|
Kresba: Vlado Javorský |
Nikto rozumný nepopiera realitu: doteraz
nepoznaný vírus, ktorý sa za uplynulé mesiace celosvetovo rozšíril, škodí
ľudskému organizmu. A je nepodstatné, či bol alebo nebol umelo vytvorený.
Treba sa proti nemu brániť. Isté opatrenia, aj vo forme zákazov či príkazov, sú
teda namieste, sú výrazom zodpovednosti a normálnosti.
Lenže mnohé reakcie, vyvolané novým
koronavírusom, hranice normálnosti prekračujú. Veľký podiel na tom má mediálna
hystéria, spojená so zveličovaním a nevyváženým informovaním, taktiež
nekompetentnosť vzájomne sa provokujúcich politikov, ako aj nekritické
preferovanie takzvaných odborných riešení, úzko zameraných, ktoré nezohľadňujú
záujmy celku (štát predsa nemôžu riadiť epidemiológovia!).
Jedným z neprimeraných opatrení je
celoplošná a dlhodobá povinnosť nosenia rúška. Nepochybne, v určitých
situáciách je rúško na tvári odôvodnené, povedzme pri lekárskych zákrokoch
alebo pri priamom styku s nákazlivo chorým, čo však nemožno povedať
o vynucovaní jeho používania vždy a všade.
Stačí sa pozrieť okolo seba – ľudia majú rúško
zavesené na uchu či krku, potom ho niekam odložia, aby si ho vzápätí –
napríklad pred vchodom do obchodu – nasadili. O hygienickosti či nebodaj
sterilite sa pritom naozaj nedá hovoriť, práve naopak, zvyšuje sa riziko
(bakteriálnej) infekcie. Je naivné myslieť si, že obyčajný pracujúci človek má
možnosť – v záľahe každodenných povinností – rúško si pravidelne vymieňať
a udržiavať ho v dokonalej čistote.
Vo Výzve vláde na návrat života do
normálnych koľají, ktorú podpísalo niekoľko osobností kultúrneho,
spoločenského i politického života, sa spomínajú ďalšie negatívne účinky
nosenia rúška – prepotenie, kožné problémy, sťažené dýchanie – a poukazuje
sa i na psychosociálny dopad takejto direktívy.
Nie je to tak dávno, čo sa fakticky
v celej Európe hodne diskutovalo o zákaze zahaľovania si tváre na
verejnosti. Zástancovia zákazu argumentovali najmä bezpečnostnými dôvodmi.
Časti oblečenia, ale aj rôzne kukly a masky, ktoré zakrývajú tvár, sťažujú
identifikáciu osôb aj ochranu verejného poriadku (výtržnosti, násilné
demonštrácie, lúpežné prepadnutia, teroristické činy).
Popritom sú nezanedbateľné kultúrne aspekty
problému. Zakrývanie si tváre je (až na drobné výnimky) nesúladné
s európskymi zvyklosťami, protirečí našim tradíciám a vo všeobecnosti
pôsobí rušivo. Človek s maskou, „človek bez tváre“ akoby nemal meno – je
anonymný, podozrivý, nedôveryhodný. Nútenie niekoho zakryť si tvár znamená
v našom kultúrnom prostredí znižovanie jeho dôstojnosti. Je to úkon
degradácie, poníženia človeka.
A do toho prichádza
„preventívno-hygienická“ požiadavka, ktorá sa nebadane mení na divnú módu či
dokonca podmienku spoločenskej akceptácie, aby ľudia takmer vždy a všade
nosili rúško. Je to znak vykorenenosti a duchovnej prázdnoty dnešného
sveta. V tomto kontexte sú príznačné slová hlavnej odborníčky ministerstva
zdravotníctva pre epidemiológiu, ktoré zazneli pred niekoľkými dňami na
tlačovej konferencii, mimochodom s účasťou predsedu vlády: „Rúška sa tak
ľahko nezbavíme, je to možno na niekoľko rokov, možno doživotne...“
Vo viacerých európskych štátoch platí zákaz
zahaľovania si tváre na verejnosti. Ako už bolo povedané, ide o vec
verejnej bezpečnosti, ale aj kultúrnych noriem a zvyklostí, identity
a slobody. Súčasná tendencia, ktorá chce z nosenia rúška spraviť čosi
normálne a obvyklé, je prejavom antikultúrnej scientokracie.
Sme schopní uvedomiť si to?
Ján Maršálek
::
Súvisiace články:
::
Prosíme, nebuďte ľahostajní.
Postavte sa za pravdu, vyjadrite svoj názor – napríklad formou komentára pod
článkom.
Ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete
získať publikácie z našej edície, prihláste sa na odber e-mailového
mesačníka: podrobnejšie informácie.
Dovolím si tu odcitovať z fejtónu Jána Baránka:
OdpovedaťOdstrániťBol som dnes v jednom kníhkupectve. V takom tom, kde máte knihy a hneď aj kaviareň, ako súčasť predajne. Dal som si kávu, sám pri stole, samozrejme bez rúška. A bez rúška som pokračoval 1,5m medzi knihy. Tu ma v chôdzi priklincoval panický rev v hysterickej fistule – „Stojte!“ Ten zvuk bol tak presne mierený, že mi vrazil rovno do čela, takže nebolo pochýb, že príkaz patril mne. „Kde máte rúško?!“ Zdroj zvuku som nevidel. Ale evidentne to bol dievčenský, zrejme brigádnicko-študentský hlas. Potom som to uzrel – obrovské rúško s dvomi obrovskými očami za obrovskými okuliarmi. Nevidel som nič, ani nohy, ani ruky, len to rúško a obrie okuliare. Rukou som nesmelo ukázal na stôl, pri ktorom som pred chvíľou sedel a bojazlivo som sa snažil vysvetliť, že tam som rúško nepotreboval a navyše, nie sú to ani 2 metre. Ale rúško s okuliarmi ma umlčalo nepriestrelným a nevyvrátiteľným argumentom: „Keď sedíte, netreba rúško! Ale keď stojíte, tak áno!!!“ Tak som si ho so strachom nasadil. Nebojím sa ani Kim čong una. Ale z obrovského rúška s obrovskými okuliarmi som sa skoro po.ral...
https://www.facebook.com/jan.baranek/posts/10220342094215420
Z dnešného brífingu predsedu vlády Igora Matoviča (zapisujem z vypočutého):
OdpovedaťOdstrániť„Zažívame tak trochu schizofréniu, že vnútri rúška sú a vonku nie sú... osobne sa cítim tak trochu zviazaný a neslobodný... Chcel by som, aby sme si pozerali do očí a možno aj na ústa... Nechcem, aby sme sa skrývali za rúška...“
Pán premiér, tak niečo spravte, ukončite ten nezmyselný schizofrenický stav! Nerobte z občanov tohto štátu jedno vystrašené stádo.
V podstate sme ako myši v laboratóriu. Skúmajú na nás našu odolnosť voči svojvôli pseudovládcov...Čo všetko vydržíme, kam až môžu zájsť...V konečnom dôsledku to skončí revoltou, ktorá už vo svetovom meradle funguje. Z frustrácie je agresivita, ničenie, ubližovanie, teror...Návrat do doby temna, lebo ako inak zakryť zúfalosť vládcov nad vlastnou neschopnosťou riadiť beh sveta...? Už to tu raz bolo, opakuje sa to v cykloch špirály dejín...a zdá sa, že aa to nedá zastaviť.
OdpovedaťOdstrániťNedávno som čítal knižku Romana Michelka Eseje o kríze. Zapamätal som si autorove slová:
Odstrániť„Spoločenský dynamit je rozdaný, čaká sa na výbuch.“
Veľmi si želám, aby to tak nebolo.
Čo k tomu dodať? Snáď iba toľko že k fejtónu Jána Baránka a s komentármi Jána Maršáleka a Vladimíra Javorského k danej problematike možno len súhlasiť. milan
OdpovedaťOdstrániťVeľmi zaujímavý článok a podnet od p. Maršálka o nosení rúška, ktoré je v rozpore s našou kultúrou. Nesporne je to tak. Citované vyjadrenie p. ministerky zdravotníctva: „je to možno na niekoľko rokov, možno doživotne...“ mi príde naozaj prehnané. No treba mať na pamäti, že nosenie rúšok je v súčasnej situácií ešte naozaj potrebné - stačí sa pozrieť na to, ako veľmi podcenili situáciu napr. USA, Rusko, Anglicko a pod., koľko obetí a mŕtvych majú a stále tomu nie je koniec. Takže netreba preháňať, ale ani situáciu podceňovať či bagatelizovať.
OdpovedaťOdstrániťTu predsa vôbec neide o našu kultúru! Ale o zdravie.
OdpovedaťOdstrániťTie ostatné argumenty proti rúškam -... mediálna hystéria, spojená so zveličovaním a nevyváženým informovaním, taktiež nekompetentnosť vzájomne sa provokujúcich politikov, ako aj nekritické preferovanie takzvaných odborných riešení, úzko zameraných, ktoré nezohľadňujú záujmy celku (štát predsa nemôžu riadiť epidemiológovia!)... a nižšie - akceptujem.
Zhrnuté: článok je primeraný, ale nadpis je úplne mimo (aká kultúra nosí hygienické rúška?!!!).
Ďakujem za ohlas. Azda na objasnenie dve poznámky:
Odstrániť1. Slovo „kultúra“ možno chápať aj v širšom zmysle (a tak ho v článku používam): kultúra ako súhrn akceptovaných hodnôt a zaužívaných spoločenských noriem, kultúra ako spôsob života.
2. Jedna vec je hygienické rúško a niečo iné je tendencia, ktorú pozorujem, vytvárať z jeho nosenia akúsi „divnú módu“, novú paradigmu, súčasť „moderného“ životného štýlu. Veď ako inak si mám vysvetliť pokusy o jeho „doživotné“ presadenie. To považujem za antikultúrne, argumentujúc európskymi zvyklosťami, ktoré sú v otázke prekrytia tváre úplne iné ako napríklad v moslimskej kultúre.
Inak, bolo by prospešné pozrieť sa bližšie na niektoré paralely, ako sa pod vplyvom modernizmu a „ducha pokroku“ menili kultúrne vzorce, resp. vzorce správania, napríklad pokrytie hlavy alebo nosenie sukne či nohavíc...
OdstrániťPriateľ spomínal: pred niekoľkými desaťročiami, keď vyrastal na dedine, videl jedinú ženu v nohaviciach – všetci ju považovali za bláznivú.
Budú sa ľudia o päťdesiat rokov diviť, že do roku 2020 sa rúška bežne nenosili?
100% súhlas. Je to nechutné, primitívne a ponižujúce. Rovnako ako primitívny a celkom preexponovaný prístup vlády k tzv "pandémii". Ten nás bude stář ešte veľa škůd na ľuďoch, o peniazoch nehovoriac. Vidieť aj dnes chodiť vonku dobrovoľne s rúškami dokonca mladých ľudí je veľmi smutný ukazovateľ našej submisívnosti. A dosledok podliehania masívnemu strašeniu valiacemu sa zo všetkých médií. O článkoch sľubujúcich "druhú vlnu pandémie" (samozrejme u nás ani prvá nebola) "epidemiologickými expertami" ani nehovoriac. Mienkotvorné média tieto bludy radostne publikujú. Je mi z toho srdečne na grcanie...
OdpovedaťOdstrániť