Ani Skalicu v minulosti neobišli viaceré
morové epidémie, ktorým podľahlo mnoho jej obyvateľov. Hrozná morová rana, o
ktorej sa dá dozvedieť z historických prameňov, postihla mesto v prvej polovici
15. storočia, keď cez Skalicu na Slovensko vstupovali husitské vojská. Morová
rana neobišla Skalicu ani v roku 1535.
Ťažkou skúškou pre Skalicu bolo, keď sa
sedmohradský knieža Juraj Rákoci dostal s vojskom medzi Hodonín a Břeclav a
jeho spojenci Švédi sa zmocnili okolitých miest. Pod vedením generála Dughafa
švédske vojská 20. apríla 1645 obsadili aj Skalicu a vyplienili ju. Vtedy bola
zastavená všetka úradná činnosť mestskej správy a ďalší zápis o zasadnutí
magistrátu možno nájsť až z februára 1646. Z neho je možné sa dozvedieť, že
horšie než Švédi hospodáril od augusta 1645 do januára 1646 hrozný a nenásytný
mor.
Moru vtedy podľahlo mu v Skalici viac ako
5.000 ľudí. Podľahol mu aj kapitán mesta Baltazár Kozma, senátori Juraj Pográny
a Martin Schwoncz, 68 šľachticov a úradníkov, sedem rehoľníkov, deväť kazateľov
Jednoty bratskej, 1.400 mešťanov, ktorí boli pochovaní pri farskom kostole, asi
3.000 príslušníkov mestskej chudoby, poddaných, vojakov, utečencov zo
Sudoměříc, ktorí boli pochovaní na predmestskom cintoríne „Pod agátkami“ a v
blízkosti Mondokovho kríža. Niektorých pochovávali na začiatku epidémie v
záhradách pri domoch, aby sa mor nešíril.
Strážnická matrika z roku 1646 uvádza dokonca
7.000 obetí tohto moru v Skalici. V Strážnici zahynulo asi 1.500 ľudí a v
Hodoníne zostalo nažive len 570 obyvateľov. Vysoký počet obetí moru v Skalici
je možné vysvetliť tak, že do celkového počtu obetí boli zahrnutí i vojaci a
utečenci, ktorí v meste hľadali útočisko pred vojnou. Aj františkáni pomáhali
liečiť, vysluhovali sviatosť pomazania chorých a poskytovali nielen duchovnú
útechu. Z dvadsiatich deviatich osôb žijúcich v kláštore zomrelo dvanásť.
Ďalšia epidémia moru prišla do mesta v roku 1680 v čase povstania
Imricha Tököliho. Mor zúril od
augusta do októbra. Vtedy zomrel aj dlhoročný notár mesta Ján Rakolupský a
všetci paulíni a jezuiti, ktorí vykonávali samaritánske služby. Odmlčali sa
priestory gymnázia i chrámu. Keď zomrel 27. augusta jezuita páter Mikuláš
Blažkovič, mal ešte slávnostný pohreb. Keď zomrel v septembri páter Mikuláš
Padela, darca dedičstva v prospech gymnázia, iba traja nosiči niesli jeho telo
do krypty v kaplnke sv. Anny a občania mohli len cez obloky sledovať tento
smutný sprievod. Mnohé domy zostali prázdne.
Aj v Skalici sa dodržiavali protimorové
opatrenia Ordo pestis z roku 1692, vydané kardinálom Leopoldom Koloničom.
Prvého septembra 1710 sa stretol slávny senát mesta Skalice s niekoľkým
magnátmi, zemanmi a duchovnými v dome richtára a uzniesli sa:
1. Keďže sa na Predmestí rozšíril mor, musia
odísť z Predmestia zdraví na jedno miesto a chorí na iné miesto.
2. Pretože dom Zlinských a dom Gajaich v
Potočnej ulici sú nakazené, ich obyvatelia, ktorí zostali nažive, musia odísť
ihneď z mesta, domy treba zavrieť a strážiť. Okrom toho i podozriví
z nákazy, ako Michal Zlinský s celou rodinou a Imrich Jebek, musia hneď
odísť.
3. Ak by sa však stalo, čo Božia láskavosť
nech ráči od nás a od celého mesta povždy milostivo odvrátiť, že by sa v meste
mor ešte viac rozšíril, ustanovujeme šesť zriadencov na vynášanie mŕtvol, ktorí
sa budú zdržiavať mimo mesta na majeri Vilinských a od každej mŕtvoly dostanú
50 denárov.
4. Dáme zhotoviť dve truhly, v ktorých budú
vynášať mŕtvoly na Hradisko.
5. Mŕtvoly treba vynášať cez Dolnú bránu,
zdraví ľudia však budú chodiť Hornou bránou.
Tiež bol zakázaný prístup do mesta Moravanom.
Okrem týchto zdravotných opatrení mesto použilo i nadprirodzené prostriedky na
záchranu pred morom. Iste to boli jezuiti, ktorí upozornili obyvateľov na mocný
príhovor sv. Františka Xaverského, keď pri prevážaní jeho pozostatkov prestal
mor na jednom vzdialenom ostrove. Predstavitelia mesta vtedy zložili sľub,
ktorý sa zaviazali dodržiavať; každoročne sa obnovuje 3. decembra pri
bohoslužbách primátorom mesta aj v súčasnosti.
Vtedajšia medicína používala ako protimorový
ochranný prostriedok víno a na dezinfekciu ocot a dym z borovíc. Šatstvo,
bielizeň a predmety, ktoré používali nakazení, sa spaľovali. Mor zúril do marca
1711. Po jeho skončení z vďačnosti postavili kaplnku sv. Františkovi
Xaverskému.
Vo františkánskom kostole sa ľudia modlili za
odvrátenie moru, časté boli sväté omše, pátri vysluhovali sviatosti, spovedali
a dávali pomazanie chorých, rozdávali liečivé rastliny a dezinfekčný
prostriedok, ktorým bolo vápno. Vtedy nik z františkánov nezomrel, ba ani zo
študentov, ktorých poslali do Hlohovca, ale keďže ich tam nevedeli uživiť,
zakrátko sa vrátili späť.
V roku 1805 priniesli mor do mesta Napoleonom
porazené rakúske a ruské vojská, ktoré sa utáborili medzi Skalicou a Holíčom.
Morová rana zachvátila mesto i vidiek a vyhubila aj celý profesorský zbor a značnú
časť žiakov gymnázia. Bývalo aj deväť pohrebov denne. Vojakov pochovávali v
priekopách pod evanjelickým cintorínom. Stalo sa, že sa aj niektorí, pokladaní
za mŕtvych, prebrali. Aj v roku 1810 vypukol mor a zomrelo vtedy 145 ľudí,
v jeden deň bolo až šestnásť pohrebov.
V roku 1831, keď zas cholera kosila životy v celej krajine, neobišlo to
ani Skalicu. Epidémia vypukla
koncom augusta a trvala do polovice novembra. Počas nej sa o nakazených starali
skupiny dobrovoľníkov, inštruované mestským lekárom Gernyom – Grňom, a v
nemocnici rehoľníci – milosrdní bratia, ktorým sa podarilo zachrániť polovicu
nakazených. Obetiam bol postavený spoločný pomník s nápisom „Tu je pochovaných
štyristo osemdesiattri tiel vyhasnutých nákazou,“ ktorý inšpiroval maďarského básnika
Guylu Juhásza, keď pôsobil ako profesor na tunajšom gymnáziu v rokoch
1902–1903, k týmto veršom:
Ja predsa myslím na ich nemé hroby
a kriesim pamäť všetkým.
Každému kahanček na hrob dám a veniec tiež,
pokojné tiché sníčky želám im.
Nech sú šťastnejšou pôdou lepšej budúcnosti,
na ktorej miesto bodľačia vyrastie dobroty kvet.
Nežili tak márne.
V roku 1866, počas pruskej vojny, priniesli na
Záhorie vojaci choleru, ktorá škodila deväť týždňov. Veľkú starostlivosť chorým
vtedy venoval evanjelický farár Ľudovít Lichard. Jeho brat Daniel Gabriel
Lichard, autor príručky o ochrane proti cholere Poučení o cholere (1849),
zomrel na zoslabnutie po tejto chorobe. V Skalici od júla do septembra zomrelo
566 ľudí. Františkáni slúžili omše niekoľkokrát denne, pobožnosti mali aj
členovia tretieho rádu. Cholera menšieho rozsahu sa spomína aj v roku 1873.
Vtedajší mestský lekár MUDr. Ján Felbert vyliečil 700 pacientov.
Ľudovít Košík
Použitá literatúra:
Peter Brezina: Harmonizujúce dielo františkánov
v Skalici v 15.–21. storočí; Ateliér knihy, Mokrý Háj, 2012
František Buchta (editor Pavol Dinka): Skalica
a Záhorie / Mesto stíhané morom a cholerou; Formát, Skalica –
Bratislava, 2008, str. 183–187
Richard Drška: Mestská správa Skalice do roku
1711; Záhorské múzeum, Skalica, 2016
Kolektív autorov: Skalica v minulosti
a dnes; Obzor, Bratislava, 1968
Jozef Šátek: Náboženské pomery v Skalici od
reformácie do jozefinizmu; SSV, Trnava, 1946
::
Rozhovor s autorom:
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
História je učiteľkou života. Treba si pripomínať minulosť a poučiť sa zo skúseností predchádzajúcich pokolení.
OdpovedaťOdstrániťNašťastie, súčasná vírusová epidémia nie je taká nebezpečná ako v článku spomínané morové rany, ale to neznamená, že veľké skúšky nemôžu prísť (Biblia hovorí, že prídu).
O poučeniach je aj článok Jána Baránka. Odporúčam:
https://www.webnoviny.sk/co-nam-virus-vzal-a-co-dal-komentar/
„Prehnaný kult blahobytu, to žalostné znamenie dnešných čias, postupne oslabuje vôľu a odvahu. Odvaha je inými slovami sila charakteru a pevné odhodlanie ľudí v ťažkých situáciách. V súčasnosti však žijeme v ustavičnej obave, úzkosti, v najnezmyselnejších posadnutostiach a desivej iracionálnosti.“
OdpovedaťOdstrániťTieto slová kardinála Saraha (z knihy Pane, zostaň s nami) sú ako šité na mieru týchto dní.
My si v týchto dňoch morovej rany, kedy nevieme čo nás čaká. Jedinou istotou je, že sme v Božích rukách. máme možnosť viac uvedomovať a vážiť si hodnotu života, zdravia, rodiny,domova, rodiny, priateľstva, spolupatričnosti, solidarity, domoviny, vzťahov, prírody... Jedine pravda nás oslobodí. Prajem tiché a pokojné dni. Tento pôst sa nám prihovárajú nielen pôstny kazatelia cez moderné technológie, ale naživo ich nemáme možnosť počuť. Prihovára a varuje nás Pán Boh. Sme ochotní ho počúvať a nechať sa poučiť? V kríze sa prejavuje aj kvalita našej viery. Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťPoslanec NR SR Štefan Kuffa o súčasnej situácii:
OdpovedaťOdstrániťhttps://www.youtube.com/watch?v=SggFiqXy_80