Voľby do Národnej rady Slovenskej republiky sa
blížia. Uskutočnia sa o necelý mesiac. Predvolebná kampaň naberá na
obrátkach, dostáva sa do najhorúcejšej fázy. Množia sa rozličné vyhlásenia,
prejavy, konfrontácie i obvinenia. Každý politický subjekt má väčší či
menší počet svojich skalných prívržencov, pevne presvedčených, ale väčšina
obyvateľstva zostáva chladná – niektorí sa ani nechystajú ísť voliť
a mnohí ďalší sú ešte stále nerozhodnutí, váhajú, premýšľajú o tom, kto si
zaslúži či nezaslúži ich dôveru.
Značnú časť obyvateľov Slovenska tvoria
kresťania, najmä katolíci. Neprekvapuje preto, že viacerí politici sa ku
kresťanstvu aspoň navonok hlásia, respektíve chcú získať hlasy kresťanských
voličov. Máme hneď niekoľko strán, ktoré hovoria o ochrane kresťanských
hodnôt, pritom sa však vzájomne napádajú, znevažujú a vylučujú.
Vývoj uplynulých troch desaťročí viedol
k roztriešteniu kresťanských síl. Rozbíjači jednoty boli úspešní.
Kresťanské hnutie sa už v prvej polovici deväťdesiatych rokov rozdelilo
v otázke štátoprávneho usporiadania. Ďalším klinom vrazeným medzi
veriacich bolo strašenie „mečiarizmom“, neskôr extrémizmom či dokonca fašizmom.
V poslednom čase sa k tomu pripája takzvaná politická korektnosť,
podľa ktorej je jediným prípustným spoločenským modelom liberálna demokracia –
v zmysle sekularizmu a multikulturalizmu.
Zodpovedný kresťanský volič dnes stojí pred dilemou. Rozhoduje sa, chce sa rozhodnúť, ale
možnosti, ktoré reálne má, nevzbudzujú veľké nádeje. Žiaľ, po tridsiatich rokoch
„reálnej demokracie“ nemáme na Slovensku autentickú plnohodnotnú kresťanskú
stranu. Pozitívne kresťanské prvky sú kade – tade roztrúsené po širokom
politickom spektre.
Kresťanskodemokratické hnutie
už viackrát sklamalo. Najnovšie chce ísť do koalície s extrémnymi
liberálmi, ktorí sa netaja snahou zmeniť slovenskú spoločnosť a odtrhnúť
ju od kresťanských koreňov. Kresťanská únia sa spojila
s nevypočítateľným hnutím OĽANO, od ktorého sa dá očakávať hlavne
nestabilita a vyvolávanie zbytočných problémov. Predstavitelia strany Kresťanská
demokracia – život a prosperita – Aliancia za Slovensko (mimochodom,
nešťastne zvolený, pridlhý názov) využili azda lákavú ponuku Kotlebovcov
a prijali zopár miest na ich kandidačnej listine – a tak sa vlastne
stratili vo vodách iného politického prúdu.
Pravdaže, kresťanských kandidátov a kresťanské programové body možno nájsť aj inde, sú však alebo v menšine (Slovenská
národná strana, Vlasť, Smer – sociálna demokracia), alebo ide
o subjekty málo známe, ktoré pravdepodobne vo voľbách neuspejú (Slovenské
hnutie obrody, Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku). Osobitným
prípadom sú Kotlebovci – Ľudová strana naše Slovensko. Je
nepopierateľné, že táto strana je v niektorých ohľadoch kresťanská viac
ako dnešné „štandardné“ politické sily, ale jej činnosť od začiatku vyvoláva aj
obavy z nekompetentnosti, neúprimnosti a zo sklonov
k agresivite.
Súčasná politika je v nebývalej miere ovplyvňovaná peniazmi,
reklamou a mediálnou manipuláciou.
Dochádza k veľkému zavádzaniu a mäteniu pojmov. Už aj pomenovania
strán sa stávajú súčasťou marketingovej stratégie – názvy nehovoria nič
o hodnotovej orientácii, majú jednoducho zaujať a pritiahnuť
„klientov“ (dva príklady: Dobrá voľba, Hlas ľudu). Žonglovanie so
slovami má neraz tragikomické črty. Je smiešne a smutné zároveň, keď je
strana Za ľudí označovaná ako konzervatívna a keď je považovaná za
protikorupčnú. Podobne úsmevne i trápne pôsobí, keď hnutie Sme rodina
proklamuje presadzovanie tradičných hodnôt a opatrení v prospech
normálnej rodiny.
Kresťanstvo je v pravom zmysle slova
konzervatívne, stojí totiž na nemenných princípoch a dáva životu pevný rámec
a vekmi overené pravidlá. Kresťan preto nesmie voliť liberálov, najmä nie
tých takzvane progresívnych, ktorí zvádzajú ľudí na nebezpečnú cestu sociálnych
experimentov. A kresťan nesmie voliť ani ateistov. To je prvotná selekcia.
Po nej by malo nasledovať poctivé zváženie všetkých argumentov za a proti
– a napokon definitívne rozhodnutie... Je žiaduce a správne zúčastniť
sa volieb a voliť podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia,
i keď možno s pocitom voľby menšieho zla. Lebo taká je politika.
Ján Maršálek
::
Súvisiace články:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie
informácie.
Vďaka za veľmi múdry, výstižný a pravdivý článok. Kresťania, ktorí hovoria o spoločenstve, nedokázali na Slovensku za 30 rokov vytvoriť autentický subjekt, ktorý by mohli s pokojom a čistým svedomím voliť. Je to asi súčasť liberálneho sveta, ktorému sa podarilo ich odstaviť od spolurozhodovania o smere našej krajiny. Sme ako osamelí bežci, často nepochopení, lebo ľudia rozumia len peniazom a majetku, ktoré sa stali pre nich jediné a prvoradé hodnoty za ktorými sa ženú, ale nie sú ochotní sa angažovať pre hodnoty, ktoré tvoria život a ktoré ich robia šťastnými. Ježiš učil práve umeniu dobrého a múdreho života a najviac urobí pre svet ten, kto žije podľa Božích zásad. Možno je to čiastočne aj vinou Cirkvou, ktorá akoby nevedela nájsť svoju identitu a tak experimentuje ale stráca. Možno aj preto nemáme výrazné kresťanské osobnosti, ktoré by dokázali osloviť národ, len akýchsi aktivistov všemožne sa snažiacich presadiť sa a naháňať iných do čudných aktivít. Samozrejme za to môžu aj politici tzv. kresťanského hnutia, ktorí viac nedával by som vinu voličom. Tých akoby nikto nesmeroval a robia čo vedia. Potom je národ v kríze, ktorá je súčasťou krízy Európy a sveta a akoby z nej nebolo východisko. Myslím si, že jediné východisko je v návrate ku kresťanskému spôsobu života. Vďaka Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťĽudovít, ďakujem za ohlas a súhlasím: východiskom je návrat k viere, ku koreňom, ktoré vyživovali náš ľud po stáročia.
OdstrániťPekne a slušne napísané. Suhlasím, že volič zastávajúci kresťanské hodnoty má ťažký výber. Podľa mňa má však progresívny liberál vždy bližšie ku slušnosti a tolerancii ako xenofóbny nacionalista alebo agresívny "ľudovec".
OdpovedaťOdstrániťJe to aj vec mediálneho obrazu, taktiky a miery úprimnosti.
OdstrániťTakzvaný progresívny liberál rád používa „klamoreč“, ktorou maskuje skutočnosť; napríklad nazve potrat prerušením tehotenstva a jeho realizáciu pomenuje ako právo ženy na slobodné rozhodovanie.