Ilustračná snímka: PriestorNet |
Katolícka cirkev prežíva jedno z najťažších období v celých svojich dejinách. Dochádza k erózii jej dvetisícročného učenia v prístupe k sviatostiam. Veriaci na Západe, predovšetkým v Nemecku, v masovom meradle dlhodobo zanedbávajú sviatosť pokánia a hrozivo narastá počet svätokrádežných prijímaní. Otrasné svedectvo o tom priniesol aj košický arcibiskup Bernard Bober v pamätnej homílii dňa 6. mája 2017 v Obišovciach: „Na Západe takmer všetci idú k prijímaniu, no nespovedajú sa, mnohí vôbec. Pred niekoľkými mesiacmi bol na Slovensku laický aktivista z Nemecka, v médiách poskytol rozhovor, v ktorom prehlásil, že v Nemecku sa ľudia už nespovedajú... Naši kňazi, ktorí dlhé roky pôsobia v nemecky hovoriacej oblasti, potvrdzujú, že počas celého Pôstu pred Veľkou nocou vyspovedajú maximálne 10 až 20 ľudí, no na prijímanie idú takmer všetci. Pre tých, ktorí neveria v prítomnosť Ježiša v Eucharistii, je to len kúsok bieleho chleba“ (homília o. arcibiskupa Mons. B. Bobera 6. 5. 2017 – FS Obišovce; dostupné na internete: maria.sk). Podobná situácia je vo viacerých iných západných krajinách.
V tejto súvislosti je
potrebné uviesť, že existuje aj spoločné slávenie sviatosti zmierenia so
všeobecnou spoveďou a všeobecným rozhrešením, ale ide o výnimočné
prípady na základe povolenia diecézneho biskupa (porov. KKC, 1483; KKP, kán.
962, § 1; KKP, kán. 961, § 2).
V každodennej praxi
platí, že pre veriaceho so smrteľným hriechom na duši je jediným riadnym
spôsobom zmierenia s Bohom a Cirkvou individuálna a úplná svätá
spoveď a rozhrešenie, pokiaľ veriaci nie je od takejto povinnosti oslobodený
v dôsledku fyzickej alebo morálnej nemožnosti (porov. KKC, 1484).
Pre veriacich bez smrteľného
hriechu síce nie je spoveď zo všedných hriechov striktne nutná, no „Cirkev ju
veľmi odporúča (porov. TRIDENTSKÝ KONCIL, 14. zasad., Doctrina de sacramento Paenitentiae, kap. 5: DS 1680; KKP, kán. 988
§ 2)“ (KKC, 1458).
Žiaľ, aj na Slovensku sa veriaci spovedajú
menej, teraz predovšetkým pre koronaošiaľ, ktorý ochromil našu Katolícku cirkev
a priviedol sviatostný život katolíkov na bod mrazu. Lenže bez spovede už
nemôžeme byť katolíkmi. Toto učenie jednoznačne potvrdil aj Druhý vatikánsky koncil, ktorého dokumenty nás priamo
vyzývajú čo najčastejšie pristupovať k sviatosti pokánia.
V koncilovom dekréte Presbyterorum
ordinis nachádzame pasáž: „Kňazi teda učia veriacich v obete svätej
omše prinášať božskú žertvu Bohu Otcovi a spolu s ňou dávať ako obetu
aj svoj vlastný život. V duchu Krista Pastiera ich učia so skrúšeným
srdcom predložiť svoje hriechy Cirkvi vo sviatosti pokánia tak, aby sa čím
ďalej tým viac obracali k Pánovi a pamätali na jeho slová: ‚Robte
pokánie, lebo sa priblížilo nebeské kráľovstvo‘ (Mt 4, 17)“ (Presbyterorum
ordinis, 5).
Druhý vatikánsky koncil teda jasne a jednoznačne
deklaruje, že sviatosti Eucharistie a pokánia sú vlastne dve sviatostné
„dvojičky“ a jedna musí nadväzovať na druhú. Koncil sa obracia aj na katolícke
duchovenstvo s naliehavou žiadosťou čím častejšie pristupovať
k sviatosti pokánia a v čo najväčšej miere ju sprístupňovať aj
veriacim.
V už uvedenom dekréte Presbyterorum
ordinis je okrem iného uvedené, že kňazi „sa úmyslom a láskou spájajú s
Kristom, keď vysluhujú sviatosti. To uskutočňujú najmä pri sviatosti pokánia,
ak ju vysluhujú s veľkou ochotou vždy, kedykoľvek ich o to veriaci odôvodnene
požiadajú“ (Presbyterorum ordinis, 13).
A v tom istom dokumente sa uvádza aj
toto: „Vysluhovatelia sviatostnej milosti sa dôverne spájajú s Kristom
Spasiteľom a Pastierom, keď s úžitkom pristupujú k sviatostiam, zvlášť k častej
sviatostnej spovedi, ktorá veľmi napomáha potrebné obrátenie srdca k láske Otca
milosrdenstiev, a keď sa na ňu pripravujú každodenným spytovaním svedomia“ (Presbyterorum
ordinis, 18).
Aj v iných dokumentoch koncilu nachádzame
pasáže venované sviatosti pokánia. V dekréte Christus Dominus je
uvedené: „Ďalej nech farári pamätajú, že v najväčšej miere pomáha
udržiavať kresťanský život sviatosť pokánia. Preto nech sú vždy ochotní
spovedať veriacich, a keď treba, nech prizvú na ten účel aj iných kňazov,
ktorí ovládajú rozličné jazyky“ (Christus Dominus, 30).
Absolútnu nevyhnutnosť sviatosti pokánia pre
život katolíka zdôrazňuje dogmatická konštitúcia koncilu Lumen gentium:
„Tí, čo pristupujú k sviatosti pokánia, dostávajú od Božieho milosrdenstva
odpustenie urážky spôsobenej Bohu a zároveň sa zmierujú s Cirkvou,
ktorú hriechom ranili a ktorá sa láskou, príkladom a modlitbami
pričiňuje o ich obrátenie“ (Lumen gentium, 11).
A v tom istom dokumente sa píše, že
kňazi preukazujú kajúcim alebo chorým veriacim „vrcholnú službu zmierenia a
úľavy a predkladajú Bohu Otcovi potreby a modlitby veriacich (porov. Hebr 5,
1–4)“ (Lumen gentium, 28).
Koncil teda slávnostne deklaroval kontinuitu
učenia Katolíckej cirkvi, keď jasne a jednoznačne potvrdil, že bez sviatosti
pokánia nemôže byť nikto zmierený s Bohom a Katolíckou cirkvou,
pretože nikto na svete nie je bez hriechu (porov. 1 Jn 1, 8) a teda každý
človek sa musí zmierovať s Bohom a Katolíckou cirkvou prostredníctvom
sviatosti pokánia, aby dosiahol odpustenie hriechov i duchovné uzdravenie.
A nielen duchovné, ale v mnohých prípadoch aj telesné uzdravenie.
Sviatosť zmierenia má totiž priaznivý vplyv aj na zdravotný stav
človeka. Pozoruhodné svedectvo
o tom priniesla rakúska mystička Maria Simma, známa po celom svete vďaka
tomu, že ju navštevovali duše z očistca, ktoré ona nazývala „úbohé duše“.
Keď dostala Maria Simma v jednom rozhovore otázku, čo jej duše
z očistca povedali o svätej spovedi, odvetila okrem iného: „Úbohé
duše mi povedali, že 60 percent všetkých depresií na svete by nebolo, keby
ľudia využívali tento veľký dar. A opäť, mnohí lekári, farmaceutické firmy
a agentúry by skrachovali, keby každý chodil pravidelne na spoveď. Náš Pán
môže zachrániť a uzdraviť každého a všetko, čo chce, len keby ľudia
na neho volali. Myslím, že v Medžugorí Panna Mária povedala, že pravidelné
mesačné spovede by zachránili Západ“ (Dostaňte nás odtiaľto!!!; prvé
vydanie, Doľany: ZAEX, 2013, ISBN 978-80-89676-02-6, s. 111).
Je naliehavo potrebné vrátiť sa k učeniu
Druhého vatikánskeho koncilu a dôsledne sa ho pridržiavať. Len
tak je možné odvrátiť katastrofu, ktorú hrozí predovšetkým krajinám Západu. Ako
sa vyjadrila Panna Mária v Medžugorí, len pravidelná spoveď môže zachrániť
Západ a ozdraviť Katolícku cirkev ako celok. A pre Slovensko
v tejto súvislosti platí, že súčasný stav ohrozenia viery katolíkov je
neospravedlniteľný a priam volá po obnovení sviatostného života veriacich na
Slovensku v plnom rozsahu.
Karol Dučák
::
Rozhovor s autorom:
Kríza západnej civilizácie korení v pýche a ignorancii katolíckeho učenia
::
O situácii v Nemecku informoval aj Konzervatívny denník Postoj a uvedený materiál vyvolal spätnú reakciu aj v Nemecku: https://www.postoj.sk/21463/v-nemecku-sa-uz-nikto-nespoveda
OdpovedaťOdstrániťPán Dučák, článok – rozhovor na Postoji, ktorý spomínate, som čítal. Je šokujúci, presnejšie, šokujúce sú odpovede pána Sternberga, svedčia o totálnom rozpade a kolapse katolicizmu v Nemecku. Na Slovensku by sme to mali brať ako výstrahu.
Odstrániť