Ak máme viac ako naši predkovia, tak máme viac
vďaka nim. Ak vidíme viac, vidíme viac vďaka nim – stojíme, obrazne povedané,
na ich pleciach; vyživujú nás korene siahajúce ďaleko do minulosti. Otázkou je,
do akej miery si to uvedomujeme a ako s oným dedičstvom zaobchádzame
(str. 7).
::
Niekto si myslí, že treba kráčať s dobou. Lenže kráčať s dobou znamená byť v nej uväznený. Kto kráča s dobou, ten sa mentálne obmedzuje na prítomnosť, dištancuje sa od minulosti a zakrýva si oči pred budúcnosťou. Kráčať s dobou znamená nikdy ju nepredbehnúť, a teda vlastne slúžiť módnym trendom a chvíľkovým záujmom (str. 8).
::
Pred našimi očami prebieha revolúcia, vedená
prioritne na poli kultúry. Revolucionári totiž zistili, že oblasť kultúry je
kľúčová – práve v nej, respektíve skrze ňu dochádza k posunom
v myslení. Zmenené kultúrne vzorce majú nahradiť tradičné náboženstvo,
vieru v jedného Boha, a vytvoriť nového človeka – moderného, vykoreneného,
nomáda bez viery a bez vlasti. Generácie s narušeným imunitným
systémom duše, vychované televíziou, výtvormi filmového priemyslu, internetom
a mediálnymi celebritami, bez odporu prijímajú vábivé reči falošných
prorokov o slobode a ľudských právach, o liberalizme
a pokroku, ktorý má zabezpečiť úspech a slasť (str. 45).
::
Moderný ateizmus Boha programovo ignoruje.
Náboženské otázky stavia mimo zorného poľa, prinajlepšom im vyhradzuje miesto
v súkromí, v utajení, v izolácii. Na verejnosti, v oblasti
kultúry a médií, sa náboženská viera dostáva do polohy čohosi nežiaduceho,
nemoderného, iracionálneho. Démon ateizmu vykresľuje veriaceho človeka ako
neslobodného, nevzdelaného, zaostalého a politicky nespoľahlivého. Náboženské
pravdy sa dostali pod hromadu cynických klamstiev. V atmosfére
všadeprítomného relativizmu je možné uberať sa najrôznejšími cestami, ale
hľadanie tej správnej cesty sa javí ako zbytočné. Novodobá babylonská veža sa
stavia z tehál subjektívnych názorov, čo má byť vyjadrením plurality
a prejavom slobody (str. 47).
::
V spoločnosti, ktorá odmieta Boha,
eliminuje hierarchické usporiadanie a kladie vzťahy k iným do roviny
kupčenia, je takmer nemožné dosiahnuť zmierenie, odpustenie a pokoj. Takejto
spoločnosti chýba priestor posvätného, mystérium pokánia, krása kultu
a vznešenosť liturgie. Démon ateizmu všetko demokratizuje, aby vytvoril
zdanie rovnosti a slobody, pritom sa však vytráca z ľudí túžba po
svätosti a tým i ochota obetovať sa a konať nezištne. Dochádza
k búraniu chrámov a namiesto nich vyrastajú obchody a smetiská.
Zo sakrálnosti sa mnohí vysmievajú – a to je desivý príznak úpadku (str.
49).
::
Človek je vraj mierou všetkých vecí. Podľahli
sme tejto téze a kultúru sebadisciplíny a sebaformácie sme nahradili
kultúrou túžby, či lepšie povedané antikultúrou, v ktorej už neplatí
žiaden vyšší poriadok, platí len to, čo si človek dokáže presadiť ako svoje
právo. Krehká rovnováha medzi právami a povinnosťami, o ktorú sa
usilovala každá zodpovedná spoločnosť či vláda, je nielen narušená, ale aj
cielene znemožňovaná. Tam, kde chýba bázeň pred Bohom, dostáva priestor
žiadostivosť a mocibažnosť (str. 51).
::
Svojvôľa sa stala jedným
z charakteristických znakov súčasnosti. Prejavy svojvôle – aj tie
deviantné – sa ospravedlňujú potrebou tolerancie, liberalizmu a politickej
korektnosti. Paradoxne, ak niekto takéto javy kritizuje, je celkom netolerantne
umlčaný, respektíve vytlačený na okraj s nálepkou staromilca, fanatika či
extrémistu. Nemožno sa potom diviť tomu, že sa medzi ľuďmi šíri pocit ťaživej
bezmocnosti a nezmyselnosti života (str. 52).
::
Emancipácia žien sa stala dvojsečnou zbraňou –
spôsobila zníženie autority muža-otca, prinútila ženu prispievať do rodinného
rozpočtu, pretože došlo k nivelizácii platov, vyvolala politický,
ekonomický i psychický tlak na rodinu, ako aj na mladých ľudí, ktorí by si
mali rodinu založiť. Je čoraz ťažšie žiť v usporiadanom manželskom zväzku.
Podieľa sa na tom aj nastavenie štátneho sociálneho systému, ktorý často
podporuje viac „iné formy“ spolužitia na úkor prirodzenej rodiny (str. 67).
::
Uplatňuje sa dvojaký meter. Verejný priestor
je plný hrubosti a vulgarizmov, ale ak niekto pomenuje takzvané umelé
prerušenie tehotenstva pravým slovom, je považovaný za neslušného. Bežným javom
je ponižovanie ľudskej dôstojnosti, toleruje sa zasahovanie do súkromia
a rodinného života, no ak niekto použije napríklad slovo Cigán, dostane
nálepku rasistu či extrémistu. Hanobenie kresťanstva je prípustné, ba neraz oceňované
ako prejav odvahy a kritického myslenia, ale na iné náboženstvá to
neplatí. O vlastnej kultúre sa môže hovoriť pohrdlivo, pritom cudzie
kultúry sú prijímané so zvláštnym uznaním (str. 95).
::
Relativistická mentalita spôsobuje škody
v celom spektre žitia, politiku nevynímajúc. Ako sa môžeme na niečom
dohodnúť, ak nenachádzame spoločné hodnoty? Ak neexistuje nič večné
a nemenné, sme nútení stavať na piesku – naše dielo sa teda skôr či neskôr
zrúti. Aj politické koncepcie opierajúce sa výlučne o volebný úspech
a priazeň väčšiny sú postavené na piesku. Nečudo, že dnešní politici
preferujú krátkodobé riešenia, spravidla nepresahujúce dĺžku volebného obdobia.
Spoliehajú sa na byrokraciu a rady odborníkov, ale chýba im dlhodobá
stratégia, ako aj ideová výstuž, ktorá by dala ich činnosti jasný smer
a zacielenie. Politika prestala byť poslaním, zmenila sa na úrad, ktorý
treba rýchlo využiť – časté striedanie garnitúr len zosilňuje potenciál
korupcie (str. 104).
::
Ľudia na Západe sú najväčšími konzumentmi
antidepresív, stále častejšie sa obracajú na psychoterapeutov, ale aj pochybných
liečiteľov a poradcov, miešajúcich dohromady prvky rozličných náboženstiev
a kultov a vytvárajúcich duchovne nestráviteľnú zmes na omámenie
ľudského vedomia. Vzniká prapodivný stav, chaotické hľadanie pevného bodu tam,
kde nijakého pevného bodu niet: „V západných spoločnostiach, ktoré sa označujú
za rozvinuté, vládne nesmierne veľká mravná a duchovná bieda. Zábava sa
stáva jediným prostriedkom, ktorý človeku umožňuje zabudnúť na ničotu,
v ktorej uviazol“ (Robert Sarah: Pane, zostaň s nami). Prichádza však
deprimujúce zistenie, že aj zábava ako spôsob života spôsobuje únavu (str. 107).
::
Mnoho sa dnes hovorí o vzdelávaní, ale
veľmi málo o výchove. V oblasti školstva reforma strieda reformu,
nové spôsoby výučby sú nahradzované ešte novšími, hovorí sa o inklúzii
a demokratizme, pritom stále nevidno pozitívne výsledky. Zabúda sa na
výchovu a formáciu. Ak by sme to chceli vyjadriť metaforicky, zabúda sa na
vnútornú stranu človeka, na aspekt tichého rastu v prostredí dobrých
vzorov a príkladov (str. 123).
Ján Maršálek
(Úryvky z knihy Spoločnosť bez svetla; Bratislava, Post Scriptum, 2020.)
Úžasný literárny počin! Odporúčam prečítať si...Gratulujem autorovi a ďakujem! milan (Humorikon)
OdpovedaťOdstrániťKnižku som prečítal jedným dychom a môžem zodpovedne prehlásiť, že ma duševne mimoriadne obohatila. Dnešná doba si priam vyžaduje takúto „duchovnú potravu“. Cenným jej obsahom sú fakty, názory, myšlienky, úvahy a odporúčania popredných filozofov, spisovateľov, teológov či iných kultúrnych osobností.
OdpovedaťOdstrániťVrele odporúčam knižku každému, komu nie je smerovanie dnešného sveta ľahostajné, aby sa zamyslel a pokiaľ má akú-takú možnosť niečím na záchranu ľudskej civilizácie v rámci svojich možností aj prispel. Východiskom je návrat k tradičným kresťanským hodnotám.
Pán Maršálek, srdečná vďaka za jedinečné dielo!
J. Grešák