„Nájde Syn človeka vieru na zemi, keď príde?“ (Lk 18, 8)
Kardinál Robert Sarah, prefekt Kongregácie pre
Boží kult a sviatosti, analyzujúc súčasnú situáciu napísal: „Kresťania sú
zmätení. Deň čo deň ku mne zo všetkých strán volajú o pomoc ľudia, ktorí
už nevedia, čomu veriť. (...) Kresťania sa trasú, potácajú sa
a pochybujú.“ Sú to pravdivé slová. Priznajme si, že sme zmätení, dezorientovaní
a oslabení. Nachádzame sa v hlbokej defenzíve. Nevieme ako ďalej.
Revolučný liberalizmus už dlhšie útočí na samotné základy kresťanskej viery a kresťanskej civilizácie. Morálne princípy sú spochybnené, tradičné symboly znevážené, Kristova Cirkev je čoraz častejšie terčom posmechu a urážok. Vieme o tom, no napriek tomu zväčša mlčíme, akoby sme už rezignovali – potrebné skutky, vyživované modlitbou, nahrádzame pasivitou alebo prázdnym aktivizmom, ktorým neslúžime Bohu, ba ani sebe, ale cudziemu svetu.
Dávame si pozor na to, čo o nás hovoria
iní, záleží nám na mienke neveriacich, prijímame múdrosť tohto sveta, chceme
byť slušnými a politicky korektnými občanmi, ale už akosi nechceme byť
bláznami pre Krista (porov. 1 Kor 3, 18–19). Hanbíme sa za svoju vieru? Alebo je
naša viera natoľko slabá, že poslúchame viac ľudí ako Boha? Zdá sa, že pravidlá
sekulárneho štátu uznávame viac ako pravidlá viery. Zaradili sme sa do šíkov
modernizmu a desí nás predstava, že by sme boli označení za tmárov či
náboženských fanatikov, preto poslušne alebo pokrytecky prikyvujeme tým, ktorí
sa vysmievajú z kresťanstva a chcú ho – skryto či otvorene – vymazať
z povrchu zemského.
Mohli sme rátať s tým, že prídu skúšky.
Spoločenský vývoj posledných rokov tomu nasvedčoval. Videli sme príznaky krízy,
množiace sa útoky proti Cirkvi a prirodzenému poriadku, ale aj prejavy
úpadku v Cirkvi samotnej (pokles počtu duchovných povolaní, vysoká
rozvodovosť aj v radoch veriacich, ubúdanie ľudí v kostoloch
a viaceré ďalšie). Mali sme sa pripraviť a duchovne vyzbrojiť, ako
nás vyzýva apoštol Pavol: „Oblečte si Božiu výzbroj, aby ste mohli čeliť
úkladom diabla“ (Ef 6, 11).
A skúšky sú tu. Úder prišiel
a zastihol nás nepripravených. Spolu s novým koronavírusom nastúpili
reštrikcie, ktoré tvrdo zasahujú do života miliónov ľudí, údajne v záujme
verejného zdravia. Svet sa chce zachrániť sám, o Božiu pomoc nestojí,
a tak dochádza k novodobému babylonskému pomäteniu. Hierarchia hodnôt
je poprevracaná, náboženské spoločenstvá boli dané na úroveň záujmových združení
– pristupuje sa k nim rovnako ako k zväzom záhradkárov, športovcov či
divadelníkov. A my sa len prizeráme.
Keď nám pred niekoľkými mesiacmi prvýkrát
zakázali účasť na bohoslužbách, podvolili sme sa takmer bez slovka nesúhlasu.
Keď aj bol zákaz zmiernený, správali sme sa tak, akoby hygiena tela bola
dôležitejšia ako hygiena duše, ba niektorí z nás iniciatívne vyhlasovali,
že je lepšie naďalej zostať doma a sledovať svätú omšu prostredníctvom
rozhlasu, televízie či internetu. Nečudo, že došlo k opätovnému zákazu
verejného slávenia bohoslužieb.
Áno, prispôsobili sme sa požiadavkám
bezbožného sveta. Ako s istou dávkou irónie píše talianska autorka Angela
Pellicciariová, naučili sme sa premáhať smrť úzkostlivou starostlivosťou
o zdravie tela a konáme tak, ako keby sa naším poslaním stalo
ukazovať svetu vo všetkom lojalitu: „Ľud, ktorý stratil vieru v Kristovo
víťazstvo nad smrťou, podlieha pokušeniu utiecť pred smrťou do sféry
rešpektovania hygienických predpisov. Obsesívna starostlivosť o zdravie,
okázalo manifestovaná pri každej bohoslužbe, dokazuje, že Biblia má pravdu. Náš
problém je stále rovnaký: strach pred smrťou (porov. Hebr 2, 14), ktorý nás
drží v satanovom područí.“
Naivne sme sa domnievali, že ostatní ocenia
našu ústretovosť a poslušnosť voči štátnym direktívam, ale oni to zobrali
ako našu slabosť. V niektorých momentoch to vyzerá tak, že pravidlá
liturgie určuje hlavný hygienik alebo predseda vlády a že kompetencie
biskupského zboru prevzala pandemická komisia. Je to veľmi smutný, bolestný
pohľad. Zapierame sami seba, bojíme sa pravdivo a jasne
hovoriť, potácame sa a ustupujeme. Píšeme prosebné listy, prosíme
o to, čo by malo byť v slobodnej spoločnosti samozrejmosťou.
A výsledok? Držitelia moci nás ignorujú.
Kardinál Jean-Claude Hollerich, predseda
Komisie biskupských konferencií Európskej únie v rozhovore pre vatikánsky
denník L’Osservatore Romano konštatoval, že pandémia urýchlila proces
odkresťančovania Európy o desať rokov: „Mnohí z tých, ktorí
v posledných mesiacoch prestali chodiť na bohoslužby, sa už nevrátia.“
Informovali o tom aj Katolícke noviny. Kardinálove slová pritom odrážajú
skutočnosť po takzvane prvej vlne pandémie, teraz tu máme druhú vlnu
a hovorí sa, že prídu ďalšie vlny (ktovie či skutočné, alebo politicky
a mediálne vytvorené). Ako to prežije európske kresťanstvo, keď už aj
niektorí z nás schvaľujú zatváranie kostolov? Už neplatí, že duchovný
život je prvotný?
Ekonóm a publicista Carmelo Ferlito
v súvise s „obdobím Covidu-19“ napísal: „Bezprecedentným spôsobom boli
veriaci celého sveta nútení vyrovnať sa s tým, že sa nemohli zúčastňovať
bohoslužieb... je zarážajúce, že sa proti značne reštriktívnym opatreniam
nepostavila žiadna náboženská autorita.“ Sú to možno tvrdé vyjadrenia, ale
treba sa nad nimi vážne zamyslieť. Podľa autora sme sa bez boja vzdali toho, čo
by nám malo byť najdrahšie – zásobovanie duchovnej podstaty nášho života. Naša
viera je natoľko chabá, že sme „dovolili svetu, aby nás znásilnil, pričom sme
si ani nevšimli, že sme znásilňovaní“. Ale Carmelo Ferlito vidí aj záblesk
nádeje: „Uznanie vlastnej úbohosti je aj obrovská milosť, nevyhnutná na
obrátenie, aby sme si viac zamilovali živého Boha a boli hladní po Jeho
mystickom Tele.“
Pri pohľade na dianie vo svete si kladieme
otázku, či náš Pán Ježiš Kristus nájde na zemi vieru, keď príde. Pravdaže
vieme, že Cirkev je postavená na skale a pekelné brány ju nepremôžu
(porov. Mt 16, 18), preto nezanikne a nezanikne ani kresťanská viera. Ale
nájde Syn človeka vieru v Európe? Nájde ju na Slovensku? A nájde ju
v nás? Pouvažujme.
Ján Maršálek
Literatúra:
Robert Sarah: Pane, zostaň s nami;
Bratislava, Lúč, 2019 (recenzia)
Angela Pellicciari: Křesťané se stali zelótskými koryfeji hygienismu
Pandémia urýchlila odkresťančenie Európy;
Katolícke noviny č. 37/2020
Carmelo Ferlito: Covid obnažil náš nedostatek víry
::
Výzva
na rešpektovanie náboženských práv
::
„Dni, ktoré má kresťan stráviť na tejto zemi, sú vždy časom skúšky. Je to čas, ktorý je Božím milosrdenstvom určený na to, aby očistil našu vieru a pripravil našu dušu na večný život.
OdpovedaťOdstrániťAko kresťania máme plávať proti prúdu. Je veľmi potrebné, aby rástol počet učeníkov Ježiša Krista, ktorí pociťujú dôležitosť toho, aby deň po dni obetovali svoj život za spásu duší a boli rozhodnutí neutekať pred požiadavkami povolania k svätosti. (...)
Je veľmi pohodlné – a veľmi zbabelé – stáť bokom, mlčať a váhať s postojom dvojznačného správania, ktoré sa živí trestuhodným mlčaním, len aby sme si nekomplikovali život.“
(Svätý Josemaría Escriva)
Vyberám z článku rakúskeho publicistu Martina Leidenfrosta „Nenechajte so sebou zametať!“
OdpovedaťOdstrániťAutor píše tvrdo, pravdivo – až to musí zabolieť:
„S kostolmi ste už istý čas na tom najhoršie. Práve na Slovensku, kde sú stále povzbudzujúce ostrovy živej viery (ktoré sa nepochybne nájdu aj v Taliansku), vláda zavrela kostoly. Nestalo sa to v beznádejne sekularizovanom Nemecku, naopak, Lothar Wieler, prezident Inštitútu Roberta Kocha, ktorý do značnej miery spolurozhoduje o nemeckých opatreniach, nazýva návštevu kostola ‚relatívne bezstarostnou‘ vecou, sám vraj chodí k dominikánom, aj počas korony.
Iné katolícke krajiny v Európe nezakázali verejné omše, s výnimkou Írska, kde to prešlo bez počuteľného protestu biskupov. V Írsku to neprekvapuje, cirkev tam stratila aj vinou vlastných zločinov spoločenský kredit a môže už len byť ticho.
Zavretie kostolov na Slovensku – fúha.
Považujem to za protikresťanskú šikanu, ktorou sa vaša vláda vyfarbila. S bojom proti pandémii to má už len málo spoločné, veď už vkročenie do kostola je ako do operačnej sály, dezinfekčný gél nahradil svätenú vodu...“
Celý článok:
https://www.postoj.sk/64058/nenechajte-so-sebou-zametat
Článok Martina Leidenfrosta inšpiruje, motivuje. Aj ja mám niekedy pocit, že Katolícka cirkev je "vypnutá". Svätý Karol Boromejský, môj patrón, sa ako biskup neúnavne staral o svojich veriacich aj v časoch moru a hladu. Nedbal na nebezpečenstvá a keď ho napomínali, aby bol opatrný, odpovedal: „Dobrý pastier dá aj život za svoje ovce.“ Na odvrátenie moru konal kajúcne pobožnosti, modlitby a postil sa. Mor pominul na Vianoce 1577, po vyše ročnom trvaní. Dnes fúkne chladnejší vietor a my kapitulujeme. Svätá omša v televízii nikdy nenahradí živú svätú omšu! Čosi zlé, veľmi zlé sa deje s našou Katolíckou cirkvou a ja s hrôzou konštatujem, že to, čo nedokázal totalitný režim, dokázal sprostý vírus, ktorý ochromil našu Cirkev. Preboha, sestry a bratia, čo sa to deje??? Vari spíme na vavrínoch? A máme dôvod? Áno, katolíkov vo svete pribúda, ale v Európe ich rapídne ubúda. Kedysi Európa posielala misionárov do Ázie, Afriky, Ameriky. Dnes je v susednom Rakúsku mnoho kňazov z Poľska, Indie, Filipín, Afriky. Viem, o čom hovorím. Videl som to na vlastné oči, pretože som v Rakúsku odpracoval dlhé roky. Máme ešte nádej na oživenie Cirkvi?
OdpovedaťOdstrániť