|
Ľudovít Košík |
Súčasný predvolebný boj na Slovensku je
svedectvom aj o stave a sile, či skôr slabosti kresťanov na Slovensku. Nie
je možné lepšie vyjadriť správny postoj kresťanov k spoločnosti, ako to
vyjadril Ježiš slovami zaznamenanými v piatej kapitole Matúšovho evanjelia,
ktoré sa v katolíckych kostoloch čítali na 5. nedeľu Cezročného obdobia
(9. februára): „Vy ste soľ zeme... Vy ste svetlo sveta.“ Cirkev už dvetisíc
rokov v zmysle týchto Ježišových slov oslovuje ľudí a buduje Božie kráľovstvo
vo svete.
Keď prišiel Ježiš Kristus na tento svet, ľudia
zaujali k nemu rozličné postoje. Jedni ho prijali ako očakávaného Mesiáša a
zverili mu svoj život – stal sa zmyslom, cieľom a náplňou ich života. Iní ho
odmietli a pridali sa k jeho nepriateľom. A asi najväčšiu skupinu tvorili
ľudia, ktorých nezaujímal, ktorí si žili svoj život podľa vlastných predstáv a
konfrontáciám s ním a jeho požiadavkami sa vyhýbali.
Takto to prebiehalo v dejinách, ale
kresťanstvo vybudovalo vďaka reholiam a mnohým známym i neznámym kresťanom
európsku civilizáciu, ktorá azda najväčší rozkvet dosiahla v období baroka,
ktoré zanechalo nezmazateľné stopy aj na našom území a stále žije v
srdciach mnohých súčasníkov.
Tridentský koncil tak stabilizoval Cirkev, že
ona požehnane pôsobila niekoľko storočí v prospech človeka i spoločnosti. Iste,
reformačné hnutie Cirkev značne oslabilo, hlavne na území Nemecka a krajín,
ktoré prijali jeho normy. Reformácia neobišla ani naše územie, no naši
predkovia statočne prežili rozličné zložité obdobia v dejinách, vrátane
násilnej maďarizácie počas Uhorska, odkresťančovania počas 1. Československej
republiky i vojnového obdobia, keď vznikla v zložitých pomeroch samostatná
Slovenská republika. Naši predkovia prežili aj obdobie socializmu a násilnú
ateizáciu, až po rok 1989, keď prišla sloboda a kresťania dostali možnosť,
pravdepodobne ako nikdy v doterajších dejinách, žiť v slobodných
podmienkach. Namieste je otázka, ako s touto slobodou nakladáme.
Žiaľ, obdobie po roku 1989 sa na Slovensku, po
prvotnej eufórii zo slobody, nenaplnilo obnovou cirkevného života a budovaním
zdravých spoločenstiev, skôr nastal zápas o pozície – a po tridsiatich
rokoch sú kresťania rozdelení, bojujú na mnohých frontoch, pravdepodobne nie vždy
s úprimným cieľom budovať Božie kráľovstvo.
Súčasný predvolebný zápas o tom podáva
svedectvo. O moc v štáte sa uchádzajú strany demokratickej ľavice
a ultraliberálne strany, otvorene presadzujúce požiadavky diktované z
Európskej únie, ako homosexuálne partnerstvá, voľnú sexuálnu morálku, potratovú
agendu, eutanáziu a iné postoje, ktoré sú v rozpore s učením Ježiša Krista i s 1150-ročnou
kresťanskou tradíciou nášho národa a cítením mnohých súčasníkov.
Kresťania, ktorým záleží na hodnotách, ktoré
Ježiš hlásal a ktoré po stáročia v praxi boli vžité a za ktoré počas
komunistického obdobia mnohí boli prenasledovaní, perzekvovaní a väznení, ba
i zabití, sú z predvolebného boja i zo správy verejných vecí odstavení.
Ich záujmy otvorene nezastáva žiadna štandardná strana.
Kresťanské hnutie, ktoré sa pri minulých
parlamentných voľbách pre svoju neschopnosť a nerozhodnosť a asi aj
neochotu otvorene sa prihlásiť ku kresťanským hodnotám do NR SR nedostalo, sa
v súčasnosti pridalo na stranu liberálnych síl, a tak je pre mnohých znova
nevoliteľné.
Kresťanskí aktivisti idú do volieb na
kandidátkach viacerých strán, od liberálnych, cez ľavicové až po extrémistické
– a tak kresťanský volič má zložitú dilemu, ako sa vo voľbách zachovať. Stranu,
ktorú by bez hlbšieho skúmania mohol podporiť, s pocitom zodpovednosti za
správny smer vývoja, nenachádza.
Zrejme je to súčasť protikresťanského boja, i
problémov Cirkvi, vyradiť z hry kresťanov, ktorí podľa môjho názoru majú
schopnosť aj v súčasnom období ponúknuť riešenia na zabezpečenie pokojného,
dôstojného života a prosperity i v rámci skromných možností.
Namieste je otázka, ako je to
s kresťanstvom a hodnotami u tých, ktorí podporujú a volia
strany otvorene presadzujúce veci v rozpore s Božím zákonom.
Kresťanstvo sa prejavuje v prvom rade životom podľa Božieho zákona – kto
ho otvorene a vedome popiera, i keď sa kresťansky tvári, kresťanom
asi nie je. Pavol apoštol v Prvom liste Korinťanom (6, 9–10) píše
konkrétne: „Neviete, že nespravodliví nebudú dedičmi Božieho kráľovstva?
Nemýľte sa: ani smilníci, ani modloslužobníci, ani cudzoložníci, ani chlipníci,
ani súložníci mužov, ani zlodeji, ani chamtivci, ani opilci, ani utŕhači, ani
lupiči nebudú dedičmi Božieho kráľovstva.“
Môžeme sledovať predvolebný boj ľavice a
pravice, ktorý sa zrejme skončí tesným výsledkom. Možno sa podarí zostaviť
vládnu koalíciu z viacerých strán. Či dokáže, tak ako súčasná vláda, obstáť a
krajinu viesť po celé volebné obdobie, je otázne.
Osobne som spokojný s tým, že končiace sa
volebné obdobie, napriek všetkým napätiam, prinieslo isté úspechy. Krajina žije
vcelku pokojným životom, nezamestnanosť je na najnižšej možnej miere,
priemysel, poľnohospodárstvo, školstvo, zdravotníctvo fungujú, ba vláda dáva aj
určité bonusy. Bol by som rád, keby tento stav pokračoval, aby pracujúci mohli
vytvárať hodnoty, deti a mládež sa vzdelávať, rodiny v pokoji žiť, aby ľudia
odkázaní na sociálnu pomoc ju aj dostali primeranou mierou a formou. Záleží mi
na fungovaní kultúry, pretože okrem materiálneho rozmeru človek potrebuje žiť aj
duševným životom. Záleží mi aj na slobode myslenia, vierovyznania a možnostiach
rozvíjať aj duchovný život.
Čo ma trápi, to je rozpoltenosť kresťanov. Že
napriek mnohým rečiam o potrebe budovania spoločenstiev sme rozdelení
konfesionálne, ako aj vo farnostiach a spoločenstvách. Že sme nedokázali
ponúknuť spoločnosti alternatívu na jej prosperujúce fungovanie. Že mnohí
aktivisti kandidujú asi v zmysle „zachráň sa, kto môžeš“, v snahe dostať sa k
poslaneckému mandátu, imunite a výhodám.
Po tridsiatich rokoch slobody sa nemáme
možnosť rozhodovať na základe toho, čo kto vybudoval. Kňaz Marián Kuffa má za
sebou konkrétnu bohatú pastoračnú a sociálnu činnosť – a bojujú proti nemu
nielen liberálni kresťania, ale aj niektorí slovenskí biskupi a mnohí takzvaní
kresťania.
Cirkev prežíva zložité obdobie, asi si môže za
to aj sama, nielen na Slovensku, čo je sprevádzané úbytkom kresťanov: kvantitou
i kvalitou. Kresťanské postoje sa vytrácajú nielen zo spoločnosti, ale aj zo
života súkromného, rodinného i cirkevného.
Súčasné rozdelenie pred voľbami má svoje
príčiny a môže mať hlbšie a trvalejšie následky. Ježiš prišiel, aby nás
učil žiť. My sa kresťansky tvárime a pritom sa štiepime názorovo, len aby
nám to niečo prinieslo. Kresťanstvo však nie je o zisku, ale o dávaní
a službe, ale nie o dávaní tým, ktorí to zneužívajú, tam to stráca zmysel.
Úlohou nás kresťanov je byť soľou
a svetlom. Byť kresťanom si vyžaduje aj hĺbku duchovného života.
Organizujú sa petície, protesty, zhromaždenia, čudné spolky, aktivity...
Štiepime sa, hádame sa, ale náš život nesvedčí o našej viere v Ježiša Krista;
nekonáme dobré skutky, ktoré nám Ježiš kázal konať (v nedeľu sme to v
katolíckych kostoloch počuli, že práve nimi máme svietiť svetu), neprinášame
ovocie, ale presadzujeme vlastné názory, podriaďujeme sa hocikomu, len aby nám
to prinieslo nejaký zisk...
Nie som veľký optimista. Budúcnosť Slovenska
po voľbách nebude ideálna. Predvolebný boj nesvedčí o tvorivej atmosfére. Keby
aj prešli do parlamentu všetci kandidujúci kresťanskí aktivisti, kresťanské
zásady asi do zákonov nepresadia. Preto sa viac spolieham na zdravý rozum ľudí,
ktorí čestne a zodpovedne žijú a svojou prácou, výchovou detí formujú túto
spoločnosť, aby bola prosperujúca, aby v nej mohli ľudia slušne, pokojne a
tvorivo žiť a rozvíjať svoje schopnosti pre dobro všetkých.
Ľudovít Košík
::
Parlamentné voľby 2020:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Otec Kuffa: Koho voliť v parlamentných voľbách 2020
OdpovedaťOdstrániťhttp://slovenskydohovorzarodinu.sk/otec-kuffa-koho-volit-v-parlamentnych-volbach-2020/
Sila a slabosť kresťanov...
OdpovedaťOdstrániťKatolícke noviny priniesli nedávno pekný rozhovor s pánom Jánom Bazelidesom, dnes 94-ročným šíriteľom viery. Na margo súčasnej situácie povedal:
„Smutnejšie však je, že sa vytrácajú z chrámov ľudia. Mladí strácajú cit pre zbožnosť. Sme deformovaní dobou, ani to nebadáme. Rafinovanejšie ako počas komunizmu, lákavými liberálnymi názormi a postojmi. Entuziazmus pre vieru sa vytratil a ľudia sa viac zamerali na svoj osobný prospech.“
Keby sme nad tým, ako žijeme, vážnejšie zamýšľali, hádam by sme vedeli aj lepšie voliť.
Myslím si, že v tom, je aj problém sveta, že Cirkev, kresťania stratili na sile. Problémov je iste viac a nechcem ich tu rozpytvávať, ale svet bez Boha nemá budúcnosť. Možno to vidieť aj na boji mnohých liberálov, ktorým sa nečudujem, ale aj kresťanov, kňazov, ba aj biskupov proti Mariánovi Kufovi, ktorý má odvahu povedať nahlas v čom spočíva kresťanský život. Kresťanstvo sa nemá hrať, kresťan alebo je alebo ním nie je. O tom svedčí jeho život a teda aj jeho postoj a rozhodnutie vo voľbách. Kresťania nemali podporovať komunistov, ktorí sa netajili protináboženským bojom a nemá podporovať ľudí, ktorí to robia skrytými, zákernými metódami. Nakoniec sa tým dnes veľmi ani netaja svojou progresivitou, ktorá znamená až zvrátenosti. Ohrozená je spravodlivosť, morálka, solidarita... Svet nevie ako ďalej, pretože sú kresťania v kríze. Práve som čítal spomienky ako mnohí sa angažovali pre Cirkev v rokoch socializmu. Dnes máme možnosti len odvaha a sila nám chýba. Ba aj podporiť dobrú vec sa bojíme. Necháme sa zavádzať čudnými ľuďmi spojených so všeličím, len Pravdy a Dobra sa bojíme a tak si budeme ešte žať z toho čo si zasejeme. O materiálnej biede, ktorá ešte len príde nechcem hovoriť. Nechajme si malovať pekné liberálne zajtrajšky. Už dnes žneme ich ovocie.
OdpovedaťOdstrániť