|
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Po Druhom vatikánskom koncile sa Katolícka
cirkev otvorila svetu a snaží sa viesť s ním dialóg. Koncil nanovo
definoval aj vzťah Katolíckej cirkvi k štátu. Nedá sa však povedať, žeby
sa tento vzťah diametrálne odlišoval od predchádzajúcej praxe. Koncil aj
naďalej jednoznačne deklaruje, že Cirkev „nijako nesplýva s politickým spoločenstvom
ani sa neviaže na nijaký politický systém... Politické spoločenstvo
a Cirkev sú na svojom poli pôsobnosti od seba navzájom nezávislé
a autonómne“ (Gaudium et spes, 76).
Na druhej strane však koncil nastoľuje
požiadavku optimálnej spolupráce Katolíckej cirkvi a štátu v záujme
všeobecného dobra. Pretože aj keď politické spoločenstvo a Cirkev sú navzájom
od seba nezávislé a autonómne vo svojej pôsobnosti, predsa „obidve, i keď
z rozličného dôvodu, stoja v službe osobného aj spoločenského povolania
človeka. Túto službu budú môcť vykonávať na osoh všetkým tým účinnejšie, čím
lepšie budú medzi sebou udržiavať zdravú spoluprácu podľa miestnych a časových
okolností. Veď človek nie je limitovaný len časným poriadkom, ale v plnej miere
si zachováva svoje večné povolanie, hoci žije v ľudských dejinách. Cirkev však,
zakotvená v láske Vykupiteľa, sa pričiňuje o to, aby sa rozmáhala spravodlivosť
a láska v každom národe i medzi všetkými národmi. Keď hlása pravdu evanjelia a
osvecuje všetky oblasti ľudskej činnosti svojím učením a svedectvom, ktoré
vydávajú veriaci, rešpektuje a podporuje aj politickú slobodu a zodpovednosť
občanov“ (Gaudium et spes, 76).
Vidieť v tom istú dialektiku, takú
typickú pre celý Druhý vatikánsky koncil. Koncil na jednej strane deklaruje
autonómne postavenie Katolíckej cirkvi v ľudskej spoločnosti, na druhej
strane však žiada čo najužšiu spoluprácu Cirkvi s okolitým svetom. Táto
povinnosť spolupráce so svetom však nemôže byť bezhraničná. Napokon aj
„pozemské veci a tie, čo z ľudského stanoviska presahujú tento svet, sú
navzájom úzko späté a aj sama Cirkev si slúži časnými prostriedkami, nakoľko to
jej poslanie vyžaduje. Nevkladá však svoju nádej do výsad, ktoré jej poskytuje
občianska vrchnosť. Ba zriekne sa uplatňovania niektorých zákonite nadobudnutých
práv, kde by sa ukázalo, že ich používanie vyvoláva pochybnosti o úprimnosti
jej svedectva, alebo keď nové životné podmienky žiadajú iné usporiadanie. No
nech jej je vždy a všade dovolené hlásať v naozajstnej slobode vieru, učiť
svoju sociálnu náuku, nehatene plniť svoje poslanie medzi ľuďmi a vynášať
morálny úsudok aj o veciach, ktoré sa týkajú politickej oblasti, keď to
vyžadujú základné práva osoby alebo spása duší, pričom používa všetky tie a iba
tie prostriedky, ktoré sú v zhode s evanjeliom a s dobrom všetkých ľudí so
zreteľom na rôzne doby a situácie“ (Gaudium et spes, 76).
V zmysle učenia koncilu teda nemôže byť
postoj Cirkvi k štátu antagonistický. Katolícka cirkev nepôsobí na
opustenom ostrove, ale uprostred pluralitného sveta, v ktorom je dokonca
minoritou. V žiadnom prípade sa teda nemôže dištancovať od riešenia
problémov spoločnosti, ale naopak, musí sa doň v maximálne možnej miere
zapojiť, ale tak, aby pritom nebolo ohrozené jej prioritné poslanie privádzať
k spáse podľa možnosti všetky duše. Cirkev sa nemôže podriadiť, ak by štát
od nej vyžadoval prijímať rozhodnutia v rozpore s prirodzeným mravným
zákonom, alebo s katolíckou náukou.
Je nutné konštatovať, že tieto postoje koncilu
nie sú v dejinách Katolíckej cirkvi nóvum. Nutnosť rešpektovať svetskú moc
nachádzame už v Biblii. Sám Pán Ježiš povedal: „Dávajte teda, čo je
cisárovo, cisárovi, a čo je Božie, Bohu!“ (Mt 22, 21; LK 20, 25). Aj apoštol
Pavol naliehavo zdôrazňuje povinnosť poslúchať svetskú vrchnosť (porov. Rim 13,
1–7). Lenže povinnosť podriadiť sa svetskej vrchnosti musí mať svoje hranice,
ktoré neslobodno prekročiť, ako zdôrazňuje svätý Peter apoštol: „Boha treba
viac poslúchať ako ľudí“ (Sk 5, 29).
Aj svätý Tomáš Akvinský prízvukuje, že človek musí poslúchať
Boha skôr než ľudí. Podriadenosť
vrchnosti u katolíkov teda nesmie byť servilná a nesmie byť
v rozpore s prirodzeným mravným zákonom, alebo s katolíckou
náukou. Obávam sa však, že Katolícka cirkev sa v posledných desaťročiach svojej
existencie neraz stala do istej miery servilnou a začala sa priveľmi
podriaďovať svetu na úkor svojej nezávislosti a autonómnosti. V súčasnosti
sme s takýmto postojom cirkevnej hierarchie konfrontovaní
v súvislosti s pandémiou Covid-19.
Štátna moc nariadila zákaz svätých omší
s účasťou veriacich a Katolícka cirkev v mnohých krajinách sveta
bez najmenšieho odporu kapitulovala. Stali sme sa svedkami javov, na ktoré si
nespomínajú hádam ani najstarší pamätníci. V roku 2020 sme zažili úplne
netradičnú Veľkú noc. Ja sám si takú nepamätám za celých 67 rokov svojho
života. Pokiaľ moja pamäť siaha, bolo to po prvý raz, keď na Veľkú noc neboli
obrady v kostole a keď neboli v kostoloch požehnávané jedlá, atď.
Zastrašená Katolícka cirkev pripomínala časy po Zmŕtvychvstaní Pána, keď boli
apoštoli zavretí pred svetom a neodvážili sa vyjsť von.
V záujme objektivity musíme konštatovať,
že aj minulosti došlo k ojedinelým prípadom zákazov bohoslužieb
s účasťou veriacich počas pandémie. Vari najznámejšie boli
v novodobej histórii prípady zatvárania niektorých kostolov v USA
a v Španielsku počas španielskej chrípky na konci prvej svetovej
vojny. V Taliansku v tej dobe síce neboli zakázané bohoslužby
s účasťou ľudu, ale niektorí prefekti výrazne skrátili sväté omše na dobu
15 až 20 minút. Nariadenia svetskej vrchnosti vtedy rešpektovali nielen všetci
biskupi, ale aj vtedajší pápež Benedikt XV.
Musíme si však uvedomiť, že tu porovnávame
neporovnateľné. Španielska chrípka bola omnoho nebezpečnejšou hrozbou pre
ľudskú populáciu ako ochorenie Covid-19. Španielskej chrípke padlo za obeť
podľa rôznych odhadov od 17 do 50 miliónov ľudí, pričom najpesimistickejšie
odhady hovoria dokonca až o 100 miliónoch obetí na ľudských životoch. Počet
úmrtí na Covid-19 vo svete o málo prevyšoval v čase dopísania tohto
článku (30. 4. 2020) počet 229 tisíc ľudí. To je vskutku nepatrný zlomok počtu
obetí španielskej chrípky.
Čoraz viac virológov a epidemiológov sa prikláňa k názoru, že
súčasné drastické opatrenia mnohých vlád sveta, spojené s obmedzením
slobody ľudí vrátane práva ísť do kostola na bohoslužby, sú neprimerané,
nerozumné, nezmyselné a nedemokratické. Odborníci vo všeobecnosti konštatujú, že omnoho viac ľudí umiera na
chrípkové ochorenia, pri ktorých sa však žiadne drastické opatrenia neprijímali
a ani v súčasnosti neprijímajú.
Napríklad chrípková pandémia v roku 1957
zahubila na celom svete 1,1 milióna ľudí a honkongská chrípka v rokoch
1968–1970 si vyžiadala vyše jedného milióna ľudských životov, avšak ani počas
týchto celosvetových pandémií vlády v Európe nesiahli k zákazu účasti
veriacich na svätých omšiach, dokonca ani totalitné vlády z Východného
bloku nie.
Aj v súčasnosti zomiera na sezónnu
chrípku viac ľudí ako na ochorenie Covid-19. Napríklad v priebehu chrípkovej
sezóny 2018/2019 nahlásili slovenskí všeobecní lekári 157 644 prípadov chrípky
a chrípke podobných ochorení. Ťažké akútne respiračné ochorenie (SARI),
vyžadujúce si hospitalizáciu, sa potvrdilo u 123 osôb, pričom 57 z nich
následne zomrelo. Na ochorenie Covid-19 zomrelo na Slovensku v čase
napísania článku 23 ľudí. V susednej ČR umiera na chrípkové ochorenia
priemerne ročne 1 500 ľudí, no ochoreniu Covid-19 v čase dopísania
článku (30. 4. 2020) podľahlo 227 obyvateľov. Lenže pre sezónnu chrípku
nebola zakazovaná účasť veriacich na svätých omšiach.
A pritom pri troche kreativity by sa
všetko dalo aspoň čiastočne riešiť. Minule som na sociálnych sieťach
zaregistroval, že kňazi v Taliansku slávili svätú omšu na streche bytovky
a veriaci z okolitých panelákov z balkónov sledovali svätú omšu.
Zahraničné masmédiá priniesli aj správy o autoomšiach na parkoviskách, pri
ktorých kňaz celebroval svätú omšu na provizórnom oltári a veriaci sledovali
svätú omšu zo svojich automobilov. Nedocenené a nevyužité ostali možnosti
sláviť sväté omše s účasťou veriacich v prírode. Viackrát som na túto
skutočnosť upozorňoval v masmédiách, preto to na tomto mieste nebudem
podrobnejšie rozoberať.
V žiadnom prípade nechcem spochybňovať poslušnosť voči katolíckej
hierarchii. Milujem svoju
Katolícku cirkev a nikdy nevrazím nôž do chrbta kňazom, biskupom,
pápežovi. Nikdy nebudem vyzývať veriacich k neposlušnosti voči katolíckemu
kléru. Veď našich duchovných potrebujeme ako vzduch na dýchanie. Lenže cítim,
že to, čoho som v súčasnosti svedkom, bolo zlyhaním Katolíckej cirkvi
nielen u nás, ale aj v iných krajinách. Omše na televíznych
obrazovkách nemôžu nahradiť omšu so živou účasťou veriacich.
Máme však pozitívne signály zo sveta.
Napríklad španielsky biskup Mons. Antonio Reig Pla odmietol vo svojej diecéze
príkaz štátu uzatvoriť kostoly pre verejnú bohoslužbu a dokonca dosiahol
súhlas guvernéra danej oblasti. Tento biskup, podobne ako známy biskup
Schneider z Kazachstanu, ale aj iní známi biskupi v rôznych krajinách
sveta, považuje celosvetové obmedzenie slobôd ľudí za neakceptovateľné
z pohľadu katolíckej náuky. Aj viacerí americkí a poľskí biskupi sa
otvorene vyjadrujú proti zákazu bohoslužieb s účasťou ľudu. Nespokojní sú
najnovšie talianski biskupi. Slovenské vysielanie Vatikánskeho rozhlasu
informuje, že talianski biskupi protestujú proti ponechaniu zákazu verejného
slávenia svätých omší aj po štvrtom máji 2020, ktoré v súčasnej situácii
považujú za neprimerané. Vláda v reakcii na protestnú nótu biskupov
prisľúbila preskúmanie záležitosti.
V niektorých európskych krajinách,
napríklad v Maďarsku a Bielorusku, ostali kostoly pre bohoslužby
veriacich otvorené, no nebol zaznamenaný nárast úmrtnosti na Covid-19 pre účasť
veriacich na svätých omšiach. Takisto napríklad v africkej Tanzánii nebol
veriacim zakázaný prístup na sväté omše, no k dnešnému dňu (30. 4. 2020)
tam zomrelo na ochorenie Covid-19 iba 16 ľudí, pričom celkove má táto krajina
približne desaťnásobok počtu obyvateľov Slovenska.
V mnohých krajinách sveta Katolícka
cirkev protestuje proti obmedzovaniu slobody veriacich zúčastniť sa osobne na
svätej omši, no na Slovensku bolo dlho až príliš „hlasné“ ticho. Niekto by mi
mohol vytknúť nedostatok pokory, ale ja si nemôžem pomôcť. Cítim veľké
rozčarovanie a frustráciu, keď vidím, že Katolícka cirkev kapitulovala pred
neviditeľným nepriateľom, ktorého nebezpečenstvo je evidentne preceňované
a zveličované. Obávam sa, že v tomto prípade ide skôr o pandémiu
strachu ako o pandémiu schopnú ohroziť ľudskú populáciu. Nech mi Boh
odpustí, ak mám nedostatok pokory.
Karol Dučák
::
Súvisiaci článok:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Súhlasím s autorovým názorom na mlčanie cirkevných predstaviteľov na Slovensku. Zároveň sa však skláňam pred pokornou poslušnosťou jednotlivých kňazov vo farnostiach, s ktorou sa podriaďujú príkazom svojich predstavených. Dovolím si ale opatrne "zaprorokovať",že na základe rozhodovania otcov biskupov, ktoré prinieslo isté dôsledky, z tejto situácie vzídu nové postoje voči politickému ovplyvňovaniu v budúcnosti, keďže tento sociálny experiment, ktorý práve prežívame, je len prípravou na novú dobu, v ktorej Cirkev nebude smieť mlčať. A teda z prirýchleho a priopatrného rozhodnutia dnes vzídu nové a odvážne rozhodnutia v blízkej dobe. Pokoj Vám.
OdpovedaťOdstrániťOtázka budúcich politických dopadov trápi i mňa.
OdstrániťAj keď to tak asi nebolo myslené, stalo sa: niekto si overil, ako cirkevní predstavitelia zareagujú na nátlak zo strany štátnej moci. Žiaľ, kresťania na Slovensku ukázali slabosť... Obávam sa, že to bude zneužité. A možno veľmi rýchlo.
Ako píšete, príde čas, keď Cirkev nebude môcť mlčať, nebude smieť mlčať!
Myslím, že biskupi mali vystupovať ráznejšie a odvážnejšie. Priamu a jasnú reč som počul len od arcibiskupa Orosha. Pravdaže, pán arcibiskup poukázal na iné aspekty problému. Masmédiá, vrátane verejnoprávnych (akože verejnoprávnych), púšťajú iba to, čo im vyhovuje, kresťanským hlasom nedávajú primeraný priestor.
OdpovedaťOdstrániťBiskupi sa od začiatku usilovali o dialóg a dohodu, ale z druhej strany nebol záujem... Z druhej strany boli direktívy a nátlak.
Čítal som kdesi, že v súčasnej vláde sú aj niekoľkí kresťania, dokonca praktizujúci kresťania. Pýtam sa: Ako sa prejavujú?!
Treba tiež povedať, že nátlak na biskupov začala už predchádzajúca vláda – ako v tom čase povedal hovorca KBS Martin Kramara, premiér zatelefonoval biskupom a „naliehal, naliehal, naliehal“...
Niekde sa z kostolov stávajú nočné kluby... Bude to aj u nás?
OdpovedaťOdstrániťhttps://www.youtube.com/watch?v=gws-O7h3JHQ
Imrich Gazda na Postoji píše, že po „koronakríze“ kostoly ostali prázdnejšie, vytratili sa najmä mladí... Dalo sa to očakávať. Potvrdzuje sa, že priveľká ústupčivosť Katolíckej cirkvi neprospieva.
OdpovedaťOdstrániťhttps://svetkrestanstva.postoj.sk/56763/kostoly-ostali-prazdnejsie-vytratili-sa-najmae-mladi
Taliansky publicista Carmelo Ferlito je autorom článku „Covid obnažil náš nedostatek víry“ (článok vyšiel aj v českom preklade). Jeho slová sú tvrdé, ale pravdivé:
OdpovedaťOdstrániť„Období Covid-19 bude připomínáno jako jedna z nejsvízelnějších dob, pokud jde o individuální svobody, zejména o tu náboženskou. Bezprecedentním způsobem byli věřící celého světa nuceni se vyrovnat s tím, že se nemohli účastnit bohoslužby. Všechno se sběhlo bez sebemenšího pokusu o nalezení nějakého kompromisu... (...) Bez boje jsme se vzdali toho, co je nám nejdražší. Dovolili jsme, aby bylo zásadně přerušeno zásobování duchovní podstaty našeho života, aniž bychom pozvedli hlas. Přinesla-li tato karanténa vůbec něco dobrého, pak je to patrně vědomí toho, jak jsme ubozí a zpustlí, takže můžeme postřehnout nepatrnost a vratkost svojí víry; je natolik chabá, že jsme dovolili světu, aby nás znásilnil, aniž bychom si povšimli, že jsme znásilňováni...“
https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=31447
Toto je kňaz par excellence! https://www.youtube.com/watch?v=ta3N1st0y5E&feature=share&fbclid=IwAR3JqGAthHxvGPgOOvq4YHB_dsTe4uPIe1Qnxnvkpd1GwJL9C4l0cCo48OM
OdpovedaťOdstrániťPondelok 28. 9. 2020 večer: máme to tu znova – zákaz verejného slávenia bohoslužieb, hrubý zásah štátnych orgánov do náboženských práv! V rozpore s Ústavou!
OdpovedaťOdstrániť