Blázon si v srdci hovorí: „Boha niet.“ Skazení sú a ohavnosti páchajú. Nikto z nich nerobí dobre. Pán pozerá z neba na synov ľudských a skúma, či je niekto rozumný a hľadá Boha. Všetci poblúdili, všetci sa skazili, nikto nerobí dobre, veru, celkom nik. Či nezmúdrejú tí, čo páchajú neprávosť a požierajú môj ľud, akoby jedli chlieb? (Ž 14, 1–4)
Ľudovít Košík |
V polovici šesťdesiatych rokov 20. storočia, keď sa skončil Druhý vatikánsky koncil, mnohí s nadšením volali a hovorili o novej jari Cirkvi, o nových Turícach. Dnes, po šesťdesiatich rokoch, sme svedkami toho, že Cirkev prežíva ťažké obdobie, ktoré možno označiť slovami kríza, úpadok, bieda, zima... Tlačia nás k zemi mnohé problémy, dôvodov na radosť je málo a ak sú, závisia skôr od jednotlivých osôb či malých skupín veriacich.
Cirkev zažila úbytok v kvalite i kvantite
zasvätených i laických členov. Tiež v očiach sveta zoslabol jej význam, ľudia
strácajú dôveru v jej inštitúcie a predstaviteľov, vyprázdňujú sa kostoly,
zmenšuje sa počet ľudí prijímajúcich sviatosti, predávajú sa nehnuteľnosti,
vrátane kostolov, kláštorov a budov, ktoré slúžili výlučne na jej účely, klesá
náklad kresťanskej tlače a záujem o ňu, upadá úroveň liturgie, ubúda záujemcov
o kňazstvo a rehoľný život, zatvárajú či zlučujú sa semináre, noviciáty, farnosti, nepribúdajú ani školy, sociálne zariadenia,
nemocnice... Problémy neobchádzajú cirkevné štruktúry: od farností cez diecézy
až po centrálne inštitúcie.
Súčasná hrozba pandémie oslabila aj Cirkev
a skomplikovala jej možnosti slobodného pôsobenia. Súčasný stav by si
zaslúžil širšiu analýzu dôvodov a viacerí sa tým zaoberajú. Niekedy ani v
angažovaných kresťanských rodinách nedokážu rodičia odovzdať vieru svojim
dospievajúcim deťom.
Problémy zažíva nielen súčasná Cirkev, ale aj súčasný svet a takmer
všetky jeho inštitúcie.
Myslím si, že to navzájom súvisí. Svet žije z Cirkvi – a nemyslím to len
materiálne. Cirkev v minulosti po celé stáročia plnila mnohé funkcie, ktoré
prevzali v súčasnosti na seba svetské inštitúcie. V čom svet nemôže Cirkev
nikdy nahradiť je ohlasovanie Božieho Kráľovstva, v ukazovaní cesty k večnému
šťastiu, ktoré sa začína už životom tu na zemi. Ako toto poslanie Cirkev plnila
v minulosti, o tom história ponúka mnohé pozitívne obrazy: o živote osobností,
spoločenstiev i Cirkvi ako celku.
Iste nebolo vždy všetko ideálne, našli sa aj
nedostatky, ale napriek tomu, že svet nemal také technické vymoženosti, aké má
dnes, Cirkev bola Matka a Učiteľka mnohých po celé stáročia; slúžila v
kostoloch, na farách, v školách, útulkoch, starobincoch, nemocniciach, v
kultúre, v umení, v hospodárstve... A viera sa prirodzene odovzdávala z
generácie na generáciu. Cirkev pomohla vybudovať európsku civilizáciu a
kultúru, z ktorej žijeme do súčasnosti.
Kde nastala chyba?
Prečo dnes Cirkev, osobitne v krajinách západnej Európy, ale aj u nás, má
často mnoho veľkých, niekedy až existenčných problémov? Aj v našej krajine,
napriek tomu, že pád železnej opony v roku 1989 nám dal nádej na zlepšenie
podmienok života Cirkvi a kresťanov, dnes vidíme, že to bolo len dočasné, ba
veľmi krátke oživenie. Zdá sa mi, že ak dnes ešte niekde Cirkev zdravo a živo
funguje, tak je to tam, kde ešte nedosiahli naplnenie závery Druhého
vatikánskeho koncilu. Cirkev na koncile zmenila spôsoby svojej činnosti, svoje
priority, pravidlá – a nielen mne sa zdá, že mnohé, takmer všetko, prestáva
fungovať.
Cirkev sa otvorila svetu a svet sa tvári, že
ju nepotrebuje, že si vystačí bez nej, vytláča ju aj z miest, kde ešte chce
slúžiť, na čo má ešte sily, na okraj, do zabudnutia, do vymretia, hádam ešte
intenzívnejšie ako v rokoch komunistickej totality. Ba je možné sa stretnúť s
prejavmi diskriminácie, či náznakmi prenasledovania.
Svet chce budovať na iných pravidlách než
tých, ktoré ohlasoval Kristus a Cirkev, chce si ísť po svojom, stáť na
vlastných nohách a chce, aby tieto pravidlá prijala Cirkev aj kresťania.
Ale tieto pravidlá sveta postavené na egoizme ničia človeka, vzťahy i prírodu.
Prináša to čoraz viac ťažko riešiteľných až neriešiteľných problémov pre
človeka, rodiny, národy, štáty, svet. Kde sú ich korene? Nie vari v tom, že
človek i svet odmieta Boha, ktorý je jeho Stvoriteľ a Pán a on dáva pravidlá,
na ktorých je možné budovať šťastný život ľudí i sveta?
„Vo svete máte súženie, ale dúfajte, ja som
premohol svet!“ (Jn 16, 33). Väčšina chce iba konzumovať, mať sa lepšie, užívať
si, lenže ktosi musí aj hodnoty tvoriť a bez práce to nie je možné, preto
prichádzajú konflikty, problémy osobné, rodinné, medziľudské, generačné aj
medzinárodné...
Nebude možné, aby súčasný úpadok Cirkev brala
ako prirodzený. Mala by si plniť s plnou zodpovednosťou svoje poslanie, aj keď
to nie je mnohým vhod. Mala by plniť to základné poslanie, ktoré jej bolo
zverené Ježišom Kristom, aby neprišlo k naplneniu obavy: Nájde Syn človeka
vieru...? (porov. Lk 18, 8).
Niekedy sa stretáme s názormi sršiacimi
optimizmom o správnom smerovaní Cirkvi a túžbe po ďalších reformách, ktoré by
ju mali ešte viac priblížiť svetu a prispôsobiť svetským zásadám a konaniu, čo
je často spojené s bagatelizovaním morálneho správania. Iní vidia záchranu v
návrate k tridentskej liturgii a v revízii záverov Druhého vatikánskeho
koncilu. Prichádza k názorovým stretom obidvoch skupín a k polarizácii.
Ak Cirkev nezmení svoju súčasnú taktiku, hrozí
jej možno aj rozdelenie, ale určite ďalší úpadok. Zdá sa, že až priveľké otvorenie
sa Cirkvi svetu a priateľstvo s ním sa nestalo prínosom ani pre jednu stranu.
Ak prestane soľ byť soľou a svetlo svetlom (porov. Mt 5, 13–16), je možné
očakávať ešte väčší úpadok sveta i človeka, než ho poznáme dnes, a ďalší
príliv barbarstva a amorálnosti.
Ale som si vedomý toho, že Boh je Pánom dejín a môže zasiahnuť do
plánov mocných tohto sveta.
Boh svojich verných neopustí. Zdá sa mi, že snaha Benedikta XVI. o ozdravenie
Cirkvi zostala bez ohlasu a súčasný stav akoby vyhovoval mnohým. Cirkev vlastní
okrem duchovného aj značné materiálne bohatstvo, z ktorého sa dá dočasne celkom
výhodne fungovať. Kresťania už v mnohých krajinách netvoria ani štatistickú
väčšinu, kresťanské zásady vyplývajúce z Božieho zákona a evanjelia nie sú
dôležité pre väčšinu spoločnosti, často sa nimi necítia viazaní ani tí, ktorí
sa za kresťanov ešte pokladajú, a možno ani niektorí návštevníci bohoslužieb.
Napriek tomu, že mnohí aj dnes v Cirkvi slúžia a pre ňu sa obetujú a usilujú sa
kresťanské hodnoty vnášať do života, čo iste má svoj význam a vyslovujem im
svoj obdiv a vďačnosť, jednotlivci ani malé skupiny svetovú Cirkev asi zachrániť nedokážu.
Niekde sa stala chyba. Nie je prirodzenou
vecou ani dielom náhody, že ešte nie tak dávno spevom a modlitbami burácajúce
plné kostoly zívajú tichou prázdnotou a stávajú sa len kultúrnymi pamiatkami a
miestami návštev turistov. Nie je príčina v tom, že Cirkev uverila snom a
nereálnym predstavám niektorých hodnostárov a teológov, zahľadených do svojich
predstáv, vzdialených od bežného života i cirkevnej praxe? Niektorí vo vidine
ľahšieho, pohodlnejšieho a jednoduchšieho života dokázali presadiť vlastné
názory a tlačiť na Cirkev, aby sa vzdala
hodnôt, zodpovednosti, tradícií, duchovného bohatstva, čo ju vytváralo a
budovalo stáročia, aby uverila, že princípy ľudskosti a humanizmu, vonkajšej
príťažlivosti ju môžu ozdraviť a posilniť. Výsledkom je úpadok Cirkvi i
sveta a mnohé problémy, ktoré sa kumulujú a pribúda ich, pričom skutočné
riešenia sa už nikto ani neodvažuje naznačiť, vidíme skôr čudné pokusy, ktoré
život ešte viac komplikujú a zamotávajú.
Kristus prisľúbil svoju prítomnosť medzi tými,
ktorí mu budú verní. Treba mu vyhradiť prvé miesto! My máme obyčajne na zreteli
všetko možné, robíme všeličo a naša viera slabne, alebo sa zodierame v málo
osožných čudných aktivitách. Kristus prišiel, aby zachránil človeka, svojím
príkladom i slovami počas celej svojej verejnej činnosti učil ľudí ako majú
žiť.
Svetské požiadavky a problémy nemôžu mať
prednosť pred požiadavkami Božieho Kráľovstva, pred plnením Božích prikázaní a
Božej vôle. Cirkev sa nemôže prispôsobiť bezhodnotovému svetu, ale svet, ak
chce mať budúcnosť, by mal prijať pravidlá, ktoré Kristus dal Cirkvi a cez ňu
všetkým ľuďom. Svet asi nebude mať Krista ani Cirkev v láske, lebo to vyžaduje
námahu, sebazaprenie, službu, obetu... Kto si chce vystačiť sám, neobstojí ani
nemá budúcnosť.
Neviem, či má zmysel, ak si Cirkev chce
vytvárať imidž a svojimi ľudskými aktivitami pritiahnuť ľudí, lebo sme svedkami
toho, že to v praxi nefunguje, má to len dočasný efekt. Akýmsi aktivizmom a
ponukou voľnočasových programov Cirkev akoby chcela nahradiť a naplniť duchovné
potreby a túžby človeka. Človek však potrebuje počuť pravdu o Bohu a vidieť
príklad autentického kresťanského života na všetkých úsekoch.
Je potrebné budovať osobný vzťah medzi Bohom a
človekom. To sa dá cez modlitbu, sviatosti, Sväté písmo a živé cirkevné
spoločenstvo. Na čo kladie dôraz súčasná Cirkev a čo robí pre človeka, pre jeho
skutočné večné šťastie? Prečo krátko po Druhom vatikánskom koncile silnelo
hnutie „Kristus áno, Cirkev nie“? A prečo dnes mnohí kresťania, aj niektorí
služobníci, z Cirkvi žijú, využívajú jej služby, pričom ich život nezodpovedá
kresťanským zásadám a Ježišovým požiadavkám?
Myslím, že treba sa nám spamätať, zakiaľ je
čas. Z výpredaja sa trvalo žiť nedá. Treba nám všetkým, každému kresťanovi,
rodinám, spoločenstvám, farnostiam, reholiam, kňazom, biskupom, kardinálom a
celej Cirkvi prijať evanjelium za pevný základ, dôsledne ho uplatňovať a
nepozerať sa, či sa to svetu a ľuďom okolo páči a čo to vynáša. Uprednostňovať
v Cirkvi svetské spôsoby, pravidlá či odmeny pred evanjeliovými je asi chybou, ktorú je
potrebné napraviť.
Ľudovít Košík
::
Rozhovor s autorom:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Myslím, že obroda musí prísť zdola – od čestných a zbožných jednotlivcov, zdravo fungujúcich rodín a pravoverných kňazov.
OdpovedaťOdstrániťTiež si myslím, že obroda musí prísť zdola. Jednou z ciest je táto: https://slovenskydohovorzarodinu.sk/ruzencom-za-slovensko/?fbclid=IwAR2E-sOfaz-iPQo3JOzg3O8uZQrc8aX3GnyaPlXp2PKeDqn-pMYfKVJPTYU
OdpovedaťOdstrániť