Arnošt Bindáč sa narodil 1. januára 1911 v
Hati pri Hlučíne v Sliezku (otec Alojz zahynul v r. 1922 pri prácach na
východnom Slovensku, matka Mária, r. Vyletelková). Mal päť sestier, jeho
najstaršia sestra Magdaléna-Nidgaria (1899–1987) sa stala rehoľnou sestrou,
pôsobila ako misionárka, vplývala na jeho kňazské a misionárske povolanie. Na
jeho misionárske povolanie mal vplyv aj jeho rodák z Hate Albert Florián,
neskorší misionár v Togu, spoluzakladateľ slovenskej provincie SVD. Mimochodom,
páter Bindáč získal v matrike farnosti údaje o koreňoch svojho rodu po
otcovi od začiatku jej písania v polovici 16. storočia, o tieto zápisy prišiel
pri policajnej prehliadke a už sa k nim nikdy nedostal. Ľudovít Košík
V roku 1923 začal Arnošt Bindáč študovať na
gymnáziu v Misijnom dome Svätého kríža v Nise v Poľsku, kde matka na jeho
štúdium venovala peniaze, ktoré získala po smrti svojho manžela. Tu po maturite
1. mája 1931 vstúpil do noviciátu a zložil prvé rehoľné sľuby. Teológiu
študoval vo Viedni. Za kňaza bol vysvätený kardinálom Innitzerom 19. augusta
1937 v Modlingu pri Viedni. Dostal určenie na Slovensko a prešiel domami vo
Vidinej, Spišskom Štiavniku, na Zobore a v Nitre. V rokoch 1939–44 vyučoval
náboženstvo na gymnáziu verbistov v Nitre. Počas vojny bol študijným prefektom
seminára verbistov v Banskej Bystrici a Ružomberku.
Prvýkrát bol zaistený a zatvorený na šesť
týždňov, od 21. novembra 1946 do 31. decembra 1946. Tu mal možnosť z okna
vidieť aj väzneného prezidenta Dr. Jozefa Tisa, s ktorým mali verbisti dobré
vzťahy a ktorý sa ešte ako diecézny kňaz zúčastnil v ich dome na Zobore
duchovných cvičení. Arnošt Bindáč bol vtedy zaistený spolu s pátrom Imrichom
Solnicom v Justičnom paláci v Bratislave. Boli obvinení z toho, že údajne
ukrývajú v misijných domoch v Nitre zbrane... a v izbe pátra Bindáča bolo
zaistené torpédo (o čo šlo, vysvetlil páter Bindáč: bol to písací stroj značky
Torpedo a nejaká kompromitujúca kniha). Tiež sa vo vyšetrovacej väzbe
hovorilo o letákoch, ktoré sa v Nitre objavili.
Tu bola do jeho cely nasadená i mladá
prostitútka, čím ho chceli vydierať, aby sa priznal k nepravdivým obvineniam;
keďže úlohu nesplnila, ďalšiu noc dali do jeho cely staršiu a skúsenejšiu, ale
ani tento zámer im nevyšiel. Pravdepodobným zámerom atakovania rehoľníkov Arnošta
Bindáča a Imricha Solnicu bola ich aktivita vo voľbách 1946, keď agitovali
obaja v prospech demokratických strán.
V roku 1947 bol Arnošt Bindáč generálnym
predstaveným povolaný do Ríma, ale nedostal pas. Od roku 1947 pôsobil v
pastoračnej službe olomouckého arcibiskupstva, v Chrudime a Dolných
Životiciach, kde bol zriadený dom na výchovu misijného dorastu z Čiech a
Moravy. Po likvidácii reholí bol kaplánom v Opave. Odtiaľ sa dostal druhýkrát
do väzenia. Dňa 1. januára 1952 bol s fary zobraný na výsluch a 22. februára
bol zaistený a zatknutý, 15. augusta bol v Prahe odsúdený na štyri roky
väzenia, 23. januára 1953 bol pri odvolacom súde súdený za velezradu a špionáž,
ale zostalo v platnosti jeho odsúdenie na štyri roky, za to, že vedel o údajnej
trestnej činnosti dvoch priateľov, ktorú neoznámil. Prešiel väznicami
Praha-Pankrác, Mírov, Mladá Boleslav, Valdice. V roku 1954 bol prepustený.
Vo svojich spomienkach uviedol aj zaujímavú
okolnosť, že 8. septembra 1949 ilegálne pri Českých Budějoviciach prešiel
hranicu do Rakúska, ale keď bol tam, uvedomil si situáciu svojich spolubratov a
veriacich, zvážil to a vrátil sa späť.
V roku 1954 po návrate z väzenia sa zamestnal
v Brne ako sprievodca električiek, v rokoch 1956–66 pracoval ako robotník v
Zlatokove v Piešťanoch a býval so spolubratmi Alojzom Pohlom a Antonom
Mihálikom. V roku 1966 sa stal duchovným rehoľných sestier františkánok v Opave
a v roku 1967 sa stal správcom farnosti v Slavkove pri Opave.
Pre nesúhlas s tzv. Mierovým hnutím
katolíckych duchovných a kritiku vtedajšieho kapitulného vikára za spoluprácu s
komunistickým režimom bol preložený a v rokoch 1970–79 pôsobil ako správca
farnosti v Kneždube pri Strážnici, ktorú tvoria obce Kneždub a Tvarožná Lhota.
Po desiatich rokoch sa ako dôchodca usadil v skromnom domčeku v Tvarožnej
Lhote, venoval sa písaniu a vypomáhal v duchovnej správe kňazom v okolitých
farnostiach. Z tohto obdobia pochádzajú jeho mnohé práce zamerané na dejiny
Spoločnosti Božieho slova, zakladateľa Arnolda Janssena, ktorého mal vo veľkej
úcte, aj komentáre ku Konštitúciám SVD, spomienky, kázne, tiež životopis jeho
sestry Nidgarie SSpS, ktorá pôsobila v Číne a v Indonézii.
Keď žil a pôsobil v Kneždube a Tvarožnej
Lhote, mal kontakty aj v Skalici, viacerých ľudí duchovne viedol a usmerňoval,
prichádzal aj do nemocnice, raz som ho mal možnosť viesť po vyšetreniach autom
do miesta jeho bydliska. Tiež som ho so známymi bol navštíviť v severných
Čechách v Dolnej Poustevni, keď tam pôsobil počas totality ako duchovný u
misijných rehoľných sestier (mnohé chodili a pracovali v civilnom oblečení, na
vstup do rehole sa pripravovali, alebo už boli tajné rehoľníčky). Vtedy nás
previedol po miestach pôsobenia Lužických Srbov vo vtedajšej NDR.
Arnošt Bindáč predpokladal, že dožije v
Tvarožnej Lhote, kde žil ako dôchodca, a mal tam byť aj pochovaný. Ale stalo sa
inak. Asi po dohode s predstavenými odišiel do Dolnej Poustevne a v roku 1991
sa vrátil so sestrami SSpS do Ivánky pri Nitre a v Nitre začal prednášať
misiológiu v diecéznom kňazskom seminári. Zomrel 7. augusta 1994 v nemocnici v
Nitre a tam je na cintoríne sv. Cyrila a Metoda pochovaný.
Arnošt Bindáč bol pedagógom a vychovávateľom
slovenskej, hlavne kňazskej inteligencie. Mal dar prirodzenej inteligencie a
reči, písal ľahko a robilo mu to radosť. Známy sa stal príručkou Inteligencia
vpred (Nitra, 1943 a 1944), v ktorej sa obrátil na slovenských
akademikov a vyzval ich k aktívnej spolupráci na rozširovaní a prehlbovaní
kresťanskej viery prostredníctvom akademického misijného hnutia. Prvým cieľom
bolo náboženské vzdelávanie, pomocou prednášok, seminárov, krúžkov a podobne.
Druhým cieľom bolo uskutočňovanie praktickej misijnej pomoci najmä nasadením
intelektuálnej elity, oduševnenej za misijnú ideu. V tejto príručke názorne
dokázal, ako sa už akademické misijné hnutie rozšírilo po celom svete. Okrem
toho zostavil dva misijné zborníky Hrdinovia (1944) a Cudzie svety
(1945). Publikoval aj v časopisoch (Kultúra, Smer). Počas totality robil
prednášky na rekolekciách a exercície kňazom, rehoľným sestrám v Tatrách, v
Poľsku.
Ľudovít Košík
Použitá literatúra:
Lexikón katolíckych kňazských osobností
Slovenska. Lúč, Bratislava, 2000
75 rokov SVD na Slovensku. Nitra, 2000
Tomáš Gebroc SVD: SVD na Slovensku po druhej
svetovej vojne. Hlasy z domova a misií, 2/2014
Ludvík Málek SVD: Spomienky na pátra Arnošta
Bindáča SVD. Hlasy z domova a misií, 3/2011
P. Arnošt Bindáč: Psáno do našeho kraje. OÚ Kněždub, 2002
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.