Ľudovít Košík |
Vo viac než rok trvajúcej situácii núdzového
stavu, ohrozenia pandémiou a opatrení, ktoré človeka čoraz viac a silnejšie
oberajú o základné slobody a práva a obmedzujú ho v konaní, práci, podnikaní,
cestovaní, športovaní i v jeho náboženských prejavoch, je prirodzené sa
zamýšľať nad životom, hodnotami, aj nad tým, ako vo vzniknutej situácii
existovať a fungovať.
Nevieme, dokedy budú obmedzenia trvať, čo bude nasledovať a či sa vôbec situácia vráti do predchádzajúceho stavu, či bude život v spôsobe, na ktorý sme boli zvyknutí, ešte pokračovať. Čas ide dopredu, človek je ohrozený čoraz viac nielen chorobou, život každého z nás smeruje k pozemskému ukončeniu a zavŕšeniu, ktorý iste skôr či neskôr príde, a možno aj z dôvodov pandémie skôr ako predpokladáme. To je jediná istota aj v tejto čudnej dobe, že náš život na tejto zemi sa skončí, len nepoznáme čas ani okolnosti.
Epidémie, pandémie, choroby, ohrozenia života
vždy boli, sú a budú. V minulosti niekedy
ohrozovali a ničili celé skupiny obyvateľov. My sme si mysleli, že nás
sa to už netýka, že sme už za tým, že naše vyspelé zdravotníctvo a veda to už
prekonali. Je to len niekoľko málo rokov, čo boli pozatvárané infekčné
oddelenia vo väčšine okresných nemocníc ako nepotrebné, z dôvodov úspor.
Predpokladali sme, že hygiena, dezinfekcia, prevencia či očkovanie nás do
takýchto situácií už nemôžu dostať. No prišlo čosi väčšinou ľudí neočakávané.
Prišiel vírus aj s mutáciami a ohrozeniami. Otázky prečo, odkiaľ, dokedy, kto
to spôsobil, čo nám to prinesie, aké budú dôsledky... sú legitímne a patria k
podstate a prirodzenosti človeka.
Skúsenosť nás poúča, že v minulosti sa takéto situácie riešili spájaním
prirodzených a nadprirodzených opatrení.
Dodnes takmer v každom meste poznáme morové stĺpy, pri ktorých sa občania
stretávajú pri rôznych príležitostiach, ale zatiaľ sa takmer vôbec
nestretávajú, aby sa tam modlili. Každý človek je nielen telesný, ale k jeho
podstate patrí aj duša. Keď táto opustí telo, človek zomiera. K prirodzenosti
človeka, či je veriaci alebo neveriaci, patrí aj duševný a duchovný rozmer.
Súčasný svet, nielen ten komunistický, ktorý
sa protináboženským bojom netajil, sa sústredil len na telesné šťastie človeka
a všetko vynakladá na to, aby mal k tomu vytvárané čo najlepšie materiálne
podmienky; duchovný život sa potláča. Nový
materialistický spoločenský systém skôr praxou než teóriou priniesol
protináboženský boj, a môžeme pociťovať jeho dôsledky.
Súčasné technické vymoženosti človeku umožňujú
značne pohodlný život. Máme tu veľký priemysel zábavy, turistiky, cestovania,
športu, kultúry, médií..., ktorý sme mohli naplno využívať. Mnohí ľudia získali
dojem, že im to postačuje. Práca, oddych, zábava... A človek sa začal
správať ako vlastník a majiteľ sveta, života. Sám si určoval pravidlá morálky.
Akosi sa pozabudlo, vytratilo, že jeho úlohou je plniť Boží plán so svetom a
životom každého jednotlivca, plniť Božiu vôľu, slúžiť Bohu a človeku, že nie
človek je pánom sveta, ale že je tu niekto, kto svet stvoril, riadi, usmerňuje
a dal pravidlá, pri dodržaní ktorých môže svet úspešne fungovať. Svet ani
človek bez Boha nemá budúcnosť, a už vôbec nie šťastnú. Odmietnutie
Boha, hriech a tolerancia k nemu je vždy tragédiou s mnohými
dôsledkami, ktoré sa nemusia prejaviť hneď.
Človek, ktorý chce byť moderný, vylúčil Boha zo svojho života v domnienke, že si vystačíme
sami so svojimi ľudskými silami a prostriedkami, že budeme šťastnejší,
spokojnejší, že Boha vôbec nepotrebujeme, ba že on nám prekáža v našich plánoch
a predstavách. Upozornenia a výzvy, ktoré niekedy prichádzajú, ignorujeme a
riešime zábavou, spoločenským životom, akciami, aktivitami, prácou, náhradkami,
alkoholom, drogami, voľnými zväzkami, nezriadenými sexuálnymi vzťahmi... Len
aby nám dobre bolo. Chorobu, resp. smrť sme vytlačili na okraj, aby sme o nej
počuli čo najmenej, snažiac sa ju premôcť myšlienkami na život, mladosť,
zdravie...
Už rok máme problémy, ktorými nás niekto tlačí do niečoho, čo nie je
súčasťou našej prirodzenosti.
Oberá nás o slobodu a ľudské práva. A väčšina sa snaží poslúchať a plniť
nariadenia, väčšinou nesystémové, nezmyselné, ohrozujúce naše duševné, ale aj
fyzické zdravie viac než pandémia. Dozvedáme sa, že pandémia sa nechystá
ukončiť svoje pôsobenie medzi nami. Vyjadrenia odborníkov sú nejasné,
rozporuplné, nespoľahlivé, opatrenia nie celkom účinné, prinášajú problémy,
ktoré sme nečakali, a pribúda ich...
Sú zatvorené kostoly, akékoľvek medziľudské
stretnutia sú už rok obmedzené a vyše štvrť roka celkom zakázané aj medzi
najbližšími príbuznými nebývajúcimi v jednej domácnosti. Už druhé veľkonočné
sviatky po sebe sú bez možnosti ich sláviť riadnou účasťou na bohoslužbách či
rodinných stretnutiach.
Niet inej cesty, ako z toho von, len pokánie,
návrat k Bohu, k hodnotám, ktoré človeka vytvárajú, budujú, návrat k rodine, k
národu, k rešpektovaniu prirodzeného poriadku a zdravého spôsobu života.
Ak nebudete konať pokánie, všetci zahyniete (porov. Lk 13, 5). Boha nie je
možné zabiť ani umlčať a každý pokus o to nám prinesie mnohé problémy a
komplikácie.
V dňoch pred Veľkou nocou počúvame
v liturgických čítaniach z Božieho slova o zrade mnohých Ježišových
súčasníkov a sprisahaní predstaviteľov jeho národa aj náboženstva
proti nemu. Jeden z apoštolov ho zradil, zaprel ho i apoštol Peter, ktorý
vyhlásil, že ho vôbec nepozná...
Zrada Boha nie je len otázkou minulosti. Ľudia aj dnes kameňujú Krista, ako to robili
jeho súčasníci (porov. Jn 10, 31), usilujú sa ho vytlačiť nielen na perifériu,
ale celkom do zabudnutia a mimo záujmu sveta, spoločnosti, národov, rodín,
osobností, ba i Cirkvi. Nerozumieme si v rodinách, v zamestnaní, v spoločnosti,
v Cirkvi. Prestávajú fungovať inštitúcie a nerozumieme si ani v časoch krízy,
ktorá by nás mala zjednocovať a upevňovať v správnom rozhodovaní a konaní.
Nehľadáme pravdu, správame sa autoritatívne, arogantne, násilnícky,
totalitne...
Bez Boha svoje šťastie nevybudujeme. Ľudské
prostriedky, ktoré sú nám ponúkané na zvládnutie krízy, sú neúplné a
nedostatočné. Ak vylúčime Boží rozmer zo života spoločnosti a človeka,
šťastie ani prosperitu to neprinesie. Bez Boha stráca zmysel existencie aj
Cirkev. Tak ako pred dvoma tisícročiami sa predstavitelia sveta mocných a
bohatých zjednotili proti Ježišovi a urobili všetko preto, aby ho odstránili zo
sveta, zdá sa mi, že aj dnes sa deje niečo podobné. Mnohí sa z rozličných
dôvodov, pre rozličné sľuby a výhody dali do
služby tých, ktorí bojujú proti Ježišovi, nevynímajúc ľudí, ktorým by malo
záležať na jeho oslave. Chcú ho odstrániť
zo srdca tých, ktorí napriek všetkému si ešte dokázali zachovať lásku k
nemu. V mene zdravia, úspechu, prosperity, pohodlného života...
Kiež by sme sa ešte spamätali. Čas je krátky a
náš život smeruje k zavŕšeniu. Nepredajme svoju večnosť za misu šošovice. Veď
čo osoží človeku, ak by získal aj celý svet, ale vlastnej duši by uškodil?!
Ľudovít Košík
::
Odporúčané: Držme sa overených hodnôt
::
Prosíme, nebuďte ľahostajní.
Postavte sa za pravdu, vyjadrite svoj názor – napríklad formou komentára pod
článkom.
Ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície, prihláste sa na odber e-mailového mesačníka: podrobnejšie informácie.
Viaceré médiá publikovali v týchto dňoch „Výzvu svetových lídrov k pandémii“. Je zaujímavé, čo sa v nej píše, najmä ak vieme čítať aj to, čo je medzi riadkami. Autorom je napríklad jasné, že „v budúcnosti prídu ďalšie pandémie a ďalšie závažné zdravotnícke krízy“...
OdpovedaťOdstrániťSkrátka, návrat do normálu je vo hviezdach.
Koľko úsilia stálo komunistickú moc, aby zlikvidovali slávnosti vzkriesenia a všetky prejavy Cirkvi na oslavu Božiu a zmŕtvychvstalého nielen počas Veľkej noci. Už druhý rok po sebe máme Veľkonočné sviatky nielen bez slávnostného vzkriesenia a bohoslužieb veľkonočného trojdnia i sviatkov, ale aj takmer bez možnosti adorácie pri Božom hrobe, spoločnej modlitby, Krížovej cesty, spovede, eucharistie. Komu na tom tak záleží aby umlčal v tzv. demokratických podmienkach akýkoľvek kresťanský verejný prejav už rok a osobitne počas najväčších sviatkov? Čo to máme za biskupov, ktorí mlčia a tzv. kresťanských politikov ktorí sa na tom nielen podieľajú ale priamo to organizujú. Čo to máme za lekárov, ktorí namiesto záchrany života a zdravia sa podieľajú na jeho ukončení a oslabení pri potratoch eutanázií a čudných praktikách. Naozaj je šťastie v bohatstve, v moci, peniazoch, kariére? Všetkých nás čaká koniec pozemského života. Skôr či neskôr a my sa za čímsi ženieme a to podstatné nám uniká a my sa snažíme to nejako zakryť, zamaskovať a robíme hlúposti. Aspoň mne sa tak zdá. Ktosi vsadil na prázdnotu, hlúposť, naivitu, dočasnosť... a zdá sa že to vychádza. Aj keď sa snažím o Veľkonočnú radosť predsa je vo mne smútok, ktorý ma ťaží. Vďaka Ľudovít
OdpovedaťOdstrániť„Ak je Boh za nás, kto je proti nám?“ (Rim 8, 31)
OdstrániťAj ja to tak cítim, pán Košík, morálny problém našej civilizácie spočíva v jej založení na túžbe mať čo najviac, resp. na princípe, že bohatstvo rodí ďalšie bohatstvo. Nevyužiť situáciu na dosiahnutie maximálneho zisku sa nepovažuje za čnostný, ale nenormálny skutok.
OdpovedaťOdstrániťPri pohľade na svetové dejiny možno badať určitú závislosť spoločenského rastu od úrovne morálky posilnenej vierou. Obdobia kríz preto vždy boli obdobiami volania po obnove viery a zodpovednosti vo svedomí. Aj v dnešných časoch je potrebné sústrediť sa na obranu vnútornej sily kresťanskej viery.
A k tomu by mali prispievať najmä cirkevné autority. Ďakujem Ján
Ján, správne poukazujete na súvis (priamu úmeru) medzi spoločenským rastom a morálkou, resp. vierou. Historická skúsenosť ukazuje, že vždy negatívne do toho vstupuje s blahobytom spojený pocit sebestačnosti človeka (mám sa dobre, všetko si viem zabezpečiť, Boha nepotrebujem!). Z tohto hľadiska by súčasné „pandemické precitnutie“ mohlo byť zárodkom obrody, aj keď, nazdávam sa, ešte sme na dno nepadli.
Odstrániť