|
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Pri sledovaní verejného, spoločenského a
politického života v našej krajine sa mi zdá, že sa čoraz viac a čoraz
rýchlejšie z neho vytráca zodpovednosť, morálka, slušnosť, čestnosť, obetavosť,
pravda, spravodlivosť... Ak sa mýlim, prosím, opravte ma a uveďte veci na
správnu mieru. Zdá sa mi, že sa z neho vytrácajú aj kresťanské a hodnotové
postoje, že kresťanov ubúda praxou i štatisticky. Liberálne, respektíve
neoliberálne postoje vidím aj medzi duchovnými, biskupmi, kňazmi, aj medzi
ostatnými kresťanmi, aj v rodinách, ktoré boli kedysi piliermi kresťanstva,
obetavosti a statočnosti.
Kresťania tvorili počas komunizmu
najprenasledovanejšiu skupinu obyvateľov. Realitou bolo úplné zlikvidovanie
cirkevných škôl po roku 1945, otvorený protináboženský boj, ktorý sa začal s
nástupom komunistickej totality v roku 1948, likvidácia všetkých mužských
kláštorov v apríli 1950 a následne ženských, nedovolenie rehoľného života až do
roku 1989... Veľmi obmedzený a prísne kontrolovaný bol prístup duchovných a
Cirkvi do škôl, nemocníc, sociálnych zariadení. Na verejnosti sa kresťania
nielenže nemohli prezentovať, ale ani zastávať vedúce funkcie v podnikoch, byť
učiteľmi, vychovávateľmi, riaditeľmi... A práve im nemožno uprieť najväčšiu
mieru zásluh pri páde totalitného režimu.
Po novembri 1989 sa mnohé zmenilo, no mne sa zdá, že len dočasne. Protináboženský boj dostal iné skryté formy a
inú taktiku. Kresťania sa mohli zúčastniť aj politického života v krajine. Ale
ako sa toho zhostili a aké sú výsledky? Myslím, že kresťania sú aj dnes občanmi
druhej a ďalších kategórií, vhodní iba na službu a riešenie problémov. Zdá sa,
že sú vylúčení, či sa sami vzdali, zo zodpovednosti za spoločnosť. A tí, ktorí
sa za ich reprezentantov vydávajú, ich často pre vlastné krátkodobé výhody
zrádzajú a pridávajú sa k tým, ktorí kresťanov aktívne ponižujú a potláčajú,
proti nim bojujú.
Nechcem veľmi rozoberať súčasný stav Cirkvi,
ktorá má slobodu verejne pôsobiť a funguje predovšetkým vďaka štátnym dotáciám
a darom veriacich. Prezidenta, ktorý by sa otvorene hlásil ku kresťanským
postojom a názorom, sme počas samostatného Slovenska od roku 1993 nemali.
Zdá sa mi, že ústretovejší ku kresťanom boli tí prví traja postkomunistickí,
s komunistickou minulosťou, ako poslední
dvaja otvorene liberálni.
Predsedu parlamentu, okrem Františka Mikloška,
ktorý sa snažil osloviť kresťanov aj ako kandidát na prezidenta (ale komu tým
vlastne poslúžil, stojí za úvahu), kresťania takisto nemali. V parlamentných či
vládnych kreslách sa niektorí kresťania objavili, no ku kreditu kresťanov v spoločnosti
to veľmi neprispelo. A zdá sa mi, že podobná situácia je aj v regionálnych a
obecných zastupiteľských orgánoch.
Stalo sa módou získavať hlasy kresťanov a
potom zaujať alibistické postoje a prispôsobiť sa diktujúcej väčšine, podporiť
kohokoľvek, čokoľvek, hlavne aby som ja z toho niečo vyťažil, aby som ja mal
osoh, aby to bolo pre mňa výhodné. A takto sa to mnohým aj podarilo, ťažiť z
kresťanov a mať sa dobre, a pokúšajú sa o to aj v súčasnosti, keď tzv.
kresťanská strana už v druhom volebnom období nie je v parlamente.
Spoločnosť sa stáva čoraz viac barbarskou. Niekedy mám dojem, akoby spravodlivosť
platila len pre niektorých. Kresťania sú odsúvaní, kresťanské zásady sa v
zákonoch neuplatňujú, úspech skôr dosahujú zástancovia potratov, eutanázie,
genderovej ideológie, homosexuálnych zväzkov, alebo najnovšie nedeľného
predaja...
Človek je náchylný robiť kompromisy. Niekedy
sa tomu ani nedá celkom vyhnúť. Ale byť poslancom nikto nútený nie je. Svoju
kandidatúru každý podpisuje slobodne a program a svoj profil zverejní a ľudia
sa majú možnosť slobodne rozhodnúť vo voľbách. Ale koľkokrát kandidáti sa inak
správajú, keď voličom niečo sľubujú, a inak, keď sú vo funkciách?! Dnes sa
už celkom otvorene niektoré strany aj politici hlásia k názorom a postojom,
ktoré sú v rozpore s kresťanskými hodnotami.
V súčasnosti ide hlavne o hodnoty. A my máme
možnosť rozhodovať o tom, akú spoločnosť chceme. Či naozaj dáme priestor v
rozhodovaní len tým, ktorí žiadajú a presadzujú legalizáciu drog, amorálnosti,
zvráteností, potratov, eutanázie... A my kresťania sme z tohto rozhodovania
akosi vylúčení, navyše sme svedkami toho, že aj niektorí z tých, ktorí sa
za naše zásady v predvolebnom boji postavili, menia názory a nezúčastňujú sa
hlasovaní o zásadných otázkach (ako to urobil v roku 1986 pri liberalizácii
potratového zákona vtedajší poslanec, blumentálsky farár Ján Zabák, keď sa
hlasovania nezúčastnil). Počuť len hlasy malých skupiniek a jednotlivcov, ale
nemajú dostatočný priestor v médiách.
Naozaj je to v poriadku, ak niekto vo voľbách
získa kresťanské hlasy a správa sa tak, akoby mohol robiť všetko, ako
sám chce? Často v rozpore s morálkou, slušnosťou, ba i kresťanstvom. Naozaj si možno trvale robiť z
kresťanov a slušných ľudí len akýsi výťah ku kariére a ľahšiemu, pohodlnejšiemu
životu? Dokedy to takto bude fungovať? Ako bude fungovať naša krajina? Akí sme
my kresťania? A čo chceme? Naozaj nám ide o zodpovednosť, slušnosť, morálku?
Z konzumu, parazitovania, úpadku či klamstva
sa šťastne žiť nedá. Treba nám hodnoty chrániť a byť im verní. Ako pritom
vyzerá naša spoločnosť? Dnes, keď píšem túto úvahu, bol zavraždený zástupca
riaditeľa školy, ktorý chránil žiakov pred útočníkom... nie v USA ani v Nemecku
či Francúzsku, ale v srdci Slovenska, vo Vrútkach.
Zdá sa, že aj po troch mesiacoch hrozby pandémie zostávame nepoučení. Chceme sa mať lepšie a chceme mať viac. Ale
už dnes je jasné, že mnohí budú mať menej. Zase nás kresťanov niekto uvaril, s
našou pomocou. Nie spravodlivosť, pravda, zodpovednosť, ale čosi iné bude témou
najbližších dní: moc, peniaze, kariéra, kto z koho. Už dnes je jasné, kto bude
víťazom. My kresťania sme dobrí, obetaví, ale aj dosť naivní, aby sme naleteli
tým, ktorí to na nás hrajú vo verejnom živote a niekedy, zdá sa, aj v
Cirkvi. Nechýbajú nám reči a takí, ktorí sa na nich priživujú, ale chýbajú nám
kresťania, ktorí by podľa učenia a vzoru
Ježiša skutočne aj žili a konali.
Klamstvo už nie je len vecou niektorých médií
či takzvaného mainstreamu. Tí, čo sa usilujú žiť, konať a hovoriť Pravdu, sú
označovaní za extrémistov, a ak k tomu pridajú slovo národ, tak aj za
fašistov.
Zdá sa mi, že kresťania sa neusilujú hľadať
riešenia, ani sami pre seba. Pasívne čakajú na lepší stav, niekde sa za to
modlia, ale aj v tom poľavili. Možno ešte niektorí jednotlivci vybočujú z radu.
Sme ako kresťania rozdelení, unavení, nemali
sme, nemáme dobrých vodcov. Upadá úroveň liturgie, kultúra, výchova, vzdelanie,
morálka... Sociálne služby poskytuje v lepšej šírke i kvalite štát, kraje, obce
než Cirkev. Kresťanské médiá majú biednu úroveň a ich sledovanosť klesá,
zápasia o prežitie. Kresťania úplne zlyhali v politike. Sú z nej fakticky
vyradení, posilňuje sa prúd neoliberalizmu, ľavica sa delí, možno preto, aby sa
posilnila.
Sme slabší než v novembri 1989. Kvalitou i
kvantitou. Cirkev upadá, pretože nepochopila zložitosť doby a len ťažko rieši
vlastné problémy, ktorých pribúda. Demokracia prináša často anarchiu, chaos,
neporiadok – a mnohí volajú po pevnej ruke, a tú ponúkajú často tí, ktorí nás
ohrozujú.
Ak my kresťania neponúkneme cestu k
radostnému, tvorivému a úspešnému životu, kto ju môže ešte ponúknuť? Vari majú
šancu len tí, ktorí sa na kresťanoch priživujú? Nedajme sa popliesť. Je na nás,
aby sme sa spamätali. Každý náš čin, každá naša voľba má svoje dôsledky. Ak
podporujeme zlo, dobré určite nebudú – roľník vedel, že ak zasial, zasadil
dobré semeno, ešte to nemusela byť záruka dobrej a kvalitnej úrody, ale burinu
nikdy nesial ani nesadil!
Ľudovít Košík
::
Rozhovor s autorom:
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Je dobré, že sa ešte niekto zamýšľa nad týmito vecami, že kladie otázky, aké kladie autor článku...
OdpovedaťOdstrániťDám teraz bokom duchovnú stránku problematiky, hoci je podstatná, pridám len poznámku o politickom zlyhaní kresťanov po roku 1989. Toto zlyhanie úzko súvisí so zlyhaním KDH. Bola to zmes neznalosti, naivity, opatrníctva, ale aj ustráchanosti, farizejstva a prospechárstva, ktorá spôsobila, že KDH napokon nebolo ani sociálne, ani národné, ani katolícke, ani fundamentálne kresťanské, ale iba oportunistické.
Žiaľ, stalo sa.
Doteraz sa neviem s tým vysporiadať, ako sa ten Štefanovič, prevracač kabátov bývalý člen SDKÚ a neznajboh, mohol dostať ako kandidát KDH za europoslanca. Veď to nie je KDH-k ani Slovák, ale politický parazit a tajtrlík. milan
OdpovedaťOdstrániťPán Milan, možno zámerne, možno omylom ste pozmenili meno onoho europoslanca, ale vieme o koho ide... Je predstaviteľom úplne zdegenerovanej podoby kresťanskej demokracie, ktorá má veľmi ďaleko od tradičných kresťanských hodnôt.
OdstrániťVďaka za názor, aj tu sa potvrdzuje, čo som sa príspevkom aj jeho nadpisom usiloval naznačiť, že dostať sa k moci, funkcií a výhodám z nich je snahou mnohých a najjednoduchší spôsob je použiť k tomu chrbáty kresťanov. Poúča nás o tom aj 30 ročná skúsenosť praktizovaná 30 rokov cez značku, ktorú udávate, že cez toto hnutie sa to mnohým podarilo v komunálnej, regionálnej, federálnej, slovenskej i európskej politike. Čo na tom, že hnutie sa vytunelovalo a dnes mu nikto neverí. Aj mne sa zdajú bližší mnohí ľudia, ktorí sa nezaštiťujú kresťanstvom a vierou, ale usilujú sa čestne žiť a spravodlivo konať podľa svedomia, ako takí kresťania, ktorí otvorene spochybňujú Boží poriadok a kresťanské zásady ale navonok hrajú kresťanov, hlavne keď je to pre nich výhodné. Obávam sa, že aj pre Slovensko sú vhodnojší politici, ktorým ide o dobro než takí, ktorým ide predovšetkým o nich samotných. Nikto nie sme dokonalí, ale k dokonalosti sme pozvaní a musíme sa o ňu usilovať. Ľudovít
OdstrániťAsi som čudný so svojimi názormi a témami, ktoré predkladám viac ako otázky na zamyslenie. Ale sami si položte otázku, kde sa lepšie žije. Tam kde sú rešpektované kresťanské hodnoty, alebo tam kde sú popierané? My máme viac než tisícročnú skúsenosť národa, rodín, osobností, ktorí prežili vďaka pevnej viere vo veľmi ťažkých životných podmienkach a okolnostiach. My to celkom ľahko odsúvame a pod vidinou falošnej modernosti búrame základy na ktorých sme prežili. Alebo budeme žiť podľa Božieho poriadku a máme šancu prežiť, aj keď v skromnosti, jednoduchosti, alebo si zvolíme neporiadok a postavíme proti sebe prírodu, iných ľudí, iné skupiny. Egoizmus ešte šťastným nikoho neurobil. Máme dve formy ateizmu praktický a teoretický. Oni sa prelínajú ale zjednodušene možno povedať, že ten teoretícký a jeho dôsledkom praktický nám ponúkajú ľavičiari a liberáli a praktický, ktorého dôsledkom je teoretický nám ponúka súčasný konzervativizmus, žiaľ toto nám ponúklo KDH a dnes už v druhom volebnom období sa stalo nevoliteľným pre väčšinu kresťanov i slušných a čestných ľudí. Som presvedčený, že aj náš národ, naše rodiny, našu Cirkev i nás jednotlivých osamelých bežcov môže udržať pri živote i pri rozume len zdravá živá a žitá viera, ako sa praktizovala počas celej histórie. Vďaka pán Maršálek za uverejnenie, úpravu a vyjadrenie názoru. S vďakou Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťĽudovít, súhlasím, len by som rád doplnil, resp. spresnil, že konzervativizmus koketujúci či kolaborujúci s liberalizmom je konzervativizmom len podľa mena, ktoré si neoprávnene pripisuje, aby to pomýlilo ľudí.
OdstrániťŽiaľ, úpadok takzvane štandardnej kresťanskej demokracie dospel k tomu, že kresťanské hodnoty dnes reálne viac presadzuje napríklad strana Smer alebo ĽSNS ako strany, ktoré majú kresťanstvo v názve.
A v USA sa nádejou mnohých kresťanských konzervatívcov stal kontroverzný Donald Trump.