Zamyslenie Ľudovíta
Košíka a Jána Maršálka
::::::::::
|
Ľudovít Košík |
Pôstne obdobie sme prežívali netradičným
spôsobom – na Slovensku sme od 11. marca nemali možnosť osobnej účasti na
žiadnych bohoslužbách. Podobné je to aj v iných krajinách. Hlas pôstnych
kazateľov k nám mohol znieť len vďaka médiám a modernej technike. Máme
viac času i samoty, aj možností zamyslieť sa nad hodnotami, ktoré preferujeme v
našom živote. Sme nútení prijať mnohé obmedzenia a zriekať sa mnohého, na čo
sme si navykli ako na niečo samozrejmé. Tiež máme príležitosť v krízových
situáciách overiť si schopnosti a zodpovednosť tých, ktorých sme si zvolili za
svojich zástupcov, aby viedli našu krajinu, obce a inštitúcie.
Celý svet nečakane, bez prípravy, zasiahla
takpovediac morová rana – a silno nám zasahuje do života. Jej skutočný rozsah a
dosah sa ešte len ukáže. Prišla počas pôstu, pokračuje cez Veľkú
noc. Nevieme, dokedy nás ešte bude obmedzovať a ohrozovať. Nepoznáme ani
liek, ktorým by sme ju mohli liečiť, jediným spôsobom, ako sa brániť, je
dôsledná a zodpovedná prevencia... Už nič nebude ako predtým. Ide teraz
o to, aby negatívnych dôsledkov bolo čo najmenej.
Oslavujeme Veľkú noc. Nie takým spôsobom, ako sme zvyknutí.
Mnohého sme sa museli zriecť, niečo obmedziť, bez všeličoho sa zaobísť. Osobne
som také dlhé obdobie bez možnosti účasti na bohoslužbách nezažil od vojenskej
služby, čo je 40 rokov. Nevedel som a stále si neviem dobre predstaviť
nedeľu bez svätej omše; bežne sa jej zúčastňujem aj počas týždňa. Teraz aj v čase
najväčších sviatkov mi musí stačiť priamy prenos v televízii, a som vďačný
aj za túto možnosť. Keďže žijem sám, je to pre mňa o to náročnejšie.
Obmedzujú ma zatvorené kostoly, hranice, obchody, školy, inštitúcie, nemožnosť
slobodne cestovať a pohybovať sa, navštevovať... Kontakty udržiavam hlavne
prostredníctvom telefónu a pošty. Cez vinohrad mám možnosť byť v kontakte s
prírodou. Ale osobné kontakty sa nahradiť celkom nedajú. Viac si uvedomujem, že
sme v Božích rukách, že čo Boh robí, dobre robí. Viac si uvedomujem hodnotu
života, zdravia, rodiny, domova, priateľstva, spolupatričnosti, domoviny,
solidarity, služby, obety, vzťahov, prírody...
Epidémie a pandémie
boli aj v minulosti. My sme predpokladali, že nás niečo také dnes už nezasiahne, a tak nastalo
prekvapenie. Vlna choroby zasiahla svet nepripravený a chorý – nevedel ako
ďalej ani vtedy, keď tu pandémia nebola. Choré sú mnohé vzťahy, varuje nás
ekológia... Ohrození sú všetci, najzraniteľnejšie skupiny sú chorí, starí,
zdravotníci, bezdomovci, ľudia v osadách...
Nezostáva nám nič iné ako situáciu s vierou a
pokorou prijať a chrániť seba, svoju rodinu a ostatných. Nič nie je
dôležitejšie, okrem vzťahu k Bohu a ľuďom, ako ochrana zdravia svojho i iných.
Je potrebné prejaviť zodpovednosť viac ako inokedy. V krízových situáciách máme
možnosť overiť si, aké je to v Cirkvi, v štáte, v národe, vo verejnoprávnych
inštitúciách, v obciach... Pocítime, ak
zastávajú vedúce funkcie ľudia, ktorí na ne nedorástli ľudsky, odborne či
morálne.
Vidím, že svet je chorý a chorá, oslabená
je aj Cirkev. Iste to má hlboké príčiny a je ich veľa. Možno je vhodné
pripomenúť príbeh márnotratného syna, ako ho zachytil evanjelista Lukáš. Koľko
takých a podobných vzbúr a odchodov z rodiny Otca nebeského, ale aj neprirodzených
odchodov z ľudských rodín sme mali možnosť sledovať! Osobitne mladí ľudia sú
vystavení silnému pokušeniu sa takto správať. Myslia si, že rodičia, učitelia,
vychovávatelia, starší... robia všetko zle a oni to vidia najlepšie, často cez
ružové okuliare, s mladistvým elánom a silou. Ale ak zradia Otca, dopadne to
tak ako v evanjeliu, po istom čase príde vytriezvenie.
Nie všetci nájdu odvahu na cestu späť do
Otcovho domu. Mnohí to riešia ďalšími útekmi a náhradkami, drogami, alkoholom,
nezriadeným sexom, amorálnosťou, komplikovaním vzťahov a života iným,
ubližovaním, samovraždami... Jediná možnosť záchrany je cesta domov, k Otcovi.
Cez skutočné pokánie, uznanie svojich hriechov, zlyhaní, chýb, omylov a snaha o
nápravu aspoň toho, čo sa napraviť dá. Pri úprimnej snahe nám Otec pomôže
dotiahnuť aj to, čo nezvládneme sami.
Krízy, epidémie, pandémie, tragédie boli a
zrejme aj budú. Je predpoklad, že aj pandémia koronavírusu odznie. Na každom
záleží, ako sa k problémom dokážeme postaviť, či sa cez ne dáme poučiť, alebo
ich budeme ignorovať. Mnohé problémy a nešťastia si spôsobujeme sami svojím
pomýleným životom. Iste nám aj tá súčasná pandémia môže byť poučením. Možno je
to posledné varovanie.
Myslím si, že čosi podobné zažíva súčasná Cirkev, keď
oficiálne zreformovala to, čo fungovalo takmer dve tisícročia. V akejsi snahe
byť ľudskejšia, modernejšia, zrozumiteľnejšia, jednoduchšia, otvorenejšia... sa
rozhodla prispôsobiť svetu. V túžbe po niečom novom ponúkla ľuďom pohodlnejšiu
a ľahšiu cestu života. Výsledok sa mi zdá tragický. Proklamovaná a očakávaná
nová jar, nové Turíce nenastali a ak to niekde ešte ako tak funguje, je to tam,
kde ešte prežíva, čo bolo zabehnuté a čo fungovalo pre dobro Božieho
kráľovstva i dobro ľudí. Ako v praxi
vyzerá súčasná Cirkev, vidíme už aj u nás, ale ak chceme vidieť plný obraz,
možno sa ísť pozrieť do Holandska, Nemecka a ďalších krajín západnej a severnej
Európy.
Na druhej strane, mnohí jednotlivci či skupiny
sa spamätávajú a prehlbujú svoju spiritualitu. Bohu vďaka za to, ale kladiem
otázku, či by nebolo vhodné aj pokánie Cirkvi ako takej, cez jej najvyšších
predstaviteľov, ktorí nesú za súčasný stav najväčší diel zodpovednosti. Im je
predovšetkým zverená zodpovednosť za to, akú Cirkev odovzdajú ďalším
generáciám; aj keď oni často a radi túto úlohu pripomínajú nám veriacim, ale my
potrebujeme ich príklad – slová a gestá nestačia. Nie je súčasný čas pandémie
najvhodnejším časom na pokánie? Je možné ešte čakať na ďalšiu príležitosť?
Pravdu nie je možné nahradiť názorom väčšiny, či prijatím verejnej mienky. Je
len na nás, či prijmeme Božiu pravdu, alebo si vystačíme s vlastnými názormi a
predstavami, ale potom je zbytočné sa čudovať.
Veľká noc nás učí, že cez kríž a smrť je cesta k
vzkrieseniu. Cez bolesť a utrpenie sa dá prísť k radosti, cez obetu k
víťazstvu. Život nám všetkým, ale nie rovnakou mierou, prináša i bolestné a
ťažké chvíle. Byť šťastný nemusí znamenať byť bohatý a mať všetko, čo si práve
zmyslíme.
Kiež sa nám darí v týchto dňoch, keď si viac
uvedomujeme krehkosť nášho zdravia a života, lepšie chápať, že šťastný život
nezávisí od materiálneho dostatku či nadbytku, že treba byť dôsledný v konaní
dobra a v láske k Bohu a ľuďom, že pravé hodnoty sú pre život nevyhnutné,
že ich môžeme mať, ako to chápali naši rodičia či starí rodičia, aj v
skromnosti, nedostatku či biede; a dosiahnuť ich možno tým, že ich dávame. Ako
hovorieval páter Angelus Senáši OFM Cap: „Radosť rozdávaním rastie.“
Majme odvahu byť k sebe pravdiví a žiť naplno
pre Boha i ľudí, ako nám to ukázal Ježiš pri umývaní nôh apoštolom aj príkladom
celého svojho života.
Ľudovít Košík
::::::::::
|
Ján Maršálek |
Ľudovít Košík vo svojom zamyslení
s vážnou starosťou a láskou k Cirkvi uvažuje o problémoch
súčasnosti, o kríze, ktorá zasahuje do všetkých oblastí života, náboženskú
sféru nevynímajúc. Vírusová pandémia dneška je výzvou a príležitosťou –
výzvou na pokánie a príležitosťou na nápravu a obnovu
v kresťanskom duchu... Bude azda prospešné pozrieť sa na vec trochu aj
z iného uhla – to chcem v nasledujúcich riadkoch urobiť.
Kristova Cirkev prešla v doterajších
dejinách mnohými skúškami a ohrozeniami. Súčasné ťažkosti teda nie sú
ojedinelé a majú hlboké korene. Bolo by chybou myslieť si, že
v minulosti šlo všetko hladko a priamočiaro a až
v posledných desaťročiach došlo k akémusi zvratu či zlyhaniu. Cirkev
vždy pripomínala bárku na rozbúrenom mori, len občas a nie nadlho prichádzali
obdobia pokoja.
Skúšky a pokušenia majú svoj hlboký
zmysel, slúžia na očistenie a – obrazne povedané – oddelenie zrna od pliev. Ako
to svojho času múdro povedal francúzsky jezuita Henri Pinard de la Boullaye,
verné duše sa nemusia báť: „Bohu nie je ťažšie vyhrať hroznú vojnu
s hŕstkou ľudí ako s veľkou armádou. Všemohúcemu nejde o počet.
To, čo požaduje, je jedine vernosť Kristovi“ (Ježiš a dejiny.
Trnava, Posol Božského Srdca Ježišovho, 1944). A taliansky velikán
Giovanni Papini zas napísal: „Keby prenasledovania, kataklizmy, apostázie,
pohromy zredukovali Cirkev čo i na trinásť ľudí – koľko ich bolo na počiatku –
a jeden z týchto ľudí by bol kňazom, katolicizmus by ešte vždy nebol mŕtvy a
bol by rovnako katolícky, t. j. všeobecný...“ (Láska alebo smrť.
Trnava, Spolok svätého Vojtecha, 1943).
Do tretice spomeniem súčasného velikána
Cirkvi, kardinála Roberta Saraha, ktorý pochádza z Afriky, ale dobre pozná
aj situáciu v Európe a inde vo svete. Jeho slová majú váhu, oplatí sa
ich počúvať a prijať, môžu nám pomôcť zorientovať sa v bludisku
dnešného pomýleného sveta. Kardinál nezamlčuje pravdu o boľavých
skutočnostiach, v knihe Pane, zostaň s nami (Bratislava, Lúč,
2019) konštatuje, že mnohí kresťania sú zmätení a nevedia, čomu majú
veriť, a dodáva, že „Cirkev prežíva temnú noc“, ktorá je spojená so
spirituálnou krízou, krízou viery. Ale nezostáva pri takýchto konštatovaniach,
poukazuje tiež na možnosti nápravy. Kresťanom, ktorí upadli do strachu
a pochybností, odkazuje: „Nepochybujte! Pevne sa držte učenia Cirkvi!
Vytrvajte v modlitbe! Diabol sa pokúša zasiať do nás pochybnosti
o Cirkvi. Chce, aby sme ju vnímali ako ľudskú organizáciu v kríze.
Pritom Cirkev je oveľa viac.“
Kardinál Sarah pripomína, že Cirkev nemôže
zradiť, aj keď je plná hriešnikov, ona sama je bez hriechu, lebo je „pokračovaním
Krista“. Nemali by sme sa pokúšať o očistenie Cirkvi vlastnými silami
ani o vytváranie akýchsi frakcií, to by prinieslo rozdelenie: „Rozdelením
a nenávisťou Cirkev nezmeníme. Ak ju chceme naozaj zmeniť, musíme najprv
zmeniť sami seba. (...) Drahí priatelia, chcete pozdvihnúť Cirkev? Padnite na
kolená! (...) Ak si myslíte, že vaši biskupi a kňazi nie sú svätí, buďte
takí pre nich.“
Áno, kardinál otvorene hovorí o potrebe
reformy – v Cirkvi nemá vládnuť väčšina, ale menšina svätých. Zároveň
vystríha pred malomyseľnosťou. V súvise s Druhým vatikánskym koncilom
zdôrazňuje, že napriek krízovým javom pokoncilového obdobia nesmieme koncil
odmietať: „Naopak je nevyhnutné sa k nemu vrátiť a pozorne čítať
oficiálne dokumenty, ktoré z neho vzišli.“ Opačný postup by viedol
k rozkolu. Naša vernosť musí byť viazaná na Cirkev dneška, nie včerajška
či zajtrajška – minulosť ani budúcnosť nie je v našej kompetencii.
Západná civilizácia prežíva veľkú krízu. To
nemohlo nezasiahnuť veriacich a Cirkev. Úlohou kresťanov však nie je
zachraňovať zomierajúci svet, veď nijaká civilizácia nemá prísľub večného
trvania. Robert Sarah odkazuje: „Vaše poslanie spočíva vo vernom
a neochvejnom zachovávaní viery, ktorú ste dostali od Krista. Iba tak,
hoci si to neuvedomujete, zachránite dedičstvo mnohých storočí viery. Nebojte
sa, ak je vás málo. Nejde predsa o výhru vo voľbách alebo ovplyvnenie
verejnej mienky. Ide o život podľa evanjelia.“
Máme byť soľou, nie cukrom zeme. Preto sa od
nás žiada neochvejnosť a zachovávanie viery. Nemôžeme si osvojiť myslenie,
ktoré sa zrodilo v ateistickom kontexte, nemôžeme ísť cestou kompromisov
so svetskou ideológiou: „Našou úlohou nie je vytesať telo Cirkvi podľa
našich úbohých predstáv. Nemáme tvoriť Cirkev. Je dielom Ježiša. Stačí
zoškriabať všetky nánosy, ktoré sme svojimi hriechmi a kompromismi so
svetom pridávali k jeho dielu, až sa pod nimi napokon stratila jeho krása.
Áno, odstráňme všetky vrstvy svetskosti, zbabelosti a hriechov, ktoré pre
očami všetkých ukrývajú svätosť, božskú nádheru a krásu Božej Cirkvi.“
Toľko z myšlienok kardinála Saraha. Na
záver sa ešte vrátim k tomu, čo prežívame práve v týchto dňoch.
Reakcie na nové vírusové ochorenie sú v mnohom protikladné. Vyskytujú sa
obavy, že Cirkev – aj na Slovensku – vyjde z tejto skúšky oslabená. Tieto
obavy sú do istej miery odôvodnené, predpokladali sme asi väčšiu silu
a zomknutosť veriacich, asi aj väčšie odhodlanie hierarchov pri obhajobe
našich práv, ale zároveň treba povedať, že sa na viacerých miestach prejavuje
i statočnosť a obetavosť, čo dáva nádej na dobrý koniec. Napokon,
všetka tá hystéria okolo koronavírusu ukazuje, že niekedy stačí naozaj málo
a svet sa môže zmeniť.
Ján Maršálek
::::::::::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto
stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Zdravím Vás, pán Maršálek! Nič sa vraj nedeje náhodne, samoúčelne. Práve v tom čase, keď som dostal mal od vás mail, som čítal váš dnešný príspevok v Priestornet!. Čiže boli sme v jednej spoločnej mysli, respektíve prežívali i dumali sme nad tým istým problémom, do ktorého sme sa ako ľudia dostali. Myslím, že nejde o náhodu. Stalo sa mi podobných vecí viac razy a neviem si to doteraz dosť dobre vysvetliť. Prajem pekné dni aj po týchto rozpačitých sviatočných dňoch! Nie iba preto, že boli cirkevné...milan!
OdpovedaťOdstrániťNázory:
OdpovedaťOdstrániťhttps://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=YL57P9Pw4Fo&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=M6yRMirtNTg&feature=youtu.be
Vážený pán Maršálek, zo srdca ďakujem za veľmi kvalitný článok. S potešením zisťujem zhodu v mnohých postojoch a myšlienkach. Ďakujem tiež za to, že nám sprostredkujete myšlienky veľkého katolíckeho teológa súčasnosti, kardinála Saraha a s potešením konštatujem aj zhodu nášho „duchovného nastavenia“ s kardinálom Sarahom. Jeho výstraha pred pokušeniami odmietať Druhý vatikánsky koncil, jeho brilantná myšlienka, že Cirkev, aj keď sa skladá z hriešnikov, je sama bez hriechu, jeho varovanie pred pokušeniami zachraňovať Cirkev vlastnými silami, či vytváraním frakcií a rozbíjaním jednoty Cirkvi, to všetko svedčí o vysokých duchovných kvalitách veľkého afrického teológa. Ešte raz ďakujem, pán Maršálek. Veľmi ste ma potešili.
OdpovedaťOdstrániťNamiesto komentára prikladám báseň, ktorú som dostal v marci od mojej dcéry. Nepoznám jej autora, ale silne vo mne zarezonovala. Spomenul som si na ňu, keď som si prečítal Vaše spoločné zamyslenie.
OdpovedaťOdstrániťDies irae
„Pán Boh má ucho na našom srdci.“ Sv. Augustín
Ponárame sa do tmy neznámej
Hľadáme miesto bezpečné
Preč z tohto vyľudnenia
Totálnej samoty
Za bariérou
Štyroch stien cely
Kde iba vírus velí
A oslobodí
Iba Boh
Koniec je istý
Ktosi už čistí
Zrno a plevy
Čas bytia velí:
Nepodľahnite panike!
Nepočúvajte správy!
Nastal čas pravý
Alebo zničí
Alebo spraví
Poriadok v chaose
Nastala doba temna
Pre teba pre mňa
Bez rozdielu
Už sa nám rúcha perú
U nášho Pána
Tam – do bieleho rána
Hodní či nehodní
Ty Pane rozhodni!
26. marca 2020
Kam to spejeme?
OdpovedaťOdstrániťŠalieme. Farár z Foggie v slzách, donútený ospravedlniť sa za modlitby na verejnosti:
https://modlitba.sk/?p=15971
Tak sa mi zdá, že súčasná Cirkev sa stala súčasťou konzumnej a ničiacej kultúry sveta. Nechcem sa starať o problémy sveta, aj keď v ňom žijeme a nie je možné ho ignorovať, ale chcem sa usilovať žiť pre Božie kráľovstvo. Vďaka Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťS radosťou upozorňujem na to, že článok vzbudil záujem aj na západ od hraníc Slovenska a bol prevzatý: http://www.fatym.com/view.php?nazevclanku=cirkev-a-velikonoce-v-dobe-pandemie&cisloclanku=2020040090.
OdpovedaťOdstrániťSrdečne ďakujeme.
OdstrániťNie je súčasný čas pandémie najvhodnejším časom na pokánie? Metanoia, vnútorná premena myslenia a prežívania života človeka. Súčasný človek berie veľa vecí za samozrejmosť, že je zdravý, úspešný, sebestačný, nikoho a nič nepotrebuje. Ani Boha. Lenže v tom je ten omyl - v živote nie je nič samozrejmosť, vrátane vzťahov a je na čase si to uvedomiť. Tento čas môže byť časom požehnaným, záleží len na tom ako ho využijeme - či na prehĺbenie našich vzťahov - k sebe, Bohu a iným, alebo ho premrháme. Buďme ľuďmi Veľkej noci a nie strachu, buďme soľou a svetlom pre iných ľudí, buďme ľuďmi nádeje. Je na čase byť pravdivými : sami pred sebou, ľuďmi aj pred Bohom a konečne ho pozvať každý deň do svojho života. Rád príde. A sním snáď aj tá metanoia.
OdpovedaťOdstrániť