Ľudovít Košík |
Sedemdesiatpäť rokov od skončenia druhej svetovej vojny, ktorú zažili len tí najstarší z nás, po štyridsiatich rokoch totality a viac ako tridsiatich rokoch slobodného zápasu o tvár našej spoločnosti sme sa neočakávane a nepripravení začiatkom roka 2020 ocitli uprostred celosvetového zápasu s novým koronavírusom. Svetoví, ale predovšetkým naši slovenskí odborníci nám síce ponúkajú riešenia, ako z toho von, ale napriek tomu, že už zápasíme vyše roka, obetovali sme mnohé slobody a základné ľudské práva a žili sme v obmedzeniach, ktoré nám boli nanútené, sľubované výsledky akosi neprichádzajú, len čiastočné uvoľnenie opatrení; skôr pribúdajú nie celkom optimistické prognózy o ďalších vlnách a mutáciách.
Mám dojem, že v zápase medzi starým a novým,
radostným a bolestným, zdravým a chorým, plným a prázdnym,
hlbokým a plytkým, čistým a špinavým, múdrym a hlúpym, medzi krásou a
gýčom, slušnosťou a neslušnosťou, medzi pravdou a klamstvom, dávaním a
kradnutím, spravodlivosťou a nespravodlivosťou, jasnou rečou a demagógiou,
budovaním a rozkladaním, medzi zodpovednosťou a nezodpovednosťou, obetou a
sebectvom, poriadkom a chaosom, reálnym a virtuálnym, duchovným
a materiálnym, duševným a telesným, slobodou a totalitou...
prichádzame do stavu, v ktorom víťazí nová totalita hlúposti, amorálnosti,
primitivizmu, klamstva a podvodu, prinášajúca ovocie skazy.
Kým komunistická totalita postihovala len časť
sveta, súčasná tzv. pandemická kríza postihuje celý svet a ktosi vnucuje ľuďom
pravidlá, ktorých správnosť a účinnosť je pochybná či kontroverzná. Celý svet
sa navyše nachádza v kríze ekonomiky,
politiky, ekológie, morálky a hodnôt, a akoby sa všetko po určitom zápase,
zmenách a váhaní v rokoch minulých rútilo dole vodou.
Chudobných a odkázaných na pomoc pribúda,
bohatí naberajú na sile, v ich rukách je obrovská masa majetku, ekonomiky,
politiky a médií, usilujú sa presadiť za každú cenu vlastné rozhodnutia a
riešenia, ktorých výsledkom je upevnenie ich moci a bohatstva,
spochybnenie názoru väčšiny a spochybnenie hodnotovej orientácie, ktorá
súčasnú civilizáciu vybudovala.
Akoby sa rúcal svet so snom o demokracii a slobode. Rok a štvrť nám bolo znemožňované, aby sme
mohli sláviť osobné, rodinné, spoločenské, kresťanské sviatky, slobodne sa
stretávať, oslavovať, manifestovať, zhromažďovať sa, ba i vzájomne sa navštevovať,
osobne komunikovať či vychádzať z domu, okrem niekoľkých výnimiek. Výrazne
bola obmedzená naša sloboda, čo si
nedovolila ani totalitná vláda v rokoch 1948–1989.
Prebieha zápas o slobodu. Vraj v záujme
zdravia a budúcnosti sa jej máme vzdať a odovzdať ju tým, ktorí si
nárokujú oprávnenie rozhodovať. Ale
v záujme akej budúcnosti a akého zdravia, keď našou najväčšou istotou je,
že život človeka na tejto zemi, ako hovorí žalmista, sa po nejakom čase skončí? Len Boh je darca života
a zdravia. Človek si má život a zdravie chrániť a využívať v službe
Bohu i blížnemu. A popri živote, ktorý je Božím darom, človek dostáva od
Boha slobodu, v ktorej má život naplniť láskou a dobrom. Je jeho právom
rozhodovať sa, ako svoj život naplní.
Práve kresťanstvo dalo základy a formovalo
život nášho národa, čo súvisí s misiou sv. Cyrila a Metoda, ktorí civilizovali
a kristianizovali našich predkov, a táto ich misia zostala živá až do
súčasnosti a umožňovala bohatý, tvorivý, funkčný a naplnený život aj v ťažkých
podmienkach a protivenstvách, vrátane epidémií. Práve kresťanstvo
formovalo a usmerňovalo život našich predkov až do polovice 20. storočia,
keď bol národ lámaný a oberaný o slobodu žiť svoj život v pevných intenciách
pevnej, živej a dôsledne žitej viery.
Je paradoxom, že mnohí vysokí cirkevní
činitelia stoja v službe mocných a bohatých tohto sveta, ktorí obmedzujú
základné slobody, pričom sloboda vyznávať svoju vieru patrí k tým
základným, a tvária sa, že im ide o
najväčšie spoločné blaho človeka, pričom popierajú hodnoty úcty k životu,
slobodu i evanjeliové posolstvo.
Aj v rokoch najväčšej totality, v rokoch
budovania socializmu, sme žili s vedomím a nádejou, že príde k zmene;
mali sme disent, samizdat, hrdinských a obetavých kňazov, ktorí boli verní aj napriek prenasledovaniu. Napriek
spoločenskej totalite sme mali svoj priestor slobody v rodinách, spoločenstvách,
bytoch, chatách – a vidinu zmeny. Dnes akoby nám chýbali dôvody na nádej i
možnosť o niekoho sa oprieť.
Svet sa zjednotil v boji proti nepriateľovi, ktorý sa nazýva pandémiou, v skutočnosti
oberá človeka o slobodu a vnucuje mu svoje riešenia, ktoré sú len málo účinné.
Je tu však Boh, ktorý je stvoriteľom sveta, darcom života a Pánom dejín,
a napriek všetkým opatreniam patrí jemu konečné slovo; ako hovorí ľudová
múdrosť, človek mieni, Pán Boh mení. A tak víťazstvo je možné jedine
s ním. Kto bojuje proti Bohu, ten bojuje aj proti skutočnému dobru
človeka.
Ľudovít Košík
::
Súvisiaci článok: Spoločnosť
stráca ľudskú tvár
::
Prosíme, nebuďte ľahostajní.
Postavte sa za pravdu, vyjadrite svoj názor – napríklad formou komentára pod
článkom.
Ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície, prihláste sa na odber e-mailového mesačníka: podrobnejšie informácie.
Pri čítaní článku sa mi pripomenuli aktivity doktora Bukovského, poukazujúce na nezmyselnosť mnohých tzv. protipandemických opatrení a na doslova choré spôsoby viacerých politikov. Jeho slová nás chcú prebudiť z letargie – za pozornosť isto stojí aj tento polhodinový komentár:
OdpovedaťOdstrániťhttps://www.youtube.com/watch?v=e5CC2NYV6gM
Veľmi dobre spracovaný rozhovor o nezmyselnosti súčasnej podoby boja s kvázi pandémiou: https://www.tedeum.cz/2021/05/25/strategie-boje-proti-sars-cov-2-je-z-medicinskeho-hlediska-nesmyslna-ve-hre-neni-jen-nase-zdravi-ale-i-pravo-a-svoboda/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=strategie-boje-proti-sars-cov-2-je-z-medicinskeho-hlediska-nesmyslna-ve-hre-neni-jen-nase-zdravi-ale-i-pravo-a-svoboda.
OdpovedaťOdstrániťPán Dučák, ďakujem za link. Áno, je to zaujímavý rozhovor...
OdstrániťI ja sa obávam, že „represívny kovidový režim“ nám tu zostane.
Vďaka za link. Tiež som si rozhovor so záujmom prečítal. Pravdepodobne sa toto leto nedostaneme za hranice. Mne najviac vadia tie za mestom, keď sa nemôžem dostať do susednej dediny, ktorá je už v ČR. Z praktického hľadiska ma to obmedzuje. Tiež už vyše rok podmienky v kostole, že si nemôžem sadnúť tam kde chcem, ale kde a kedy mi to dovolia opatrenia. Ľudovít
OdstrániťPísal som o kríze ekonomiky, politiky, súdnictva, národa, Cirkvi, autority, spoločnosti, rodiny, kultúry, zdravotníctva. Dnes sa mi zdá že už táto kríza prechádza veľmi rýchlo do totálneho rozkladu všetkého za vysokej podpory, nadšenia a súčinnosti veľkej väčšiny ľudí v priamom prenose médií a sociálnych sieti. Bez možnosti niečo na tom zmeniť, len sa môžeme prizerať a čudovať. Ľudovít
OdpovedaťOdstrániť