Podobenstvo je poučný príbeh, uvádzajúci
príklady z prírody alebo ľudského života, vnútorne pravdivý,
z ktorého vyplýva všeobecne platná myšlienka. Podobenstvo obrazným
spôsobom odráža realitu a pomáha pochopiť hlboké pravdy o živote.
Podobenstvá majú svoje miesto aj v Biblii, osobitne v evanjeliách.
Nie sú to literárne ozdoby či doplnky, ale vážne, nadčasové výpovede. Biblické
podobenstvo nezakrýva pravdu, obrazná reč tu nie je prostriedkom klamu, slúži
ako nosič duchovného posolstva. Každé podobenstvo by sa dalo aplikovať na súčasnosť.
Veď človek sa v podstate nemení. Pravda o živote nie je závislá na
čase.
Jedným z najkrajších biblických
podobenstiev je podobenstvo o márnotratnom synovi, ktoré v širšom
význame hovorí aj o hodnote a nenahraditeľnosti domova. Márnotratný
syn, keď „všetko premrhal“ a začal trieť núdzu, vstúpil do seba
a povedal si, že jedinou možnosťou jeho záchrany je návrat domov.
A nemýlil sa. Milujúci otec ho prijal s radosťou, lebo syn „bol mŕtvy
a ožil, bol stratený a našiel sa“ (Lk 15, 11–32).
Pravdaže, táto záchrana bola podmienená
vstúpením do seba, teda priznaním viny a úprimnou túžbou po náprave.
Podobnou sebareflexiou by malo prejsť i márnotratné ľudské spoločenstvo,
ktoré premrhalo, respektíve odvrhlo dedičstvo po predkoch. Domovom spoločenstva
je kult a kultúra – duchovné a duševné útočisko, skultúrnená pôda
dávajúca živiny spoločenskému organizmu.
Friedrich Romig píše, že človek vďačí za
osobnostné formovania a rozvoj, ako aj za svoju identitu piatim
spoločenským okruhom (rodina, práca, domov, ľud a cirkev): „Rodinné väzby
určujú pôvod a príbuzenstvo. Práca (domácnosť, inštitúcia, podnik) mu
umožňuje uplatniť sa. Domov určuje priestorový pôvod a korene.
V spoločenstve ľudu sa dozvedá o previazanosti na duchovnú
a politickú kultúru. Praktizovaním náboženstva sa zúčastňuje na uctievaní
Boha“ (Friedrich Romig: Práva národa).
Domov je priestor pravej slobody
a voľnosti, ale ak takým má byť, musí mať hranice. Ochrana domova preto
nespočíva v zrušení či odstránení všetkých hraníc, ale v ich
zabezpečení: „Iba za zabezpečenými hranicami sa môže chrániť, zachovávať
a rozvíjať kultúrna, sociálna, politická a hospodárska jedinečnosť
domova“ (Friedrich Romig: Práva národa). To je i úloha štátu. Štát, ktorý
neochraňuje domov, stráca svoju legitímnosť. Romig v súvise s tým
poznamenáva, že súčasťou tejto ochrany je aj regulácia prisťahovalectva. Štát
má právo odmietať cudzincov, ktorí ohrozujú jedinečnosť domácej kultúry
a narúšajú domovský poriadok.
Podobne to vidí francúzsky autor Grégoire
Celier, ktorý problematiku migrácie rozoberá z kresťanského hľadiska.
Zdôrazňuje, že pri pohľade na prisťahovalcov je nutné rozlišovať – sú takí,
ktorí rešpektujú zákony hostiteľskej krajiny, a takí, ktorí do krajiny
vnikajú nelegálne, mnohí bez dokladov, a zneužívajú situáciu vo svoj
prospech. Treba odmietnuť imigračnú ideológiu podľa ktorej Zem patrí
kozmopolitnému ľudstvu. Hlavnou úlohou verejnej moci je starostlivosť
o blaho vlastného národa, nie iných národov, obmedzenie imigrácie je preto
oprávnené: „Verejná moc musí najprv zhodnotiť, akú má kapacitu na prijatie
imigrantov... Do úvahy treba taktiež vziať zdroje krajiny; krajina, ktorá ledva
dokáže vypestovať dostatok potravín pre seba, nesmie prijať priveľa migrantov,
lebo ich nezmôže uživiť“ (Grégoire Celier: Imigrácia očami kresťana).
Vždy by sa malo dbať na spravodlivosť. Bolo by
nespravodlivé, ak by mal imigrant väčšie práva či výhody než domáci občan. Je
napríklad neprijateľné, aby mali imigranti prednostný prístup k sociálnym
dávkam na úkor tých, ktorí do sociálneho systému prispievajú. Pravdaže, nejde
len o ekonomické aspekty, dôležitejší je aspekt identity. Ako píše Celier,
národ nie je zoskupením anonymných jednotlivcov, bezmenných a voľne
zameniteľných, národ má etnickú a kultúrnu identitu, ktorá je jeho vlastníctvom
a ktorú má právo i povinnosť chrániť a udržiavať.
V hre je taktiež ochrana kresťanských
základov Európy. Postupné odkresťančovanie priviedlo náš kontinent do hlbokej
krízy. Vitalita európskych národov upadá, populácia starne, krajiny bez
potomstva umierajú, stávajú sa ľahkou korisťou, zvlášť v situácii, keď sa
imigrácia mení na inváziu. Národ, ktorý už nechce žiť, bude skôr či neskôr
potlačený inými národmi. Ak národ neopustí cestu pohodlia, ľahostajnosti
a egoizmu, nepochybne zahynie a nahradia ho iné životaschopnejšie
národy. Abbé Celier vyjadruje presvedčenie, že jedine obnova v kresťanskom
duchu by európskym národom mohla vrátiť životnú energiu. Aby sa to dalo
uskutočniť, je nutné zastaviť „pekelný stroj“ sekularizácie. Národy sa musia
obrodiť „demografickým prírastkom, chuťou do práce, láskou k vlastným
hodnotám a vernosťou svojim dejinám“ (Grégoire Celier: Imigrácia očami
kresťana).
* * *
Vidíme, že domov možno chápať v užšom aj
širšom zmysle, ako súkromný, osobný či rodinný priestor a tiež ako priestor prirodzeného
spoločenstva (obec, národ, cirkev). Uvažovanie o domove teda zahŕňa aj
otázku národného bytia, v našom prípade otázku slovenskosti. Pekne
a múdro o tom píše Jozef Markuš v knihe Slovenské osudy –
slovenský osud. Díva sa v nej na „slovenskosť“ z hľadiska „osobných
a osobnostných osudov“, čo považuje za nosné, pretože životné príbehy
jednotlivcov spoločne vytvárajú príbeh kolektívu, dávajú mu podobu, charakter.
Nejde tu o nič menšie ako o vyjadrenie národnej myšlienky, ktorá má
svoj odraz v národnom povedomí.
Slovenská reč, kultúra, viera, povedomie
vlastného poslania, jedným slovom slovenskosť je hodnota, o ktorú sa
oplatí zápasiť. Pritom platí, že byť príslušníkom národa nie je v prvom
rade etnická, ale etická záležitosť. Na formovaní vlastenectva treba
cieľavedome pracovať – len zodpovedná práca na sebe a v prospech
celku dáva dobré vyhliadky do budúcnosti. V stave, keď Európa zrádza svoje
korene, je nádej na dobré vyhliadky podmienená návratom ku kresťanskej
identite. Znamená to, že „boj o kresťanskosť Európy je bojom kľúčovým“
(Jozef Markuš: Slovenské osudy – slovenský osud).
Pravý domov sa vyznačuje stabilitou. Stabilné
prostredie vytvára podmienky na rast, obnovu aj ozdravenie, čo sa nedá
dosiahnuť v prostredí neustálych zmien, chaotických pohybov
a neuvážených experimentov. Dnes jednoznačne platí, že najväčším pokrokom
by bol pokorný návrat domov. A ak je domov spustnutý, načim ho opraviť.
Ján Maršálek
(Úryvok z knihy Spoločnosť bez svetla, ktorá vyšla vo vydavateľstve Post Scriptum.)
::
Prosíme, nebuďte ľahostajní.
Postavte sa za pravdu, vyjadrite svoj názor – napríklad formou komentára pod
článkom.
Ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície, prihláste sa na odber e-mailového mesačníka: podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.