Karol Dučák |
Zažijeme epochu masívnej christianizácie Turecka?
Paradoxne, aj keď patrí súčasná Turecká
republika k najmocnejším krajinám moslimského sveta, islam nie je pôvodným
náboženstvom tejto krajiny. Pred príchodom prvých moslimov to bola dlhé
stáročia kresťanská krajina. Turecko je popri Palestíne, Egypte a Libanone
jednou z biblických krajín, ktoré sú často spomínané vo Svätom písme. Vrch
Ararat, na ktorom pristála Noemova archa, sa v súčasnosti nachádza na
území Turecka a je najvyšším vrchom krajiny. Starozákonný Abram žil
v Harane, nachádzajúcom sa dnes v južnom Turecku, keď ho Boh povolal
do Kanaánu. V Apokalypse je uvedených sedem cirkevných obcí, ktorým je
adresovaných sedem listov. Všetkých sedem cirkevných obcí z Apokalypsy sa
nachádza na území dnešného Turecka. V čase zrodu kresťanstva pred dvetisíc
rokmi patrilo územie dnešného Turecka k najstarším oblastiam kresťanskej
civilizácie. Skončila tam svoju pozemskú púť Panna Mária a odtiaľ bola vzatá so
svojím telom do neba.
Na území dnešného Turecka sa narodil svätý
Pavol apoštol a na tie miesta sa vracal zo svojich apoštolských ciest. Žil
tu aj apoštol Ján, ktorý tu vykonal množstvo zázrakov. Pôsobili tu aj iní
svätci Katolíckej cirkvi, napríklad svätý Ignác z Antiochie, svätý
Polykarp zo Smyrny, sv. Ján Zlatoústy a mnohí ďalší. Odohrávali sa tu
koncily Cirkvi, ktoré boli rozhodujúce pre definovanie našej viery a ktoré
uznávajú aj nekatolíci.
Podľa dvoch miest na území dnešného Turecka, Izniku
a Istanbulu, nesie pomenovanie Nicejsko-konštantínopolské vyznanie
viery, spoločné pre všetkých kresťanov. Konštantínopol, dnešný Istanbul, bol
druhým Rímom. Dodnes o tom svedčí 150 zachovaných kostolov z tej
doby. Podľa jedného starého bedekra z roku 1912 tvorili kresťania vyše
štvrtiny či dokonca možno až tridsať percent obyvateľstva Malej Ázie a Istanbulu
s okolím, teda zhruba dnešného Turecka. Dnes ich tam žije ani nie jedno
percento. Iba dve až tri promile obyvateľov Turecka tvoria kresťania.
Genocída kresťanov, predovšetkým Arménov
(okolo 1,5 milióna obetí), v poslednej dekáde osmanskej vlády – pred, počas a
po prvej svetovej vojne – je a navždy ostane smutnou kapitolou
a veľkou škvrnou dejín Turecka. Stálo za ňou predovšetkým hnutie
Mladoturkov, presadzujúce panturkizmus a turkizáciu Osmanskej ríše. Toto
hnutie chcelo „vytvoriť etnicky čisté Turecko“ (svetkrestanstva.postoj.sk).
Aj grécke a asýrske menšiny boli
zdecimované rozsiahlymi masakrami. Po rozpade Osmanskej ríše a vzniku Tureckej
republiky došlo v roku 1923 k asymetrickej grécko-tureckej výmene
obyvateľstva, v rámci ktorej museli odísť z Turecka do Grécka pravoslávni
Gréci a z Grécka zase boli vysídlení moslimovia, ktorí našli novú
vlasť v Turecku. Takto sa Turecko fakticky takmer úplne „očistilo“ od
kresťanov. Prsty v tom mal Mustafa Kemal Atatürk, prvý prezident novodobej
Tureckej republiky. Paradoxne, aj keď Atatürk, rodený moslim, verejne pohŕdal
moslimským náboženstvom a usiloval sa o degradáciu islamu vo svojej
vlasti, práve on sa pričinil o zdecimovanie kresťanstva v Turecku
viac ako moslimskí tureckí sultáni z čias najväčšieho rozmachu Osmanskej
ríše, ktorí prejavovali nepomerne viac tolerancie v prístupe
k inovercom.
Po odsune Grékov z Turecka
a príchode moslimov z Grécka do Turecka v roku 1923 sa stali
kresťania v Turecku nepatrnou minoritou. Lenže aj neskôr sa počet Arménov
a Grékov ďalej znižoval v dôsledku reštriktívnych opatrení a štátom
zinscenovaných násilností proti nemoslimom, predovšetkým Grékom. Arméni a Gréci
sa pravidelne ocitali v úlohe rukojemníkov v časoch zahraničnopolitických
a vnútropolitických kríz a konfliktov (Cyprus 1955, 1964, Náhorný Karabach
1991–1994, konflikt v Kurdistane, atď). A tak kresťanov
v Tureckej republike aj naďalej ubúdalo. Len nepatrné zvyšky kresťanskej
populácie krajiny „sa udržali predovšetkým v najväčšom tureckom meste
Istanbule, ale veľmi vzácne aj na území ázijskej časti Turecka“ (priestornet.com).
Územie Turecka však bolo kresťanské dlhé
stáročia pred príchodom moslimov. Je to vlastne územie ulúpené kresťanom a aj v
súčasnosti archeológovia nachádzajú početné dôkazy, potvrdzujúce mimoriadne
bohatú kresťanskú históriu dnešnej Tureckej republiky. Pomerne nedávno ohlásilo
Turecko svetu prekvapujúci objav gigantického podzemného mesta Matiate, pravdepodobne
najväčšieho na svete. Objavili ho náhodou robotníci pred dvoma rokmi pri
čistiacich a konzervačných prácach na domoch a historických uliciach v Midyate,
prastarom meste provincie Mardin v juhovýchodnej Anatólii.
Matiate (Mesto jaskýň), je najväčšie
z vyše štyridsiatich podzemných miest objavených v Turecku. Podľa
tureckých novín Daily Sabah, ktoré vychádzajú v angličtine, sa Gani
Tarkan, riaditeľ múzea v Mardine a vedúci vykopávok v Matiate, vyjadril,
že podzemné mesto bolo pravdepodobne vybudované ako útočisko kresťanov,
prenasledovaných na území Rímskej ríše. Podľa jeho predpokladov tam mohlo
žiť 60 až 70 tisíc ľudí. S najväčšou pravdepodobnosťou neexistuje na celom
svete podzemné mesto, ktoré by sa mu vyrovnalo svojou územnou rozlohou.
V súčasnosti archeológovia realizujú vykopávky „v spolupráci s tureckým
ministerstvom kultúry a turizmu, generálnym riaditeľstvom pre kultúrne
dedičstvo a múzeá, múzeom v Mardine a municipalitou Midyatu“ (dailysabah.com).
Gani Tarkan okrem iného povedal: „Matiate sa
nepretržite používa už 1900 rokov. Najskôr bolo vybudované ako úkryt alebo
úniková oblasť. Ako je známe, kresťanstvo nebolo oficiálnym náboženstvom v
druhom storočí. Rodiny a skupiny, ktoré prijali kresťanstvo, sa vo všeobecnosti
ukrývali v podzemných mestách, aby unikli prenasledovaniu Ríma...“ (dailysabah.com).
Tarkan očakáva výrazne zvýšenie návštevnosti
tejto lokality po úplnom odkrytí podzemného mesta Matiate. V tejto
súvislosti sa však natískajú otázky. Dožijeme sa niekedy toho, že územie
dnešného Turecka bude znovu kresťanské ako za čias apoštolov? Podarí sa vrátiť
Turecko kresťanskému svetu? Budeme niekedy svedkami masových konverzií
tureckých moslimov na kresťanstvo?
Odpovedať na tieto otázky nie je natoľko
ťažké, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Nádejné náznaky oživenia
kresťanstva v Turecku sú, aj keď sa o nich verejne nehovorí. Mladí
Turci žijú v inom svete ako ich predkovia. Sú vzdelanejší, disponujú
najmodernejšími výdobytkami vedy a techniky, a tak neúnavne hľadajú
odpovede na otázky o zmysle ľudskej existencie. Paradoxne, mnohí
z nich podliehajú sekularizácii a – čo je v moslimskej krajine dosť
netypické – niektorí sa dokonca stávajú ateistami. Pozoruhodnú výpoveď
o tom poskytuje Istanbulčan Seyfi, ktorý konvertoval na kresťanstvo vo
svojich sedemnástich rokoch. Jeho slová hovoria za všetko: „Bol som ateista,
ale hľadal som. Žil som vtedy na východe Turecka a dostať sa k Biblii bolo
nemožné. Lenže som rádioamatér a raz som zachytil stanicu, ktorá na krátkych
vlnách vysielala v turečtine o kresťanstve. Bolo to ako zázrak“ (irozhlas.cz).
Turci už dnes majú, aj keď v obmedzenom
rozsahu, k dispozícii aj Sväté písmo v tureckom jazyku. Paradoxne, prvou
tlačenou knihou v tureckom jazyku bol Nový zákon, z roku 1666, vydaný
v Oxforde. Jeden výtlačok tohto vzácneho diela je dnes uložený v archíve
Tureckej biblickej spoločnosti. Znie to neuveriteľne, ale Britská biblická
spoločnosť začala svoju činnosť v tureckom meste Izmir v roku 1818 a
Americká biblická spoločnosť v roku 1820 v Konštantínopole. Dnes
v krajine pôsobí Turecká biblická spoločnosť (porov. die-bibel.ch).
Každý rok sa v Turecku napriek všetkým
prekážkam zo strany spoločnosti predajú desaťtisíce kusov Biblie, aj keď jej
predaj je povolený len vo vybraných kníhkupectvách. Vzdelanejší Turci však
nájdu Sväté písmo aj na sociálnych sieťach. Celú Bibliu v tureckom jazyku
si teda možno prečítať aj na internete (porov. incil.info).
Vzdelaní Turci majú možnosť porovnávať iné
náboženstvá s islamom, v ktorom vyrastali, im už nedáva uspokojivé
odpovede na ich otázky, ktoré ich trápia. Sú to vnímaví ľudia, ktorí usilovne hľadajú pravdu o zmysle
života na zemi. Množia sa správy o rastúcom počte konverzií tureckých
moslimov na kresťanstvo, aj keď to v Turecku nie je bez problémov.
I keď to nie je štát, ktorý robí konvertitom problémy, ale skôr ich
príbuzní, vedení učením islamu, ktorí takýto krok považujú za zradu.
Katolícki biskupi a kňazi v Turecku
však napriek tomu „informujú každoročne o tuctoch moslimov, ktorí sa dávajú
pokrstiť... Čo sa týka nových počiatkov kresťanstva v Turecku: Existujú skromné
náznaky v Kapadócii. Tam pred niekoľkými rokmi traja talianski rehoľní
bratia založili kláštor. Chcú žiť kresťanskú prítomnosť v kedysi
kresťanskej Kapadócii. Ináč je misia obmedzená na priestory kostola“ (svetkrestanstva.postoj.sk).
Navyše, v Turecku žijú takzvaní kryptokresťania,
teda ľudia, ktorých kresťanskí predkovia boli nútení konvertovať na islam kvôli
daňovým znevýhodneniam alebo priamym nátlakom. Často si dokázali uchovať svoje
jazyky aj určité kresťanské (reliktné) zvyky. Mnohé ženy a deti Arménov počas genocídy
za vlády Mladoturkov boli donútené konvertovať na islam. Ich trpké životné
príbehy boli celé desaťročia zahalené rúškom tajomstva, avšak teraz, po
desaťročiach prísneho utajovania, „začínajú ich vnúčatá rozprávať životné
príbehy svojich ponížených a traumatizovaných predkov v spomienkových knihách
či románovou formou“ (igfm.de). Ide o nezanedbateľné množstvo ľudí. V
Turecku „je vraj až milión týchto takzvaných kryptokresťanov“ (gemeindenetzwerk.de).
Otázka skutočných kresťanských koreňov
vlastných rodín zamestnáva čoraz viac tureckých intelektuálov. Turecko je
veľkou nádejou kresťanského sveta. Milióny obyvateľov tejto krajiny sa môžu
stať nasledovníkmi Ježiša Krista. Sami tureckí kresťania to však bez pomoci zo
zahraničia nedokážu. Je potrebný aktívnejší prístup kresťanov z Európy
i zvyšku sveta.
Je to napokon naša misia, ktorou nás poveril
Boží Syn, Ježiš Kristus, ako to zdôrazňuje Druhý vatikánsky koncil v dekréte Ad
gentes: „Preto povinnosť Cirkvi šíriť Kristovu vieru a spásu vyplýva jednak
z výslovného príkazu, ktorý po apoštoloch zdedili biskupi, ktorým pomáhajú
kňazi v jednote s Petrovým nástupcom a najvyšším pastierom Cirkvi, jednak z
účinnosti toho života, ktorý vlieva svojim údom Kristus. ,Z neho celé telo,
pevne zviazané a pospájané všetkými oživujúcimi spojivami, podľa činnosti
primeranej každej časti, rastie a buduje sa v láske‘ (Ef 4, 16). Tak Cirkev,
poslušná Kristovmu príkazu a podnecovaná milosťou a láskou Ducha Svätého,
uskutočňuje svoje misijné poslanie činnosťou, ktorou sa stáva v plnej miere
aktívne prítomnou medzi všetkými ľuďmi a národmi, aby ich privádzala príkladom
života a ohlasovaním evanjelia, sviatosťami a inými prostriedkami milosti k
viere, k slobode a ku Kristovmu pokoju a tak im otvorila slobodnú a bezpečnú
cestu k plnej účasti na Kristovom tajomstve“ (Ad gentes, č. 5).
Je to však zároveň aj misia lásky. Veď Ježiš
povedal: „Ale ja vám hovorím: Milujte svojich nepriateľov a modlite sa za
tých, čo vás prenasledujú, aby ste boli synmi svojho Otca, ktorý je na
nebesiach“ (Mt 5, 44–45).
Ničím nemôžeme preukázať moslimom viac
kresťanskej lásky, ako tým, že ich privedieme na pravú vieru. Na rozdiel od
Ježišovho učenia lásky je v Mohamedovom učení množstvo nenávisti a výziev
k násiliu. Kým Ježišovo učenie znamená život, islam znamená smrť. Musíme
moslimov dostať zo zhubného dosahu ich náboženstva. Je v tom aj šanca na
prežitie nás samých. Hrozba konfrontácie islamu a kresťanstva je totiž
relevantná a mimoriadne znepokojujúca. A jedinou možnosťou ako poraziť
islam, je presvedčiť čo najviac moslimov, aby sa islamu zriekli. Každý iný
prostriedok je neúčinný. Preto je našou povinnosťou zintenzívniť katolícke
misie medzi moslimami.
Karol Dučák
::
Prosíme, podporte naše úsilie – komentujte, vyjadrite svoj názor na publikovaný článok... a odoberajte náš vestník (podrobnejšie informácie).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.