Vlado Gregor |
Známy a stále aktuálny taliansky autor
Benedetto Croce (1866–1952) žil v búrlivom období svetových vojen. Aj v
osobnom živote zažil veľmi konkrétny otras – zemetrasenie, pri ktorom stratil oboch
rodičov a sestru a aj on sám bol ťažko zranený.
Vydával časopis „La Critica“, bol dvakrát ministrom školstva a napísal manifest proti fašizmu. Už predtým sa vyrovnal s marxizmom v knihe „Historický materializmus a marxistická ekonómia“. V rokoch 1902–1917 vydal dielo „Filozofia ducha“, ovplyvnené novohegelianizmom.
Vo svojej estetike podľa mňa značne preceňoval
umenie, keď tvrdil, že „hoci umenie nespadá pod morálku, umelec, keďže je aj
človekom, spadá pod jej vládu všeobecne a nemôže sa vymaniť spod povinností
človeka, ale samo umenie, ktoré nie je a nikdy nebude morálkou, musí sa brať
ako poslanie a vykonávať sa ako kňazstvo“.
Veľmi si vážil historiografiu a za vrchol
filozofie považoval filozofiu dejín. Tvrdil, že história a filozofia sa
podmieňujú a vznikajú spolu v rovnakom čase. Obávam sa však, že reflexia dejín vzniká
často oneskorene a nikdy nie je dokonalá, pretože ľudia opakujú stále tie isté
chyby, napriek často tragickým poučeniam z dejín. Je paradoxné, že Croce
kritizuje marxizmus, ale obdivuje Heglov idealizmus, ktorí mnohí charakterizujú
ako marxizmus naruby.
Dosť si to u mňa, a zrejme aj u iných
kresťanov, takpovediac vyžehlil esejou z roku 1942 „Prečo o sebe nemôžeme
nepovedať, že sme kresťania“. Znovu sa totiž presadzuje akési novopohanstvo, či
už ako apoteóza starých Slovanov alebo ako adorácia Matky Zeme a životného
prostredia, na čom má, žiaľ, svoj podiel aj novodobá oficiálna teológia.
Pozoruhodné a hodné ocenenia je to, že Croce,
hoci bol liberálom a pokrokárom, tak zoči-voči fašizmu a hrôzam svetovej vojny
ocenil prelomový prínos Ježiša Krista do dejín sveta a pretrvávajúci étos kresťanstva
v Európe. Uznal tiež účinkovanie Ducha, ktorého nám Ježiš prisľúbil zoslať, a
jeho konkrétne pôsobenie aj v novodobých dejinách. Mimochodom, je zaujímavé, že
zlo, trápenie a bolesť sú často väčším motívom k oživeniu túžby po dobre a
spravodlivosti ako hlivenie si v pohodlí a istote.
Croce dokonca tvrdí, že Boh už nie je
tajomstvom, ale logickou a jasnou pravdou. Tým akoby poprel dôležitosť viery,
ktorá je však podľa mňa potrebná a nevyhnutná. Chápanie Božích ciest, ktoré sú
často nevyspytateľné, je totiž podmienené uznaním toho, že mnohé pre nás zostáva
tajomstvom, i keď existencia procesov a línií v dejinách aj v prítomnosti je
nám možno nad slnko jasnejšia. Vnútro človeka je veľkou hlbočinou, no vonkajšie
silné zážitky ho často prebudia aj u človeka s pôvodným sklonom ku
skepticizmu, akým spočiatku bol Benedetto Croce.
Croce hovorí aj o dôležitosti pravdy a o tom,
ako kresťanstvo predbehlo Orient. Vyjadruje sa tiež k nebezpečenstvu
gnosticizmu a manicheizmu. Spomína aj G. W. Leibnitza, ktorý aj mňa zaujal
svojou myšlienkou, že svet okolo nás sa nám síce nezdá dobrý, ale je najlepší z možných
svetov a zlo v ňom s vedomím Božím hrá svoju úlohu. Učí človeka trpezlivosti,
pretože dobro sa zvyčajne nepresadí bez námahy a odriekania. Pokrok si vyžaduje
zákroky, nie vždy milé a príjemné...
Sme radi, že Croce aj vďaka svojmu osobnému
pohnutému osudu, aj vďaka prežitiu oboch svetových vojen nakoniec našiel cestu k
oceneniu kresťanstva. Dokonca zdôraznil aj jeho stále živú konkrétnosť.
Deo gratias!
Vlado Gregor
::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto
stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.