Ilustrácia: Andrej Mišanek |
Na obzore sa črtá nová totalita. Ešte síce nie
je zjavná jej presná podoba, ale v obrysoch je už viditeľná. Prichádza
akoby z diaľky, prejavuje sa postupne a možno povedať nenápadne –
nepredstavuje sa totiž ako totalita, naopak, snaží sa ukázať peknú tvár,
pretvaruje sa, pravé úmysly skrýva. Napokon, každá ideológia, aj tá
najzvrhlejšia, sa rada prikrýva hávom dobrých zámerov a ušľachtilých
cieľov, aby oklamala ľudí a získala moc, až potom odhalí svoje vnútro.
Donedávna sa javilo ako najpravdepodobnejšie, že dominantným znakom novej totality bude zneužívanie agendy ľudských práv, no s nástupom takzvanej koronakrízy sa tlačí do popredia iný aspekt – agenda ochrany zdravia, zaštiťovaná „vedeckosťou“ a „odbornosťou“. Boj s vírusom sa stáva bojom so všetkou „hnusobou“, s domnelým tmárstvom a zaostalosťou, vníma sa ako boj za pokrok. Nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že súčasný „boj proti pandémii“ nesie isté znaky eugeniky (chceme mať zdravú populáciu, chceme vakcíny a lieky, ktoré nám zabezpečia dlhovekosť, chceme zvíťaziť nad každou chorobou!).
K čomu tieto tendencie povedú? Kardinál
Robert Sarah varuje pred nástupom posthumanizmu. Posthumanisti pracujú na
vylepšení človeka podľa vlastných predstáv. Sú sebavedomí, veria
v napredovanie genetiky a biotechnológií. Genetické manipulácie majú
stvoriť nového človeka, ktorého život bude predlžovaný, napríklad implantovaním
inteligentných protéz. Ale posthumanizmus ide ešte ďalej, živí šialený plán
urýchlenia evolúcie a „podporuje genetický výskum, ktorý by mal
v blízkej budúcnosti umožniť zrod hybridu človek-stroj“ (Robert
Sarah). Ba v niektorých hlavách skrsli plány na dosiahnutie nesmrteľnosti
– individuálne ľudské vedomie má byť skopírované do umelého mozgu robota,
a tak aj po odumretí tela jedinec ostane „žiť“. Kardinál Sarah na margo
takých vízií dodáva: „Večnosť sa v postmodernom svete stáva komerčnou
záležitosťou. V najlepšom zo svetov nebude miesto pre milosrdnú lásku
k blížnemu, pretože všetci budú silní a nesmrteľní. To bude peklo na
zemi.“
Ľudia znova a znova upadajú do pokušenia
nahradiť Boha človekobohom (homo deus). Chcú byť zvrchovanými pánmi sveta, chcú
byť ako boh, hoci aj pomocou počítačov či robotov. Pokušenie je veľké
a veľké sú aj ľudské schopnosti – tvorivé i ničivé: „Sme
nezodpovední, nezodpovednejší ako kedykoľvek v histórii. Nazvali sme sa
bohmi, ktorým rozkazujú iba prírodné zákony, a nemusíme sa nikomu
zodpovedať za naše činy...“ (Lenka Mihová v recenzii Harariho knihy Homo
deus). V tomto svetle sa inak javia vyhlásenia politikov o ochrane
verejného zdravia za každú cenu, ako aj tvrdé reštrikcie proti šíreniu
pandémie, ktoré sú neraz na hrane zákonnosti a primeranosti, vzhľadom na
reálnu závažnosť „problému s koronou“.
Zneužitie krízy
Aj na kríze sa dá zarobiť, tak ako na vojne.
Pravdaže nepodarí sa to každému. Mútne vody vyhovujú podvodníkom
a falošným vodcom. A kríza sa môže stať prostriedkom na získanie
a udržanie moci. Upozorňuje na to okrem iných Vincent Šabík: „Fenomén
krízy sa stal nástrojom moci, čoraz sofistikovanejšieho politického
a ekonomického rozhodovania, jeho legitimizovania, ktoré fakticky
marginalizuje občanov, okypťuje ich možnosti.“ Nech nás pritom nemýli,
že súčasná politika je vulgárna a primitívna, i tak dokáže
manipulovať s vedomím ľudí, využívajúc dosiaľ nevídanú silu informačnej
techniky a masmédií. Krízy sú niekedy vedome a cielene vyvolávané,
ako sme už naznačili, v mútnej atmosfére neistoty a strachu sa ľudia
dajú ľahšie pomýliť a ovládnuť.
Nechceme vzbudzovať dojem, že nový koronavírus
neexistuje. Nikto rozumný nepopiera jeho reálnu prítomnosť vo svete ani jeho
škodlivosť. Ide o to, aby sme si uvedomili riziká vyplývajúce zo
zveličovania tohto problému, aby sme si uvedomili, že spoločenský organizmus
potrebuje vyváženú zodpovednú správu, ktorá dbá na záujmy celku; kormidlo sa
nesmie dať do rúk malej skupinke aktivistov. Štát by mali viesť štátnici, nie
povedzme epidemiológovia. Riadenie celej ľudskej spoločnosti neradno prenechať
úzko zameraným odborníkom, ktorí – ako to svojho času vyjadril František
Xaver Šalda – síce vedia, ale nevidia; chýba im celostný pohľad, pretože
sú v zajatí svojej špecializácie a podliehajú modloslužbe
faktickosti: „Vedecké barbarstvo nie je, žiaľ, iba slovo; vedecké barbarstvo
je najstrašnejšou skutočnosťou, pred ktorou stojíme a ktorá nám denne
ohrozuje a otravuje zdroje života.“
Hystéria menom Covid-19
S pozoruhodnou úvahou na túto tému
prišiel katolícky kňaz, jezuita Milan Glaser, vedúci českej sekcie Vatikánskeho
rozhlasu. Píše o hystérii zorganizovanej okolo koronavírusu, ktorá je až
nepochopiteľná a ktorá – zdá sa – prechádza do štádia normalizácie
(podobne ako bola v bývalom Česko-Slovensku po roku 1968 „znormalizovaná“
okupácia štátu cudzími vojskami). Médiá fakticky na celom svete neprestávajú
produkovať správy o ďalších a ďalších nakazených, pritom mlčia
o tom, že väčšina z nich má len mierne alebo nijaké príznaky
ochorenia. Svojím nepretržitým a celoplošným pôsobením vyvolávajú dojem
akejsi vševediacej entity, pôsobia ako nespochybniteľná autorita, a to „napriek
tomu, alebo práve preto, že sa nedovolávajú pravdy“. Pomery
v spoločnosti sa zo dňa na deň zmenili, konštatuje Milan Glaser: „Zdravotný
stav každého človeka bol zoštátnený v podobe premrštených opatrení, ktoré
dusia medziľudské vzťahy i ľudské svedomie, takže prestáva byť jasné, či
je nebezpečný vírus alebo samotný ľudský rod.“
Ideológovia boja s koronou sľubujú
víťazstvo nad pandémiou, ale podmieňujú to prijatím prísnych opatrení, vyžadujú
poslušnosť obyvateľov a podriadenosť uniformite – symbolom tejto
uniformity sú rúška, ktoré nechránia spoľahlivo pred vírusom, zato oberajú ľudí
o identitu. Dochádza k rozkladu súdnosti a zdravého rozumu, k
dezinterpretácii objektívnych faktov, zneužívajú sa ľudské city
a emócie, vrátane prirodzeného strachu zo smrti. Dôkazy sa zamieňajú
s predpokladmi a špekuláciami. Milan Glaser poznamenáva: „Najrozšírenejšou
chybou úsudku mediálne predkladanou konzumentovi je tzv. petitio principi
alebo predstieraný dôkaz, ktorý je v skutočnosti len zaobaleným
predpokladom.“ A dodáva, že to je princíp každého balamutenia.
V tomto konkrétnom prípade sa nám predstiera ako fakt strašné ohrozenie
ľudstva novým druhom vírusu.
Opatrenia v súvise s ochorením
Covid-19 boli (a sčasti ešte sú) vo viacerých štátoch značne reštriktívne,
výrazne obmedzujúce hospodársky, kultúrny, náboženský, ba i rodinný život
miliónov ľudí. Je preto zarážajúce, že sa stretli s minimálnym odporom.
Žiaľ, dnešný svet, v niektorých smeroch až priveľmi kritický
a podozrievavý, nekriticky prijíma vedecky a odborne sa tváriace
riešenia a nezdravo podlieha deformačnému, antikultúrnemu vplyvu
informačných technológií... Samozrejme, budúcnosť nepoznáme, ale v jej
obrysoch môžeme rozpoznať hrozbu novej totality so znakmi scientokracie
a posthumanizmu.
Poznámka autora: Som vďačný redakcii Literárneho týždenníka za
publikovanie tohto môjho článku (v čísle 31–32/2020), hoci je možno
z hľadiska väčšiny kontroverzný. Ale pravdu treba hľadať aj za cenu
prípadných omylov a strát... Pretože Literárny týždenník nečíta každý,
dovolil som si článok dodatočne uverejniť na tomto mieste, aby sa dostal
k ďalším záujemcom.
Ján Maršálek
Literatúra:
Robert Sarah: Pane, zostaň s nami;
Bratislava, Lúč, 2019 (recenzia)
Lenka Mihová: Neuspokojení a nezodpovední
bohovia; Literárny týždenník č. 23–24/2020
Vincent Šabík: Kríza ako nástroj moci;
Literárny týždenník č. 27–28/2020
František Xaver Šalda: O umení,
kultúre a spoločnosti; Bratislava, Serafín, 2010
Milan Glaser:
O normalizaci hysterie; publikované na internete – radiovaticana.cz
::
Prosíme, nebuďte ľahostajní.
Postavte sa za pravdu, vyjadrite svoj názor – napríklad formou komentára pod
článkom.
Ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície, prihláste sa na odber e-mailového mesačníka: podrobnejšie informácie.
Ďakujem za hlbokú, filozoficky podloženú analýzu súčasnej krízy ľudstva. Škoda že to málokoho trápi a zaujíma i keď dôsledky môžu byť tragické a týkať sa nás budú všetkých. Som presvedčený, že ak sa ľudstvo a každý človek a predovšetkým Cirkev nevrátia k hodnotám ktoré hlásal a za ktoré sa obetoval a zomrel Ježiš Kristus je na ceste sebazničenia. Máme ešte šancu sa spamätať, ale väčšina ju ignoruje, budeme mať možnosť ešte šancu spamätať sa? Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťPán Maršálek - ako ostatne je to uňho bežné - ponúka kvalitné čítanie, ale aj provokuje - vyvoláva v človeku oprávnené znepokojenie. Slová kardinála Saraha sú varovné, ale ako keby nepadali na úrodnú pôdu. I hlas Cirkvi je nesmelý, váhavý. Aj v súvislosti s koronavírusom bola Katolícka cirkev zastrašená a prinútená k čiastočnej kapitulácii. Vo svete sa s hrôzou hovorí o 1 milióne obetí tohto ochorenia, ale veď to nie je ani jedna tisícina svetovej populácie! Ak by toto ochorenie ohrozilo 1 percento svetovej populácie, dalo by sa snáď hovoriť o vážnej hrozbe, ale v súčasnej dobe čelí ľudstvo omnoho vážnejším hrozbám. Veď sami ľudia zabíjajú pri potratoch omnoho viac svojich bratov a sestier v Kristu, ako COVID-19! Človek je skutočnou hrozbou pre ľudstvo, nie nejaký vírus!
OdpovedaťOdstrániťČlánok vyšiel aj v Česku:
OdpovedaťOdstrániťhttps://rcmonitor.cz/evropa/7943-Clovek-jako-buh-peklo-na-zemi
Posthumanizmus s celou svojou zvrátenosťou je už realitou...
OdpovedaťOdstrániťOdporúčam vypočuť si slová doktora Bukovského:
https://www.youtube.com/watch?v=p8Alvz3nMMs