktorého v ekonomike údajne škodia
hospodárskemu rastu. Ich heslom, ktoré na Slovensku najčastejšie omieľa Richard
Sulík a jeho spolustraníci je: čo najmenej štátu!
Po Novembri 1989 sme povalili totalitný
ateistický režim a to je v zhode s katolíckym učením. Dostali sme sa
však z dažďa pod odkvap. Nedokázali sme zabrániť nástupu neoliberalizmu
v jeho najzvrhlejšej podobe. Novou mantrou ponovembrových politikov sa
stalo volanie po neobmedzovanej trhovej ekonomike, ktorú ľudia ako Ivan Mikloš,
Richard Sulík a iní apoštoli neoliberalizmu vyzdvihli na svoj pomyslený
oltár. Lenže toto nebolo a nie je v zhode s katolíckym učením.
Učenie o všemocnom trhu je v rozpore jednak s realitou života
okolo nás, ale aj s katolíckym učením. Pozrime sa na to, čo píšu pápeži vo
svojich sociálnych encyklikách.
V encyklike Centesimmus annus svätého
Jána Pavla II. nachádzame aj tieto slová: „Trhové mechanizmy bezpochyby núkajú
isté výhody. Pomáhajú okrem iného lepšie využívať zdroje, podporujú výmenu
tovarov a do centra pozornosti kladú vôľu a prednosti ľudskej osoby,
ktoré sa vo forme dohody stretajú s vôľou a prednosťami inej osoby.
Tieto mechanizmy však skrývajú v sebe riziko ‘modloslužby’ trhu, ktorá
ignoruje existenciu takých hodnôt, ktoré nie sú a nemôžu byť jednoduchým
tovarom“ (Ján Pavol II.: Centesimus annus, čl. 40).
Táto encyklika je vskutku brilantným čítaním,
ktoré určite nebude voňať slovenským neoliberálom. Geniálny poľský pápež píše
okrem iného aj toto:
„Videli sme, aké neprijateľné je tvrdenie, že
po porážke takzvaného ‘reálneho socializmu’ ostáva kapitalizmus ako jediný
model hospodárskej organizácie. Treba prelomiť bariéry a monopoly, ktoré
nedovoľujú toľkým národom podieľať sa na rozvoji, zabezpečiť všetkým –
jednotlivcom a národom – základné podmienky, ktoré umožňujú účasť na ňom. Takto
postavený cieľ vyžaduje plánovité a zodpovedné úsilie zo strany celého
medzinárodného spoločenstva“ (Ján Pavol II.: Centesimus annus, čl. 35).
Excelentný slovanský pápež nenecháva nikoho na
pochybách, že kapitalizmus a jeho najzvrhlejšia podoba, neoliberalizmus,
je pre Katolícku cirkev rovnako nebezpečný nepriateľ ako bol ateistický
komunizmus. Ostatne, toto posolstvo vychádza zo sociálnych encyklík viacerých
pápežov 20. storočia. Už v prvej sociálnej encyklike Rerum novarum
pápež Lev XIII. okrem iného píše, že „je celkom nevyhnutné bez váhania prispieť
vhodnými opatreniami na pomoc proletárom, z ktorých väčšina sa nachádza
nevinne vo veľmi biednych podmienkach... Zlo ešte zhoršila nenásytná úžera,
ktorá — hoci bola mnohokrát zo strany Cirkvi odsúdená — v iných odtieňoch
stále prežíva vďaka pahltným špekulantom. K tomu treba pripojiť ešte
monopol výroby a obchodu, takže nepatrný počet prehnane bohatých navalil
na nesmierne množstvo proletárov takmer otrocké bremeno“ (Lev XIII.: Rerum
novarum, č. 2).
Zničujúcu kritiku vykorisťovateľského
kapitalistického spoločenského zriadenia nachádzame aj v druhej sociálnej
encyklike s názvom Quadragesimo anno, vydanej pápežom Piom XI. dňa
15. 5. 1931. V encyklike nachádzame aj tieto slová:
„To, čo dnes predovšetkým bije do očí, je
nielen sústredenie bohatstva, ale tiež aj nahromadenie obrovskej moci,
neobmedzené (v origináli encykliky je použitý výraz despoticum,
v preklade despotické) ovládnutie hospodárstva v rukách niekoľkých, a to
často ani nie vlastníkov, ale len strážcov a správcov kapitálu, s ktorým však
zaobchádzajú podľa svojej vôle a ako sa im páči. Táto moc je obzvlášť
neobmedzená u tých, ktorí majúc v rukách peniaze, správajú sa ako ich páni; to preto,
lebo sú v určitom zmysle rozdeľovateľmi krvi, z ktorej žije hospodársky
organizmus, a majú v rukách takpovediac dušu hospodárstva, takže nik by proti
ich vôli nemohol ani len dýchať“ (Pius XI.: Quadragesimo anno, č.
105–106).
Pius XI. jednoznačne konštatuje, že bezuzdná
konkurencia v kapitalistickej spoločnosti spôsobila ekonomickú a politickú
nadvládu kapitálu v celosvetovom meradle. Pius XI. píše: „Takéto
sústredenie síl a moci, ktoré je priam špecifickým znakom súčasného
hospodárenia, je prirodzeným plodom onej neviazanej slobody konkurencie, ktorá
necháva prežiť len tých najsilnejších čiže často tých najnásilnejších v boji a
tých, ktorí najmenej berú ohľad na svedomie“ (Pius XI.: Quadragesimo anno,
č. 107).
Zdrvujúcu kritiku kapitalistickej spoločnosti
zaklincoval Pius XI. slovami: „Konečné dôsledky individualistického ducha v
hospodárskom živote sú napokon tie, ktoré vy sami, ctihodní bratia a milovaní
synovia, vidíte a odsudzujete. Voľná konkurencia totiž zničila samu seba;
namiesto voľného trhu nastúpila ekonomická hegemónia; ziskuchtivosť priviedla
za sebou neudržateľnú žiadostivosť po nadvláde; a celé hospodárstvo sa tak
stalo hrozivo tvrdým, neúprosným a ukrutným... V poriadku medzinárodných
vzťahov vytryskol z tohto istého prameňa dvojitý prúd: na jednej strane
nacionalizmus alebo aj ekonomický imperializmus, na druhej strane nemenej
neblahý a hanebný bankový internacionalizmus alebo medzinárodný peňažný
imperializmus, ktorý spôsobil, že vlasť je tam, kde sa dobre vodí“ (Pius XI.:
Quadragesimo anno, č. 109).
Niet najmenšej pochybnosti o tom, že
práve tento individualistický duch v ekonomike, neobmedzený voľný trh, ako aj
hospodárska a politická nadvláda kapitálu priniesli skazu, ktorá ochromila
ľudstvo a prispela k rozpútaniu druhej svetovej vojny. Nie je poslaním tohto
článku poskytnúť podrobný rozbor všetkých sociálnych encyklík rímskych pápežov,
ale poskytnúť aspoň základné penzum informácií o vzniku a smerovaní,
predovšetkým však o kontinuite sociálnej náuky Cirkvi od jej vzniku až do
dnešných dní.
Všetci pápeži od čias Leva XIII. jednohlasne
deklarujú, že aj keď je „prvoradou úlohou svätej Cirkvi viesť duše k svätosti a
robiť ich účastnými nadprirodzených dobier, predsa ona prejavuje svoju
starostlivosť aj o každodenné požiadavky života ľudí, a to nielen čo sa týka
ich živobytia a životných podmienok, ale aj ich blahobytu a všestranného
kultúrneho rozvoja v jeho mnohých aspektoch a podľa rozličných období. Keď
svätá Cirkev takto koná, uskutočňuje prikázanie svojho zakladateľa Krista,
ktorý má na mysli predovšetkým večnú spásu človeka, keď hovorí: ‘Ja som cesta,
pravda a život’ (Jn 14, 6) a ‘Ja som svetlo sveta’ (Jn 8, 12); avšak na inom
mieste, keď videl hladujúci zástup, s pohnutím zvolal: ‘Ľúto mi je zástupu’ (Mk
8, 2), čím dal najavo, že venuje pozornosť aj pozemským potrebám národov“ (Ján
XXIII.: Mater et magistra, č. 2–3).
Katolícka cirkev už od 19. storočia až do
súčasnosti nekompromisne kritizuje vykorisťovateľský kapitalizmus vo všetkých
jeho formách, vrátane tej vrcholnej, kapitalistického neoliberalizmu.
Pápež Ján Pavol II. veľmi radikálne kritizoval
neoliberalizmus 25. januára 1998 vo svojom prejave, prednesenom počas omše na
Námestí revolúcie v Havane: „Vo viacerých krajinách sa znovu objavuje forma
kapitalistického neoliberalizmu, ktorý si podriaďuje ľudskú bytosť a podmieňuje
rozvoj národov slepými silami trhu, utláčajúc zo svojich mocenských centier
menej zvýhodnené krajiny neúnosnými poplatkami. Bezohľadne sa vnucujú národom
neznesiteľné ekonomické programy ako podmienka pre získanie novej pomoci. V
spoločnom názore národov figuruje prehnané obohacovanie sa niekoľkých na úkor
rastúceho zbedačovania mnohých takým spôsobom, že bohatí sú stále bohatší a
chudobní stále chudobnejší“ (Jurišta, J.: Ján Pavol II. o kapitalizme
a socializme. In: Slovo. Dostupné na internete:
noveslovo.sk).
Požiadavka všemocnej trhovej ekonomiky
a živoriaceho štátu je rakovina, ktorou neoliberalizmus otrávil svetovú
ekonomiku. Predstaviteľov neoliberalizmu zaujímajú len neohraničené zisky
nadnárodných korporácií a neobmedzený hospodársky rast, vôbec ich však
nezaujímajú životné podmienky miliárd zotročených ľudí. Podľa nich je nutné dať
čo najviac priestoru voľnému trhu a štát dať do postavenia mimo hry.
Nezmyselnosť tohto tvrdenia nie je problém
spochybniť. Uvediem len jeden rukolapný dôkaz, ktorý je nespochybniteľný:
elektrifikácia automobilov na Slovensku. Ak by sme proces elektrifikácie
automobilov ponechali na trhovej ekonomike, nevyriešil by sa ani za dlhé roky.
Prečo? Pretože elektromobily sú a ešte dlho budú podstatne drahšie ako
klasické autá. Preto musí do tohto procesu vstúpiť štát formou dotácií, aby
dočasne eliminoval toto znevýhodnenie nových progresívnych technológií. Všetko,
čo je nové a nevyrába sa v mamutích sériách, je drahšie ako staršie
produkty, vyrábané pomocou zavedených technológií. Len dobre fungujúci štát,
ktorý má účinné prerozdeľovacie mechanizmy, môže zabezpečiť efektívny rast
progresívnych technológií.
Trhová ekonomika má zaiste nezastupiteľné
miesto v ekonomike štátu, napríklad v spotrebnom priemysle, atď.
Realizácia veľkých celonárodných projektov však musí byť centrálne plánovaná
a regulovaná štátom. Je tomu tak v každej vyspelej ekonomike. Naším
cieľom nemôže byť ani trhová ekonomika, ani príkazová ekonomika, ale zmiešaná
ekonomika so silnými kompetenciami štátu.
Je totálnym nezmyslom obľúbený výrok Ivana
Mikloša, že štát je zlý vlastník. Nemusí to tak byť v každom prípade.
Z nedávnych dejín máme pozitívne príklady veľmi úspešných podnikov vo
vlastníctve štátu. Francúzska automobilka Renault bola od roku 1945 do roku
1990 štátnym podnikom. V roku 1990 sa Renault stal akciovou spoločnosťou
vo vlastníctve štátu, v ktorej odkúpila 20 percent akcií automobilka Volvo.
V roku 1994 francúzsky štát znížil svoj podiel v automobilke
z 80 percent na 53 percent a automobilka Volvo odpredala 12 percent
akcií. Až v júli 1996 vstúpil Renault do súkromného sektora po vládnom prevode
šiestich percent kapitálu do pevného jadra akcionárov (najmä francúzskych bánk
a poisťovacích skupín). Dnes má štát v automobilke ešte stále podiel 15
percent. Vďaka tomu prúdia do francúzskej štátnej pokladnice obrovské finančné
toky. Otázka znie: prečo by Slovenská republika nemohla mať v slovenských
automobilkách istý balík akcií, napríklad desať percent? Štátnemu rozpočtu by
to veľmi pomohlo.
Ideálom spoločenského zriadenia môže byť len
zmiešaná ekonomika s výrazným podielom štátneho, družstevného
aj súkromného sektoru. Bláznivé sny neoliberálov postaviť štátny sektor do
postavenia mimo hry nemôže mať iný než devastačný vplyv na ekonomiku.
Najvýrečnejším dôkazom zhubného vplyvu
neoliberalizmu na svetovú ekonomiku je fakt, že desať percent najbohatších ľudí
sveta ovláda 85 percent svetového bohatstva. Pritom 50 percent najchudobnejších
pozemšťanov vlastní len jedno percento svetového bohatstva. Závratná priepasť
medzi bohatými a chudobnými sa nezmenšuje, ale naopak, závratne sa
zväčšuje. Osem najbohatších ľudí na svete má zhruba toľko majetku ako polovica
ľudstva, teda 3,7 miliardy ľudí. Takáto nekresťanská nespravodlivosť volá do
neba. Divíme sa potom, že svet ohrozujú sociálne nepokoje či terorizmus?
Kapitalizmus, vrátane jeho vrcholného štádia,
neoliberalizmu, je prežité spoločenské zriadenie, ktoré ohrozuje existenciu
ľudstva a nemá perspektívu. Toto konštatovanie vyplýva napokon aj zo
sociálnej náuky Cirkvi, preto by mali slovenskí katolíci pred blížiacimi sa
parlamentnými voľbami dobre zvažovať, komu dajú vo voľbách svoj hlas.
Karol Dučák
::
Parlamentné voľby 2020:
::
Vážený čitateľ,
váš názor nás zaujíma – pomôžte nám skvalitniť túto stránku: redakčný dotazník.
Ďakujem autorovi za obsažný článok. Obávam sa však, že dnešný konzument rýchlych správ a bulvárnych klebiet, oslepený žiarou obrazoviek a monitorov, teda väčšinový občan, sa bude vo voľbách rozhodovať nie na základe vecných argumentov a ideálov.
OdpovedaťOdstrániťPočul som v ranných správach výsledky ďalšieho prieskumu verejnej mienky... Voľby asi nedopadnú dobre.
Voľby asi nedopadnú dobre, keďže slušný, normálny človek, ktorý rešpektuje prirodzené hodnoty nemá koho voliť. A sľuby o materiálnych výhodách sú len predvolebné floskuly. ľavicu sme mali 40 rokov, trmu - vrmu 30 rokov. Už by sme si zaslúžili niečo kvalitné, čo rešpektuje prirodzenosť, čestnosť, poctivosť, slušnosť, človeka, rodinu, národ. Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťToto je najlepší liek na rany: https://www.facebook.com/SaletiniRozkvet/photos/a.419908631407444/2923364201061862/?type=3&theater&ifg=1
OdpovedaťOdstrániťPráve som si prečítal v Literárnom týždenníku (č. 5–6/2020) zaujímavý článok Lukáša Perného Propagandistické ilúzie. Vyberám z neho:
OdpovedaťOdstrániť„Po tridsiatich rokoch budovania bezbrehého kapitalizmu si už ľudia pomaly uvedomujú, že neoliberalizmus zlyhal. Po tridsiatich rokoch sú opäť na stole otázky prístupného bývania, sociálnej spravodlivosti, spravodlivých odmien za prácu, otázky družstevníctva a vecí, ktoré sa v roku 1990 s radosťou hádzali do koša ako prekonané komunistické nezmysly. Nuž, a dnes, 30 rokov od vytriezvenia, ľudia chápu, že rok 1989 nebol o socializme s ľudskou tvárou ani o švajčiarskej utópii, ale o inštalácii geopolitického vplyvu Západu do našej spoločnosti.“