Vážený pán minister zahraničných vecí SR,
Vaším návrhom vytvoriť fond „na podporu
bieloruskej občianskej spoločnosti“, na ktorý chcete použiť 700 tisíc eur
v dobe, keď vláda SR nemá peniaze na nevyhnutne dôležité výdavky na
Slovensku, evidentne prekračujete Vaše kompetencie. Týmto návrhom a inými
aktivitami v rámci Vášho horúčkovitého zasahovania do vnútorných
záležitostí Bieloruskej republiky (ďalej už len BR) robíte bieloruskému ľudu tú
najhoršiu službu.
Je pravda, že prezidentský systém v BR má výrazné autoritárske tendencie a prezident Lukašenko evidentne zneužíva nadmieru právomocí, ktoré mu politický systém krajiny poskytuje, ale to nič nemení na skutočnosti, že Bielorusi majú svoj vlastný suverénny štát a majú právo sami si vyvoliť vlastnú cestu vývoja. Nikto z cudzincov nemá právo vnucovať im svoje predstavy o vývoji krajiny. Aj Katolícka cirkev – ako sa nedávno vyjadril bieloruský arcibiskup Tadeusz Kondrusiewicz – „vyzýva na zmierenie a dialóg s cieľom vyriešiť sociálno-politický konflikt, ktorý v... krajine nemá obdobu“.
Nemožno zabúdať na skutočnosť, že BR nie je
ani členom EÚ, ani kandidátskou krajinou na vstup do EÚ. Ani Slovenská
republika, ani EÚ, nemá mandát zasahovať do vnútorných pomerov v BR. Ani
Vy ako slovenský diplomat takýto mandát nemáte. BR nepomôže „majdanizácia“
konfliktu na spôsob ukrajinského, ku ktorej výraznou mierou prispievate aj Vy.
Slovenská republika je členom EÚ a podľa toho by ste sa mali správať aj Vy, a predovšetkým Vy, pán minister Korčok. V prípade BR zjavne konáte nad rámec svojho mandátu, úplne však ignorujete Váš mandát posudzovať politické pomery v kandidátskych krajinách na vstup do EÚ. Jednou z takýchto krajín je Turecko, ktoré na rozdiel od BR má záujem stať sa členskou krajinou EÚ. Pred niekoľkými týždňami šokovala nás, kresťanov, správa o arogantnom konaní tureckého prezidenta Erdogana, ktorý ignoroval protesty celého kresťanského sveta, vrátane pápeža Františka, a premenil prastarý kresťanský chrám Hagia Sofia, slúžiaci 83 rokov ako múzeum, znovu na mešitu. Dňa 21. augusta bol premenený na mešitu ďalší prastarý kresťanský kostol, chrám Spasiteľa v Chora (súčasť dnešného Istanbulu).
Ešte začiatkom 20. storočia tvorili kresťania
približne 30 percent obyvateľstva Malej Ázie a Istanbulu s okolím, teda
zhruba dnešného Turecka. Dnes ich tam žije ani nie jedno percento! Iba 2 až 3
promile obyvateľov Turecka tvoria kresťania. Genocída kresťanov v 20.
storočí je smutnou kapitolou a veľkou škvrnou dejín Turecka. Paradoxne ju
však nespôsobil islam, ale hnutie Mladoturkov, presadzujúce panturkizmus
a turkizáciu Osmanskej ríše. Nimi ovládaná osmanská vláda nariadila
etnické čistky, v rámci ktorých zahynuli milióny kresťanov.
Obzvlášť krutá bola arménska genocída
v roku 1915, ktorá pripravila o život podľa rôznych odhadov od 300
tisíc až do 1,5 milióna Arménov. Určiť presné počty je veľmi ťažké, keďže
neexistujú oficiálne štatistiky. Arméni hovoria o počte dva milióny, Turci
často uvádzajú iba desatinu z tohto počtu. Číslo jeden milión je však vo
svete všeobecne uznávané ako reálny počet obetí masakry. Turecko doposiaľ
neuznalo a aj naďalej odmieta uznať genocídu Arménov v roku 1915
napriek tomu, že ju uznal takmer celý demokratický svet. Nie je náhoda, že
nemeckí nacisti sa pri príprave perzekúcie politických odporcov režimu nechali
inšpirovať práve arménskou genocídou. Nemecké koncentračné tábory mali svoj
vzor v 25 koncentračných táboroch, ktoré zriadili Turci pre Arménov. Aj
pochody smrti zaviedli Turci s cieľom urýchliť genocídu arménskych
kresťanov. Dodnes sa však predstavitelia Turecka neospravedlnili arménskemu
národu za krvavé pogromy, spáchané na arménskych kresťanoch! Zničenie 3,5
milióna kresťanov v poslednej dekáde osmanskej vlády – pred, počas a po prvej
svetovej vojne – je nekompromisnou obžalobou hnutia Mladoturkov, ktoré prispelo
k založeniu Tureckej republiky.
Po rozpade Osmanskej ríše a vzniku Tureckej
republiky došlo v roku 1923 k asymetrickej grécko-tureckej výmene
obyvateľstva, v rámci ktorej museli odísť z Turecka do Grécka pravoslávni
Gréci a z Grécka zase boli vysídlení moslimovia, ktorí našli novú
vlasť v Turecku. Takto sa Turecko fakticky takmer úplne „očistilo“ od
kresťanov. Prsty v tom mal Mustafa Kemal Atatürk, prvý prezident novodobej
Tureckej republiky. Paradoxne, aj keď Atatürk verejne pohŕdal moslimským
náboženstvom a usiloval sa o totálnu degradáciu islamu vo svojej vlasti,
práve on sa pričinil o zdecimovanie kresťanstva v Turecku viac ako
moslimskí tureckí sultáni z čias najväčšieho rozmachu Osmanskej ríše,
ktorí sa vyznačovali tolerantným prístupom k inovercom. Po odsune Grékov
z Turecka a príchode moslimov z Grécka do Turecka v roku
1923 sa stali kresťania v Turecku nepatrnou minoritou a tento stav de
facto pretrváva dodnes.
Mierová zmluva, ktorá bola podpísaná
v júli 1923 v Lausanne, síce garantovala právne uznanie niektorým
náboženským minoritám, netýkala sa však osmanských katolíkov, takže Katolícka
cirkev dodnes nie je v Turecku právne uznaná ako náboženská minorita. Boli
tiež ignorované nároky Arménov a Kurdov na nezávislosť, takže
v zmysle uvedených skutočností možno považovať mierovú zmluvu z Lausanne
za neospravedlniteľné zlyhanie kresťanských veľmocí a časovanú bombu,
ktorá ohrozuje mierovú existenciu Turecka i celého regiónu aj do
budúcnosti.
Po vzniku novodobej Tureckej republiky sa
počet Arménov a Grékov ďalej znižoval v dôsledku balíka reštriktívnych opatrení
a štátom zinscenovaných násilností proti nemoslimom, predovšetkým Grékom.
Arméni a Gréci sa pravidelne ocitali v úlohe rukojemníkov v časoch
zahraničnopolitických a vnútropolitických kríz a konfliktov (Cyprus 1955,
1964, Náhorný Karabach 1991–1994, konflikt v Kurdistane). Zvyšky kresťanského
osídlenia sa udržali predovšetkým v najväčšom tureckom meste Istanbule,
ale veľmi vzácne aj na území ázijskej časti Turecka.
Katolícka cirkev je na tom v Turecku
dodnes horšie, pretože nie je právne uznaná, dokonca ani ako takzvané
„prípustné vyznanie“, ktoré Lausanneská zmluva z roku 1923 priznala iba
Arménskej apoštolskej cirkvi, Gréckej pravoslávnej cirkvi a židovskej
komunite. Katolícki biskupi na čele s predsedom Konferencie biskupov Turecka sa
už dlhšiu dobu usilujú o prinavrátenie vlastníctva 200 nehnuteľností
skonfiškovaných vládou v 30-tych rokoch minulého storočia. V roku 2012 sa
stretli s komisiou tureckého parlamentu pre zmierenie. V zozname objektov,
ktoré Katolícka cirkev v Turecku predložila, sú rôzne objekty,
predovšetkým kostoly, školy, sirotince a nemocnice. Tieto nároky sú uplatňované
na základe zoznamu, vypracovaného v roku 1913 medzi veľkovezírom Osmanskej ríše
a Francúzskom v čase, keď malo Francúzsko protektorát nad Katolíckou
cirkvou v ríši. Nádej na vrátenie objektov je však diskutabilná. Predovšetkým
tieto objekty často menili majiteľov a nemožno ani zaručiť možnosť ich
vrátenia Katolíckej cirkvi. Najväčším problémom však je skutočnosť, že
Katolíckej cirkvi v Turecku chýba právne uznanie, takže ani nemôže byť
oficiálne vlastníkom nehnuteľností. Tie možno prideliť iba súkromným osobám,
teda katolíckym laikom, zviazaným s Cirkvou, ale toto má nejasné právne
dôsledky.
O oficiálnom uznaní Katolíckej cirkvi sa
hovorí už desaťročia. Turecko zrejme nemôže donekonečna odkladať toto uznanie,
keďže Svätý stolec má diplomatické styky s Tureckom už vyše 150 rokov.
Boli nadviazané v roku 1868, pôvodne medzi Svätým stolcom a Osmanskou
ríšou. Už samotný fakt dlhodobých diplomatických stykov dáva nádej do
budúcnosti, veď Katolícka cirkev v Turecku je v istom zmysle súčasťou
Svätého stolca. Potrebuje však podporu kresťanskej Európy, vrátane Slovenska,
tak ako to bolo pred prvou svetovou vojnou, keď európske mocnosti prinútili
tureckých sultánov priznať kresťanom pomerne rozsiahle práva na vyznávanie
náboženského kultu.
V dnešnom Turecku sa však porušujú ľudské
práva nielen kresťanov, ale aj nekresťanov! Každodennou realitou krajiny je
prenasledovanie a zatýkanie novinárov a opozičných politikov! Turecko drží
smutný rekord: najvyšší počet politických väzňov v prepočte na jedného
obyvateľa. Turci zabíjajú Kurdov a to dokonca nielen v samotnom
Turecku, ale aj mimo jeho hraníc! V Turecku neexistujú slobodné voľby
a prezident Erdogan je de facto diktátor! V krajine vládne skrytá
diktatúra a prenasledovanie politických odporcov!
Pýtam sa: kto zo slovenských politikov
protestoval proti sabotážam slobodných volieb a proti porušovaniu ľudských
práv v Turecku? Protestovali ste snáď aspoň raz Vy, pán minister Korčok? Alebo
vidíte len to, čo vidieť chcete?
V Turecku sa porušujú ľudské práva
neporovnateľne viac ako v BR! Pritom Turecko je kandidátskou krajinou
a má záujem vstúpiť do EÚ! Máte teda mandát na kritiku pomerov
v Turecku, pán minister Korčok! Dočkáme sa činov z Vašej strany?
Budete ako minister zahraničných vecí SR objektívny a budete sa angažovať
predovšetkým tam, kde by ste sa mali angažovať v prvom rade? My, slovenskí
katolíci, ale nielen katolíci, to od Vás kategoricky požadujeme.
S úctou –
Karol Dučák, žurnalista a spisovateľ
Na vedomie redakciám:
Sme, Pravda, Denník N, Aktuality.sk, Hlavné správy, Infovojna.sk, PriestorNet.com, Katolícke noviny, TK KBS, Rádio Lumen
Súhlasím s článkom na 100 percent...Iba chcem doplniť, že si treba pozrieť národnosť tých ľudí, čo tvoria opozíciu a volajú po zmene...Dvaja z Izraela, jeden z USA a z Litvy...Teda im na budúcnosti Bieloruska naozaj záleží...Pýtam sa, kto riadi kroky nášho Ministerstva zahraničných vecí...Ktorá z uvedených mocností...? Veď sa ani pýtať nemusím...
OdpovedaťOdstrániť