Karol Dučák |
Napriek istým negatívam ruskej národno-koloniálnej politiky malo pripojenie Východného Arménska k cárskemu impériu kľúčový význam pre zachovanie nádeje arménskeho národa na obnovenie štátnosti aspoň v ohraničenom rozsahu na časti územia pôvodnej domoviny. Priaznivé podmienky, poskytnuté cárskym Ruskom, využili podnikaví a kultúrne vyspelí Arméni k intenzívnemu rozvoju Východného Arménska. Je potrebné si uvedomiť, že možnosti, ktoré poskytovalo Arménom Rusko, boli neporovnateľne lepšie ako podmienky, ktoré ich krajanom na západe poskytovala Osmanská ríša. Impérium Osmanov totiž aj napriek technickým, kultúrnym a ideologickým inováciám, zavádzaným v 19. storočí, čoraz viac zaostávalo za moderným svetom.
Na prelome 19. a 20. storočia bolo Rusko
takmer päťkrát ľudnatejšie ako Osmanská ríša, malo šesťkrát vyššie štátne
príjmy, produkovalo dvadsaťsedemkrát viac uhlia a malo k dispozícii
jedenásťkrát viac železníc. Presnejšie, v roku 1897 Rusko malo 126,4
milióna obyvateľov, kým Osmanská ríša v roku 1901 len 26 miliónov obyvateľov.
Štátne príjmy Ruska v roku 1900 predstavovali zhruba 2 113 miliónov
guldenov a produkcia uhlia dosahovala 16,2 milióna ton. Naproti tomu Osmanská
ríša mala k dispozícii štátne príjmy vo výške 330 miliónov guldenov
a v krajine sa vyprodukovalo 0,6 milióna ton uhlia. V roku 1914
bolo v Rusku 62 300 kilometrov železníc, kým v impériu Osmanov
v tom istom období iba 5 759 km železníc.
Modernizácia a hospodárske reformy narážali v
Osmanskej ríši na mnohé problémy a obyvateľstvo ich prijímalo skôr
negatívne ako pozitívne. Napríklad masové rozšírenie kníhtlače prispelo
k rozšíreniu vzdelanosti v ríši, na druhej strane však hospodársky
zruinovalo triedu odpisovačov kníh a prakticky zlikvidovalo ich prastaré
umenie. Zvyšovala sa gramotnosť a dopyt po tlačovinách, aj keď okruh
čitateľov bol podstatne menej početný ako v najvyspelejších štátoch sveta.
Cenzúra bránila v prístupe k citlivým politickým informáciám, avšak
rozširujúca sa tlač poskytovala nemnohým osmanským čitateľom pomerne
kvalifikované články o vede, technike a kultúre. Intelektuálnou módou
sa stal materializmus, ktorý do istej miery otupoval antagonizmus medzi
kresťanstvom a islamom. Rozmach materializmu v neskorej Osmanskej
ríši ostáva jedným z najpodivnejších paradoxov tohto islamského impéria.
Osmanská Vysoká porta podliehala tlaku
z dvoch strán. Obyvateľstvu radikálne reformy nevyhovovali, ba skôr
prekážali. Kresťanské mocnosti zase považovali tempo reforiem za pomalé
a požadovali zrýchlenie reformného procesu. V skutočnosti však predstaviteľom
mocností išlo o čo najväčší profit pre vlastné ekonomiky. Umožňovali to
predovšetkým takzvané kapitulácie, teda bilaterálne zmluvy medzi Osmanskou
ríšou a európskymi mocnosťami, ktoré boli krajne nevýhodné pre osmanské
impérium. Vďaka obchodným a právnym privilégiám, okrem iného napríklad
nižším clám, umožnili západným ziskuchtivcom zdierať Osmanskú ríšu. Keďže
kapitulácie neboli recipročné, takže tureckí obchodníci v zahraničí takéto
privilégiá nemali, poškodzovali kapitulácie osmanskú ekonomiku.
Naproti tomu Rusko prežívalo obdobie rozvoja
kapitalizmu, neskôr imperializmu, a to umožnilo Arménom, ktorí sa dostali
pod ochranné krídla ruského impéria, veľmi dobré podmienky pre rozkvet
remesiel, hodvábnictva a obchodu. Arménska gubernia cárskeho Ruska zaznamenala
čulý stavebný ruch. Rekonštruovali sa staré chrámy a stavali sa nové, bolo
však postavených aj množstvo sekulárnych stavieb, napríklad obytných
a administratívnych budov. Hospodárska prosperita, rast mestského
obyvateľstva a formovanie arménskej buržoázie vytvorili priaznivé
predpoklady pre hospodárske, duchovné a kultúrne povznesenie arménskeho
národa. Zvlášť koncom 19. storočia, v epoche nástupu ruského imperializmu,
došlo k dynamickému rozvoju priemyslu vo Východnom Arménsku.
Horšie to už bolo s postavením arménskeho
obyvateľstva v Západnom Arménsku na východe Anatólie, ktoré ostalo pod
nadvládou Osmanskej ríše. Arméni sa bránili konvertovaniu na islam
a ostávali verní svojim tradíciám, preto ich impérium zbavilo politických,
ekonomických a kultúrnych práv. Žili v neúnosných pomeroch a to ich
nútilo k vysťahovalectvu. Už v rokoch 1828 až 1830 opúšťali svoju
starodávnu domovinu a emigrovali do celého sveta za lepším životom. Časť
z nich (asi 130 tisíc) aj do Východného Arménska.
Práve vysťahovalectvo sa však stalo jednou
z tienistých stránok novodobej histórie arménskeho národa. Pôvodná
koncentrácia Arménov v ich pôvodnej vlasti sa strácala, takže sa stávali
minoritou vo svojej vlastnej domovine. Výnimkou bolo niekoľko izolovaných
oblastí, v ktorých ešte Arméni tvorili majoritu. Popritom vznikali veľké
a významné arménske komunity v Istanbule, Tbilisi, ale aj
v ďalekom zahraničí. Na území pôvodnej domoviny Arménov však neexistovalo
súvislejšie územie s majoritnou arménskou populáciou.
Aj napriek všetkým ťažkostiam sa Arméni
vypracovali na jednu z najvzdelanejších komunít osmanského impéria. Boli
vo všeobecnosti vzdelanejší a vyspelejší ako väčšinová turecká populácia.
Medzi Arménmi sa rozšírili povolania, o ktoré Turci neprejavovali záujem.
Boli prístupnejší pre vedecké, politické a sociálne idey, prenikajúce do
impéria z vyspelého Západu. Bohatší Arméni umožňovali svojím deťom
študovať na prestížnych školách v Európe a USA. Nie div, že mnohí
schopní bankári, obchodníci, právnici a lekári v impériu Osmanov pochádzali
práve z arménskeho národa, hoci väčšina národa sa živila
poľnohospodárstvom a tradičnými remeslami.
Kresťanskí Arméni sa stali moderným národom a
predstavovali jednotnú etnickú komunitu napriek náboženským a politickým
rozporom vo vnútri národa, ale aj priepastným sociálnym rozdielom medzi
bohatými a chudobnými príslušníkmi arménskeho národa.
Kultúrne rozdiely medzi Turkami a Arménmi
pretrvávali až do konca existencie Osmanskej ríše. Osmanskí sultáni
nepovažovali vzdelanie tureckého obyvateľstva za dôležité pre existenciu
impéria a udržiavali masovú tureckú populáciu v negramotnosti
a biede. To vysvetľuje skutočnosť, že v Osmanskej ríši neexistovala
žiadna významná vzdelávacia ustanovizeň. Vzdelanejší kresťanský národ Arménov
predstavoval pre osmanských panovníkov potenciálnu hrozbu. Aj tento faktor
prispel k rozpútaniu genocídy Arménov v 19. a predovšetkým
v 20. storočí.
Osmanskí panovníci boli tiež frustrovaní
z rozpadu svojho rozsiahleho impéria a boj Arménov, podobne ako aj
Grékov a iných porobených národov za samostatnosť, zvyšoval napätie vo vzťahoch
medzi tureckou pospolitosťou a ostatnými národmi impéria. Moslimské
impérium s početnými kresťanskými komunitami a v konfrontácii
s kresťanskými mocnosťami bolo ohrozené zvnútra aj navonok.
V 19. storočí sa začala Osmanská ríša beznádejne rozpadávať na kusy a nebolo sily, ktorá by tento rozklad zastavila. Je potrebné konštatovať, že v každom veľkom impériu existuje antagonizmus dvoch protichodných tendencií: dostredivých a odstredivých. Dostredivé tendencie reprezentuje ústredná moc v krajine, ktorá sa snaží zaviesť systém riadenia celej ríše z jedného organizačného ústredia. Ide teda o centralizáciu moci v rukách ústrednej vlády. Naopak, odstredivé tendencie predstavujú vládcovia provincií mimo centra, respektíve príslušníci porobených národov, ktorí sa snažia prevziať čo najviac kompetencií ústrednej vlády do svojich rúk. Ide teda o decentralizáciu moci v krajine. Inakšie to nebolo ani v Osmanskej ríši. Miestni úradníci a vládcovia mimo centra moci sa usilovali o autonómiu a posilnenie vlastných právomocí, kým ústredná vláda o centralizáciu. Po nástupe národných hnutí začali ich vodcovia nahrádzať odstredivé snahy vládcov provincií.
Vrenie sa začalo na Balkánskom polostrove, kde
si ako prvé svoju nezávislosť vybojovalo Grécko, aj keď išlo len územia na juhu
dnešného Grécka. Neskôr sa osamostatnili Srbi, Bulhari a napokon aj
Albánci a Čiernohorci. Národnooslobodzovacie hnutia balkánskych národov sa
nezaobišli bez krviprelievania tak zo strany osmanského impéria, ako aj zo
strany povstaleckých armád. Dokonca arménsko-americký sociológ a historik
Vahakn Norair Dadrian hovorí o „kultúre masakru“ ako forme riešenia politických
konfliktov v Osmanskej ríši.
Vznikli humanitárne krízy a následne aj
odvetné intervencie európskych veľmocí v impériu Osmanov. Začalo sa to už
na začiatku 19. storočia, keď sa Gréci pokúšali vybojovať si vlastný nezávislý
štát. Boj sa postupne zvrhol na obojstranný teror voči civilnému obyvateľstvu.
Gréci vraždili moslimov predovšetkým na Peloponézskom polostrove, Osmanská ríša
masakrovala Grékov v Istanbule a na ostrove Chios. Gréci si definitívne
vybojovali nezávislosť až po spoločnom vojenskom zásahu Veľkej Británie,
Francúzska a Ruska v bitke pri Navarine v roku 1827.
Je potrebné konštatovať, že boj národov za
nezávislosť a sebaurčenie je spravodlivý, avšak ak pri takomto zápase
dôjde z ktorejkoľvek zo strán konfliktu k masakrovaniu civilného
obyvateľstva, musíme tu hovoriť o zločine, ktorý je nutné odsúdiť.
Humanitárne krízy vyvolávali opakované
humanitárne intervencie európskych národov. Napríklad masakrovanie libanonských
katolíckych maronitov moslimskými drúzmi vyvolalo medzinárodný zásah pod
vedením Francúzov. Osmanské násilie na ortodoxných Bulharoch zase spôsobilo
vznik rusko-tureckej vojny v roku 1877, ktorá sa skončila dňa 3. marca
1878 podpisom Sanstefanskej mierovej zmluvy medzi Ruskom a Osmanskou ríšou v
meste San Stefano (dnes Yeşilköy na území veľkého Istanbulu).
Aj európske mocnosti si z osmanského
impéria odtrhávali veľké kusy: Francúzsko si odkrojilo Alžírsko (1830)
a Tunisko (1881), Veľká Británia v poslednej štvrtine 19. storočia
Cyprus (1878) a Egypt (1881), Rakúsko-Uhorsko sa zmocnilo Bosny
a Hercegoviny (1878), korisťou Talianska sa stalo Tripolsko (1911)
a expanzné ambície Ruska sa orientovali na oblasť Čierneho mora.
Nedá sa povedať, že by v Osmanskej ríši
neboli vládcovia schopní a ochotní meniť situáciu k lepšiemu. Už krátko
po smrti sultána Mahmuda II. v roku 1839 jeho nástupca sultán Abdülmecid, ktorý vládol do roku 1861, prečítal Hatt-ı Şerifi (Vznešený edikt) z Gülhane, čím otvoril novú epochu významných reforiem,
známych pod označením Tanzimât-ı
Hayriye (Blahodarné opatrenia).
Tie prebiehali počas niekoľkých ďalších desaťročí a prispeli
k výraznej modernizácii Osmanskej ríše. Čo je však najdôležitejšie,
priniesli garanciu istoty, cti, privátneho majetku a náboženskej slobody
aj pre nemoslimských obyvateľov Osmanskej ríše. Toto obdobie prinieslo
technický pokrok a zvýšenie životnej úrovne populácie v ríši, aj keď
impérium Osmanov po tejto stránke výrazne zaostávalo za najvyspelejšími
krajinami sveta. K slovu sa dostala ideológia osmanizmu, alebo aj
panosmanizmu. Nosnou myšlienkou tejto ideológie bola požiadavka lojality všetkých
obyvateľov Osmanskej ríše vo vzťahu k impériu bez ohľadu na etnickú
a náboženskú príslušnosť. V praxi však nezaznamenala výraznejší
úspech, pretože porobené národy osmanského impéria priveľmi túžili po vytvorení
vlastných národných štátov.
Národné hnutia národov s kresťanskou
majoritou si spravidla najprv vybojovali autonómiu a až následne úplnú
nezávislosť. Moslimské národné hnutia sa formovali neskôr a neboli natoľko
nepriateľské voči osmanskému impériu. Preto až v 20. storočí získal úplnú
nezávislosť na Osmanskej ríši prvý dominantne moslimský štát. Stalo sa tak
v roku 1912, keď sa pod tlakom okolností balkánskej vojny osamostatnilo
Albánsko.
V priebehu 19. storočia zaznamenala
arménska komunita v osmanskom impériu modernizáciu a radikálnu vnútornú
premenu. Arménsky národ bol v tej dobe značne roztrieštený po každej
stránke. Náboženské pomery sa menili. Do roku 1850 existovali v Osmanskej
ríši len dva millety arménskych kresťanov. Okrem staršieho
a početnejšieho milletu autokefálnej gregoriánskej cirkvi, alebo Arménskej
apoštolskej cirkvi, existoval aj relatívne nedávno ustanovený millet
arménskych katolíkov. V roku 1850 získali legitímne postavenie
v Osmanskej ríši aj arménski protestanti, ktorí dosiahli ustanovenie
svojho nezávislého milletu. Vďaka tomu boli Arméni po náboženskej
stránke rozdelení už do troch milletov. Až do konca existencie Osmanskej
ríše bol však jednoznačne dominantný najstarší a najpočetnejší millet
autokefálnej gregoriánskej cirkvi, alebo Arménskej apoštolskej cirkvi,
v ktorom sa prijímali rozhodnutia, určujúce budúci vývoj arménskeho
národa.
V 19. storočí nastal všeobecný posun
arménskej politiky doľava. Konzervatívnych amirov vystriedali vo vedení
národa liberáli, avšak v 80. rokoch 19. storočia, no predovšetkým po
masakroch Arménov v rokoch 1894–1896 sa do popredia nezadržateľne drali
revolucionári s radikálnymi, demokratickými a socialistickými politickými
programami.
Hegemónia konzervatívnych amirov sa
začala rúcať v roku 1844, keď sa pod vplyvom západných myšlienok čoraz
viac dostávali k politickému kormidlu liberáli, ovplyvnení osvietenstvom.
Dôraz na pokrok a osvietenské ideály najviac odlišoval liberálov od
konzervatívcov. Niektoré ich postoje však vzbudzovali odpor zo strany kritikov
a oponentov. Liberáli napríklad hlásali potrebu solidarity bohatých
Arménov k chudobným krajanom, ktorí mali podľa ich predstáv pokorne
prijímať štedrosť a múdre vedenie zámožnejších rodákov, čo malo prispieť
k harmónii vo vzťahoch rôznych vrstiev arménskeho národa. Lenže
v praxi to tak nefungovalo a tak sa liberáli stali terčom kritiky.
Postavenie ľudových más vo východných vilajetoch
(vilajet bol novšou administratívnou jednotkou v ríši) sa
nezlepšovalo a liberálom bolo vytýkané, že ich zaujímajú viac lákavé frázy
ako skutočné postavenie ich krajanov v celej ríši. Problémom bolo aj
nerovnomerné zastúpenie regiónov v najväčšom a najstaršom arménskom millete,
v ktorom sa rozhodovalo o budúcnosti národa. Zastúpenie provincií
bolo minimálne. Ľudia z odľahlejších vilajetov sa museli spoliehať
na zdržanlivých konzervatívcov a liberálov v Konštantínopole
a Smyrne, ktorí oficiálne reprezentovali záujmy Arménov v Osmanskej
ríši. Postoj liberálov k demokracii bol zdržanlivý. Sami sa považovali za
nositeľov pokroku a vzdelania národa, svojich krajanov z odľahlejších
vilajetov však nepovažovali za sebe rovných partnerov, ktorí by boli
schopní podieľať sa na správe vecí verejných. Preto voči nevzdelaných krajanom
pristupovali s istou dávkou arogancie a dešpektu. Napriek tomu
liberáli priniesli národu pokrok a nádej do budúcnosti.
Vďaka nim novovznikajúca trieda provinčných
učiteľov priniesla vzdelanie masám chudobných a výrazne napomohla
v procese utvárania národného povedomia aj pri formovaní revolučného
hnutia Arménov. Ambiciózne plány liberálov s prílevom kapitálu
a odborníkov z centra do periférií však ostali len zbožným želaním.
Najväčším úspechov liberálov bolo zavedenie
Arménskej národnej ústavy v roku 1863. Bol to však viac-menej formálny
akt, ktorý výraznejšie nezmenil postavenie más chudobných Arménov. Ústava
v podstate reorganizovala a byrokratizovala najväčší a najstarší
arménsky millet a reformovala Arménske národné zhromaždenie, avšak
nepriniesla Arménom nijaké nové práva. Pritom Arménske národné zhromaždenie
nemalo skutočnú politickú moc v ríši a o prijatí jeho
požiadaviek rozhodovala dobrá vôľa Vysokej porty. Ústava neodstránila
prominentné postavenie Arménov v Istanbule, ktorí nepresadzovali záujmy
chudobných arménskych roľníkov a remeselníkov v pôvodnej vlasti.
Špičky arménskej politiky ostali až do roku
1878 verné osmanskému štátu a svoje ciele chceli dosiahnuť pomocou
reforiem. Už v 60. rokoch 19. storočia však začala narastať nespokojnosť
kritikov so stavom najväčšieho a najstaršieho arménskeho milletu,
ktorý neprinášal pozitívne zmeny do praktického života prostých Arménov. Arméni
sa prebúdzali a začali energicky požadovať splnenie svojich požiadaviek.
Až do 60. rokov 19. storočia žili Arméni vo svojej pôvodnej domovine pod
nadvládou miestnych kurdských náčelníkov. Zosilňujúca sa centralizácia
osmanskej vlády spôsobila povstanie Kurdov, ku ktorému sa pridala aj časť
Arménov v okolí mesta Zejtun. Existovala tu jedna z posledných bášt
arménskej autonómie. Povstanie v Zejtune v rokoch 1861–1862 skončilo po
diplomatickej intervencii Francúzov záchranou mesta a jeho privilégií.
Arménske revolučné hnutie však začínalo vznikať pomerne neskoro, až v 80.
rokoch 19. storočia, teda v dobe, keď sa už viaceré národy vyslobodili
spod osmanského jarma.
Arménskych radikálov povzbudili aj výsledky
rusko-tureckej vojny (1877–1878), ktorá skončila pre Osmanov krutou porážkou.
Ruské vojská, ktoré vstúpili do pohraničných regiónov na východe Osmanskej
ríše, neraz vítalo miestne arménske obyvateľstvo ako osloboditeľov. Keď sa po
skončení víťaznej vojny ruskí vojaci sťahovali naspäť na územie svojej
domoviny, nasledovalo ich približne 25 tisíc Arménov. Toto ešte viac upevnilo
tradíciu dobrých rusko-arménskych vzťahov a prispelo k rozvoju
arménskeho revolučného hnutia.
V ovzduší protiarménskych excesov
a celkového zhoršenia bezpečnostnej situácie obyvateľstva pristúpili
vrcholní predstavitelia dominantného arménskeho milletu k vyjednávaniu
priamo s veľmocami o splnení svojich požiadaviek. Najprv
s Ruskom, potom s predstaviteľmi Berlínskeho kongresu. Pochopenie
a zhodu postojov našli len u Rusov, ktorí v 16. článku Sanstefanskej
mierovej zmluvy kategoricky požadovali od Vysokej porty, aby „bez ďalšieho
omeškania zlepšila situáciu a vykonala reformy, ktoré vyžadujú miestne
potreby v provinciách osídlených Arménmi, a zaistila ich bezpečnosť
pred Kurdmi a Čerkesmi“.
Splnením týchto požiadaviek podmienili Rusi
stiahnutie svojich vojsk, ktoré sa dostali až k Erzurumu, z územia
Osmanskej ríše do svojej vlasti. Lenže na vojnové úspechy Rusov žiarlivo
zazerali predstavitelia ostatných mocností, predovšetkým Veľkej Británie, preto
Rusom nevyšli v ústrety. V atmosfére hroziaceho konfliktu s
mocnosťami Západu Rusi ustúpili. Berlínska zmluva sa takto stala kompromisom,
v ktorom boli zakomponované požiadavky Rusov na reformy v Západnom
Arménsku zo 16. článku Sanstefanskej mierovej zmluvy, avšak ruské vojská sa
mali stiahnuť z okupovaných oblastí Osmanskej ríše bezpodmienečne. Tým
však Arménmi požadované reformy stratili účinný nástroj na vymáhanie ich
realizácie v praxi.
Predstavitelia osmanskej Vysokej porty
považovali postup Arménov za vierolomnosť a obviňovali ich, že vyjednávajú
poza jej chrbát. Tým sa stupňovalo napätie vo vzťahoch medzi Osmanskou ríšou
a Arménmi, ktoré neskôr vyvrcholilo v masakroch arménskej populácie.
Nespokojnosť arménskeho obyvateľstva narastala
a časom sa začali vytvárať ozbrojené povstalecké skupiny, bojujúce proti
rozkladajúcej sa ríši. Ešte aj v tej dobe však nemálo arménskych politikov
uprednostňovalo cestu ľahšieho odporu voči režimu. Krutým paradoxom je, že
Arméni na rozdiel od Grékov, či iných balkánskych národov, ktorí zažívali
v impériu Osmanov krutý teror, boli zo strany osmanských panovníkov dlhú
dobu považovaní za millet-i sadika (vernú náboženskú obec).
Radikálny zlom v politickom dianí
Osmanskej ríše nastal za sultána Abdülhamita II., ktorý vládol v rokoch
1876–1908. Práve počas jeho panovania sa Osmanská ríša začala meniť na
despotickú totalitnú diktatúru. Tento sultán, ktorý bol posledným fakticky
vládnucim sultánom v ríši, sa ujal moci v júli 1876 po mimoriadne
dramatických udalostiach. V júni 1875 sa vzbúrili hercegovinskí kresťania
a v apríli 1876 sa začalo povstanie Bulharov. Navyše v októbri 1875
zaznamenala ríša faktický štátny bankrot. Sultán Abdülhamit II. teda preberal
impérium v stave exponovanej nedôvery mocností vtedajšieho sveta
v schopnosti osmanských vládcov konsolidovať situáciu v krajine.
Sultán stál pred neľahkou úlohou zastaviť
podľa možnosti totálny rozklad impéria. Spočiatku bol aj on reformátor
a počas jeho vlády sa Osmanská ríša stala konštitučnou monarchiou. Dokonca
v roku 1877 bol otvorený prvý osmanský parlament. Navyše vynikal mnohými
pozitívnymi povahovými črtami. Druhou stránkou jeho vlády však bol krvavý
teror. Práve za jeho vlády sa začali hromadné masakre Arménov, preto niektorí
arménski historici označujú jeho nástup k moci v roku 1876 za
začiatok takmer polstoročnej genocídy Arménov.
Karol Dučák
::
Prečítajte si:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.