André Ravier: František Saleský / Múdry človek a svätec
Trnava, Spolok svätého Vojtecha, 2011
Panteón svätých nie je jednotvárny. Zahŕňa
ľudí rôznych historických období, rozličných pováh, daností a talentov, ľudí
rôzneho sociálneho a spoločenského postavenia. Cesta každého z nich
bola osobitá – poznačená ľudskosťou. Áno, aj ľudia oficiálne blahorečení
a svätorečení boli ľuďmi z mäsa a kostí, avšak s veľkou
túžbou po svätosti.
Svätý František Saleský (1567–1622) pochádzal zo šľachtického rodu, mal teda dobré vyhliadky na kariéru, či už svetskú alebo cirkevnú, pomerne rýchlo sa stal biskupom, stýkal sa s kráľmi a vojvodami, ale nespyšnel a nezneužíval svoje postavenie, naopak, vyznačoval sa pravou kresťanskou láskou, ktorú vedel spojiť s kontempláciou i aktívnou činnosťou. Pohyboval sa vo vysokých kruhoch, často sa musel venovať organizačným záležitostiam, nielen v rámci svojho biskupstva, viackrát bol poverený diplomatickými úlohami, no jeho duša chcela v prvom rade blízkosť k Bohu, ako o tom svedčia tieto jeho slová: „Bože môj, blažení tí, čo nemajú nič spoločné s dvorom i jeho etiketou a pokojne si žijú vo svätej samote pri päte kríža.“
Bol všestrannou osobnosťou, jeho život bol
vyplnený priam húšťavou udalostí, príhod, plánov i zvratov. André Ravier,
autor životopisnej knihy, konštatuje, že bohatý život Františka Saleského možno
zachytiť a aspoň v hlavných rysoch vykresliť len „z vyšších polôh“
a prostredníctvom osobného zaujatia, čo umožňuje pochopiť konanie veľkého
človeka v zložitých časoch, keď bola spoločnosť rozštiepená nástupom
protestantizmu.
Skúsme povedať, kým všetkým bol František
Saleský: bol to kňaz a biskup, šľachtic, kazateľ a diplomat, doktor
civilného i cirkevného práva, duchovný vodca a spisovateľ... Vynikal
vo viacerých oblastiach. Niektoré jeho spisy sa čítajú dodnes, jeho odkaz je
stále živý a aktuálny. Obľúbené sú jeho duchovné rady, slová
o modlitbe, milosrdenstve a odpúšťaní, o radosti z viery: „Všetko
treba robiť z lásky, nie nasilu.“ Mali by sme si však u neho
všimnúť aj aspekt zásadovosti a istej prísnosti, správneho rozlišovania: „Milujte
každého veľkou milosrdnou láskou, no priateľstvo pestujte len s tými,
s ktorými sa môžete podeliť o čnosti.“
Náš svätec žil v časoch zápasov medzi
katolíkmi a protestantmi, zriedkavé neboli ani fyzické konflikty. Aj medzi
katolíkmi sa prejavovali niekedy protikladné tendencie, viaceré farnosti boli
rozvrátené, i v radoch duchovenstva dochádzalo k zlyhaniam. František
Saleský zápasil, bojoval za pravú katolícku vieru, ale vždy čestne a nenásilne,
spoliehajúc sa predovšetkým na duchovné zbrane a Božiu pomoc. Keď
vykonával misiu v kraji ovládnutom kalvinizmom, kde zostalo len zopár
katolíckych rodín a kde o jeho kázanie mal spočiatku málokto záujem,
takto sa vyjadril: „Modlitba, almužna, pôst, tieto tri časti vytvárajú pevný
povraz, ktorý nepriateľ len ťažko môže pretrhnúť; pokúsme sa s Božou
pomocou spútať ním protivníka.“
Kresťanský spôsob života stojí na pevnom
základe evanjeliového poriadku. Evanjelium predstavuje univerzálnu výzvu. Ako
hovorí svätec, ktorý je vzorom láskavosti, okrem hierarchie funkcií existuje
hierarchia duchovnej horlivosti, a tá je podstatnejšia. Saleziánska
zbožnosť sa opiera o jednotu s Bohom a pomoc blížnemu, má
prenikať do občianskej spoločnosti a prispievať k zmiereniu medzi
ľuďmi.
V priebehu roka 1622 si František Saleský
uvedomoval zhoršenie svojho zdravotného stavu. Cítil, že už nebude dlho žiť.
Zareagoval na to v duchu viery: „Žijeme tak dlho, ako sa to páči Bohu.“
Inokedy poznamenal: „Musím sa ponáhľať konať dobro.“ A koniec sa
naozaj blížil. Dňa 28. decembra 1622 František na následky vysilenia
a mozgovej mŕtvice skonal. Ľudia v širokom okolí po prijatí tejto
správy smútili a hovorili: zomrel svätec.
Ján Maršálek
::
Recenzujeme dobré knihy:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.