Stránky

17. apríla 2021

Máme sa tešiť z Pyrrhovho víťazstva?

 

Už dávnejšie prehlasujem, že Konferencia biskupov Slovenska na čele s arcibiskupom Zvolenským neobhajuje s dostatočnou razanciou základné práva a slobody katolíkov na Slovensku, ktoré sú garantované Ústavou Slovenskej republiky. Sú to možno kruté slová a mňa samého doslova fyzicky bolí, že musím takto verejne prezentovať svoj postoj, ale to, čo sa s Katolíckou cirkvou na Slovensku deje v súčasnosti, nemá obdobu v novodobých dejinách našej vlasti. Nič podobné si nepamätám a to som za vyše 68 rokov svojho života predsa len už čosi preskákal.

Predstavitelia KBS a aj niektorí duchovní začali s radosťou oznamovať, že podľa COVID automatu budú od pondelka 19. apríla 2021 opäť povolené verejné bohoslužby. Lenže za akú cenu? Bohoslužby majú byť prístupné len pre veriacich s negatívnym testom (v poslednej chvíli bolo rozhodnuté, že potvrdenie o teste sa nebude vyžadovať) a v chráme môže byť prítomných toľko osôb, aby pripadala len jedna na 15 štvorcových metrov plochy. Pätnásť metrov štvorcových je napríklad obdĺžnik, ktorého strany majú dĺžku 3,75 m a 4 metre. Čiže toľko plochy môže pripadať na jedného veriaceho počas bohoslužieb.

Tak sa pýtam: ako mohli naši biskupi pristúpiť na také ponižujúce podmienky, ktoré sú navyše v rozpore s Ústavou SR a zákonmi našej domoviny? Nie sme predsa v ére takzvaného reálneho socializmu pred rokom 1989, keď bola Katolícka cirkev u nás prenasledovaná štátnou mocou!

Súčasný režim SR prezentuje sám seba ako demokraciu. V skutočnosti je to už totalita vlády Igora Matoviča (pretože súčasný premiér Eduard Heger je zrejme len bábkou, ktorú z pozadia ovláda Igor Matovič), ale zákony zatiaľ ešte garantujú veriacim aspoň na papieri náboženskú slobodu. V tejto „papierovej demokracii“ je pozícia Katolíckej cirkvi predsa len o niečo lepšia ako bola pred rokom 1989.

Nemôžem si v tejto súvislosti nespomenúť na vdp. Ignáca Juruša, ktorého som poznal ako kaplána v našej farnosti vo Vranove nad Topľou v rokoch 1977–1979. Bol prenasledovaný vtedajšou totalitnou vrchnosťou za kritiku obmedzovania náboženskej slobody vo vtedajšej ČSSR. Výsluchy, domové prehliadky a útoky ŠtB však nedokázali zlomiť jeho presvedčenie a on trpezlivo znášal prenasledovanie zo strany štátnej moci. Je aj pre našu dobu vzor a inšpirácia v boji proti útokom Zlého, ktorý sa rôznymi formami usiluje zničiť dielo Ježiša Krista na zemi.

Niekedy mám pocit, že naši biskupi dali prednosť starostlivosti o svetské potreby veriacich a akosi zabúdajú na to, že absolútnu prioritu musí mať v Katolíckej cirkvi starostlivosť o spásu duší. Veľmi jasne to formuloval svätý pápež Ján XXIII., ktorý v encyklike Mater et magistra deklaruje, že je „prvoradou úlohou svätej Cirkvi viesť duše k svätosti a robiť ich účastnými nadprirodzených dobier, predsa ona prejavuje svoju starostlivosť aj o každodenné požiadavky života ľudí, a to nielen čo sa týka ich živobytia a životných podmienok, ale aj ich blahobytu a všestranného kultúrneho rozvoja v jeho mnohých aspektoch a podľa rozličných období. Keď svätá Cirkev takto koná, uskutočňuje prikázanie svojho zakladateľa Krista, ktorý má na mysli predovšetkým večnú spásu človeka, keď hovorí: ‚Ja som cesta, pravda a život‘ (Jn 14, 6) a ‚Ja som svetlo sveta‘ (Jn 8, 12); avšak na inom mieste, keď videl hladujúci zástup, s pohnutím zvolal: ‚Ľúto mi je zástupu‘ (Mk 8, 2), čím dal najavo, že venuje pozornosť aj pozemským potrebám národov“ (Ján XXIII.: Mater et magistra, č. 2–3).

Teda Katolícka cirkev sa síce nezbavuje starostlivosti „o každodenné požiadavky života ľudí“, ale jej prvoradou úlohou je „viesť duše k svätosti a robiť ich účastnými nadprirodzených dobier“.

Môj veľký patrón svätý Karol Boromejský počas morovej epidémie v Miláne organizoval kajúce procesie! Nezatváral chrámy! Išiel priamo medzi chorých, hoci mu mnohí radili, aby pred nákazou ušiel do bezpečia. Citujem z vlastného článku: „Svätý Karol Boromejský aj dnes, a práve dnes, inšpiruje, motivuje. Katolík v súčasnosti môže vlastne tak trochu závidieť súčasníkom veľkého svätca. Mohli ho každý deň, aj v čase moru, vidieť z tváre do tváre, mohli prijímať Eucharistiu z jeho rúk. A čo dnes? Biskupov a kňazov vidíme cez televíziu, Eucharistia sa stala zriedkavosťou v živote katolíka. Sväté omše sledujeme na televíznej obrazovke, lenže tie nikdy nenahradia živé sväté omše! Čosi zlé, veľmi zlé sa deje s našou Katolíckou cirkvou a my s hrôzou konštatujeme, že to, čo nedokázal totalitný režim, dokázal ‚sprostý‘ vírus, ktorý ochromil našu Cirkev. Prosme preto aj dnes sv. Karola Boromejského, nášho veľkého svätca, aby orodoval za súčasnú Katolícku cirkev v nekompromisnom zápase proti agresívnym atakom sekulárneho sveta. Aby sa táto Cirkev nebála smelo, ale s nevyhnutnou ohľaduplnosťou, presadzovať právo na verejné slávenie svojho kultu. Amen“ (Svätý Karol Boromejský inšpiruje zvlášť v súčasnosti).

Pri pamiatke biskupov a kňazov, prenasledovaných totalitným režimom v rokoch 1948–1989, nemôžeme ostať nečinní v súčasnej ťažkej dobe radikálneho obmedzenia náboženskej slobody na Slovensku.

Nech mi Boh odpustí môj nekompromisný postup. Ospravedlňuje ma fakt, že nekonám z osobnej nevraživosti voči konkrétnym osobám, ale z lásky ku Katolíckej cirkvi, ktorá je pre mňa najcennejším pokladom na svete. Ak ten stratím, môj život stratí zmysel i hodnotu. Nie je to vzbura proti niekomu, ale boj za základné práva a slobody katolíkov, ale aj kresťanov na Slovensku všeobecne.

 

Karol Dučák

::

Rozhovor s autorom: Kristova Cirkev je nezničiteľná

::

Súvisiaci článok: Ľuďom, ktorí veria v Krista

::

Prosíme, nebuďte ľahostajní.
Postavte sa za pravdu, vyjadrite svoj názor – napríklad formou komentára pod článkom.

Ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície, prihláste sa na odber e-mailového mesačníka: podrobnejšie informácie.

12 komentárov:

  1. Keby sa nás veriacich niekto ešte pred rokom a pol opýtal, či je možné, aby boli na celé mesiace zatvorené kostoly a znemožnený prístup k sviatostiam, či je možné celkom zakázať verejné náboženské úkony, asi by sa nenašiel na Slovensku nikto, kto by niečo také pripustil, resp. považoval za reálne.

    A predsa sa stalo. A my čušíme. Zobrali nám niečo veľké, nenahraditeľné – a my teraz ďakujeme za pohodenú ohryzenú kosť. Prosíkame, aby aspoň otestovaným alebo zaočkovaným bolo dovolené ísť do kostola, pravdaže pri „prísnom rešpektovaní protiepidemických opatrení“ (dezinfekčný roztok má prednosť pred svätenou vodou!).

    Trhá mi srdce, keď si to všetko premietam a domýšľam do dôsledkov. Táto „pandémia“ bude mať podľa mňa devastačný účinok na náboženský život, ale aj na celkové fungovanie spoločnosti.

    Pán Dučák, ďakujem vám za pozdvihnutie hlasu.

    PS:
    Nechcem nikomu krivdiť. Viem, že na Slovensku je mnoho statočných kňazov a veriacich laikov – nájdu sa aj medzi verejne činnými ľuďmi a politikmi... Ale celkový obraz, nemôžem si pomôcť, je žalostný.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Karol Dučák17.4.21

      Veľmi dobre ste to vystihli. Presne tie isté pocity prežívam aj ja. Tiež by som ešte v roku 2019 neveril tomu, že je možné na niekoľko mesiacov zavrieť všetky kostoly na Slovensku, že je možné nesláviť Veľkú noc v kostole, atď. No najviac ma znepokojuje otázka: čo po skončení celého tohto cirkusu? Bude naša vrchnosť znovu zatvárať kostoly, keď príde ďalšia a ďalšia pandémia? Lebo vedci upozorňujú na to, že prídu nové a nové nákazy. Budeme kostoly zatvárať a potom znovu otvárať a zase zatvárať a znovu otvárať? Lebo toto by bolo horšie ako nočná mora.

      Odstrániť
    2. Takú obavu mám od začiatku. Je to totiž precedens, v budúcnosti ľahko zneužiteľný. A nemusí ísť len o pandémiu či pseudopandémiu, môže ísť trebárs o obavy z politického napätia (pred voľbami), alebo štátna moc povie, že treba v jarnom období preventívne zasiahnuť, aby sa nerozšírila chrípka... Zámienka sa vždy nájde.

      Odstrániť
  2. Bláznivá jazda našich „odborníkov“ pri „riadení pandémie“ pokračuje. Ešte počas včerajška sa „dolaďovali“ opatrenia. Zo dňa na deň sa niečo mení – podľa najnovších správ návšteva kostola „nie je podmienená preukazovaním sa negatívnym výsledkom testu“.
    Povedzte, v ako svete sme sa to ocitli? Nežijeme v nejakom paralelnom vesmíre?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anonymný17.4.21

    Vydržať! Tak ako to povedal vo svojom videu doktor Bukovský, - v tomto neľahkom pomýlenom svete i u nás doma, v súboji Pravda-Lož zvíťazí ten, kto bude vytrvalejší...milan

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Doktor Bukovský je jedným z mála verejne činných ľudí, ktorí sa ešte dajú počúvať, ktorí si zachovali zdravý rozum a česť.

      Odstrániť
  4. Anonymný17.4.21

    Vďaka za statočné postoje a vyjadrenie názoru. Iste konečné víťazstvo patrí Bohu napriek všetkým čudným obhajcom protináboženského boja, ktorý je tvrdší aspoň ja si to myslím, než bol ten protikomunistickí, kedy sme mali spojencov za hranicami, v Ríme a dokázali sme byť solidárni. Dnes máme byť solidárni s tými ktorí nás ničia a likvidujú. To je našou úlohou? Po roku kedy som nemohol aktívne sviatostne žiť s výnimkou letných mesiacov, kedy sa čosi dalo som v rozpakoch. Iste túžim po sviatostnom živote ale nie je to zase len na čas, kedy ktosi rozhodne o opaku a kompetentní znova poslúchnu amorálnych politikov a tzv. odborníkov ktorí majú iné priority ako službu Bohu a človeku. Zdá sa mi, že aj Cirkev sa príliš angažuje v akýchsi opatreniach, ktoré nie sú nikomu prospešné ale len komplikujú život všetkým. Ľudovít

    OdpovedaťOdstrániť
  5. „Zlomená palica nad biskupmi: Liberáli, ktorí ich do tejto pasce dostali, pravdepodobne nečakali, že kresťania sa tak ľahko vzdajú v boji za spásu duší“

    Tak sa volá článok Jany Ray-Tutkovej, na ktorý tu chcem upozorniť. Možno poviete, že jej slová sú tvrdé, príkre... Ale nie sú pravdivé?!

    Odkaz na článok:

    https://www.hlavnespravy.sk/zlomena-palica-nad-biskupmi-liberali-ktori-ich-do-tejto-pasce-dostali-pravdepodobne-necakali-ze-sa-tak-lahko-vzdaju-v-boji-za-spasu-dusi/

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Anonymný18.4.21

    „Oceňujem, že od pondelka vláda Slovenskej republiky povolila sv. omšu. Chápeme, že pandemické opatrenia treba zachovať ako sa len dá.
    Ale – a to treba povedať celkom jasne a zreteľne – nikde v okolitých štátoch neboli zavreté kostoly viac ako 3 mesiace (štvrť roka), iba na Slovensku. Už sme ani nereptali, ale uvažovali o občianskej neposlušnosti. Uvažovali sme o kresťanoch prvotnej cirkvi, ktorí prichádzali na omšu s rizikom straty vlastného života. Poznáme konkrétne prípady, kedy rímskym úradom kresťania povedali “non possumus” (nemôžeme žiť bez nedeľnej omše!) Uvažovali sme o kresťanoch, ktorí žili v ilegalite 50. rokov minulého storočia. Ak by uvoľnenie verejných sv. omši nebolo prišlo, prevalilo by sa to nejakým spôsobom do ilegality skôr alebo neskôr. Rozhodli sme sa, že sa nebudeme doprosovať ani štátnym, ani cirkevným orgánom verejnej moci. Vieme, že na duchovnú službu máme právo a povinnosť, ktorá nám vyplýva na základe krstu ako základné právo veriacich v Krista. Ak sa niekto obáva nám ho zabezpečiť, nechceme mu to vyčítať, ale zariadime sa podľa seba a nášho svedomia.
    Aj takým spôsobom sa vie prejaviť nezávislosť cirkvi od štátu. Či to štát chce alebo nechce. Cirkev si kráča svojou cestou, ktorú jej určil jej zakladateľ Ježiš Kristus!
    Ak uznáte za vhodné, zdieľajte alebo kopírujte. Ďakujem.“

    Mons. prof. ThDr. ICLic. PaedDr. Ján Duda PhD., katolícky kňaz a cirkevný sudca
    Zdroj: https://www.facebook.com/jan.duda.357

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Karol Dučák18.4.21

    My, ktorí upozorňujeme na riziká očkovania, sme označovaní za konšpirátorov. Zamlčuje sa však skutočnosť, že mnohí vedci a lekári vo svete varujú pred celoplošnou vakcináciou obyvateľstva. Pripájam video, z ktorého behá mráz po chrbte. Mnohí vedci tvrdia, že súčasné vakcíny, zvlášť mRNA vakcíny, vlastne nie sú skutočnými vakcínami, ale súčasťou genetických experimentov. Dostávame do ľudského tela okrem buniek z potratených ľudských plodov aj kontaminantné RNA, ľudské a zvieracie DNA, ale aj nanotechnológiu a sme tak pripojaní k rozhraniu umelej inteligencie. Človek bežne nemá vo svojom tele cudzie DNA. Nevieme, čo to s ľudskou populáciou urobí, ak začneme ľuďom vpravovať do organizmu cudzie DNA. To netvrdím len ja. Ak by som to tvrdil len ja, niekto by mohol povedať: „Ten Dučák je nebezpečný konšpirátor.“ Lenže toto tvrdia mnohí špičkoví odborníci po celom svete. Naši biskupi však odporúčajú očkovať sa a tu sa žiada vysloviť pochybnosť, či naši biskupi poznajú skutočnosti, ktoré uvádza toto video. Ostatne, nech si každý urobí úsudok sám: https://gloria.tv/post/Mv31fpzxjdVF36isDCiNpbwgo.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Anonymný19.4.21

    S radosťou pôjdeme do domu Pánovho. S radosťou som dnes ráno bol po piatich mesiacoch na sv. spovedi štyroch mesiacoch na sv. omši. Potešilo ma to a verím že aj posilnilo, napriek všetkým obmedzeniam. Ľudovít

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Anonymný21.4.21

    Dechtice hlásija, vyhoďte modernisty!
    15.04.2021 - prostredníctvom Martina

    Moje milované deti!
    Pozrite sa na môjho vzkrieseného Syna, ktorý svojim utrpením a slávnym zmŕtvychvstaním vám navrátil život Božích detí. Ste slobodné a nik vám túto slobodu nemôže zobrať. Len vy samé sa môžete zotročiť hriešnym a bezbožným životom. Preto stráňte sa ducha liberalizmu, ktorý zotročuje čoraz väčšmi celý svet a šíri kultúru smrti. Beda tým, ktorí sa stavajú proti Bohu a životu. Beda pyšným mocnárom, lebo ich udrie Božia ruka. Vy, moje milé deti, obetujte svoje utrpenie a modlitby za záchranu nesmrteľných duší, ktoré sú na ceste zatratenia. Modlím sa spolu s vami, aby sa zblúdilým otvorili oči a navrátili sa k žitiu Evanjelia a kráčali cestou Božích prikázaní. Nebojte sa, deti! Keď sa liberálny duch ukáže v celej svojej ohavnosti, čo je Božím dopustením za všetky rúhania voči Bohu, zostúpim ako Žena živej viery, prostrednica a orodovnica a pätou rozdrvím hlavu tohto pyšného hada. Ponáram vás do lásky Ježišovho a môjho Srdca.

    OdpovedaťOdstrániť

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.