Vážený pán podpredseda vlády a minister
hospodárstva SR Richard Sulík,
ako slovenského katolíka ma mimoriadne znepokojuje Vaše likvidačné ťaženie proti Katolíckej cirkvi a voči kresťanským cirkvám vôbec. Ako neoliberál ste sa nikdy netajili svojím militantným ateizmom a snahou „odstrihnúť“ Slovensko od jeho kresťanských koreňov. Verejne ste podporili právo na eutanáziu, registrované partnerstvá homosexuálov, energicky ste bojovali proti voľným nedeliam, pokúšali ste sa presadiť zníženie počtu štátnych sviatkov a dní pracovného pokoja, ktoré boli zároveň cirkevnými sviatkami, atď.
Zaiste máte právo mať odlišný názor na niektoré veci, nemôžete však ignorovať fakty a zavádzať občanov Slovenska klamlivými údajmi. Týka sa to predovšetkým presadzovania odluky cirkvi od štátu, ktoré odôvodňujete pochybnými argumentmi, napríklad tvrdením, že štát dopláca na cirkvi a odluka cirkvi od štátu by bola spravodlivým vyrovnaním sa štátu s cirkvami. Lenže opak je pravdou. Nie štát dopláca na cirkvi, ale cirkvi živia štát! Podľa štatistík tvoria veriaci ľudia na Slovensku, predovšetkým však katolíci, prevažnú väčšinu obyvateľstva Slovenska. Títo veriaci ľudia tvoria hodnoty, zveľaďujú túto krajinu a platia dane, takže štát je živený z prostriedkov, ktorých drvivú väčšinu vytvárajú veriaci ľudia! Gro pracujúcich a mnohí podnikatelia na Slovensku sú kresťania! Bez nich by bol štát stratený! Teda nie štát živí cirkvi, ale naopak, štát je živený takmer úplne veriacimi obyvateľmi SR!
Okrem toho spoločnosť má voči cirkvám, zvlášť voči majoritnej Katolíckej cirkvi, ku ktorej patrím aj ja, veľký dlh z minulosti, predovšetkým z čias totalitnej éry v rokoch 1948–1989. V tomto období boli cirkvi prenasledované a značná časť cirkevného majetku bola znárodnená bez finančnej náhrady. Cirkvám boli ponechané len malé pozemky s plochou neprekračujúcou 1 ha a stavby bez hospodárskeho zázemia na financovanie ich údržby alebo prevádzky. Štát si však ponechal dozor nad týmto majetkom a cirkvi s ním nemohli disponovať bez súhlasu štátnej správy. Štát sa zaviazal udržiavať, opravovať a zabezpečovať prevádzku kostolov a farností, a tiež finančne prispievať na aktivity cirkví.
Lenže starostlivosť štátu o cirkevný
majetok bola v mnohých prípadoch nedostatočná a keď po roku 1989 dostali
cirkvi úplnú slobodu, veriaci nachádzali svoj majetok často v dezolátnom
stave. Môžem poslúžiť vlastnými skúsenosťami z Farnosti Narodenia Panny
Márie vo Vranove nad Topľou, kde bývam. Kým farský kostol, v roku 2008
povýšený na Baziliku Minor Narodenia Panny Márie, bol pred rokom 1989 štátom
ako-tak udržiavaný v prevádzkyschopnom stave, pripojený objekt fary,
pôvodne stáročný paulínsky kláštor, chátral a na jeho vonkajšom murive sa
objavili veľké trhliny, takže hrozilo vážne poškodenie budovy. V takomto
stave prevzala poškodený objekt v roku 1989 Katolícka cirkev
a v nasledujúcom období sa vďaka veľkému úsiliu katolíckeho kléru
i veriacich podarilo zachrániť chátrajúcu stavbu a vrátiť ju pôvodnému
účelu.
Po Novembri 1989 začal štát v niekoľkých
etapách vracať cirkvám ich majetok neraz v chatrnom stave. Veriaci sa však
s nadšením pustili do jeho obnovy. Často svojpomocne, neraz bez finančného
prispenia štátu opravovali staré, poškodené objekty a stavali nové kostoly
a iné náboženské objekty. Sám som sa zúčastnil niekoľkých takýchto
svojpomocných brigád a môžem potvrdiť horlivý a nezištný zápal veriacich
pri zveľaďovaní cirkevného majetku.
Z týchto aktivít cirkví však výrazne
profitoval aj štát, pretože pri opravách poškodených objektov a budovaní
nových stavieb boli potrebné tehly, cement, vápno a množstvo iných
stavebnín, ale aj farby, náterové hmoty a množstvo iných materiálov, takže
slovenský priemysel aj vďaku úsiliu cirkví mimoriadne prosperoval. Mnohí
veriaci z vlastných úspor prispievali veľkými sumami na obnovu
a zveľadenie cirkevného majetku, takže štát bol pritom len minimálne
finančne zaťažený a nikdy úplne nevykompenzoval cirkvám straty, ktoré im
spôsobil predchádzajúci režim. A to už nehovorím o morálnych ujmách
a neprávostiach, ktoré cirkvám nikdy nikto nemôže úplne vykompenzovať.
Dodnes neboli reštitúcie cirkevného majetku dokončené na 100 percent, takže ak
by sme mali hovoriť o spravodlivom vyrovnaní sa štátu s cirkvami,
museli by sme konštatovať, že nie cirkvi dlhujú štátu, ale štát je ešte veľkým
dlžníkom cirkví.
Ostatne, realizácii odluky cirkvi
od štátu bráni Vatikánska zmluva, uzavretá počas vlády Mikuláša Dzurindu.
Táto zmluva je nevypovedateľná a bez súhlasu Vatikánu nie je možné odluku
cirkvi od štátu uskutočniť.
Navyše, pán Sulík, zabúdate na to, že to boli
kresťanské cirkvi, ktoré priniesli slovenskému národu kultúru
a vzdelanosť. Zabúdate na to, aký význam pre existenciu slovenského národa
mali sv. Cyril a Metod, alebo duchovní Anton Bernolák, či Ľudovít Štúr
a mnohí ďalší. Zabúdate na to, že Cirkev stavala školy a nemocnice.
Napríklad v mojom bydlisku, vo Vranove nad Topľou, zriadili prvú školu
františkáni už v 15. storočí a neskôr, v roku 1570, tu bola
zriadená evanjelická škola gymnaziálneho typu. Cirkvi teda stáli pri zrode
školstva. K cirkvám sa hlásili najvýznamnejší umelci, spisovatelia,
politici a vôbec elita národa. Cirkvi najviac prispeli k všeobecnému
pokroku spoločnosti, preto nemožno hodnotiť význam existencie cirkví cez prizmu
peňazí. Cirkvi dali štátu veľmi veľa, často nezištne, z kresťanskej lásky,
bez nároku na odmenu. Preto je nutné chápať snahy o odluku cirkvi od štátu
bez adekvátneho odškodnenia cirkví za devastáciu cirkevných majetkov v minulosti
za akt krajnej nespravodlivosti. Podobne nemožno v žiadnom prípade
akceptovať Vašu snahu presadiť zníženie počtu štátnych sviatkov a dní
pracovného pokoja, ktoré sú zároveň cirkevnými sviatkami, a iné Vaše
proticirkevné aktivity.
Nikto Vám, pán Sulík, neberie a ani nemôže
vziať právo byť ateistom, ale len dovtedy, pokým to bude Váš súkromný postoj.
Pokiaľ však budete podnikať kroky, smerujúce k existenčnému ohrozeniu
cirkví, som povinný upozorniť Vás na to, že narazíte na rozhodný, vytrvalý
a nekompromisný odpor veriacich Slovenska.
S úctou –
Karol Dučák, katolícky žurnalista a spisovateľ
(Na vedomie redakciám: Sme, Pravda, Aktuality.sk, Hlavné správy, Infovojna.sk, PriestorNet.com, Katolícke noviny, TK KBS, Rádio Lumen)
Pád Dučák, nečudujte sa podpredsedovi parlamentu Šulíkovi: On je už taký. Vždy chce byť na vrchole a keď sa mu to nedarí, jeho pričinením vždy padneme do rúk bezbožníkov.Či nepamätáte pád Radičovej vlády a na 10 rokov sme sa dostali do rúk "pokrstených a birmovaných" bezbožníkov na dobu 10 rokov. I keď boli pri moci, v podstate cirkvám, nech bola akého koľvek vyznania dali pokoj. Ale on chce byť viac. Nikdy nebol z ničím spokojný. Vždy chcel byť "najmocnejší." Posledný dokaz pred nedávnom, za to že bola v SaS ohrozená jeho existencia, neváhal "pochovať" svojich najbližších spolupracovníkov. Teraz asi nemá do čoho "ZABRDAŤ" tak si vynašiel odluku cirkvi od štátu. Ale čo už faloš, má krátke nohy. Možno tajne rozmýšľa, ako pokaziť Matovičovu vládu a možno teraz pri koronavíruse, ak poraziť Matoviča mu prišla vhod téma "odluka cirkvi os štátu". Ale my Slováci asi na takýto kšeft nikdy nenaletíme, aký nám navrhuje už druhý krát asi poraziť súčasnú vládu pán Šulík. I keď on neverí a je neverec, na Slovensku 97 % je vediacich ľudí hlásiacich sa k rôznym cirkvám, veriacich v Boha a božiu prozreteľnosť.
OdpovedaťOdstrániťJ.Nemčok
Jozef Hlušek v Literárnom týždenníku (č. 35–36/2020) píše:
OdpovedaťOdstrániť„Podľa Financial Times liberálna demokracia prežije tento druhý ekonomický šok iba vtedy, ak sa uskutočnia zmeny, ktoré umožnia kreovať novú spoločenskú zmluvu, takú, ktorá zaručí uprednostnenie záujmov väčšiny pred záujmom hŕstky privilegovaných. To je šok, však, vážení?! No aj prestížny Foreign Affairs píše o akejsi novej spoločenskej zmluve. Jej poslaním by malo byť nastolenie sociálneho štátu, v ktorom by sa občanom zabezpečili všetky potreby na dôstojnú kvalitu života, teda zaručenie zdravotnej starostlivosti a vzdelania na vysokej úrovni.
Čo sa to vo svete odohráva? To, čo až donedávna požadovala iba extrémna ľavica, zmenilo sa na požiadavky hlavného prúdu? Tak sa mení svet! Len ten náš maličký, slovenský, si to ešte akoby ani nevšimol a ďalej sa plaví na vlne neoliberalizmu – do minulosti. Dokedy, bratia?“