|
Jozef Tiso v mladších rokoch |
V druhom článku o Dr. Tisovi sa budeme
zaoberať neoprávnenosťou obvinení na adresu prvého prezidenta Slovákov, ktorému
sa neprávom pripisuje vina za smrť slovenských Židov počas druhej svetovej
vojny.
Ak chceme úplne nezaujato a objektívne
posudzovať túto problematiku, musíme vziať na vedomie niekoľko dôležitých
skutočností. Dr. Tiso od začiatku odmietal plány na odsun Židov zo Slovenska.
Dňa 6. 12. 1938 sa kvôli tomu dostal na zasadaní česko-slovenskej vlády v Prahe
do rozporu s podpredsedom vlády, Slovákom Karolom Sidorom, ktorý sa
vyslovil za radikálne riešenie „židovskej otázky“. Tiso vtedy Sidora dezavoval
a podporil postoj vlády, ktorá odmietla prijať stanovisko v tejto
veci.
V roku 1939 newyorský rabín Weiss poslal
prostredníctvom Konštantína Čulena odkaz Slovákom: „My vieme, že
v židovskej otázke v Európe ani na Slovensku nebudete rozhodovať vy.
To je vec Hitlerova. Pracujte v tom smere, aby slovenské vládne kruhy
nerobili viac, než sa od nich požaduje. Aby tam, kde budú môcť pomôcť, pomohli
našincom. Keď my uvidíme túto ochotu, Slovensko bude môcť počítať s veľmi
hodnotnými dolárovými objednávkami rozličných priemyselných výrobkov. Nám bude
stačiť ochota Slovákov.“ (Citované podľa: Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a
Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom?, s. 9.)
Keď Čulen tlmočil tento odkaz slovenskému
prezidentovi po svojom návrate z USA, Dr. Tiso odpovedal: „Aj bez ich žiadosti
budeme robiť iba to, čo budeme musieť. Nikdy nepôjdeme s nadšením za tieto
hranice.“ (Citované podľa: Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická
kontinuita alebo zlom?, s. 9.)
Dr. Tiso nikdy nepodpísal nariadenie č.
198/1941z 9. septembra 1941 o právnom postavení Židov, známe ako „Židovský
kódex“. Naopak, „významne zmiernil dôsledky tohto nariadenia tým, že na jeho
naliehanie bol do textu nariadenia vsunutý § 255 o prezidentských výnimkách,
resp. možnosť prezidenta udeliť postihnutým Židom oslobodenie z ustanovení
tohto nariadenia“ (Tomeček R.: Slovenský katolícky kňaz a prezident Jozef
Tiso (1887–1947)).
V záujme vytvorenia pravdivého obrazu Dr. Tisa však treba priznať,
že Dr. Tiso mal voči Židom kritický postoj. Nie bezdôvodne. Židovská minorita predstavovala v slovenskej
spoločnosti privilegovanú kastu s neúmerne veľkým majetkom. Vlastnila
významný podiel slovenských podnikov, niektoré priemyselné odvetvia mala
dokonca prevažne vo svojich rukách. Napríklad hlavný podiel drevospracujúceho
priemyslu na Slovensku bol pred vznikom Slovenského štátu „v rukách
inonárodného, najmä židovského kapitálu. Išlo napríklad o firmy J. F.
Glesinger, Reiner a Mandula, Lichtenstein a Wilček a iné“ (Drevársky
priemysel na Slovensku prežil od stredoveku).
V deň vzniku Slovenského štátu Židia na
Slovensku vlastnili 100 percent priemyselných liehovarov, 80 percent
drevárskych a takmer 50 percent družstevných podnikov, 38 percent píl a 21
percent živnostenských koncesií, takže 3,5 percentu slovenských Židov patrilo
približne 50 percent národného majetku (porov. Novanská Kručayová K. – Švecová
A.: Arizácia – negácia práva na vlastníctvo v Slovenskom štáte (1939–1945),
s. 95).
Dr. Tiso na to neraz poukazoval, no antisemitizmus
kategoricky odmietal. Sám sa vyjadril: „Som za obmedzenia ich hospodárskej
moci, lebo je neudržateľné, aby 3,5 percenta občanov vlastnilo skoro 50 percent
národného majetku, ale neľudskosť zamietam! Aj váš kódex“ (Cagáň I.: Jozef Tiso
a Židia – úlomky zo zamlčiavaných skutočností).
Tomuto svojmu postoju sa Tiso nikdy
nespreneveril. Nikdy neakceptoval drastické riešenie „židovskej otázky“ a to bolo
príčinou turbulencií na slovenskej politickej scéne. Vo vypätej situácii
Alexander Mach podal demisiu, čím poskytol Hitlerovi zámienku po prvý raz
osobne zasiahnuť do slovenskej politiky. Tiso musel 28. 7. 1940 pricestovať do
Salzburgu, kde ho Hitler prinútil odvolať ministra vnútra a zahraničia SR
Ferdinanda Ďurčanského a menovať dvoch nových ministrov. Ministerstvo
vnútra pripadlo Machovi a ministerstvo zahraničia Tukovi.
Znechutený Tiso sa rozhodol abdikovať
z postu prezidenta SR a utiahnuť sa do ústrania. Od tohto kroku ho
však odrádzali nielen všetci významní politickí činitelia, ale aj jeho cirkevný
predstavený, biskup Dr. Karol Kmeťko, v obave, že po jeho odstúpení sa
nenájde na slovenskej politickej scéne osobnosť, ktorá by brzdila extrémistov
a chránila krajinu i jej obyvateľov pred omnoho väčším zlom. Na toto
naliehanie sa Dr. Tiso rozhodol zotrvať v úrade a niesť svoj kríž až do konca.
Takéto riešenie však neuspokojilo Macha a Tuku, ktorí sa usilovali úplne
odstaviť Dr. Tisa a do úradu slovenského prezidenta dosadiť Tuku. Preto sa
pokúšali od augusta 1940 organizovať proti prezidentovi komplot. Lenže tieto zákerné
prípravy boli prezradené a aj toto utvrdilo Jozefa Tisa
v presvedčení, že musí ostať prezidentom. Jeho otrasenú pozíciu však
využili Tuka s Machom na presadzovanie radikálneho riešenia „židovskej
otázky“.
Lenže prezident Tiso nezmenil svoj osobný postoj
a Berlín opakovane dostával hlásenia nemeckých agentov o neochote
prezidenta Tisa presadzovať tvrdé opatrenia proti slovenským Židom. Situácia sa
vyhrotila natoľko, že nemecký vyslanec v Bratislave Ludin 4. februára 1941
oficiálne intervenoval u Tisa, aby neodporoval upevneniu moci a vplyvu
ministerského predsedu Tuku, presadzujúceho na Slovensku požiadavky nemeckých
nacistov. Na to mu Tiso odpovedal: „Obmedzenie môjho vplyvu by sa mi stalo
neznesiteľným v tom okamihu, keby som sa musel bezmocne prizerať takému vývinu,
aký nemôžem vo svojom svedomí zodpovedať pred slovenským národom“ (Ďurica M. S.:
Andrej Hlinka a Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom?, s. 7).
Všetky uvedené fakty nás oprávňujú čo najrozhodnejšie odmietať všetky
pokusy démonizovať toto obdobie slovenských dejín. Slovenská republika bola štátom s politickým
zriadením mimoriadne ľudomilným na vojnové pomery. Tresty smrti boli udeľované
výlučne v neprítomnosti, takže žiadne politicky motivované popravy sa tu
de facto počas druhej svetovej vojny nevykonali. Boli síce vykonané popravy
osôb, ktoré sa zapojili do Slovenského národného povstania, ale tieto popravy
mali na svedomí výlučne nemecké orgány.
Ako uvádza Rychlík, počet perzekvovaných osôb v
období druhej svetovej vojny na Slovensku bol pomerne nízky v porovnaní
s inými Nemcami okupovanými krajinami, či inými nemeckými satelitmi (Maďarsko,
Rumunsko, Bulharsko), ale aj „v porovnaní s represáliami komunistického režimu
po roku 1948...“ (Rychlík J.: Perzekúcia odporcov režimu na Slovensku 1938–1945.
/K problematike charakteru ľudáckeho režimu/ In: Slovenská republika
1939–1945 očami mladých historikov. IV. Zborník príspevkov z medzinárodnej
vedeckej konferencie Banská Bystrica 14.–15. apríla 2005, s. 134).
Vznik nacistických vyhladzovacích táborov
rozhodne nemožno pripisovať slovenským politikom. Je všeobecne známy
a nespochybniteľný fakt, že iniciatíva odvážať Židov do koncentračných
táborov vzišla zo strany Nemcov a Slovenská republika ako vazalský štát
nacistického Nemecka nemohla transportom zabrániť. Ani omnoho silnejšie národy,
ako napríklad Francúzi, nedokázali Nemcom v tomto zámere odporovať. Navyše
nikto nevedel, že Židov odvážajú do vyhladzovacích táborov. Nevedeli to dokonca
ani samotní Židia.
Ja sám som svojho času takéto presvedčenie
nadobudol pri návšteve bývalého koncentračného tábora Osvienčim. Spolu
s inými účastníkmi exkurzie v tamojšom múzeu som videl jednu
miestnosť s množstvom kuchynských mlynčekov a iných potrieb do domácnosti,
ktoré v koncentračnom tábore ostali po mŕtvych Židoch. Židia podľa našej
sprievodkyne skutočne verili tomu, že v novej vlasti budú môcť slobodne
žiť a preto si pre začiatok v cudzom prostredí zobrali so sebou najnevyhnutnejšie
potreby do domácnosti. Toto považujem za jednoznačný, aj keď nepriamy dôkaz, na
základe ktorého som nadobudol presvedčenie, že Židia naozaj verili, že budú
môcť v novom prostredí slobodne žiť. Veď načo by si zobrali so sebou do
Osvienčimu kuchynské potreby, ak by boli vedeli, že nebudú môcť slobodne
existovať v cudzom prostredí?
Dnes je už nezvratne dokázané, že slovenskí politici zo začiatku vôbec
nevedeli o vyhladzovacích táboroch nacistov. Skutočná pravda o Osvienčime sa k slovenskej
vláde a k slovenskému prezidentovi dostala „až v máji 1944. Vtedy sa dvom
slovenským Židom, a to Walterovi Rosenbergovi z Topolčian a Alfredovi
Wetzlerovi z Trnavy, podarilo ujsť z tábora smrti Osvienčim – Birkenau, a
následne došli až na Slovensko, kde spísali protokol o prežitých hrôzach. V
tomto období však už vyše jeden a pol roka nebol zo Slovenska vyvezený ani
jeden Žid“ (Tomeček R.: Slovenský katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso
(1887 - 1947)).
Dr. Tiso sa usiloval zachrániť pred smrťou čo
najviac Židov. Vďaka jeho prezidentským výnimkám unikli istej smrti desaťtisíce
Židov. Ich počet sa podľa rôznych prameňov pohyboval v rozsahu 35–40 tisíc.
V telegrame nemeckého vyslanca Ludina do Berlína dňa 26. 6. 1942 sa
uvádza, že „35 000 Židov získalo osobitné legitimácie“ (Heim S. Deutsches Reich und Protektorat Böhmen und Mähren
Oktober 1941 – März 1943,
s. 431).
Židia, vlastniaci tieto „osobitné
legitimácie“, o ktorých Berlín informoval vyslanec Ludin, nemohli byť vysťahovaní
z vlasti. Uvedený počet 35.000 Židov, ktorí boli uchránení pred
transportmi, nachádzame aj v iných prameňoch, napríklad v dokumente z 30.
júna 1942, ktorého autorom bol nemecký „poradca pre otázky Židov“ Dieter
Wisliceny. V tomto dokumente je uvedený „údaj 35.000 Židov zostávajúcich
na Slovensku“ (Tomeček R.: Slovenský katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso
(1887–1947)).
Židov, ktorí boli zachránení prezidentskými
výnimkami Dr. Tisa, však mohlo byť ešte viac. Dr. Karol Murín, osobný tajomník
slovenského prezidenta, vo svojich spomienkach okrem iného uvádza: „Od Dr.
Antona Neumanna, šéfa prezidentskej kancelárie, ktorý pripravoval a
predostieral prezidentovi žiadosti Židov o výnimky, viem, že ich udelil blízko
10.000. Ak rátame, že priemerná židovská rodina pozostávala zo štyroch členov,
to znamená, že asi 40.000 Židov bolo zachránených prezidentskými výnimkami,
lebo tieto sa vzťahovali aj na členov rodiny.“ (Citované podľa: Makyna P.: Anton Neuman z Púchova – šéf Tisovej kancelárie II.)
Mnohí obyvatelia Slovenska Židov ukrývali
a tým ich zachránili pred istou smrťou. Výnimkou nebol ani slovenský prezident,
pretože „podľa nemeckého historika a publicistu Wolfganga Venohra, Dr. Jozef
Tiso vedel, že jeho sestra ukrývala židovskú rodinu. Výskyt osôb židovského
pôvodu v slovenskom prezidentskom paláci neušiel pozornosti nemeckých agentov,
ktorí o tom posielali informácie do Berlína“ (Tomeček R.: Slovenský
katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso (1887 - 1947)).
Krutú popravu prvého slovenského prezidenta odsúdili aj významné
slovenské osobnosti so židovskými koreňmi. Patril k nim aj MUDr. Pavol Strauss (1912–1994), ktorý sa zriekol
židovského náboženstva a stal sa katolíkom v roku 1942. Nespravodlivú
popravu slovenského prezidenta kritizoval slovami: „Odsúdenie prezidenta Tisa a
jeho tragický koniec je tragédiou slovenského národa. Bol to akt osobnej
nenávisti, brutálnej bezcitnosti; a tragédia konca jeho života ostáva veľkou
tragédiou slovenského národa. Bol to kňaz dobrý, čistý kňaz. A malo by sa
všetko možné podniknúť, čo sa len dá, aby sa tá nepravda, ktorou bol odsúdený,
odhalila, a dostalo sa jeho osobe, tej čistej osobnosti, satisfakcie a
rehabilitácie“ (Tomeček R.: Slovenský katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso
(1887–1947)).
Viaceré významné svetové osobnosti sa
vyjadrovali pozitívne o prvom slovenskom prezidentovi. Mníchovský kardinál
Michael Faulhaber, v Nemecku známy odporca nacizmu, sa pred spojeneckou správou
verejne zastal Tisa: „Pretože Dr. Jozef Tiso vo svojej krajine napriek mnohým
ťažkostiam udržal živý náboženský život, prosím vás, aby ste ho nestavali na jednu
úroveň s inými politickými vodcami bývalých nepriateľov spojeneckých mocností”
(Bevers J.: Der Mann hinter Adenauer. Hans Globkes Aufstieg vom NS-Juristen
zur Grauen Eminenz der Bonner Republik, s. 216).
Jeden z najvýznamnejších nemeckých znalcov komunizmu
a fašizmu, nemecký historik a filozof Ernst Nolte, ktorý sám prežil nacistickú
éru, v mnohých vydaniach svojho diela Die faschistischen Bewegungen
(Fašistické hnutia), prvý raz publikovaného v roku 1966 v Mníchove,
hodnotil Andreja Hlinku a Jozefa Tisa pozitívne: „Ani Andrej Hlinka, ani
jeho nástupca Jozef Tiso neboli fašisti. Boli to katolícki kňazi, ktorí korenili
v tisícročnej tradícii Cirkvi. Pre nich sekularizovaný štát, ktorý bol základom
všetkých fašistických hnutí, bol odmietanou hrozbou. Vzbudzovanie slovenskej
národnej osobitnosti pre nich znamenalo práve zachovanie a upevňovanie
kresťanského štýlu života.“ (Citované podľa: Ďurica M. S.: Andrej Hlinka a
Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom?, s. 10.)
Aj súčasní mladší slovenskí historici,
nezaťažení minulosťou, sú v hodnotení vojnového samostatného štátu Slovákov
objektívnejší ako ich predchodcovia. Jeden z nich, historik Ústavu pamäti
národa Peter Jašek, považuje vznik Slovenského štátu 14. marca 1939 za
najlepšie možné riešenie v danom historickom momente (porov. Historik: Vznik
Slovenského štátu bol najlepším riešením).
Je smutné, že hodnotenie politického vývoja na
Slovensku v rokoch 1939–1945 dodnes rozdeľuje Slovákov. V súčasnej dobe
príslušníci iných národov hodnotia svoje vojnové dejiny omnoho objektívnejšie
ako my, Slováci, ktorí chceme byť pápežskejší ako pápež. Komu to prospeje?
Poznaniu pravdy určite nie. Tak načo je to dobré?!
Karol Dučák
::
Súvisiaci článok:
::
Literatúra:
1. Bevers J.: Der
Mann hinter Adenauer. Hans Globkes Aufstieg vom NS-Juristen zur Grauen Eminenz
der Bonner Republik, Berlin: Christoph Links Verlag, 2009. 240 s. ISBN 978-3-86153-518-8.
2. Cagáň I.: Jozef
Tiso a Židia – úlomky zo zamlčiavaných skutočností. In: Nové slobodné
Slovensko. Dostupné na internete: nss.sk.
3. Drevársky priemysel na Slovensku prežil od
stredoveku. In: HN Expert. Dostupné
na internete: hnonline.sk.
4. Ďurica M. S.: Andrej
Hlinka a Jozef Tiso. Politická kontinuita alebo zlom? Dostupné na
internete: ku.sk.
5. Heim S.: Deutsches Reich und Protektorat Böhmen und Mähren
Oktober 1941 – März 1943. Berlin:
De Gruyter Oldenbourg, 2019. 890 s. ISBN 978-3-11-036496-5.
6. Historik: Vznik Slovenského štátu bol
najlepším riešením. In: Webnoviny.sk.
Dostupné na internete: webnoviny.sk.
7. Kolektív autorov.: Slovenská republika
1939–1945 očami mladých historikov. IV. Zborník príspevkov z medzinárodnej
vedeckej konferencie Banská Bystrica 14.–15. apríla 2005. Banská Bystrica: Katedra
histórie FHV UMB a Ústav vedy a výskumu UMB, 2005. 480 s. ISBN 80-8083-147-5.
Dostupné na internete: ff.umb.sk.
8. Makyna P.: Anton Neuman z Púchova – šéf Tisovej kancelárie II. In: Puchovo dedičstvo. Dostupné na
internete: puchovodedicstvo.sk.
9. Novanská Kručayová K. – Švecová
A.: Arizácia – negácia práva na vlastníctvo v Slovenskom štáte (1939–1945).
Dostupné na internete: karolinum.cz.
10. Tomeček R.: Slovenský
katolícky kňaz a prezident Jozef Tiso (1887–1947). In: Konzervatívny
denník Postoj. Dostupné na internete: blog.postoj.sk.
Zaujímavý materiál k téme: https://zsi-korene.sk/traubnerovo-klamstvo/
OdpovedaťOdstrániť