Karol Dučák |
Kristova cirkev, ktorá je v súčasnosti
totožná s Katolíckou cirkvou, dostala od svojho zakladateľa Ježiša Krista
misijné poslanie, ktoré sa neskončí, kým bude svet existovať. Lebo „ako Otec
poslal Syna, tak aj on poslal apoštolov (porov. Jn 20, 21) a povedal im:
‚Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha
Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s
vami po všetky dni až do skončenia sveta‘ (Mt 28, 18–20). Cirkev prijala od
apoštolov tento Kristov slávnostný príkaz ohlasovať spasiteľnú pravdu, aby ho
plnila až po samý kraj sveta (porov. Sk 1, 8). Vzťahuje teda na seba slová
apoštola: ‚Beda mi, keby som evanjelium nehlásal‘ (1 Kor 9, 16). Preto
neprestajne posiela misionárov, kým sa nové cirkvi dokonale neustália a kým aj
ony samy neprevezmú úlohu pokračovať v hlásaní evanjelia. Duch Svätý ju totiž
podnecuje spolupracovať na uskutočňovaní Božieho rozhodnutia, ktorým bol
Kristus ustanovený za základ spásy pre celý svet“ (Lumen gentium, 17).
Ako uvádza Tomko, Katolícka cirkev „je vo svojej podstate misionárska, je katolícka len dovtedy, kým evanjelizuje“ (Tomko J.: Misie do tretieho tisícročia, s. 194). Misijná povaha je teda jednou z najcharakteristickejších čŕt Katolíckej cirkvi, ktorá evanjelizuje od čias apoštolov a nikdy evanjelizovať neprestane, pokým bude svet svetom.
Ázijský paradox
Ak vezmeme do úvahy posledne dostupnú
štatistiku Svätého stolca v čase napísania tohto článku je Ázia je
najmenej katolíckym spomedzi všetkých kontinentov planéty. Na sto obyvateľov tu
pripadá len 3,3 katolíkov v dôsledku prenasledovania katolíkov v mnohých
ázijských krajinách, ako aj veľkého šírenia nekresťanských denominácií na tomto
kontinente (porov. Pubblicazione dell’Annuario Pontificio e dell’Annuario
Statistico della Chiesa, 25. 03. 2020).
Z historického pohľadu je to však krutý
paradox. Práve Ázia je totiž kolískou Katolíckej cirkvi a prakticky aj jej
prvým misijným územím. Sám Ježiš Kristus, zakladateľ Katolíckej cirkvi, bol
obyvateľom Ázie a svoju Cirkev založil v pôvodnom židovskom etnickom
prostredí Palestíny na ázijskom kontinente. Katolícka cirkev teda vznikla v
Ázii. Z Palestíny sa ešte v apoštolských časoch rozšírilo kresťanstvo do
Malej Ázie, Sýrie, Severnej Afriky a až potom sa dostalo do Európy, ktorá
sa takto stala tretím pokresťančeným kontinentom. Pokresťančenie Európy bolo
významným medzníkom v histórii kresťanstva, pretože práve Európa sa po
čase stala na dlhé stáročia centrom kresťanstva, takže hovoríme dokonca
o eurocentrizme katolicizmu až do čias novoveku, keď sa vďaka zámorským
objavom a dobytiu Ameriky skončila supremácia európskych národov a aj kresťanstvo
sa globalizovalo (porov. Hertling, L.: Dejiny katolíckej Cirkvi, s.
340–341).
Ďalším paradoxom je, že najkatolíckejším
kontinentom je Amerika, kam sa Katolícka cirkev dostala až koncom 15. storočia,
teda až poldruha tisícročia po vzniku Katolíckej cirkvi.
Európski misionári po stáročia prinášali
kresťanskú vieru na iné kontinenty a paradoxne, zaslúžili sa aj
o reevanjelizáciu Ázie, pretože v mnohých ázijských krajinách kresťanstvo
medzičasom zaniklo. A tak kým Európania dostali na počiatku dejín kresťanstva
dar viery od Ázijčanov, v neskorších obdobiach tento dar viery obyvateľom
Ázie vrátili, no v dnešnej dobe znovu dochádza k situácii, keď je
Európa, strácajúca svoje kresťanské dedičstvo, znovu odkázaná na pomoc
ázijských, afrických, či amerických misionárov.
Korene ázijského
kresťanstva a predchodcovia jezuitských misionárov
Začiatky kresťanstva v Ázii boli pomerne
úspešné. Už v apoštolských časoch prenikla kresťanská viera pomerne ďaleko
na východ. Podľa tradície apoštol Tomáš priniesol kresťanstvo až do Indie, kde
aj zomrel a bol pochovaný v Mailapure. Túto tradíciu potvrdzujú
najnovšie archeologické výskumy. Neskôr sa ako misionári v Indii presadili
predovšetkým východosýrski kresťania a nestoriáni, ktorí rozšírili svoje
pôsobenie aj na Mongolsko a Čínu.
Východosýrski kresťania patria
k najstarším komunitám Katolíckej cirkvi vôbec. Už v Skutkoch
apoštolských sa spomínajú Parti a Médi, ktorí sa nachádzali
v Jeruzaleme počas zoslania Ducha Svätého. V krajinách, odkiaľ
pochádzali, vznikli spoločenstvá kresťanov, ktoré vytvorili základ miestnej
východosýrskej cirkvi, či východnej asýrskej cirkvi, známej aj pod označením
chaldejská cirkev, so strediskom v Edesse. Táto cirkev sa stala v 3.
a 4. storočí najmohutnejšou misijnou organizáciou v Ázii. Pochádzali
z nej mnohí misionári, ktorí zakladali kresťanské spoločenstvá v ďalších
krajinách. V 4. storočí pôsobili v Bahrajne, od 6. storočia prenikali
východosýrski misionári do Indie, Číny, Malajzie a iných kútov
ázijského kontinentu, kde zakladali kresťanské spoločenstvá. Tomuto
misionárskemu rozmachu napomáhal prekvitajúci obchod. Na náhrobnom stĺpe
z roku 781, ktorý sa našiel v čínskom Sigan-fu, „bol vytesaný zoznam
sedemdesiatich cirkevných hodnostárov. Kresťanské kláštory a biskupské
sídla sa v tomto období nachádzali na rozsiahlom území od Kaspického mora
až po Tibet a Mongolsko (porov. Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu.
Základy misiológie, s. 331).
Situácia ázijských kresťanov však nebola
jednoduchá, pretože na nich často číhali rôzne hrozby. Kresťanov Partskej
ríše v Mezopotámii začali v 4. storočí ohrozovať Sassanidovia. Sýrski
kresťania sa v záujme záchrany pred prenasledovaním rozhodli prerušiť
kontakty so západným kresťanstvom a preorientovali sa na východ. Takto sa
ocitli v diaspore a to značne sťažilo ich existenciu. O niečo lepšie
sa darilo tzv. kresťanom sv. Tomáša v Indii, ktorí tradovali svoj pôvod od
misijného pôsobenia apoštola Tomáša. S týmito kresťanmi nadviazali
kontakty kresťanskí obchodníci a misionári. Títo „kresťania na malabarskom
pobreží v Kerale privítali obohatenie svojho duchovného života
kontaktmi s východosýrskou cirkvou
najmä v liturgickej, organizačnej a hierarchickej oblasti“ (Bučko, L.: Na
ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 331).
Najväčšou hrozbou pre kresťanstvo v Ázii
však predstavoval vznik nového, agresívneho náboženstva, islamu. Vznik islamu
podnietil celý rad subjektívnych, ale aj objektívnych faktorov, bez znalosti
ktorých nie je možné pochopiť pomerný rýchly rast prívržencov a nebývalý
územný rozmach islamu. Do istej miery mu napomohlo aj zlyhanie kresťanstva
v čase života Mohameda, predovšetkým absencia arabského prekladu Biblie,
politické rozdelenie blízkovýchodných kresťanov a ich sektárstvo, ako to
autor tejto štúdie dokumentoval v inom svojom článku (porov. Dučák, K.:
Panna Mária a islam. Miesto Panny Márie v katolíckych misiách medzi
moslimami).
Politicky i nábožensky rozdelené
kresťanstvo na Blízkom východe ani arabský polyteizmus nemohli byť predpokladom
pre naplnenie ambícií Mohameda, preto hľadal vlastnú cestu. Paradoxne, Mohamed
dokonca dlhú dobu sám nevedel, že vytvára nové náboženstvo, pretože
v tomto období považoval svoje učenie za totožné s predchádzajúcimi
monoteistickými systémami, judaizmom a kresťanstvom, no postupne ho stále
viac osamostatňoval a rozvinul celý rad čŕt, vďaka ktorým sa islam stal
s konečnou platnosťou novým náboženstvom (porov. Hrbek, I.: Muhammad
a Korán. In: Korán, s. 83).
Tak vstúpilo do dejín ľudstva
s definitívnou platnosťou „nové náboženstvo, ktoré dostalo meno islam,
čo znamená ‚odovzdanosť Bohu‘. Ten, čo sa podriaďuje Bohu a jeho vôli
prostredníctvom islamu, sa nazýva moslim“ (Bučko, L.: Na ceste k
oslobodeniu. Základy misiológie, s. 403).
K úspechu predurčovali Mohameda nielen
viaceré priaznivé vonkajšie okolnosti, ale aj isté osobné predpoklady. Ako uvádza Bučko, „Mohamed
ponúkol Arabom monoteistické náboženstvo v ich rodnom jazyku, očistil ho
od chaosu arabského polyteizmu a majstrovsky ho zakotvil v arabskej
kultúre, navyše zjednotil arabské kmene bez zbytočných politických väzieb
a pút. Toto bola jeho veľká prednosť“ (Bučko, L.: Misijná
a charitatívna činnosť, s.
107).
Islam prešiel búrlivým vývojom, avšak jeho
počiatočné obdobie bolo pomerne pokojné. Mohamedovu cestu čoraz viac
sprevádzalo násilie a vyvražďovanie protivníkov a aj vďaka tomu
Mohamed udržal pri živote nielen sám seba, ale aj nové náboženstvo, ktorého
tvorcom a priekopníkom bol. Práve islam sa stal pre kresťanstvo
v Ázii najväčším nebezpečenstvom a najúčinnejšou brzdou jeho
rozmachu. Ohrozoval existenciu kresťanských spoločenstiev najprv na Blízkom
východe, a to dokonca aj v kolíske kresťanstva, v Palestíne. Keďže
v Palestíne dochádzalo k teroru voči kresťanskému obyvateľstvu, na
pomoc im prichádzali európski kresťania svojimi krížovými výpravami, ktoré
zabrzdili hrozivú expanziu islamu. Dnes patrí nehynúca zásluha rímskym pápežom,
ktorí vďaka krížovým výpravám zachránili kresťanský charakter Európy pred
možnou záhubou. Vďaka krížovým výpravám sa situácia skonsolidovala a islam
tak nemohol ohroziť existenciu kresťanstva v Európe. Význam krížových výprav
však spočíval aj v niečom inom. Európske kresťanstvo sa vo vojnovej
konfrontácii s islamom zocelilo a jeho akčný rádius sa výrazne
zväčšil. Toto následne umožnilo masívnu inváziu európskych misijných reholí na
iné kontinenty, dokonca aj do samotnej Ázie, v dôsledku čoho
bolo oslabené prenikanie agresívneho islamu do nových teritórií. Misionári
sa dokonca pokúšali evanjelizovať aj samotných moslimov, aj keď pravda
s minimálnymi úspechmi.
Pokusy obrátiť moslimov na kresťanskú vieru
boli zaznamenané už počas krížových výprav. Významnú úlohu tu plnili najmä
žobravé rehole, františkáni a dominikáni. Úchvatný príklad ukázal svojim
nasledovníkom sv. František z Assisi. Už vtedy hľadal cestu dialógu
s moslimami a „pri piatom križiackom ťažení proti mestu Damiette
v delte Nílu (1217–1221) vyhľadal egyptského sultána, aby s ním
viedol rozhovor o otázkach viery“ (Kronika křesťanství, s.
178).
Misijné úsilie žobravých rádov smerovalo
spočiatku „na islamské krajiny Blízkeho a Stredného východu, severnej
Afriky a na nekresťanské krajiny Ázie... V tomto období sa prišlo aj
na prvú modernú misijnú metódu: aby mohol byť niekto úspešný v misii,
najprv musí poznať ľudí, ku ktorým je poslaný, ich kultúru, jazyk, náboženstvo
a musí k nim prísť ako priateľ. Sv. František skúsil priamu cestu
a dostal sa až k egyptskému sultánovi Malik-al Kamilovi, ktorému
rozprával o Ježišovi“ (Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy
misiológie, s. 292).
V tej dobe ešte neexistoval súčasný
koncept dialógu Katolíckej cirkvi s moslimami, avšak pri tejto
príležitosti sa bezpochyby odohrával dialóg – pokojná výmena myšlienok dvoch
veľkých náboženstiev (porov. Moses, P.: Svatý František a sultán,
s. 88). Svätý František nesporne urobil na sultána hlboký dojem. Svedčí
o tom fakt, že sultán umožnil františkánom usadiť sa natrvalo vo Svätej
zemi.
Aj dominikáni sa v tej dobe angažovali
v misijnej činnosti. Cieľom sv. Dominika bolo misijné pôsobenie u Kumánov,
ktorí boli príslušníkmi kočovného kmeňa turkického pôvodu. Dominikánski frátri
neskôr medzi Kumánmi aj pracovali. Koniec kresťanstva u Kumánov však nastal
potom, čo ich porazili Mongoli v roku 1291. Nasledovníci sv. Dominika
založili okolo roku 1300 Spoločnosť pre misionársku aktivitu na Blízkom
a Ďalekom východe. Spoločnosť vykonávala svoje poslanie až do 16. storočia
(porov. Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s.
292–293).
Expanzia tatársko-mongolských hôrd znamenala
na jednej strane hrozbu, na druhej strane však nádej na elimináciu vplyvu islamu.
Nádejam kresťanov výrazne dopomohol veľký chán Kublaj (1260–1294), ktorý bol
nábožensky tolerantným vládcom a po dvoch benátskych kupcoch, ktorými boli
Niccolo Polo a jeho brat Matteo, poslal pápežovi Klementovi IV. žiadosť
o vyslanie kresťanských misionárov. Medzitým však Klement IV. v roku
1268 umrel a tak Polovci museli čakať na voľbu nového pápeža, ktorým sa
stal v roku 1271 Gregor X. Až tento pápež a po ňom jeho nástupcovia
začínajú vysielať misionárov do ríše chána Kublaja (porov. Brož I.: Marco Polo:
Odhalil tajemství Kublajovy říše!).
Bol to zlomový moment
kresťanskej misijnej činnosti v Ázii, ktorý umožnil rozkvet
kresťanstva v mnohých regiónoch Ázie a do istej miery tlmil expanziu
islamu. Činili sa aj dominikáni a františkáni, ktorí sa vydali do oblasti
Zlatej hordy v útrobách Ázie, kde františkáni zriadili dva vikariáty.
V roku 1290 prijal krst chán Togutaj a jeho rodina (porov. Bučko, L.:
Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 292–293).
Mimoriadny rozkvet zaznamenalo kresťanstvo aj
v Číne. V časoch Marca Pola, ktorý sprevádzal svojho otca Niccolu
a jeho brata Mattea pri ich ďalšej ceste do Číny, „boli kresťanské chrámy
roztrúsené po celej Číne. Ešte v 13. storočí mali kresťania v Ázii do
dvesto biskupov“ (Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie,
s. 331–332).
V roku 1294 sa dostal do Číny františkán
Ján z Montecorvina ako legát pápeža Mikuláša IV. Vyrazil na cestu
v roku 1289 s listami pre chána Arguna, pre veľkého vládcu Číny chána
Kublaja, pre tatárskeho princa Kaidu, pre kráľa Arménov a pre patriarchu
jakobitov. Na tejto ceste ho sprevádzal dominikán Nicholas z Pistoia a
obchodník Peter z Lucalonga. Z Perzie sa vypravil v roku 1291 do
Indie po mori. Tu kázal vyše roka a pokrstil asi sto osôb. V Indii zomrel
Nicholas z Pistoia. Z indického Meliapuru sa vydal opäť morskou
cestou do Číny a v roku 1294, tesne po smrti veľkého chána Kublaja,
dorazil do Chambaliku (dnešného Pekingu).
Nový vládca Timurleng (1294–1307) sám
kresťanstvo neprijal, avšak horliví kresťanskí misionári si získali jeho
dôveru, takže im nekládol prekážky napriek odporu nestoriánov, ktorí sa tam
usadili už predtým. V roku 1299 postavil kostol v Pekingu a v roku 1305 druhý
oproti cisárskemu palácu spolu s dielňami a obydliami pre dvesto osôb. Postupne
kúpil od pohanských rodičov asi stopäťdesiat chlapcov vo veku od sedem do
jedenásť rokov, vyučoval ich v latinčine a gréčtine, písal pre nich žalmy a
chválospevy a potom ich trénoval, aby slúžili omšu a spievali v zbore. Zároveň
sa oboznámil s rodným jazykom, kázal v ňom a preložil do čínštiny Nový zákon a
žalmy. Získal pre Cirkev šesť tisíc konvertitov.
Po jedenástich rokoch osamelého účinkovania
bol k nemu vyslaný nemecký spoločník Arnold z Kolína (1304), takže sa situácia
výrazne zlepšila. Klement V., veľmi spokojný s úspechmi misionára, vyslal v
roku 1307 sedem františkánov, ktorí boli poverení vysvätením Jána z
Montecorvina za pekingského arcibiskupa a hlavného arcibiskupa (summus
archiepiscopus) všetkých krajín východu. Oni sami sa mali stať jeho
sufragánnymi biskupmi. Iba traja z týchto vyslancov dorazili bezpečne:
Gerardus, Peregrinus a Andrew z Perugie. Jána vysvätili v roku 1308. V roku
1312 pricestovali z Ríma ďalší traja františkáni ako sufragáni (porov. John
of Montecorvino).
Ján z Montecorvina sa prejavil ako
mimoriadne schopný evanjelizátor. Pod jeho vedením čínsko-mongolská misia
utešene prekvitala a získala pozoruhodné úspechy predovšetkým v severnej a
východnej Číne. Okrem troch misijných staníc v Pekingu bola jedna založená
blízko súčasného prístavu Amoy, oproti ostrovu Formosa (Taiwan). Veľkou
zásluhou Jána z Montecorvina bolo zjednotenie nestoriánskeho kráľa Juraja,
vodcu Öngütskych Turkov, s Katolíckou cirkvou. Veľký misionár tiež
preložil Nový zákon do ujgurčiny a Öngütským Turkom poskytol kópie žalmov,
breviára a liturgických chválospevov. Pomáhal pri výučbe chlapcov v speve
latinského chorálu, pravdepodobne pre zbor v liturgii, pretože sa nádejal, že
sa niektorí z nich stanú kňazmi. Keď Ján z Montecorvina v roku 1328
umieral, uctievali ho ako svätého kresťania aj pohania. Bol zjavne jediným
efektívnym európskym biskupom v stredovekom Pekingu. Aj po jeho smrti misia v
Číne pretrvala ďalších 40 rokov (porov. Giovanni da Montecorvino).
Postupne „bolo v Číne zriadených niekoľko
biskupstiev a františkánskych kláštorov. Tento sľubný začiatok misií
v Číne bol pretrhnutý po páde mongolskej nadvlády zásluhou domácej
dynastie Ming (1368). V južnej Ázii s úspechom pôsobil dominikán
Jordan Catalani de Séverac, ktorý sa stal biskupom pre túto oblasť“ (porov.
Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 293).
Tieto sľubne sa rozvíjajúce ázijské kresťanské
spoločenstvá však koncom 15. storočia takmer úplne zanikli. Výnimku tvorilo len
kresťanské spoločenstvo sv. Tomáša v Indii, ktoré si zachovalo nepretržitú
existenciu až do súčasnosti (porov. Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu.
Základy misiológie, s. 331). A tak musel byť ázijský kontinent znovu
evanjelizovaný.
Práve v tom období, teda koncom 15.
storočia, však došlo k vlne reevanjelizácie ázijského kontinentu vďaka
moreplaveckým schopnostiam Portugalčanov, ktorí sa už v roku 1498 zásluhou
Vasca de Gama doplavili do Indie východnou cestou. Táto okolnosť vytvorila
predpoklady pre obnovenie aktivít misionárov v ázijských krajinách, pretože „od
doby keď loďstvo Vasca de Gama s veľkými červenými krížmi na plachtách
dosiahlo Indiu, bola každá piaď zeme, ktorú portugalskí moreplavci dobyli,
kúskom novej katolíckej zeme; všade sa súčasne s vojakmi objavil
i kňaz, aby pokrstil porazených, a zem, ktorú dobyvatelia odobrali
domorodcom, bola všade ihneď posvätená stavbou kostolov“ (Fülöp-Miller, R.: Moc
a tajemství jezuitů, s. 243–244).
Ruka v ruke so zriadením obchodných
centier Portugalčanov v Ázii začali rozvíjať intenzívne misionárske
aktivity dominikáni, františkáni, augustiniáni a svetskí kňazi. Obchodné
a duchovné záujmy takto paralelne sprevádzali život Portugalčanov na
ázijskom kontinente. Začala sa evanjelizácia ostrova Srí Lanka a indického
pobrežia. V roku 1533 bola zriadená diecéza Goa, pod ktorú patril okrem
Indie aj celý africký kontinent a Ďaleký východ (porov. Bučko, L.: Na
ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 332). Akokoľvek sa však
misionári snažili, ich výsledky mali ďaleko od ideálu.
Počiatky
reevanjelizácie Ázie a príchod jezuitov
Dominikáni, františkáni, augustiniáni
a svetskí kňazi, ktorí tu evanjelizovali, mali na prvý pohľad veľký
úspech, v skutočnosti však situácia prakticky nebola až taká ideálna, ako
by sa zdalo. Cirkvi síce pribudol veľký počet neofytov, avšak krsty boli často
formálnou záležitosťou. Kňazi z Portugalska „krstili celé zástupy
domorodcov, ale pretože nerozumeli ich jazyku, vzdali sa akéhokoľvek
predchádzajúceho náboženského poučenia. Ľud zase procedúru krstu pasívne strpel
a potom chodil pokojne ďalej do starých chrámov, aby tam uctieval svoje
slonie, levie, opičie a podobné modly“ (Fülöp-Miller, R.: Moc a
tajemství jezuitů, s. 247).
Evanjelizačné úsilie výrazne poškodzovalo aj
lakomstvo koloniálnych úradníkov, vysielaných do nových koloniálnych území.
Európania, prichádzajúci do Indie, boli takmer výlučne dobyvatelia
a špekulanti, ktorých prvým záujmom bolo rýchle a bezohľadné
získavanie peňazí. Sociálna priepasť medzi bohatými a chudobnými sa
výrazne zväčšovala. Neuplynulo dlhé obdobie po príchode Portugalčanov a obraz
domorodých mestečiek sa výrazne zmenil: nad bambusovými chatrčami
a drevenými domčekmi domorodcov sa začali vypínať mohutné kostoly, paláce
guvernérov a colnice. A tak často Portugalčania potrebovali obrátenie
naliehavejšie ako domorodí obyvatelia. Zlý príklad koloniálnych pánov oslaboval
evanjelizačné úsilie misionárov (porov. Fülöp-Miller, R.: Moc a tajemství
jezuitů, s. 246).
Misijné dielo však narážalo aj na iné úskalia.
Limitoval ho patronátny systém, na základe ktorého pápež zveril misijnú činnosť
Cirkvi pod patronát španielskych a portugalských kráľov. Došlo tým
k prepojeniu duchovných zámerov Cirkvi s mocenskými ambíciami
monarchov. Misijná činnosť v tej dobe bola prepojená s kolonizovaním
nových území a to malo svoje pozitíva i negatíva. Na jednej strane sa
panovníci zaslúžili o rozvoj misijného diela stavbou kostolov a
financovaním misionárov aj celého ich diela. Na druhej strane však utrpela
nezávislosť katolíckych hodnostárov, pretože panovníci rozhodovali
o menovaní biskupov a opátov a zasahovali do interných právomocí
cirkevných predstaviteľov. Navyše vzťah medzi Kongregáciou pre šírenie viery,
ktorá zastrešovala misijné úsilie Cirkvi, a patronátnymi mocnosťami
(Portugalsko a Španielsko), bol často napätý.
Na konci 15. storočia, keď sa začala nová vlna
evanjelizácie ázijského kontinentu, bol ázijský kontinent z religiózneho
hľadiska veľmi rôznorodý. Na západe dominoval islam, ktorý expandoval na
východ, v strednej časti kontinentu boli silné hinduistické
a budhistické regióny, v Číne prevládal konfucianizmus,
v Japonsku šintoizmus. Evanjelizácia tak rozmanitého kontinentu bola
mimoriadne náročná.
Prví misionári však na to išli nesprávne. V
tomto počiatočnom období reevanjelizácie v Ázii využívali
Portugalčania misijné úsilie aj ako nástroj asimilácie domáceho obyvateľstva.
Nútili ho prijať nielen náboženstvo, ale aj zvyky a kultúru krajiny,
z ktorej prišli. Takýmto spôsobom ich misijné úsilie nemohlo priniesť
úsilie trvalý úžitok.
Na takomto rozmanitom území sa mohol naplno
uplatniť len rehoľný rád, ktorý sa dokázal prispôsobiť miestnym zvyklostiam.
Tieto predpoklady spĺňala nová rehoľa jezuitov, „ktorí sa rýchlo ujali misijnej
práce a čoskoro sa stali jedným z najvýznamnejších misijných
spoločenstiev. Veľké misijné dielo v Indii, ale aj v Japonsku vykonal
František Xaverský (1506-1552), jeden z prvých jezuitských spoločníkov“
(Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 332).
Najväčšie pokroky v misijnej činnosti
v Ázii dosiahli František Xaverský, ktorý ako prvý začal evanjelizovať
Japonsko, a Matteo Ricci, ktorý pre Katolícku cirkev znovuotvoril Čínu.
František Xaverský, ktorého vymenoval pápež Pavol III. za svojho legáta
s plnou právomocou, pristál v Goe v roku 1542 (porov. Bučko, L.:
Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 337). Tento moment
znamená pozitívny prelom katolíckych misií na Ďalekom východe.
Pre úspech jezuitov v misijnej činnosti
Cirkvi na ázijskom kontinente malo rozhodujúci význam niekoľko dôležitých
okolnosti. Prvým bolo spojenie dvoch veľkých osobností rádu: zakladateľa,
ktorým bol svätý Ignác z Loyoly, a jeho baskického rodáka Františka
Xaverského. Práve František Xaverský sa stal apoštolom Ázie, druhým apoštolom
Pavlom Katolíckej cirkvi, ktorý podľa niektorých prameňov pokrstil okolo 30
tisíc ľudí (porov. Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie,
s. 332–333).
Vzťahy oboch Baskov však boli spočiatku
prinajmenšom problematické. František mal 23 rokov a bol samopašný
ľahkomyseľník, keď do jeho života vstúpil skúsený a rozvážny Loyolčan
Iñigo (neskôr Ignác z Loyoly, zakladateľ SJ), 38-ročný bývalý rytier
a vojnový invalid z Loyoly, avšak práve Iñigo neomylne vycítil
veľkosť Františkovho ducha a nezlomne sa usiloval získať svojho rodáka pre
službu Pánovi. Bola to neskutočná drina a je neuveriteľné, čo všetko bol
budúci zakladateľ Spoločnosti Ježišovej ochotný obetovať pre splnenie svojho
zámeru. Bezmála tri roky trvala táto tortúra, no napokon Loyolčanova námaha
priniesla ušľachtilé ovocie pre celé ľudstvo a z Františka sa
najskvelejší spolupracovník zakladateľa SJ, apoštol Ázie.
Ďalším šťastným momentom bola akomodačná misijná metóda, ktorú misionári SJ pri svojom pôsobení uplatňovali. Spočívala v prispôsobení sa prostrediu, v ktorom pôsobili. Jezuiti na rozdiel od rehoľníkov iných rádov neuplatňovali asimiláciu. Nevnucovali domorodým obyvateľom Ázie európske zvyky a kultúru, ale snažili sa aplikovať kresťanské učenie v tých pomeroch, v ktorých pôvodní obyvatelia žili. Pred začatím misijnej činnosti najprv intenzívne študovali spoločenské štruktúry krajín, v ktorých mali evanjelizovať, ale aj mentalitu, zvyky, jazyky a náboženstvá národov, ktoré mali priviesť ku kresťanskej viere. Snažili sa vžiť do ich domorodých obyvateľov týchto krajín a pochopiť ich myslenie.
Doslova sa snažili splynúť s prostredím,
v ktorom pôsobili, a to dokonca aj odevom. Keďže nemali predpísaný
rádový odev, neraz sa obliekali ako domorodí obyvatelia krajín, v ktorých
pôsobili. Na príklad v Indii ako páriovia, či brahmani, v Číne ako
Číňania (porov. Hartmann, P. C.: Der Jesuitenstaat in Südamerika, s.
15).
Nachádzame o tom veľa mnoho konkrétnych
svedectiev jezuitských misionárov. Napríklad český jezuitský polyhistor Karel
Slavíček v liste z 24. októbra 1716, adresovanom p. J. Zwickerovi,
novicmajstrovi brnenského kolégia SJ, okrem iného píše, že mu krátko po
príchode na misijné pôsobisko v Číne pripravili čínske šaty
a ostrihali ho na čínsky spôsob (porov. Kalista, Z.: Cesty
ve znamení Kříže, s. 108). Akomodačnú metódu začal uplatňovať už František
Xaverský pri evanjelizácii Japonska (porov. Bučko, L.: Na ceste k
oslobodeniu. Základy misiológie, s. 339) .
Excelentným vzorom pri uplatňovaní tejto
metódy však bol Františkov žiak a jeho nástupca po predčasnej smrti
apoštola Ázie, Caspar Barzaeus (uvádzaný aj ako Barcaeus) (1515–1553). René
Fülöp-Miller o tom píše: „V Ormuzde na perzsko-indickej hranici... sa
stretávali obchodníci všetkých rás a vyznaní: Peržania, Židia, brahmani,
džinisti, Pársovia, Turci, Arabi, arménski kresťania, Gréci, Taliani a
Portugalčania. Barcaeus si vedel získať všetkých. Obchodníci sa s ním
radili o komplikovaných obchodných záležitostiach; so Židmi bol Židom, takže
rabíni nestačili žasnúť nad obsiahlymi znalosťami tohto kresťanského kňaza o
Talmude a nakoniec ho pozvali, že im môže v synagóge pred celou obcou
vykladať sväté knihy. Mohamedáni zase v Barcaeovi čoskoro videli priamo
nového proroka, a keď raz prišiel do ich mešity, zdvihli ho na ramena a
oslavovali ho ako zmŕtvychvstalého Jána Krstiteľa“ (Fülöp-Miller, R.: Moc a
tajemství jezuitů, s. 274).
Barcaeus si však dokázal získať aj dôveru
brahmanov. Je síce potrebné konštatovať, že už František Xaverský sa
o brahmanoch dozvedel veľa pozoruhodných detailov, ich význam pre
evanjelizáciu Indie však podceňoval a vyjadroval sa o nich s dešpektom.
Na kresťanstvo obracal predovšetkým chudobných a bezprávnych. Význam
obrátenia brahmanov pre úspech evanjelizácie krajiny rozpoznali až nasledovníci
Františka Xaverského. Tí pochopili systém indického kastovníctva
a uvedomili si, že ak sa im nepodarí obrátiť najvyššiu kastu,
evanjelizácia nižších kást nemôže priviesť k trvalému obráteniu celej
krajiny. Preto sa ukázalo nevyhnutným evanjelizovať predovšetkým brahmanov
(Fülöp-Miller, R.: Moc a tajemství jezuitů, s. 275).
Do priameho kontaktu s týmito indickými
učencami sa dostal pri debatách v brahmanských chrámoch, kde hovoril
o analógiách medzi kresťanským a indickým učením o Trojici.
Napokon mal Barcaeus zostavený priam „týždenný plán: vo štvrtok kázal
mohamedánom, v sobotu Židom, v pondelok brahmanom a v ostatné
dni kresťanom“ (Fülöp-Miller, R.: Moc a tajemství jezuitů, s. 274).
S obracaním brahmanov na kresťanstvo
začal ďalší skvelý realizátor akomodačnej misijnej metódy jezuitov, Roberto de
Nobili (1577–1656), ktorý so súhlasom predstavených pôsobil v úplnej
izolácii od Európanov a od roku 1606 žil v Mandure „ako brahmanský
učenec a mních. Cítil, že kto sa chce stať kresťanom, nemusí sa vzdať
svojej etnickej a kultúrnej
identity. Rešpektoval tradičný kastový systém. Naučil sa sanskrit
a miestny tamilský jazyk, zoznámil sa s hindskými védami, ako aj
s inými filozofickými a náboženskými dielami“ (porov. Bučko, L.: Na
ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 333).
Keď sa brahmani tohto potomka starej
talianskej šľachtickej rodiny a synovca kardinála Bellarmina pýtali, či
nie je Portugalčan, prehlásil s urazenou hrdosťou, že je rímske knieža
a brahman, ktorého do Indie priviedol obdiv k brahmanom,
o vzdelanosti ktorých počul už vo svojej vlasti. Obliekal sa ako Hindovia vyššej kasty
a veľmi prísne dodržiaval všetky príkazy a zákazy hinduizmu. Nejedol
mäso, nepil víno, živil sa ryžou, mliekom, zeleninou a vodou. Býval vo
vznešenej brahmanskej štvrti a v jeho okolí sa pohybovalo čisto
brahmanské služobníctvo. Vyhýbal sa akémukoľvek styku s príslušníkmi
nižších kást, ale aj kontaktom s bielymi kňazmi, ktorí sa usilovali
o spásu duše páriov. Najviac však brahmanov udivoval pozoruhodnou
znalosťou ich vlastného učenia. Nobili hovoril plynulo sanskritom takmer bez
cudzieho prízvuku a vyznal sa v čítaní aj tých najobťažnejších textov
v tomto jazyku. Dokázal fascinovať miestnych učencov recitovaním
z Véd, z Apastabama sútier a purán, ba dokonca aj on sám sa
časom stal autorom povznášajúcich spisov v sanskrite, ktoré zapisoval na
palmové listy. Doslova do úžasu však privádzal poslucháčov prednesom indických
piesní. Po tom všetkom už nikto nepochyboval o jeho nevšednom vzdelaní
a brahmani ho prijali ako seberovného, čo bolo predpokladom pre mimoriadny
úspech jeho misijného diela.
Z pohľadu dnešného bádania v oblasti
misiológie je potrebné konštatovať, že akomodačná misijná metóda jezuitov mala
aj svoje slabiny, jej pozitíva však vysoko prevýšili negatíva tejto misijnej
metódy. Aj „napriek nedostatkom a chybám v uskutočňovaní akomodačného
misijného modelu treba povedať, že myšlienka akomodácie mala vcelku zmysel a
bola akousi prípravou na neskorší kontextuálno-inkulturačný prístup“ (Bučko L.:
Vývoj misijných modelov: od etnocentrizmu k pluralite, s. 90).
Jezuitom sa podarilo dostať aj tam, kam sa iné
rády nedostali. Otvorili pre Katolícku cirkev aj Japonsko a Čínu, kam sa
misionári z iných reholí nemohli dostať. Japonsko otvoril pre katolícke
misie František Xaverský. Začal tým, že získaval na katolícku vieru prostých
Japoncov, ale časom pochopil, že ak má kresťanstvo preniknúť celou japonskou
spoločnosťou, musí na svoju stranu získať aj bonzov. Toto sa mu časom aj
podarilo a misijné dielo sa v Japonsku sľubne rozvíjalo až do 17.
storočia, keď po období sľubných nádejí Japonsko úplne vyhubilo politicky
podozrivé kresťanstvo a od roku 1637 sa úplne uzavrelo pred vonkajším svetom.
Čínu znovuotvoril pre katolícke misie iný
vynikajúci jezuitský misionár Matteo Ricci. Ricci si so sebou priniesol
najvýznamnejšie výdobytky európskej vedy, techniky a kultúry. Boli to hodiny
rôznych druhov, astronomické prístroje, hudobné nástroje, obrazy s
perspektívnym priestorovým zobrazením, a iné vynikajúce európske produkty.
Svojou učenosťou si získal na čínskom dvore úprimných priateľov a
obdivovateľov, ale aj zarytých nepriateľov. Niektorí sebavedomí čínski učenci
niesli s nevôľou, že Ricci ich krajinu, ktorú oni považovali za jedinú na
svete, označil len za jednu z mnohých iných krajín, hoci najdôležitejšiu zo
všetkých.
Vďaka priateľstvu s čínskym cisárom dostal Ricci voľné pole pôsobnosti pre svoju misionársku činnosť, ba dokonca získal od cisára povolenie postaviť prvý katolícky kostol v Pekingu. Pri svojom misionárskom pôsobení dosiahol predtým nepredstaviteľné úspechy. Pokrstil niekoľko čínskych učencov a získal v nich cenných a verných poradcov i spolupracovníkov. Pre cisára kreslil mapy, vylepšil kalendár čínskych astronómov a vstúpil do povedomia vtedajšej čínskej spoločnosti ako všeobecne uznávaná osobnosť. Ricci sa natoľko zžil s čínskou kultúrou, že sa usiloval čínskemu mysleniu, filozofii konfucionizmu, prispôsobiť aj kresťanskú doktrínu. Táto snaha sa týkala aj rituálov, takže vyvolala nevôľu príslušníkov iných reholí. Boli to „napríklad dominikáni a františkáni, lebo tieto praktiky považovali za príliš povoľné voči čínskym zvykom, ako bolo uctievanie Konfucia. Táto situácia prerástla do sporu medzi jezuitmi a ostatnými rehoľami, čo oslabovalo rozvíjajúce sa čínske misie“ (Bučko, L.: Misijná a charitatívna činnosť, s. 115–116). Ricciho napokon obžalovali v Ríme a tak vznikol vleklý spor o čínskych obradoch, ktorý bol ukončený až v polovici 18. storočia.
V štýle Ricciho misijného pôsobenia
pokračovali aj iní jezuiti. Jedným z najznámejších bol Nemec Johann Adam Schall
von Bell, ktorý sa narodil v Kolíne nad Rýnom v roku 1592. Ten získal hodnosť
mandarína prvej triedy a stal sa riaditeľom Cisárskeho astronomického ústavu v
Pekingu. V tom istom meste dal postaviť aj katolícky kostol a r. 1650 ho
posvätil. Adam Schall bol dokonca poradcom cisára a previedol reformu kalendára
(porov. Stadler, P.: Auf den Spuren Matteo Riccis, s. 7). V Pekingu
napokon zomrel v roku 1666.
Avšak nielen Adam Schall sa v Číne
vyznamenal svojimi znalosťami astronómie. Aj jezuita Ignac Kögler sa stal
dvorným astronómom čínskeho cisára. Misionári SJ si vo všeobecnosti získavali
úctu Číňanov svojimi vedomosťami v oblasti prírodných vied. V 16., 17.
a 18. storočí publikovali v čínštine omnoho viac ako 100 kníh
z oblasti matematiky, prírodných vied a astronómie (porov. Hartmann,
P. C.: Der Jesuitenstaat in Südamerika, s. 15).
Jezuiti platili v Číne za mimoriadne
vzdelaných ľudí a aj vďaka tomu sa im darilo pohybovať sa v blízkosti čínskych
cisárov. Medzi najúspešnejších jezuitov v Číne sa zaradil aj Ferdinand
Verbiest, ktorý bol v roku 1670 menovaný za nástupcu Adama Schalla na poste
riaditeľa Cisárskeho astronomického ústavu. Mladý cisár povolal Verbiesta na
dvor, aby ho učil matematiku. Takto sa stal Verbiest cisárskym matematikom (Lee
E. – J.: „Anti-Europa“. Die Geschichte der Rezeption des
Konfuzianismus und der konfuzianischen Gesellschaft seit der frühen Aufklärung.
Eine ideengeschichtliche Untersuchung unter besonderer Berücksichtigung der
deutschen Entwicklung, s.
30).
Akomodačná metóda umožnila jezuitom spolu s
inými priaznivými okolnosťami dosahovať mimoriadne misijné úspechy, no na
druhej strane si jezuiti svojou snahou o akomodáciu narobili veľa nepriateľov v
katolíckych kruhoch. Bučko píše: „Dominikáni, františkáni, ale aj kapucíni
dostatočne nepochopili metódu akomodácie a sťažovali sa na jezuitov u Svätej
stolice v Ríme... Hlavným problémom nebola ani tak nelegitímnosť týchto
rítov, ako skôr rivalita medzi katolíckymi rehoľami a konflikt medzi ich
misijnými metódami či politické roztržky medzi zástupcami svätej stolice a
veľmocami zainteresovanými na patronátnom misijnom systéme“ (Bučko, L.: Misijná
a charitatívna činnosť, s. 116).
Vleklý spor napokon ukončil pápež Benedikt
XIV. v roku 1744 definitívnym zákazom praktík misionárov SJ. Tým sa
skončila najúspešnejšia etapa misií Katolíckej cirkvi v Ázii. Jezuiti sa
angažovali v ázijských misiách aj neskôr, ale už nikdy nedosiahli také
excelentné úspechy ako pred rokom 1744. Novou nádejou bol „pokrok ohľadom
čínskych obradov... v roku 1935, keď Kongregácia pre šírenie viery na
základe deklarácie mandžuskej vlády o občianskom (nie náboženskom) význame
Konfuciovho kultu umožnila katolíkom zúčastňovať sa na tradičných ceremóniách
na úctu Konfucia a predkov“ (Bučko, L.: Na ceste k oslobodeniu. Základy
misiológie, s. 339).
Nádeje na oživenie misijnej činnosti v Číne však stroskotali kvôli komunistickému prevratu v roku 1949. Dodnes je situácia katolíkov v tejto krajine, ale aj v celej Ázii – až na niekoľko svetlých výnimiek – mimoriadne ťažká napriek usilovnému pôsobeniu katolíckych misionárov na najväčšom a najľudnatejšom kontinente sveta.
Záver
Predkladaný článok je súčasťou systematickej
obhajoby misijného pôsobenia SJ v celosvetovom meradle, skúmaním ktorého sa autor článku dlhodobo zaoberá. Zámerom
článku preto bolo odhaliť príčiny mimoriadneho úspechu jezuitských misionárov v Ázii,
ktoré mali korene predovšetkým v uplatňovaní akomodačnej misijnej
stratégie jezuitov pri ich misijnej činnosti, ako aj schopnosti jezuitov viesť
dialóg s príslušníkmi iných náboženstiev. V tej dobe síce ešte
neexistoval súčasný koncept dialógu Katolíckej cirkvi s nekresťanmi, avšak
zásluhou sv. Františka z Assisi a neskôr predovšetkým vďaka
misionárom SJ sa bezo sporu rozvíjala metóda dialógu katolíkov
s nekresťanmi, ktorá práve zásluhou jezuitov prinášala sľubné ovocie.
Aj keď neskorší vývoj, predovšetkým zákaz
praktík misionárov SJ v roku 1744, oslabil úspešný postup misií
v Ázii, jezuiti zanechali svojou misijnou činnosťou trvalú stopu na
ázijskom kontinente a načerpali pri evanjelizácii cenné skúsenosti,
z ktorých môže dodnes ťažiť celá Katolícka cirkev. Jezuiti dosiahli
mimoriadne misijné úspechy aj tam, kde iné rehole zlyhávali. Stali sa
priekopníkmi akomodačnej misijnej metódy, ktorá im otvárala brány, uzavreté pre
misionárov iných reholí. Po podrobnejšom skúmaní vidíme aj isté slabiny tohto modelu
misijnej činnosti, jeho pozitíva však výrazne prevyšujú negatíva akomodačnej
misijnej metódy, ktoré sa stala istou formou prípravy na neskorší
kontextuálno-inkulturačný prístup. Isté je – a historické fakty to
potvrdzujú -, že bola vo svojej dobe najefektívnejšou metódou misijnej činnosti
Katolíckej cirkvi a výrazne napomohla k rozšíreniu katolíckej viery
v mnohých krajinách sveta.
Karol Dučák
BIBLIOGRAFIA
1. Brož I.: Marco Polo: Odhalil tajemství Kublajovy říše! In: Ulánbátar dnes. Dostupné na internete: ubdnes.nolimit.cz.
2. Bučko, L.: Misijná
a charitatívna činnosť. Bratislava: VŠZSP sv. Alžbety, 2009. 248 s. ISBN
978-80-89271-37-5.
3. Bučko, L.: Na ceste k
oslobodeniu. Základy misiológie. Nitra: Spoločnosť Božieho slova, 2003. 549 s. ISBN
80-85223-34-1.
4. Bučko L.: Vývoj
misijných modelov: od etnocentrizmu k pluralite. In: Studia theologica,
2014, ročník 16, č. 3, s. 87–110.
5. Dučák, K.: Panna
Mária a islam. Miesto Panny Márie v katolíckych misiách medzi
moslimami. In: PriestorNet. Dostupné na internete: priestornet.com.
6. Fülöp-Miller, R.: Moc
a tajemství jezuitů. Praha: Rybka Publishers, 2000. 654 s. ISBN 80-86182-14-2.
7. Hartmann, P. C.: Der Jesuitenstaat in Südamerika 1609–1768.
Weißenhorn: Konrad, 1994. 174 s. ISBN 3-87437-349-5.
8. Hertling, L.: Dejiny
katolíckej Cirkvi. Cambridge: Dobrá kniha, 1983. 483 s. ISBN 0-920150-98-5.
9.
Giovanni da Montecorvino.
In: New World Encyclopedia. Dostupné na internete: newworldencyclopedia.org.
10. John of
Montecorvino. In: New Advent. Catholic Encyclopedia. Dostupné
na internete: newadvent.org.
11. Kalista, Z.: Cesty ve
znamení Kříže. Praha: Evropský literární klub, 1941. 256 s.
12. Korán.
Preložil Ivan Hrbek. Praha: Odeon, 1991. 800 s. ISBN 80-207-0444-2.
13. Kronika křesťanství. Praha: Fortuna Print : Knižní klub, 1998. 462 s. ISBN Fortuna Print 80-86144-23-2; ISBN Knižní klub 80-7176-837-5.
14. Lee E. – J.: „Anti-Europa“.
Die Geschichte der Rezeption des Konfuzianismus und der konfuzianischen
Gesellschaft seit der frühen Aufklärung. Eine ideengeschichtliche Untersuchung
unter besonderer Berücksichtigung der deutschen Entwicklung. Münster
– Hamburg – London: LIT, 2003. 699 s. ISBN 3-8258-6206-2.
15. Moses, P.: Svatý
František a sultán. In: Teologické texty, 2011, ročník 24,
číslo 2, s. 85–89.
16. Pubblicazione dell’Annuario Pontificio e
dell’Annuario Statistico della Chiesa, 25. 03. 2020. In: Bollettino della Sala Stampa della
Santa Sede del giorno 25. 03. 2020. Dostupné na internete:
press.vatican.va.
17. Stadler, P.: Auf
den Spuren Matteo Riccis. In: JESUITENMISSION MENSCHEN FÜR ANDERE,
2011, Heft 1, s. 6–7.
18. Tomko, J.: Misie
do tretieho tisícročia. Bratislava: Lúč,
2000. 411
s. ISBN 80-7114-289-1.
Tragédiou je, že aj v Betleheme, ktorý je jednou z najstarších kresťanských komunít, tvoria dnes drvivú väčšinu z jeho približne 30 tisíc obyvateľov arabskí moslimovia. V rodisku Pána Ježiša, kedysi výsostne kresťanskom, dnes prevláda islam. Ostatne aj v Jeruzaleme, kde bol Ježiš ukrižovaný, sú kresťania v menšine. Podľa údajov z konca roka 2019 tvoria kresťania len cca 1,3 % obyvateľov takmer miliónovej metropoly Izraela. Celkove tvoria kresťania asi 2 % obyvateľov Izraela.
OdpovedaťOdstrániť