Vydanie z roku 1990 |
Trnava, Spolok svätého Vojtecha, 2017
Kniha o významnej slovenskej kňazskej
osobnosti, Dr. Štefanovi Hlaváčovi, má čo povedať nám kresťanom, ale aj všetkým ľuďom v 21.
storočí, napriek tomu, že táto autobiografia bola napísaná pred viac než 65
rokmi. Kniha vyšla už v piatom vydaní, s doplnkom jeho žiaka Štefana Halása o
živote a kňazskom pôsobení Štefana Hlaváča po roku 1955.
Prvé vydanie autobiografie obetavého, láskavého, trpezlivého kňaza, profesora náboženstva, farára s vysokým sociálnym cítením a väzňa pre vieru, ktorý silu čerpal v modlitbe a životnú múdrosť v nasledovaní Ježiša v jeho chudobe, ktorú sám zažil v extrémnej forme počas rokov svojho detstva, mladosti a pobytu vo väzniciach, vyšlo v zahraničí v roku 1986, na vydanie ho pripravil salezián Anton Hlinka. Tam vyšlo v niekoľkotisícovom náklade. Druhé vydanie vyšlo v náklade 80.000 výtlačkov v roku 1990 zásluhou SSV vo vydavateľstve Ikar.
Štefan Hlaváč, ako ho charakterizujú mnohí,
bol kňaz, učiteľ, vychovávateľ, nemocničný kaplán, duchovný radca, samaritán a
ochranca chudobných a biednych, muž hlbokej a pevnej viery a vytrvalej
modlitby. Rozdával sa a rozdával všetkým, ktorí to potrebovali – podporu
duchovnú i hmotnú. Vedel, že o človeka sa treba postarať po telesnej i duševnej
stránke.
Svojich žiakov inšpiroval a vychoval desiatky z nich
pre kňazské povolanie, bez toho, aby veľa hovoril o jeho potrebe a kráse, ale
ho predstavil celým životom, ako to napísal v príhovore ku knihe Osobnosť
profesora Hlaváča (SSV, 2002) jeden z jeho žiakov na gymnáziu v rokoch 1936–43
kardinál Jozef Tomko. Kardinál Tomko na profesora Hlaváča spomína aj v knihe
rozhovorov s Mariánom Gavendom Na životných cestách (SSV, 2008), že on
im vysvetlil protináboženské postoje českých profesorov, ktorí v čase prvej ČSR
v školách na Slovensku pôsobili. Tiež poznamenáva, že žiaci profesora Hlaváča
si zachovali vieru v rozličných povolaniach. Taktiež v knihe Mariána Čižmára Kardinál
Jozef Tomko – Život v službe evanjelia (INREMAX, 2018) kardinál spomína na
profesora Hlaváča a pripomína, že popri farárovi Štefanov Heskovi, farárovi v Udavskom,
si kňazský ideál vytváral aj podľa vzoru Štefana Hlaváča. K žiakom Štefana
Hlaváča, ktorí sa rozhodli pre kňazské povolanie, patril aj salezián a básnik
Andrej Šándor / Gorazd Zvonický.
Biografia je napísaná pútavou formou, čitateľa
zaujme skromnosťou a jednoduchosťou, ako aj ťažkým životným osudom autora,
tiež jeho vernosťou a obetavosťou v kňazskej službe.
Štefan Hlaváč sa narodil v Budapešti 3.
decembra 1903, jeho rodičia neboli zosobášení, mal jednu sestru. Rané detstvo
prežil v Budapešti, počas celého života mal komplikované vzťahy s matkou. Do
výchovy sa dostal k starej matke do Kubrej pri Trenčíne, kde prežíval školské
roky. Gymnázium začal študovať v Trenčíne, pokračoval v Trnave a posledný rok
ukončil maturitou v Nitre.
Rozhodoval sa medzi štúdiom teológie alebo
medicíny, povolaním kňaza alebo lekára.
Tiež medzi životom v rodine alebo v celibáte. Napriek svojmu nemanželskému
pôvodu, musel žiadať vtedy dišpenz z Ríma, a svojim pochybnostiam sa na
radu niektorých kňazov a predstavených v seminári rozhodol pre kňazstvo.
Teológiu začal študovať v Nitre a v októbri
1927 prestúpil do Olomouca, ako seminarista Košickej diecézy. Vysvätený bol 5.
júla 1929 v Olomouci a 14. júla mal v Kubrej slávnostné primície, ktoré, ako
píše, sa vydarili po duchovnej i materiálnej stránke. Obyvatelia Kubrej
vyjadrili svoju radosť, že z nej vzišiel kňaz, tým že všetko dokonale
zorganizovali.
Od septembra dostal od biskupa Čárskeho dekrét
ako katechéta na gymnáziu v Michalovciach. Popri vyučovaní vypomáhal kňazom
pôsobiacim vo farnosti, spolupracoval so saleziánmi, ktorí si tu postavili nový
ústav a pôsobil aj nemocnici, kde poskytoval duchovné služby chorým aj
zamestnancom, a tu aj býval. Počas výročných sviatkov ho biskup posielal
zastupovať kňazov, ktorí boli chorí, či do neobsadených farností.
Pre známe dôvody 29. júla 1950 musel Štefan
Hlaváč svoju pedagogickú činnosť na gymnáziu
v Michalovciach ukončiť a v decembri ho prepustili aj zo služby v
nemocnici. Určili ho ako pracovníka do národného hospodárstva, no dostal
určenie ako správca farnosti vo Všechsvätých; tu si ho rýchlo farníci obľúbili.
Dňa 10. septembra 1952 dostal predvolanie na
ONV k cirkevnému tajomníkovi a pred budovou bol príslušníkmi bezpečnosti
zaistený, začala sa jeho ťažká krížová cesta po československých väzniciach a po
odsúdení práce v bani Tmavý důl v Rtyněch v Podkrkonoší, odkiaľ sa znova dostal
do vyšetrovacej väzby. Až 17. septembra 1954 bol prepustený na slobodu.
Z väzenia sa vrátil s podlomeným zdravím, čo
bolo spôsobené nedostatočnou stravou, zimou, neustálym budením a šikanovaním,
do Kubrej. Tam každý deň odslúžil ráno v kostole svätú omšu,
potom sa modlil, žil v tichosti a skromnosti.
V autobiografii tieto roky, ako aj pomery vo
väzniciach a správanie sa vyšetrovateľov a dozorcov podrobne opísal, ale svojim
prenasledovateľom, väzniteľom a dozorcom odpustil. Spomienky, ktoré napísal v Kubrej,
sa končia rokom 1955. O jeho ďalšom
pobyte v Kubrej a pôsobení vo farnosti Hermanovce v okrese Prešov, kde pôsobil
od 1. decembra 1957 do svojej smrti (11. 2. 1983), sa dozvedáme z doplnku, ktorý napísal jeho
žiak Štefan Halás.
Kňazská osobnosť Štefana Hlaváča sa priraďuje
k tým kňazom, ktorí vyorali hlbokú brázdu na duchovnom poli a zaslúžili sa o
šírenie a odovzdávanie viery, viac svojím príkladným životom ako slovami,
horlivou a obetavou kňazskou službou, sociálnym cítením, pričom namiesto
uznania ich záslužnej činnosti skončili za vlády komunistov vo väzniciach a
pracovných táboroch, alebo vo vyhnanstve na okraji spoločnosti. Často im nebolo
umožnené ani prísne kontrolované a obmedzené kňazské pôsobenie. Kiež by ich
život inšpiroval a oslovil aj nás a tieto ich ťažké obety priniesli svoje
ovocie aj v 21. storočí – v našej vernosti Bohu a obetavej službe pre jeho
Kráľovstvo.
Ľudovít Košík
::
Odporúčané:
::
Prosíme, podporte naše úsilie – komentujte, vyjadrite svoj názor na publikovaný článok... a odoberajte náš vestník (podrobnejšie informácie).
Štefan Hlaváč svoj duchovný program nazval príznačne „drôtovaním hrdzavých duší“. Podľa vyjadrení pamätníkov bol človekom svätého života, príkladným kňazom, skutočnou osobnosťou.
OdpovedaťOdstrániť